پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳
با اعلام سیاست جدید ارزی و آسوده شدن خیال معامله‌گران ارز که در مدت اخیر حضورشان در بازار جرم بوده و قاچاقچی محسوب می‌شدند، حضور آنان در بازار ارز امروز پررنگ‌تر از قبل بود؛ هر چند که معاملات چندانی شکل نگرفت و قیمت‌ها کاهشی بود.
کد خبر: ۲۸۰۱۳
گزارشی از بازار ارز در آستانه باز شدن صرافی‌ها

تیتر20 - بازار ارز در حدود یک هفته اخیر تا حدی تحت تاثیر بسته ارزی قرار داشت. دولت اعلام کرده بود که در حال تدوین این بسته بوده و به زودی آن را رونمایی خواهد کرد. هرچند در مورد محتویات این بسته گمانه زنی‌های فراوانی وجود داشت اما همگان به بهبود بازار ارز با رونمایی از این بسته اعتقاد داشتند؛ به طوری‌که بازار ارز چند روز پیش از ارائه این بسته با روند نزولی قیمت‌ها همراه شده بود و حتی بسیاری اقدام به فروش ارزهای خود کردند.

سرانجام با تصویب بسته ارزی در روز گذشته و مشخص شدن جزئیات آن، روند امروز بازار نیز همانطور که پیش‌بینی می شد مانند روزهای اخیر کاهشی بود. در روزهای گذشته قیمت ارز تا حدی نزولی پیش رفت و دلاری که قیمت آن به ۱۲ هزار تومان هم رسیده بود، امروز به ۹۵۰۰ تومان رسید. همچنین یورو که تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان هم قیمت خورده بود، امروز به ۱۱ هزار تومان رسید. امروز حجم معاملات زیاد نبود و بیشتر مردم برای فروش آمده بودند ولی خریدار به تعداد کافی وجود نداشت.

امروز (دوشنبه) رفت و آمد دلال‌ها به بازار زیاد بود و همان طور که پیش‌بینی می‌شد با برداشته شدن محدودیت معامله و همین‌طور آزاد شدن معاملات در بازار آزاد، حضور معامله‌گران ارز در بازار چشمگیرتر بود. به گفته صرافان، امروز فضای خوب و امیدوارکننده‌ای بر بازار حاکم بود؛ هر چند بسیاری از آنان معتقد بودند که باید منتظر برنامه بانک مرکزی بود و دید که دقیقا چه برنامه‌ای برای گشایش صرافی‌ها دارد، اما به هر صورت شرایط نسبت به قبل بسیار متفاوت بوده و بهبود پیدا کرده است.

در سیاست‌های جدید طبق آنچه که در مصوبه هیات دولت آمده است، کلیه صرافی‌های مجاز می‌توانند در چارچوب انجام معاملات خرد نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی، به ویژه مقررات مبارزه با پولشویی اقدام کنند و فروش ارز توسط صرافی‌های مجاز صرفا بابت مصارف خدماتی و مسافرتی مطابق مقررات ارزی بانک مرکزی با ثبت مدارک و مستندات لازم امکان پذیر خواهد بود. همچنین در رابطه با روند فعالیت صرافی‌ها در بازار آزاد باید یادآور شد که قرار است قیمت‌گذاری آنها با نوسان پنج درصدی نسبت به قیمت‌ها در بازار ارز انجام شود.

همچنین در بسته جدید ارزی دولت بر خلاف سیاست اول که ارز ۴۲۰۰ تومانی به کلیه واردات اختصاص یافته بود، ارز رسمی فقط برای کالاهای اساسی محدود شده و سایر کالاهای وارداتی از محل ارز ناشی از صادرات پتروشیمی‌ها و فلزات و مانده ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی در بازار ثانویه تامین می‌شود که نرخ این بازار هنوز اعلام نشده است./ایسنا
ارسال نظرات
موضوعات روز