پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰
واگذاری المهدی و هرمزآل از حاشیه هاو شنیده ها تا واقعیت؟/انتقال آن چگونه صورت گرفت؟

 در ده سال گذشته تعداد کارخانجات و شرکتهای زیان ده و مقروض تا به حدی افزایش یافته که دولت چاره را در واگذاری آنها به بخش خصوصی دانست، شاید عدم مدیریت و مسائل از ایندست در دولت نهم و دهم و به همراه آن تحریم های ناروای بین المللی از عواملی بود که بسیاری از شرکت ها و کارخانجات کشور را به رکود و تعطیلی و سپس ورشکستگی کشاند. از جمله یکی از این مراکز مجتمع آلومینوم المهدی و هرمزگان است که 60 درصد تولید شمش آلومینیوم کشور را در دست دارد و به واسطه همین سیاست های نا متعادل به حدی قرض بالا آورده که سازمان خصوصی سازی در اجرای تحقق اصل 44 قانون اساسی چاره را در واگذاری دانسته و اخیراً خریداران با تقبل پرداخت بدهی های ریالی و ارزی این دو مجتمع و از طریق مزایده انجام شده آن را تحویل گرفتند.

نخست با دکتر پوري حسيني رئيس كل سازمان خصوصي سازي پيرامون واگذاري سهام شرکت المهدي و دارائي طرح هرمزال به بخش خصوصي به گفتگو نشستیم که نقطه نظرات ایشان عیناً در ذیل منعکس می شود:

شرکت المهدي بيش از ده سال است در ليست واگذاري شرکت خصوصي سازي قرار داشت تا بالاخره در اواخر سال 93 پس از 2 بار برگزاري ناموفق مزايده به فروش رسيد، در اين مدت به دفعات توسط كارشناسان خبره قيمت گذاري شده بود و به كرات به پاي مزايده رفته بودند ولي يا مزايده برگزار نشده بود يا موفق نبود که اينها نشان ميدهد شرکت المهدي شرکتي است با حاشيه هاي بسيار. بعضي ها اعتقاد داشتند که ابهاماتي در رابطه با سهام داران وجود دارد اما از نظر ما هيچ ابهامي وجود ندارد، ادعاهايي در مورد دارايي هرمزال نيز مطرح بود كه خوشبختانه با بررسي كه سازمان هاي نظارتي انجام دادند كاملا شفاف سازي شد. به هر حال با شرايطي که کشور داشت ايميدرو در مورد سرمايه گذاري که صورت گرفته و تسهيلاتي که از خارج گرفته شده بود متاسفانه خوش حسابي نكرده بود و موجب جرايمي شدند و يک بدحسابي براي دولت جمهوري اسلامي ايجاد گرديد كه متأسفانه تا لحظه برگزاري مزايده وجود داشت.
در هر حال شکل حضور سازمان خصوصي سازي بر اين اصل است که نکاتي که بعضا مورد ترديد واقع شده بود توسط نهادهاي نظارتي و كارشناسان خبره با پيگيري سازمان خصوصي رفع ابهام گرديد.
سرمايه گذاري هايي که بايد در المهدي براي زير ساخت هاي اوليه مثل توليد برق و ساير زمينه ها صورت ميپذيرفت متاسفانه انجام نشد و ساير موضوعات آن هم به همين شکل دچار ابهام بود. ابهاماتي در خصوص نحوه خريدها، نحوه فروش ها مطرح بود که اينجانب به صراحت به نمايندگان افکار عمومي عرض ميکنم از جمله شرکتهايي که در دهها جلسه هيات امنا سازمان خصوصي سازي براي نحوه واگذاري شرکت آلومينيوم مهدي و هرمزال برگزار شده، واقعاً نشان از اهميت اين شرکت دارد. آن هم شرکتي که بسيار پر مسئله بوده است. سازمان خصوصي سازي انصافا کار بسيار سنگيني براي اين واگذاري انجام داد .
البته در اين نحوه واگذاري اخير که به قطعيت هم رسيد خوشبختانه براي ايميدرو تسهيلات لازم را فراهم آورديم، زيرا اگر مزايده تير ماه سال گذشته به سرانجام ميرسيد ايميدرو وضعيت بسيار نامطمئني پيدا ميکرد. يعني خريدار پول را به خزانه ميداد و ايميدرو بدهکار مي ماند و نحوه وصول اين پول را از خزانه ايميدرو نمي دانستند و هيچ راه قانوني هم براي وصول وجود نداشت و عملاً اين بدهي پاس نميشد و يک دمل چرکين شکل ميگرفت که هم ايميدرو را آزار ميداد و هم دولت و هم خريدار و هم طرف خارجي را.
خوشبختانه با اين تدبيري که انجام شد خريدار به نمايندگي از طرف ايميدرو موظف شد که ذي حسابي آن را انجام دهد که هم ايميدرو نفس راحتي مي کشد و هم طرف خارجي ايراني ها را خوش حساب خواهد ديد. به قول معروف عدو شد سبب خير اگر خدا خواهد.
خوشبختانه يکي از آثار خوب اين تأخير 6 ماهه اين شد که نه تنها وضعيت زمين مجتمع تعيين تکليف شد و يکي از آثارش در همين سيصد و چهل و شش ميليارد تومان ناشي از همين موضوع است که خوشبختانه نه تنها ارزش بهتري پيدا کرد، بلكه شفافيت ايجاد شده كه الحق حاصل پيگيري و كوشش نهادهاي نظارتي و سازمان خصوصي و كارشناسان خبره بود باعث گرديد كه هيچ گونه نكته ابهامي در اين واگذاري باقي نماند. اما متأسفانه يكي از نكات منفي كه باعث شده بود و اگذاري اين شركت با مشكل روبرو شود زيان انباشته 450 ميليارد توماني و بدهي خارجي 250 ميليون يورويي بود كه توسط سازمان خصوصي سازي سامان دهي گرديد . آلومينيوم المهدي از پيچيدگي خاصي برخوردار بود و من فکر ميکنم که مثلاً ميگويند آنچه خوبان همه دارند تو يک جا داري ، آلومينيوم المهدي هم با همه ابهاماتي که در خصوصي سازي بنگاه ها مطرح ميشد همه را يک جا و يک تنه حل کرد. معذالک به لحاظ موقعيت خاصي که المهدي دارد اميدواريم از اين پتانسيل که تا به حال دوستان ما در ايميدرو خوب نتوانستند بهره برداري بکنند انشاءالله خريدار جديد بهره برداري بکند انشاءالله مردم کشورمان هم بهره کافي ببرند.
رييس سازمان خصوصي سازي از نحوه واگذاري مجتمع آلومينيوم المهدي هرمزال دفاع و قيمت تعيين شده براي فروش اين مجتمع را هم عادلانه توصيف كرد.
ميرعلي اشرف عبداله پوري حسيني در نشست خبري شبكه 2 سيما و در برابر انتقادات احمد توكلي، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، عنوان كرد: متأسفانه برخي آمارها كه از سوي آقاي توكلي درباره مزايده آلومينيوم المهدي هرمزال ارائه مي شوند، درست نيستند.

مجتمع آلومينيوم المهدي يك شركت است و هرمزال يك طرح
وي افزود: در تير 1393 مزايده مجتمع با قيمت پايه 1655 ميليارد تومان برگزار شد و مجتمع به فروش نرفت چون متقاضي نداشت. مزايده دوم با 770 ميليارد كمتر آگهي خورد، منتها با يك توضيح كه الان ديگر تبديل به كارخانه شده و طرح توسعه آلومينيوم المهدي است. سهام دولت در المهدي 77 درصد بوده و كل هرمزال نيز متعلق به دولت (ايميدرو) است.
پوري حسيني افزود: كارخانه هرمزال با فاينانس يا به تعبيري با مشاركت طرف خارجي ايجاد شد، بنابراين ايميدرو حدود 870 ميليارد تومان به طرف خارجي بدهكار بود.
ايميدرو نيز چون تحريم بود و البته پول لازم براي پرداخت بدهي خود را هم در اختيار نداشت، اين اميد را داشت با واگذاري آلومينيوم المهدي هرمزال و گرفتن پول آن بتواند بدهي خود را به طرف خارجي بپردازد. بنابراين ايميدرو در قيمت گذاري و مزايده اوليه با ما همراهي كرد.

بدهی 870 میلیارد تومانی کاهشی در قیمت مجتمع نداشته
وي بيان كرد: در ادامه اين ماجرا تفسير شد كه قرار نيست پول واگذاري اين مجتمع به ايميدرو پرداخت شود، بلكه پول به خزانه واريز خواهد شد بنابراین بدهي 870 ميليارد تومان كاهش در قيمت پايه مجتمع نبوده است.
اسفند 93 كه مزايده را برگزار كرديم 100 ميليارد تومان افزايش در قيمت پايه را نسبت به مزايده تير داشتيم، منتها چون خريدار را متعهد به پرداخت بدهي 870 ميليارد تومان به طرف خارجي كرديم به ظاهر نشان داده شد كه قيمت پايه مزايده كاهش يافته كه در واقع اين طور نبود.
رئيس سازمان خصوصي سازي در ادامه با اشاره به اينكه فروش ماهي 2 هزار تن آلومینیوم به مدت 7 سال از سوي خريدار مجتمع، توافق ايميدرو با طرف خارجي بوده است كه حدود 270 ميليون دلار بود كه براساس قراردادي كه ما با خريدار مجتمع بستيم اين مبلغ بايد به طرف خارجی پرداخت شود. بنابراين در اين زمينه دولت متحمل ضرري نشده است. به اين ترتيب خريدار آلومينيوم المهدي هرمزال موظف است بدهي ايميدرو را به نيابت از اين سازمان به طرف خارجي پرداخت كند و ممكن است حتي اين كار را در كمتر از 7 سال نيز انجام دهد.
او در واكنش به اين انتقاد كه گفته مي شود برخي دارايي هاي آلومينيوم المهدي هرمزال در كارشناسي اوليه و قيمت گذاري اين مجتمع ديده نشده اند، افزود: در همين زمينه ديوان محاسبات وارد عمل شد و ديوان در هر حوزه 3 كارشناس را مشخص كرد تا به صورت دقيق تمامي اموال و دارايي هاي مجتمع را دوباره قيمت گذاري كنند. در نهايت اين قيمت گذاري مشخص كرد كه ميزان دارايي مجتمع 346 ميليارد تومان نسبت به 2300 ميليارد تومان دارايي كه قبل از اين كارشناسان برآورد كرده بودند، بيشتر است.
پوري حسيني افزود: اين ميزان افزايش قيمت دارايي هاي آلومينيوم المهدي هرمزال ناشي از آن است كه هيات مديره اين شركت در صورت هاي مالي و گزارش هاي خود داراييها را از قلم انداخته اند.ضمن اينكه در چند مورد هم وضعيت برخي دارايي هاي المهدي هرمزال مانند زمين آنها به خوبي روشن نشده بود.
درهر شرايط ما با خريدار توافق كرده ايم كه اگر دارايي در قيمت گذاري لحاظ نشود و بعدا مشخص شد براساس راي هيات داوري خريدار موظف به پرداخت قيمت آن دارايي به نرخ كارشناسي روز معامله خواهد بود.
اداره المهدی توسط دولت 450 میلیارد تومان ضرر ببار آورد.
وی اظهار كرد: آلومينيوم المهدي حدود 20 سال و هرمزال نيز چند سال است كه در اختيار دولت بوده اما نتيجه مديريت اين دارايي 2500 تا 3000 ميليارد توماني بدون بدهي خارجی براي دولت چيزي جز 450 ميليارد تومان ضرر نبوده است. اين ضرر فقط از جيب مردم درآمده و بنابراين واگذاري اين دارايي عاقلانه ترين كار ممكن بوده است.
پوري حسيني همچنين درباره دليل تنفس يك ساله خريدار در پرداخت اقساط خريد مجتمع گفت: ما اجازه اصلاح ساختار نداريم و فقط به صورت محدود اجازه اصلاح ساختار نيروي انساني شركت هاي درحال واگذاري را داريم. با اين وجود ما در مزايده دوم باز هم با خريدار چانه زني و قيمت را به صورت كارشناسي تعيين كرديم.
رييس سازمان خصوصي سازي همچنين با اتهام خواندن اين اظهارنظر احمد توكلي مبني بر اينكه مزايده مجتمع آلومينيوم المهدي هرمزال دو نفره بوده، گفت: ما دست كسي را براي حضور در اين مزايده نبستيم. ضمن اينكه وقت كافي براي اصلاح ساختار مجتمع نيز وجود داشت اما در موعد مقرر كار انجام شد. بايد بدانيم كه زمان پايان واگذاري ها سال 1393 بوده است. او همچنين تاكيد كرد: ما براي مزايده سهام دولتي آلومينيوم المهدي براساس قانون هيچ نيازي به اخذ اجازه از سهامدار غيردولتي اين شركت نداشتيم.
بعد از اينكه صحبت هاي آقاي دكتر پور حسيني را شنيديم بر آن شديم كه قبل از صحبت و نشست با خريداران اين مزايده نگاهي به ابهامات و حاشيه هاي متعدد آن داشته باشيم تا پس از آشنائي و آگاهي با زواياي مختلف اين مزايده به سراغ خريداران برويم و در جهت شفاف سازي هر چه بيشتر در راستاي رسالت مطبوعاتي اقدام كنيم.

مدیریت عامل قبلی عامل ایجاد یک بحران ساختگی
در سايت الف در تاريخ 7 تير 93 بعضي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي طي نامه اي به رئيس سازمان خصوصي سازي خواستار عدم تعجيل در واگذاري آلومينيوم المهدي و خواستار شفاف سازي بيشتر و بررسي زواياي مختلف اين مجتمع ميشوند. نمايندگان در اين نامه اشاره مي كنند كه براساس گزارشهاي واصله داراييها و مواد اوليه اين واحد بيش از قيمت پايه مزايده اين مجتمع مي باشد و حتي با توجه به احتمال تخلفات و سوء استفاده هاي متعدد در اين مجتمع از ورود دستگاه هاي نظارتي مانند ديوان محاسبات و سازمان بازرسي خبر ميدهند.
در سايت الف مجدداً گزارشي از طرف جمعي از كاركنان مجتمع المهدي و هرمزال منتشر ميشود كه حاكي از حجم معاملات غيرقانوني آلومينيوم المهدي به ميزان 2000 ميليارد تومان مي باشد. در ادامه اين گزارش آمده است: متأسفانه مديرعامل شركت آلومينيوم المهدي بندرعباس در 2 سال و اندي گذشته، با در اختيار داشتن موجودي انبارهاي شمش دو مجموعه المهدي و هرمزال و با سوء استفاده از جو و فضاي تحريم هاي ايجاد شده و با اتحاد و همبستگي و هماهنگي ناميمون با تعدادي اندك از شركت هاي خاص، اقدام به ايجاد يك بحران ساختگي و تبديل سازمان بورس كالا به جولانگاه تاخت و تاز اهداف و اميال شخصي براي خريد و فروش شمش آلومينيوم اند. جالب آنكه يكي از اين ترفندها احتكار و دپوي شمش آلومينيوم بين 20 تا 30 هزار تن در 2 سال گذشته عنوان شده تا هم تقاضا و هم به تبع آن قيمت شمش آلومينيوم تا 8 هزار تومان افزايش يابد.
البته اين گزارش به تخلفات عمده ديگر مديران اين شركت از جمله فروش اعتباري و تخفيف هاي خارج از بورس نيز اشاره كرده اند كه هر يك به نوبه خود جاي بررسي اساسي دارد.

اختلاس 90 میلیارد تومانی روی میز بازرسی کل کشور
كريمي قدوسي نماينده مجلس نيز در سخنان خود به موضوع تخلف و اختلاس 90 ميليارد توماني در اين شركت اشاره كرده كه پرونده در سازمان بازرسي كل كشور در حال بررسي است.
وي ادامه مي دهد اما اين نكات به خوبي پرده از ماجراي دپوي شمش هاي آلومينيوم در « آلومينيوم المهدي» و نوع واگذاري آن برمي دارد، در اين خصوص لازم است مديران سازمان خصوصي سازي و مسئولان ذيربط دولتي و نمايندگان مجلس به افكار عمومي پاسخگو باشند.
پايگاه خبري هدانا در تاريخ 17 شهريور 1394 در خصوص تخلف پيچيده و خلاقانه در واگذاري مجتمع المهدي زير قيمت واقعي مطالبي را مطرح مي كنند. در اين گزارش 9 مورد توسط يكي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كه عضو كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي است تحت عنوان تخلف در واگذاري اعلام شده است:
جواد كريمي قدوسي نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري فارس، با اشاره به اينكه شركت آلومينيوم المهدي هرمزگان يكي از بزرگترين صنايع ملي كشور است، گفت: ما در قالب كميسيون امنيت ملي مجلس البته در مجلس هشتم از اين كارخانه بازديد كرديم.
وي از به كارگيري فناوري ايتاليايي در اين شركت سخن گفت و افزود: اين كارخانه دو خط توليد 110 هزار تني و 235 هزار تني دارد كه اولي به طور كامل و دومي با 50 درصد ظرفيت در حال كار است.

430 میلیارد تومان شمش در انبار کارخانه
كريمي قدوسي با اشاره به اينكه هم اكنون صنعت آلومينيوم المهدي 345 هزار تن شمش آلومينيوم در سال توليد ميكند، گفت: مواد اوليه اين صنعت از معادن جاجرم و بخشي نيز به كشور وارد مي شود.
وي ميزان شمش آلومينيوم ذخيره شده در انبارهاي كارخانه المهدي را در حدود 80 هزار تن خواند و با اشاره به اينكه بهاي هر كيلو شمش آلومينيوم 5 هزار و 500 تومان است، اضافه كرد: اين به آن معني است كه هم اكنون حدود 430 ميليارد تومان شمش آلومينيوم در انبارهاي اين كارخانه وجود دارد.
نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي گفت: براساس سياست هاي واگذاري اين كارخانه يك بار به مزايده گذاشته شده كه البته زير قيمت كارشناسي بوده است، بنابراين برا ساس قانون بايد مجدداً به مزايده گذاشته مي شد در حالي كه اكنون بدون مزايده و از طريق مذاكره در حال واگذاري به شركت فروآلياژ گنو است. وي از پرونده 90 ميليارد توماني اختلاس در اين كارخانه خبر داد و با اشاره به اينكه سازمان بازرسي كل كشور نيز به اين موضوع ورود كرده است، اظهار داشت: كارخانه با عجله بسيار و به ميزان 830 ميليارد تومان زير قيمت رسمي كارشناسي در حال واگذاري است.
كريمي قدوسي در ادامه گفت: به خريدار گفته شده است 10 درصد بهاي كارخانه را كه 130 ميليارد تومان مي شود به عنوان قسط اول واريز كرده و صنعت را تحويل بگيرد در حالي كه تنها شمش انبار شده داخل كارخانه 430 ميليارد تومان است.

برق مورد نیاز المهدی و هرمزال
يكي از نكات جالب كه توسط مديرعامل المهدي آقاي مهدي قدمي عنوان شد موضوع برق مورد نياز و توليد 50 درصدي اين مجتمع مي باشد كه آقاي قدمي مي گويد: مهمترين مشكل ما در المهدي و هرمزال كمبود برق است و به همين دليل، خط هرمزال با 50 درصد ظرفيت خود در حال توليد است. اصلي ترين ركن در توسعه صنعت آلومينيوم تأمين برق است كه خوشبختانه با كلنگ زني احداث نيروگاه 500 مگاواتي بندرعباس اميدواريم، هرچه زودتر نياز برق المهدي هرمزال به صورت كامل برطرف شود. این در حالی است که به گفته متخصصین نیاز برق این در واحد 400 مگا وات بوده است که فقط 130 مگا وات تأمین شده است.
این نماينده مجلس در اين گزارشي اشاره دارد كه زمينه هاي فعاليت شركت گنو (خریدار) شامل وسايل تردد زميني، هوايي، آبي، ماشين آلات راهداري و استخراج معدن و قطعات مربوطه، فلزات معمولي و مصنوعات وابسته مي باشد.

قیمت پایه 880 میلیارد تومان بود ولی 910 میلیارد تومان فروش رفت
در اين گزارش آقاي سيد جعفر سبحاني مشاور رئيس كل سازمان خصوصي سازي نيز در گفت و گو با خبرنگار ماين نيوز، قيمت پايه آلومينيوم المهدي و طرح هرمزال را حدود 880 ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: در نهايت آلومينيوم المهدي و طرح هرمزال به قيمت 910 ميليارد تومان به فروش رفت. سبحاني همچنين تأييد كرد شركت فروآلياژ گنو برنده مزايده واگذاري آلومينيوم المهدي و طرح هرمزال بوده است.
در خاتمه اين گزارش آمده: امانكته جالب در اين ميان، موضوع انبار شدن شمش هاي آلومينيوم در انبار اين شركت است. در حالي كه سبحاني اشاره كرده اين شركت با 15% درصد پيش پرداخت واگذار شده اما كريمي قدوسي گفته اين شركت با 10 درصد پيش پرداخت كه معادل 130 ميليارد تومان است و بدون مزايده به واگذاري رسيده، در حالي كه معادل 430 ميليارد تومان شمش آلومينيوم در انبارهاي اين شركت ذخيره است.
بحث اين ذخيره آلومينيوم زماني جالب مي شود كه اين موضوع را مد نظر قرار دهيم كه حدود يك سال قبل، جمعي از كاركنان صنايع آلومينيوم المهدي و هرمزآل با ارسال گزارش هايي به رسانه ها، به افشاي آمارهاي تكان دهنده از فساد و زدوبندهاي پيدا و پنهان در شركت بورس كالا توسط شركت هاي آلومينيوم المهدي و هرمزال و تبعات جبران ناپذير حاصل از آن در صنايع وابسته پرداختند.

تخلف پيچيده و خلاقانه در واگذاري يك شركت، ميلياردها تومان زير قيمت!
كريمي قدوسي از وزير اقتصاد درخواست مي كند كه دستكم 15 روز تا صدور گزارش سازمان بازرسي كل كشور صبر كرده و از واگذاري مجتمع آلومينيوم المهدي خودداري كند.
در بررسي هايي كه انجام شد مشخص گرديد در تاريخ 1/4/1394 رئيس كميسيون حمايت از توليد ملي و نظارت بر اجراي سياست هاي اصل 44 با اشاره به اينكه ايراداتي به نحوه قيمت گذاري آلومينيوم المهدي وارد شد، گفت: در صورت احراز تخلفات از سوي سازمان بازرسي و ديوان محاسبات واگذاري سهام آلومينيوم المهدي دوباره به مزايده گذاشته خواهد شد. حميدرضا فولادگر، درباره ايرادات وارده به واگذاري آلومينيوم المهدي، گفت: اگر سازمان بازرسي و ديوان محاسبات با دلايلي ثابت كنند قيمت تعيين شده براي واگذاري پايين بوده آن وقت دوباره بايد براي واگذاري اقدام شود.

مهدی کرباسیان: شنیده ایم آلومینیوم المهدی و هرمزال واگذار شده است ولی پیش پرداخت واریز نشده است؟
يكي از نكات جالب در واگذاري المهدي اين بود كه در تاريخ 28 اسفند 1393 كه ظاهراً سومين مزايده برگزار شد و با توجه به حساسيت هاي بوجود آمده در طول يكسال و اندي قبل از سومين مزايده ايميدرو اعلام مي كند كه شنيده اند آلومينيوم المهدي و هرمزال واگذار شده است!
مهدي كرباسيان در گفت و گو با خبرنگار ماين نيوز درباره برخي اخبار منتشر شده مبني بر فروش آلومينيوم المهدي هرمزال به بخش خصوصي اظهار كرد: متأسفانه يا خوشبختانه سازمان خصوصي سازي عنوان كرده كه يك فرد آلومينيوم المهدي و هرمزال را خريداري كرده است. البته در اين زمينه بايد از سازمان خصوصي سازي اطلاعات دقيق تر را بپرسيد. ما طبق قانون دخالتي در فروش و قيمت گذاري شركت هاي در حال واگذاري نداريم و بايد اين موضوع را از سازمان خصوصي سازي پيگير شويد. وي افزود: وقتي شركتي در ليست واگذاري قرار مي گيرد ديگر سازمان بالادستي مربوط به آن نقشي در تصميم گيريهاي آن شركت ندارد. او با بيان اينكه ما نيز از طريق آگهي در روزنامه متوجه شديم كه سازمان خصوصي سازي شركت آلومينيوم المهدي و هرمزال را واگذار كرده است و يك شركت خارجي هم قيمت داده و ممكن است برنده هم شده باشد، اظهار كرد: هنوز نامهاي به صورت رسمي به ايميدرو در اين زمينه ارسال نشده است و اطلاعات دقيقتر و كامل تري در اين زمينه نداريم.
رئيس هيات عامل ايميدرو اظهار كرد: به هر حال اگر قرار بر واگذاري آلومينيوم المهدي هرمزال باشد بايد ضمانتهاي دقيقي از خريدار گرفته شود چون اين شركت بدهي هاي خارجي به بانكهاي اروپايي دارد كه بايد به آن تعهدات حتما عمل شود.كرباسيان در پاسخ به سوال خبرنگار ماين نيوز مبني بر اينكه آيا پول ناشي از واگذاري احتمالي آلومينيوم المهدي هرمزال به ايميدرو واريز خواهد شد يا به خزانه خواهد رفت؟ گفت : متأسفانه در گذشته هر مقدار از اموال ايميدرو فروخته شده به اين سازمان برنگشت و به خزانه واريز شد كه اين رفتار خوبي نبود و ما مخالف آن هستيم و به آن اعتراض داريم. اميدواريم در اين رويه در سال آينده اصلاح شود. ماين نيوز در همان روز 28/12/1393 از قول آقاي سبحاني اعلام مي كند كه آلومينيوم المهدي و طرح هرمزال واگذار شدند!

مشاور خصوصی سازی : واگذاری المهدی جزء واگذاریهای مناسب است
سيد جعفر سبحاني در گفت و گو با خبرنگار ماين نيوز با اشاره به اينكه شركت آلومينيوم المهدي و طرح هرمزال طي يك هفته تا 10 روز طي مزايده اي به فروش رفت، افزود: اين واگذاري جزو واگذاري هاي مناسب سازمان خصوصي سازي محسوب مي شود و عليرغم اينكه در چند سال گذشته اين شركت با مشكلاتي مواجه بود و چندين بار هم واگذاري اين شركت به تعويق افتاد اما اين بار مزايده واگذاري آن با موفقيت انجام شد.
اگر قیمت مزایده پایین بوده است چرا هیچ خریداری نبود؟
او در پاسخ به اين سوال كه به نظر مي رسد اعتراضاتي نسبت به نحوه واگذاري آلومينيوم المهدي و طرح هرمزال و قيمت فروش آن رخ داده است، توضيح داد: در مزايده خرداد ماه تعدادي از نمايندگان اعتقاد داشتند كه قيمت در نظر گرفته شده براي فروش آلومينيوم المهدي و طرح هرمزال پايين است و به همين دليل درخواست لغو برگزاري مزايده را دادند اين در حالي است كه در همان مزايده هيچ خريداري حضور نيافت و مشخص شد كه قيمت در نظر گرفته شده چندان هم پايين نبوده است، چرا كه اگر قيمت پايين نبود قطعا چندين خريدار دست به نقد پيدا مي شدند. مشاور رئيس كل سازمان خصوصي سازي قيمت در نظر گرفته شده براي فروش آلومينيوم المهدي و طرح هرمزال را كارشناسي شده اعلام كرد و افزود: قيمتي كه خريدار از ما خريده حتي مقداري از قيمت پايه نيز بالاتر بوده است. سبحاني در پاسخ به اين سوال خبرنگار ماين نيوز مبني بر اينكه با اين شرايط ايا واگذاري آلومينيوم المهدي و طرح هرمزال قطعي شده است و آيا احتمال دارد به هر دليل مزايده لغو شود؟ عنوان كرد: مزايده از نظر سازمان خصوصي سازي قطعي شده است و موارد بسيار استثنايي وجود دارد كه براساس آن مزايده لغو مي شود، از جمله اينكه خريدار به تعهدات خود عمل نكند كه اين موارد نيز فرمول خاص خود را دارد.
قیمت بالای پایه باعث عدم حضور خریداران شد
در تاريخ ارديبهشت ماه 1394 سايت پول نيوز از قول مديرعامل مجتمع المهدي و هرمزال مي گويد: واگذاري آلومينيوم در چارچوب اصل 44 است و خصوصي سازي پيگير فروش مجتمع است كه قيمت گذاري بالا موجب شد تا فروش اين مجتمع به تاخير بيفتد. به گزارش مهر، مهدي قدمي دوشنبه شب در نشست تجليل از خبرنگاران حوزه ورزشي كه در هتل هرمز بندرعباس برگزار شد، در مورد فروش مجتمع آلومينيوم هرمزال و المهدي بيان داشت: موضوع فروش مجتمع آلومينيوم المهدي و هرمزال توسط سازمان خصوصي سازي در راستاي تحقق اصل 44 درحال پيگيري است.
وي عنوان كرد: اين مجتمع با قيمت 2 هزار ميليارد تومان وارد مرحله واگذاري شد اما به دليل قيمت بالا فروش نرفت و قرار شد تا پس از قيمت گذاري جديد مجددا در ليست فروش قرار گيرد.مديرعامل جديد آلومينيوم المهدي و هرمزال اظهار داشت: استاندار هرمزگان اعتقاد بر مشاركت خريد در داخل استان دارد، اما به دليل آنكه تملك مالي براي خريد در استان وجود ندارد سعي شده تا مدل واگذاري تغيير كرده و به شيوه هايي همچون فروش سهام و از طريق بورس واگذاري انجام شود تا مردم هم با خريد سهام هاي خرد در توسعه آلومينيوم شريك شوند.

فولاد مبارکه و فولاد خوزستان تیمداری می کنند ولی المهدی حق تیمداری ندارد؟
وي در ادامه در پاسخ به اينكه چرا آلومينيوم هر ساله از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت منع براي تيمداري ميشود در حالي كه فولاد خوزستان و فولاد مباركه اصفهان اين مشكل را حل كرده اند، بيان داشت: بايد بدانيد كه سود ساليانه دو فولاد خوزستان و فولاد مباركه چند برابر آلومينيوم المهدي و هرمزال است.

زیان انباشته مجتمع آلومینیوم المهدی 1000 میلیارد تومان است
قدمي با بيان اينكه زيان انباشته مجتمع آلومينيوم 1000 ميليارد تومان است، اظهار داشت: از اين رو براي هزينه كردن در ورزش حرفه اي با مشكلاتي روبه رو هستيم.
در بين مخالفان واگذاري آلومينيوم المهدي و هرمزال به بخش خصوصي،برخي معتقد بودند كه در مزايده، اموال مجتمع آلومينوم المهدي و طرح هرمزال كمتر از آنچه بايد باشد، ارزش گذاري شده است.در مقابل عده اي اين واگذاري را از اساس مخدوش دانسته و معتقد بودند بايد مزايده ابطال و دوباره برگزار شود، چرا كه پس از واگذاري شركت مجموعه اي از دارايي هاي جديد در آن كشف شده كه قيمت گذاري نشده بود.

چرا تنفس يك ساله؟
احمد توكلي، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به حراج مجتمع آلومينيوم المهدي هرمزال به نام خصوصي سازي، به نمايندگي از مخالفان اين مزايده، سازمان خصوصي سازي را مورد انتقاد قرار داد.
وي در مجلس شوراي اسلامي به وزير اقتصاد هشدار داد كه جلوي حراج بزرگترين مجتمع آلومينيوم كشور را بگيرد، چرا كه نتيجه حاصل از ارزيابي دوباره رقمي حدود 400 ميليارد تومان بيش از ارزش گذاري اوليه بود.
انتقاد وي به نشست برنامه خبري شبكه 2 سيما نيز كشيده شد، در حالي كه عبداله پوري حسيني رييس سازمان خصوصي سازي كشور نيز در اين برنامه حضور داشت. توكلي در اين برنامه گفت: فروش مجتمع آلومينيوم المهدي هرمزال به ارزش 1750 ميليارد تومان را در خرداد 1393 آغاز و بعد اعلام كردند چون اين مجتمع مشتري نداشت، در مرحله دوم قيمت آن را 880 ميليارد تومان تعيين كردند. مزايده دوم در بهمن 1393 اعلام شد و در اسفند همان سال پاكت هاي مزايده باز شد كه دوباره مزايده مورد اعتراض قرار گرفت و با اعتراضات انجام شده، در مرحله سوم دوباره ارزيابي جديد انجام شد و قيمت مجتمع به 1733 ميليارد تومان رسيد كه با اين وصف 803 ميليارد تومان به قيمت مجتمع اضافه شد. اين نشان مي دهد كه اعتراضات انجام شده بجا بوده است.
وي با اشاره به اينكه براساس قرارداد امضا شده بين سازمان خصوصي سازي و خريدار آلومينيوم المهدي هرمزال قرار است خريدار بدهي خود را در مدت 7 سال به صورت اقساط و از طريق فروش ماهانه شمش پرداخت كند و براساس نامه رييس هيات عامل ايميدرو دولت در اين زمينه افزون بر 50 ميليون دلار ضرر خواهد كرد و خريدار نيز چندان تعهدي به پرداخت بدهي به طرف خارجي ندارد، اضافه كرد: حتي در قيمت گذاري مجتمع نيز مواردي مانند تونل هاي زير كارخانه، زمين ها و موارد ديگر لحاظ نشده اند.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: 40 نفر از نمايندگان مجلس نامه نوشتند و همين باعث شد تا در مزايده دوم قيمت فروش مجتمع افزايش پيدا كند، البته در الحاقيه شرط عجيبي گذاشته شده كه جاي سوال دارد. اينكه در ازاي پذيرش رقم 346 ميليارد تومان به عنوان مابه التفاوت از سوي خريدار، پرداخت اقساط مبلغ خريد مجتمع يك سال پس از تنفس و بدون احتساب سود انجام خواهد شد.اين در حالي است كه با احتساب نرخ سود بانكي براي مبلغ خريد مجتمع، اين رقم در مدت يك سال افزون بر حدود 300 ميليارد تومان خواهد شد كه در واقع به نفع خريدار تمام مي شود.

واگذاري قطعي است اما...
مهدي كارگر آزاد، مشاور رييس هيات عامل ايميدرو و عضو هيات مديره آلومينيوم المهدي در گفت و گو با روزنامه صمت درباره آخرين وضعيت واگذاري مجتمع آلومينيوم المهدي هرمزال گفت: آخرين خبرها از خصوصي سازي حاكي از آن است كه سازمان خصوصي سازي كشور 2 قرارداد براي واگذاري مجتمع المهدي و شركت هرمزال با خريدار امضاءکرده كه با الحاقيه اي كه از طرف ايميدرو و دستگاه هاي نظارتي صادر شده 345 ميليارد تومان افزايش قيمت نسبت به قيمت اوليه داشته است.
وي اضافه كرد: واگذاري اين مجتمع در تاريخ 15 شهريور امسال ابلاغ شد.
وي تاكيد كرد: اينكه ايميدرو و دستگاه هاي نظارتي در اين ماجرا مدعي اند يك بحث است اما اينكه سازمان خصوصي سازي به عنوان نماينده دولت به اين عدد رسيده اند يك بحث ديگر است. در اين باره اما و اگرهايي وجود دارد اما تا برگزاري مجمع بايد صبر كرد. وي افزود: با اين ابلاغيه مهدي قدمي مديرعامل مجتمع المهدي هرمزال از سمت خود كناره گيري كرد و سرپرستي مجتمع به محمد آشفته آج بيشه معاون اقتصادي واگذار شد. ضمن اينكه خريدار نيز شخصي را به عنوان نماينده خود در محل كارخانه مستقر كرده كه با نهايي شدن واگذاري، خريدار با نظر مجمع اعضاي هيات مديره خود را انتخاب خواهد كرد.
وي با اشاره به اينكه ابهاماتي در نحوه واگذاري وجود دارد تاكيد كرد: هياتي از سازمان بازرسي كل كشور در محل كارخانه مستقر و در حال بررسي شرايط واگذاري هستند اما با ابلاغ شدن واگذاري به خريدار اين واگذاري انجام خواهد شد اما امكان حضور سازمان بازرسي و ساير سازمان هاي نظارتي در آينده براي بررسي و حتي ابطال و برگزاري مزايده دوباره در صورتي كه با مشكل جدي روبه رو شوند وجود دارد.
در ادامه روند پيگيري در خصوص نحوه واگذاري مجتمع آلومينيوم و هرمزال به چند نكته برخورديم.
اين مجتمع در خرداد ماه سال 93 با مصوبه هيات عالي واگذاري توسط سازمان خصوصي سازي به مزايده گذاشته شد كه شامل 22/77% سهام آلومينيوم المهدي به ارزش كل پايه 2 هزار 442 ميليارد و 950 ميليون ريال و 100% ارزش دارايي هاي طرح هرمزال به ارزش كل پايه 14 هزار و 115 ميليارد ريال مي شد در اين مزايده كه البته كسي هم در آن شركت نكرد برخي كه منافعشان از قبل خصوصي سازي به خطر افتاده بود ادعا كردند كه ارزش كارشناسي پايين بوده است تا آن جا كه نمايندگان محترم مجلس وسازمان بازرسي كل كشور و ديوان محاسبات وارد بررسي موضوع شدند سوابق ادعا در جرايد و سايت هاي رسمي خبري موجود است.
در مزايده دوم اين مجتمع كه 8 ماه بعد و در دي ماه سال گذشته توسط سازمان خصوصي سازي برگزار گرديد 22/77% سهام شركت آلومينيوم المهدي به ارزش كل پايه 2 هزار و 907 ميليارد و 499 ميليون 571 هزار و 298 ريال يعني معادل 662 ميليارد و 549 ميليون و 751 هزار و 298 ريال بيش از بهاي پايه مزايده اول و 100% ارزش دارايي هاي طرح هرمزال به ارزش 5 هزار و 935 ميليارد و 474 ميليون ريال و معادل 612 ميليارد و 55 ميليون ريال بيش از پايه مزايده اول به مزايده گذاشته شد.
جمع ارزش گذاري مجتمع توسط هيات كارشناسان رسمي دادگستري بالغ برا 28 هزار و 225 ميليارد و 910 ميليون ريال بوده است.
علت كاهش در آگهي مزايده منتشره پس از كسر بدهي خارجي به بانك هاي طرف قرارداد كه در مزايده اول تسويه آن به عهده خريدار گذاشته شده بود با شرط تضمين خريدار و پرداخت ماهانه اقساط بدهي ارزي به ايميدرو در قالب محصول توليدي بوده است.

بیش از قیمت پایه المهدی به فروش رسیده
به بيان شفاف تر پايه مزايده دوم (دي ماه سال گذشته) نسبت به مزايده اول معادل 1 هزار و 274 ميليارد و 604 ميليون و 751 هزار و 298 ريال افزايش داشته است و با توجه به اينكه پيشنهاد برنده مزايده 1/5% بيش از پايه مزايده بوده است مجموعا اين دو واحد توليدي معادل بيش از 1 هزار و 724 ميليارد و 604 ميليون ريال بيش از پايه مزايده اول به فروش رفته اند و مجموع بدهي ارزي و ريالي منظور شده كه پرداخت آن در تعهد شركت فرو آلياژ گنو است معادل حدود 10 هزار ميليارد ريال (داخلي) و حدود 285 ميليون يورو ارزي (خارجي) ريال توسط گروه حسابرسان و كارشناسان رسمي با جزئيات اعلام و از پايه مزايده كسر گرديده است.
با توجه به اينكه در جلسه بازگشايي پاكات (18 اسفند ) شركت فروآلياژگنو به عنوان برنده مزايده المهدي و هرمزال اعلام و اين موضوع رسما در مورخ 23/12/1393 توسط سازمان خصوصي سازي به اين شركت اعلام و مطابق شرايط مندرج در اسناد مزايده تقاضاي پرداخت 15% ثمن نقدي مورد مزايده به مبلغ كل 1 هزار و 371 ميليارد و 176 ميليون و 445 هزار و 267 ريال حداكثر تا مورخ 29/01/1394 گرديده بود كه اين مبلغ قبل از تاريخ مقرر به حساب اعلام شده از طرف سازمان خصوصي سازي واريز و اسناد آن تحويل گرديده است.
شركت برنده طي نامه اي رسمي در مورخ 25/12/93 موضوع پرداخت بخشي از ثمن معامله را به اطلاع سازمان ايميدرو رسانده، عجيب است ایمیدرو در مورخ 7/2/94 اعلام مي كند كه شركت برنده مزايده تا كنون هيچ وجهي به حساب سازمان خصوصي سازي واريز نكرده است.
بدهي المهدي و هرمزال حدود 19،000 ميليارد ريال اعلام و جزئيات آن توسط هيات مديره فعلي به كارشناسان رسمي اعلام و در اسناد كارشناسي درج گرديده بود و بايد براي پرداخت آن برنامه ريزي مي شد. آن چه كه تاكنون قطعي گرديده فروآلياژ گنو مي بايست بابت بدهي خارجي ماهيانه معادل حدود 3،500،000 يورو به ايميدرو (در غالب محصول توليدي كه البته دو قرارداد تمهيدات ديگري هم در اين رابطه درنظر گرفته شد) و ماهيانه معادل 153،000،000،000 ريال به مدت 7 سال به سازمان خصوصي سازي پرداخت نمايد كه مجموع اين دو رقم حدود معادل 360،000،000،000 ريال در ماه مي شود، علاوه بر اين تقسيط و پرداخت بدهي ريالي داخلي، تامين نقدينگي هزينه در گردش و تامين نقدينگي براي رفع مشكلات ديگ هاي خارج از چرخه توليد و پرداخت برق مورد نياز كارخانه و ... نياز به سرمايه گذاري ارزي و ريالي دارد.

با يكي از كارشناسان خبره در اين زمينه به صحبت نشستيم. او گفت:
برخي ها اگر در گفتار و رفتار خود صادق بودند و نمي خواستند با ارائه اطلاعات غلط مسئولان را مشغول حاشيه سازي نمايند چرا به مشكلات اين مجتمع اشاره نمي كنند مشكلاتي از جمله زيان انباشته حدود 5000 ميليارد ريالي كه البته مديرعامل شركت در مصاحبه دي ماه خود با خبرنگاران بندرعباس آن را ده هزار ميليارد ريال اعلام كرده است، عدم امكان پرداخت اقساط بدهي سنگين داخلي و خارجي كه طبق اعلام حسابرسان و كارشناسان رسمي در سال 93 ماهيانه بيش از 150 ميليارد ريال به آن افزوده شده، مشكل كمبود برق مجتمع و ضرورت خريد حداقل 400 مگا وات ديماند برق علاوه بر 140 مگا وات خريداري شده قبلي كه البته امكان تامين آن هم فعلا به دليل كمبود برق در استان وجود ندارد، نبود اعتبار براي تعمير و وارد مدار توليد شدن قريب 110 ديگ غيرفعال (حدود 30% ظرفيت اسمي) كه تعداد زيادي از آنها مي بايست با خريد قطعه و تجهيزات از خارج وارد چرخه توليد شوند،اصلاح خطوط توليد به دليل مصرف زياد برق كه از تكنولوژي پايين سه دهه گذشته المهدي و يك دهه گذشته هرمزال مي باشد و غير اقتصادي بودن محصول توليدي، ضرورت تنوع بخشيدن به محصولات توليدي، ضرورت تنوع بخشيدن به محصولات توليدي، الزام به تفكيك كامل عمليات اجرايي توليد، نيروي انساني و تشكيلات و تعهدات داخلي و خارجي المهدي از هرمزال به دليل اينكه 78/27% از سهام شركت المهدي متعلق به اشخاص حقيقي و حقوقي ديگري است، تقويت بنيه كارشناسي مجتمع با بهره گيري از توان نيروهاي مستعد فعلي، دغدغه ها و مشكلات نيروي كار مجتمع و اقدامات ديگري كه مجموعه آنها كه البته مستلزم صرف سرمايه گذاري عظيم ارزي و ريالي است با هدف خارج كردن مجتمع از زيان دهي و ورشكستگي كه تا امروز بار مالي آن بر عهده دولت بوده است و ساير كمبودها و مشكلات مجتمع كه خريدار با آن مواجه است سخني به ميان نياورده اند.
اين كارشناس اضافه كرد در شهريور ماه چند صفحه از روزنامه صنعت، معدن و تجارت كه متعلق به وزارت صنايع مي باشد به مجتمع آلومينيوم المهدي و هرمزال اختصاص مي يابد كه شامل توضيحات فراواني در خصوص سود دهي و فعاليت اين مجتمع در سال 93 و 94 بود.
در متن نامه سرگشاده يكي دیگر از كارشناسان آلومينيوم به رياست سازمان صداو سيما كه جاي تامل داشت بدون اشاره به موارد اقتصادي و حتي نحوه واگذاري صرفاً موضوع واگذاري بعنوان يك تخلف عنوان شده بود و در نهايت خواستار توقف و شفاف سازي اين واگذاري بودند.

قیل و قال برای تخفیف 10 درصدی آلومینیوم المهدی
پرویز بابایی کارشناس آلومینیوم المهدی بندرعباس می گوید:
در روزهای گذشته منتتقدان دولت خصوصا برخی از نمایندگان مجلس، انتقادات و اعتراضات فراوانی در مورد واگذاری و ارزان فروشی آلومینیوم المهدی و هرمزال بندرعباس کردند و با ذکر آمار و ارقام استدلاتی مبنی بر حدود 10 درصد ارزان فروشی در این واگذاری داشتند، در حالی که در دوران هشت ساله احمدی نژاد شرکت های دولتی حدود 80 تا 90 درصد ارزان تر از قیمت واقعی به نهادها و سازمان های غیرخصوصی فروخته شد، اما منتقدان امروزی در سکوت کامل چشم به این واگذاری ها و ارزان فروشی ها و حتی ایجاد زیان450 میلیارد تومانی توسط مدیران احمدی نژاد در آلومینیوم المهدی هرمزال بستند و اعتراضی نکردند.
اجرای طرح آلومینیوم المهدی با ظرفیت 147 هزار تن تولید آلومینیوم اولیه در سال 1369 شروع شد و با تکنولوژی آلمانی– روسی توسط شرکت های مانفرواشتال و فریتز ورنر در سال 1377 به بهره برداری رسید که با وجود 17 سال تولید در این کارخانه، تکنولوژی آن قدیمی محسوب می شود و کارخانه عملا مستهلک شده و ارزش حسابداری چندانی ندارد و فقط دارایی های ارزشمندش شامل زمین و موجودی ها و ارزش اسقاط تجهزات و ماشین آلات خواهد بود. شرکت هرمزال هم با تکنولوژی چینی و ظرفیت تولید 110 هزار تن آلومینیوم اولیه و سرمایه گذاری 1200 میلیارد تومانی شامل 270 میلیون یورو (870 میلیارد تومان) بدهی خارجی در سال 1388 مورد بهره برداری قرار گرفت.
واقعیت این است که آلومینیوم المهدی هرمزال با ظرفیت 257 هزار تن به قیمت 2646 میلیارد تومان فروخته شده که با توجه به زیان ایجاد شده در دولت قبلی به میزان 450 میلیارد تومان، عملا به نرخ 3100 میلیارد تومان فروش رفته است. با لحاظ نرخ 3100 میلیارد تومانی و با توجه به 450 میلیارد تومان زیان انباشته مانده از دولت قبلی ، 870 میلیارد تومان بدهی خارجی و 300 میلیارد تومان بدهی به برق منطقه ای هرمزگان، جمعا 1620 میلیارد تومان بدهی ها و تعهدات بر عهده خریدار می افتد و مابقی 1480 میلیارد تومان هم باید توسط خریدار پرداخت شود و به نظر نمی رسد در این واگذاری ارزان فروشی صورت گرفته باشد، هر چند ایرادهایی هم به این نوع واگذاری وارد است.
این در حالی است که با وجود اعتراضات منتقدان و فریادهای وای بیت المال و ارزان فروشی بیت المال توسط سازمان خصوصی سازی و دولت روحانی، تمام این منتقدان در مقابل ارزان فروشی ها و مفت فروشی های بیت المال در دولت های احمدی نژاد سکوت کرده بودند و صدایشان در نمی آمد. در دولت احمدی نژاد 51 درصد سرمایه گذاری غدیر به ارزش بیش از 9 هزار میلیارد تومان به قیمت 923 میلیارد تومان در یک مرحله واگذاری به سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و به صورت اقساط چهارساله فروخته شد. مهم ترین نکته در واگذاری عجولانه سرمایه گذاری غدیر، واگذاری آن بدون لحاظ مالکیت غدیر در پتروشیمی های پردیس، زاگرس و مارون بود به نحوی که سهم 36 درصد غدیر در پتروشیمی پردیس،مالکیت 34 درصدی در پتروشیمی زاگرس و مالکیت 7 درصدی در پترشیمی مارون که به هزاران میلیارد تومان می رسید، در قیمت گذاری غدیر لحاظ نشد.
اما مسئله مهم تر سکوت منتقدان واگذاری ها نسبت به دولت فعلی است، اما آیا از واگذاری های احمدی نژاد هم اظهار برائت خواهند کرد؟ آیا تلاشی برای بازگرداندن سهام و شرکتهای مفت فروخته شده خواهند داشت؟ آیا پرونده واگذاری های مبهم و مشکوک دولت قبلی را خواهند گشود؟
در نهايت در روزنامه گسترش صنعت، معدن و تجارت مورخ 23/6/1394 و روزنامه همشهري 23/6/1394 و 25/6/1394 و 28/6/1394 و همچنين سايت تابناك مورخ 27/6/1394 به نقل از آقايان احمد توكلي، احمد جباري و قاسم جراره نمايندگان تهران و استان هرمزگان در مجلس شوراي اسلامي ادعاهاي مطرح مي شود.
به گزارش تابناك ماجرا از آنجايي شروع شد كه واگذاري كارخانه آلومينيوم المهدي و هرمزال با واكنش نمايندگان استان هرمزگان روبرو شد. ابوالقاسم جراره، نماينده بندرعباس، قشم، حاجي آباد، بندر خمير و ابوموسي در مجلس در مورد واگذاري آلومينيوم المهدي و هرمزال ادعا كرده است: هيات واگذاري بايد در قيمت گذاري عدالت را رعايت مي كرد، اما در عمل، قيمت فروش اين كارخانه 430 ميليارد تومان ارزانتر از نرخ كارشناسي شده بوده است.
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي افزود: در حالي كه موجودي شمش آلومينيوم و ضايعات در كارخانه حداقل 600 ميليارد تومان مي ارزد كه فقط 150 تا 200 ميليارد تومان ضايعات كارخانه ارزش دارد و قابل فروش است، اين كارخانه بسيار ارزان فروخته شده است.
نماينده بندرعباس گفت: اين كارخانه در حال حاضر 300 ميليارد تومان بدهي برق به استان هرمزگان دارد، ولي عده اي آشنا به امور هستند كه سعي داشتند كارخانه را ضعيف نشان دهند و آن را به زيان دهي و ورشكستگي بكشانند يا برخي سهام كارخانه ها را ضعيف نشان دهند و بعد كه خودشان به حداقل قيمت خريداري كردند، آن را به سوددهي برسانند.
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس در مورد اينكه مگر قرار نيست اهم درآمدهاي دولت و پرداخت ها از طريق خزانه باشد و چرا در قرارداد فروش كارخانه دولتي مقرر شد، خريدار شمش ها را بدون واريز پول به خزانه به فروش برساند و بدهي كارخانه را بپردازد، گفت: حرف ما همين است كه اين كار يعني تخلف، بنابراين، چه ضرورتي دارد كه از روش هاي غيرقانوني در فروش اموال دولت كه متعلق به بيت المال است، استفاده شود؟ اين قرارداد ايراد دارد.
جراره با بيان اينكه فلسفه واگذاري كارخانه هاي دولتي، افزايش بهره وري و نوسازي صنعت است، گفت: متأسفانه بعد از واگذاري هيچ نظارتي نمي شود و خريدار اولين كار كه انجام مي دهد، كارگران را اخراج كرده و مشكل اجتماعي براي شهر ايجاد مي كند و هيچ تعهدي نسبت به شاغلان ندارند و بهره وري هم افزايش نمي يابد، بلكه معمولا زمين كارخانه ها را قطعه قطعه كرده و مي فروشند.
احمد جباري ديگر نماينده استان هرمزگان در گفت و گو با تابناك درخصوص اين موضوع اظهار داشت: ما مخالف اجراي اصل 44 قانون نيستيم اما در جريان واگذاري ها بايد همه چيز شفاف و قيمت ها واقعي باشد، يعني مثلا اگر قرار است چيزي واگذار شود و قيمت واقعي آن براي مثال اگر يك ميليارد تومان است، بايد به يك ميليارد تومان فروخته شود نه يك ميليون تومان.
وي گفت: ما اعتقاد داريم كه در واگذاري كارخانه آلومينيوم المهدي و هرمزال، قانوني عمل نشده و به قيمت واقعي عرضه نشده است، در حال حاضر كل مجموعه هرمزگان و مردم منطقه از اين اقدام دولت گلايه دارند و واقعا ناراحت هستند.
وي گفت: اين معامله از سر تا پا داراي اشكال است، اولا نحوه واگذاري شفاف نيست، خريداران معلوم نيست چه كساني هستندو چه منظوري دارند و قيمت تعيين شده براي كارخانه بسيار پايين تر از قيمت واقعي آن است، به طوري كه ارزش ضايعات اين كارخانه تقريبا دو برابر قيمت تعيين شده براي كل مجموعه است.
870 میلیارد تومان بدهی ایمیدرو به خارج باید پرداخت می شد نه به خزانه و این کاهش قیمت نبود.
اما پوري حسيني، رئيس سازمان خصوصي سازي نظر ديگري در اين باره دارد و مي گويد: «سازمان خصوصي سازي كار قيمت گذاري را انجام داد و در اين خصوص نيز مسئولان ايميدرو به اميد اينكه اگر هرمزال به فروش برسد از محل فروش پول خواهند گرفت و بدهي خارجي را پرداخت خواهند كرد با ما همراهي كردند. منتهي پس از مزايده اول، تفسيري كه از اجراي قانون شد، اين بود كه پول فروش هرمزال به خزانه واريز مي شود و به ايميدرو داده نميشود، بنابراين، بدهي ايميدرو در مقابل طرف خارجي همچنان مي ماند. بر اين اساس از ما خواستند كه خريدار 870 ميليارد تومان بدهي ايميدرو را به جاي اينكه به خزانه بپردازد به بانك هاي اروپايي بپردازد، چون اگر به خزانه ميپرداخت، خزانه سسيستمي نداشت كه اين پول را در اختيار ايميدرو قرار دهد. از اين روي، اين 870 ميليارد تومان كاهش در قيمت پايه نبود.
با توجه به جميع جهات و موارد مطرح شده بر آن شديم به سراغ خريداران برويم و نظر آن ها را در رابطه با مسائل مطرح شده جويا شويم:

باتوجه به اينکه مديران اين شركت از چهره هاي شناخته شده اي در صنعت کشورمان هستند، لطفا براي خوانندگان ما توضيح مختصري بفرماييد؟
در حال حاضر در استان هاي هرمزگان، کرمان، يزد، اصفهان تهران وسمنان مجموعه هاي توليدي صادرات محوري داريم و حدود 6000 نفر نیروی کار در طول34 سال گذشته فراهم آورده ایم که در نتيجه محصولات به تمام نقاط دنيا صادرمي شود و در ادامه روند تکميل چرخه توليد و صادرات، آلومنيوم المهدي مي تواند اين چرخه را تکميل کند.

با توجه به اينکه اين شركت مالک معادن فارياب هست و اينکه اين شرکت را در طول 10 سال گذشته از ضرر دهي به سود دهي رسيده است لطفا بفرماييد که چه اقداماتي را در مورد شرکت آلومنيوم المهدي انجام خواهيد داد؟
به هر حال چون جنس اطلاعاتي که بخش خصوصي از يک بنگاه کسب ميکند با جنس اطلاعات بخش دولتي معمولا يکسان نيست از زمانی که وارد مجموعه بشویم اطلاعاتمان را به روز می کنيم، بعد مشکلات را مي بينيم و کارشناسي شده نسبت به آن اقدام مي كنيم؛ با وجود انتقاداتي که در طول 26 سال به دولت وارد بوده حتي نتوانسته این مجتمع را به ظرفيت نسبي برساند، ما اول باید سعي کنيم اين ظرفيت خالي که الان 55/% هست را به 95% ارتقاء بدهيم و بعد كه زير روند فشار توليد، کارخانه خسته شد آن زمان به توسعه هاي آتي فكر کنيم. از نظر فني وقتي کارخانهاي هنوز 40% ظرفيت توليد خالي دارد توسعه آن يک مقدار بيمعني است. ما ابتدا بايد سعي کنيم تولید را به حداكثر راندمان برسانيم بعد متناسب با ارتقاء وضع موجود نسبت به تکميل چرخه توليد آلومنيوم اقدامات اجرايي ديگری را انجام دهيم .

انتظار شما بعد از واگذاري شرکت المهدي از مسئولين چيست؟
در روند واگذاري به بخش خصوصي با مسئولين ظاهراً در تضاد بودهايم و تنشهايي که ايجاد شده نشان ميدهد که واگذاري، هم مخالف دارد هم موافق ، در اين بخش عليرغم شعارهاي زيبايي كه گفته ميشود که همه از خصوصيسازي حمايت ميکنيم، اما در عمل غير از اين بود. حالا بايد ديد که بعد از به سرانجام رسيدن اين واگذاری آيا هنوز به رفتارهاي غيرشرعي، غير اصولي و غير اخلاقيشان ادامه ميدهند؛ با اين روند ما بايد در دو جبهه بجنگيم، يکي جبهه توليد و افزايش بهره وري و جبهه ديگر اتلاف وقتي که در بخشهاي مختلف ممکن است براي ما ايجاد کنند.

هدف شما از خريد شرکت المهدي چيست؟
با توجه به اينکه صنايع آلومينيوم، صنايع مس و روي در کشور وجود داشته و در نهايت بايد اين محصولات به بازارهاي بين المللي راه پيدا کند به عنوان مثل عليرغم اين که کشور در حال حاضر بيش از سيصد هزار تن فلز روي توليد ميکند در مورد آلومينيوم با توجه به خلوص و کيفيت مطلوبش ميتوانيم بعد از پشت سر گذاشتن شرايط تحريم، در LME ثبت نام كنيم كه بتوانيم كالا را به بازارهاي هدف صادر کنيم، اساساً وقتي اين امکان وجود داشته باشد، فروش آن براي بخش خصوصي حداقل به نسبت همسايگان در بازارهاي بين المللي کار سختي نيست. همانطور که ميدانيد آلومينيوم دو بال (Dubal) در دبي الان ظرفيت يک ميليون تن را دارد و ابوظبي ظرفيت کمتر از دو بال دارد، بحرين همين محصول را الان توليد ميکند، عمانيها همين الان در سوهارد و در منطقه ويژه اقتصادي توليد ميکنند و طبيعتاً همه اين توليدکنندگان سهمي از بازار بينالمللي دارند ولي ما به دليل اينکه اين كالا در LME ثبت نشده هنوز نتوانسته ايم سهم بازار بين الملليمان را به دست بياوريم.

چشم اندازتون از آينده چيست ؟
طبيعتاً تب و تاب شرايط هستهاي که الان در کشور وجود دارد بر روي صنعت تاثير گذار شده است، اگر شرايط تسهيل بشود، و مشکل سوئيفت حل شود و بتوانيم براي فروش محصولات از طرفهاي خارجي و بينالمللي در داخل کشور اعتبار اسنادی و ال سي دريافت کنيم، طبيعتاً فروش اين محصول ميتواند خيلي آسان تر از شرايط فعلي باشد. 90 درصد مواد اولیه تولید شمش آلومینیوم وارداتي است و يک ظرفيت محدودي در داخل کشور توسط آلومينيوم جاجرم توليد ميشود که تامين نيازهاي دو کارخانه ايرالکو و المهدي را نميکند. طبيعتاً دولت بايد بقیه نیاز مواد اولیه محصولات وارداتي را تا سقف توليد وارد کند و آن موقع است که ميتواند از استراليا خريد کند؛ پس از شرايط تحريم حتي از هندوستان که توليد کننده نزديک هست ميتوان به صورت رسمي خريد کرد چون از گذشته دور در مجتمع آلومينيوم المهدي و هرمزال تا بحال خريد از طريق واسطه انجام ميشده است که اگر اين شرايط ايجاد شود قيمت تمام شده واردات را ميتوان کمتر از گذشته کرد. طبيعتاً به مرور که قيمت تمام شده کم ميشود ميتوان از حاشيه زيان خارج شد و بعد از آن به مرور کارخانه متناسب با افزايش توليداتش سوده ميشود ،چون وقتي ظرفيت توليد بالا برود هزينههاي توليد سرشکن ميشود.
به نسبت کل توليد الان هزينه توليد براي 55% راندمان است و آن موقع هزينه توليد به نسبت راندمان بالاتر ميرود و اين سرشکن شدن هزينه هاي توليد سابق باعث ميشود که شرکت را از حاشيه زيان با يک سرعت مطمئني، متناسب با افزايش ظرفيت خارج کرد.

در رابطه با آخرين وضعيت واگذاري خریداران گفتند:
با وجود حاشيه هاي بسياري كه در خصوص اين واگذاري انجام شده ما نه تنها با جديت در حال اداره و كنترل هر دو مجتمع المهدي و هرمزال هستيم، بلكه با وجود مشكلات عديده براي اجراي تعهدات مالي هر دو مجتمع داريم، ولي حقوق کارگران را در اين هفته به طور كامل پرداخت كرديم و خوشبختانه مشكلی از اين جهت نداريم و اين در حالي است كه از زمان واگذاري تمام هزينه هاي هر دو مجتمع را از منابع مالي خودمان پرداخت كرده ايم. ضمن اينكه مواد اوليه مورد نياز را در حال برنامه ريزي براي واردات هستيم كه خوشبختانه توانسته ايم صرفه جويي بسيار زيادي را در اين رابطه داشته باشيم و حتي در بعضي موارد 30 الي 40 % زير قيمت هاي خريد قبلي مجتمع خريد كرده ايم. البته در رابطه با آخرين وضعيت هر دو مجتمع و زيان ناشي از عدم واگذاري به موقع و خساراتي كه بخصوص در طول 2 هفته گذشته بوجود آمد به نهادهاي نظارتي و سازمان خصوصي سازي طي نامه اي موارد را اعلام كرده ايم. متأسفانه با وجود تمام كوشش ها و فعاليت ها شاهد يك سري اقدامات و صحبت هايي از طروق مختلف هستيم كه شايد اگر نيت خير و اهداف ملي و اجراي منويات رهبري نبود تا الان نمي توانستيم دوام بياوريم ولي با توكل به خدا و تفكر اميدواريم بزودي شاهد موفقيت هاي بزرگي در هر دو مجتمع المهدي و هرمزال باشيم.

اطلاعات کتمان شده
• متأسفانه بخشی از بدهی ريالی و ارزی منجمله بدهی 35 میلیون دلاری به یکی از طرفهای خارجی نه تنها کتمان شده است که می بایستی توسط سازمان خصوصی سازی تعیین تکلیف گردد.
• ضمن اینکه در کارشناسی انجام شده 400 آپارتمان در مجتمع المهدی به میزان حدود 100 میلیارد تومان محاسبه شده بود که از یک سال قبل قرار بوده بدلیل مشکلات محیط زیستی به دستور محیط زیست استان تخریب گردد.
• در طول 2 دهه بدلیل خرید مواد اولیه نامناسب و عدم کنترل خطوط تولید باطله هایی ایجاد شده بود که از نظر حجمی و وزنی مورد اختلاف هیئت های کارشناسی بود که قرار شد از لیست مواد تحویلی به ما خارج گردد.
• توافق گردید در جهت شفاف سازی تمام مواردی که از طرف هیئت مدیره سابق به هیات کارشناسی ابراز نگردیده است با حضور کارشناسان رسمی دادگستری، کارشناسان سازمان خصوصی سازی و دیوان محاسبات کشور مورد بررسی قرار گیرد.

نامه سرگشاده اخير يكي از كارشناسان صنعت آلومينيوم
خريداران در خصوص نامه سرگشاده كه براي رئيس كميسيون اصل 44 ارسال شده است اشاره داشتند:
ايشان گفت: متأسفانه بخشي از صحبت هاي اين كارشناس كلي گويي است. در بخشي از اين نامه اشاره به زيان انباشته دارد كه مربوط به مديران اسبق است و به خريدار ربطي ندارد.
در قسمت ديگري از نامه اتهاماتي وارد شده كه قابل بررسي و پيگير قانوني است كه گوينده بايستي ادعاي خود را ثابت نمايد.
متأسفانه خارج شدن 80 ديگ از چرخه توليد كه نتيجه قطع برق سراسري در هرمزگان بدليل مشكلات فني بوده است را تعمدي قلمداد كرده اند كه معلوم نيست با چه اهدافي اين گونه مطرح مي شود.
موضوع شريك خارجي نيز مفصلاً و مستقلاً توسط مراجع ذيصلاح بررسي شده است و نهايتاً 13% براي ايشان درنظر گرفته اند و كارشناس محترم مي توانستند قبل از اعلام اينچنيني موضوع مدارك را به دقت مطالعه مي كردند. صلاحيت و اهليت خريدار براحتي مي تواند مورد بررسي قرار گيرد.اشتغال بيش از 5000 كارگر بيش از 15 استان شاهدي بر ادعاي صلاحيت و اهليت خريدار است.
نكته بسيار جالب در نامه سرگشاده اين كارشناس اشاره ايشان به يكي از مديران اسبق در مجتمع المهدي مي باشد كه داراي سابقه كيفري در مديريت بوده اند و حكم اتهامي ايشان چند سال پيش صادر شده است. حال چه اصراري بر طرح اسم ايشان بوده است، نميدانيم!؟

واگذاری با مزایده انجام شده است
وی اضافه کرد اينكه مي گویند اين واگذاري بدون مزايده انجام شده خلاف واقع است و نه تنها شرايط مزايده در 18/12/93 بطور عمومي اطلاع رساني شده است بلكه تمام اسناد و مدارك مزايده توسط نهادهاي مظارتي بررسي و كنترل شده است.
كل ظرفيت توليد دو خط بازديده شده آقاي قدوسي جمعا 235000 تن مي باشد كه از رقم اعلامي به ايشان 110000 تن بيشتر است و هر دو خط با ظرفيت 55% پس از 26 سال كار مي كند و تكنولوژي آن قديمي، پرمصرف و خط قديمي براي هر تن آلومينيوم 6/15 مگا وات انرژي مصرف مي كند در حالي كه تكنولوژي جديد حدود 12 مگا وات مي باشد و در حال حاضر هر دو خط با ظرفيت 55% كار مي كند، 45% باقيمانده خارج از مدار توليد مي باشد.
كل توليد مواد اوليه مورد مصرف كارخانجات توليد آلومينیوم ايرالكو در اراك و المهدي در جنوب و شركت آلومينيوم جاجرم حدود دويست هزارتن مواد اوليه مصرفي توليد مي نمايند كه تكافوي نياز هيچ كدام از دو توليد كننده را نمي كند و باقيمانده نياز در طول 26 سال گذشته از خارج وارد شده است.
در حال حاضر حدود چهل هزارتن به گزارش مسئولين توليد شركت، موجودي كالا به شرط صفر شدن مواد اوليه مي تواند وجود داشته باشد و آخرين فروش هر تن شمش 330ر5 تومان × 400 = 000ر120ر2 ميليارد تومان بالغ مي گردد. بديهي است كه براي اين مقدار توليد 50% هزينه هاي مرتبط ميبايست مصرف گردد كه به رقم فوق به شرط وجود بازار دسترسي پيدا شود.
بنابراین اعداد ارقام اعلامی از طرف منتقدین غیر واقعی است.
موضوع اختلاس اگر صحت داشته باشد مربوط به مديريت دولتي است و ربطي به خريدار ندارد و معلوم نيست وقتي مبنائي براي قيمت گذاري وجود نداشته باشد چگونه مبلغ 830 ميليارد تومان كاهش قيمت مزايده اعلام ميگردد. در حالي كه مبناي قيمت كارشناسي مجدد، مورد تأييد دستگاههاي نظارتي نظير بازرسي كل كشور و ديوان محاسبات كشور قرار گرفته است.
مبناي فروش بنگاه هاي سازمان خصوصي سازي در همه مزايده 15% نقد و باقيمانده براساس سود اعلامي بانك مركزي ميباشد كه در اين مزايده نيز موارد مراعات و همچون ديگر مزايده هايي كه روزانه انجام مي پذيرد، شرايط انجام پذيرفته است. بديهي است كه اگر قيمت مزايده ارزان مي بود ميبايستي تعداد خريدار هم بيش از يكنفر مي شد و ظاهراً اطلاعات دريافتي نمايندگان محترم در جهت افكار ايشان و با هدف سوء برداشت بوده است.
متأسفانه در بررسي كارشناسان محترم براساس مدارك و استناد به گزارش هاي داده شده توسط هيات مديره و مديران مجتمع المهدي و هرمزال بعضاً ناكافي و اشتباه بوده است و حتي براساس تأييد نهادهاي نظارتي و سازمان خصوصي سازي در بعضي موارد كتمان اطلاعات هم بوده است.
ميزان برق قابل استفاده در مجتمع المهدي 400 مگا وات اعلام شده بود كه خلاف واقعيت بود و مجتمع فقط با 133 مگا وات برق فعاليت دارد كه جوابگوي رسيدن به ظرفيت اسمي را نه در قبل داشته و در آينده خواهد داشت كه البته قرار است توسط ما اين مشكل انشاءا.. با افزايش ميزان برق حل شود.
با توجه به زيان ده بودن كارخانه و مشكلات فني و اقتصادي اصرار بر حفظ آن دارند و ادامه روند زيان دهي قابل درك نيست و مي تواند دلايل و جزئيات آن توسط نهادهاي نظارتي بررسي شود.

در 25 سال گذشته این مجموعه زیان ده بوده است
وي اضافه كرد گفته مي شود هيات مديره شركت به شدت تلاش مي كرده بخشي از بدهي ها را مخفي كند. بدهي 35 ميليون دلاري به دو شركت خارجي سالستون و آلتون از آن جمله بوده است.
ضمن اينكه اخيراً یکی از نمايندگان مجلس مدعي شده اند باید اين كارخانه از زيان دهي خارج و بعد فروخته مي شد. در حالي كه طي 26 سال گذشته اين مجموعه همواره زيان داده و يكي از اعضاء هيات مديره كه طي 3 سال گذشته معاون مالي و اقتصادي آن جا هم بوده در مورخ 23/3/94 در جمع خبرنگاران بندرعباس گفته بود تنها راه خارج شدن اين شركت از زيان دهي و رسيدن به نقطه سر به سر، تامين حدود 370 مگاوات برق مورد نياز و تعمير و وارد مدار توليد شدن يكصد و بيست ديگ خارج از مدار توليد است كه به صورت طبيعي اين كار مستلزم صرف صدها ميليارد تومان سرمايه گذاريست. دولت توان چنين سرمايه گذاري را ندارد، در مورخ 22/12/93 معامله قطعيت يافته تاكيد بر ارزش فعلي شمش موجود در كارخانه كه البته آمارهاي اعلام شده هم عاري از حقيقت است و خريدار بهاي مواد اوليه آن را قبلاً پرداخت كرده.
این نماینده محترم بدلیل عدم آگاهی کامل بر موضوع و کسب اطلاعات کاملا اشتباه و ناقص از طرف افرادی که منافعشان در خطر بوده است در طول دو ماه گذشته از طریق رسانه ملی و مطبوعات مطالبی را متأسفانه مطرح کرده اندکه واقعیت ندارد و سوء برداشت می باشد. البته شنیده ها حاکی از آن است که ایشان در چند مورد قبلی هم که اعتراضاتی داشته اند خوشبختانه متوجه اطلاعات اشتباهی که داشته اند گردیدند.

شرکت 120 میلیارد تومان به برق استان بدهکار است
ايشان گفت يك سوال در جامعه مطرح شده تعهداتي كه از زمان قطعيت معامله در تاريخ 22/12/93 و حتي از زمان كارشناسي اول براي مجتمع ايجاد شده كه يك رقم آن فقط بدهي جاري به برق استان هرمزگان 120 ميليارد تومان اعلام گرديده با چه كسي است؟خريدار يا دولت؟اگر با خريدار است چطور ارزش محصول كارخانه به صورت غير واقعي رسانه ايي ميشود. اما از تعهدات سخني نيست؟
وی اضافه کرد پس از قطعيت يافتن فروش مجتمع المهدي در مورخ 22/12/93 عليرغم اينكه در مورخه 25/12/93 رسماً از رياست ايميدرو خواسته شد ايجاد تعهدات جديد با هماهنگي ما باشد تا زمان تحويل خسارات بسيار سنگيني از ناحيه هيات مديره شركت تحميل گرديده است و مشخصاً مواردي مشهود از جمله خريد 150 هزار تن پودر آلومينا بيش از بهاي جهاني آن كه خسارت ناشي از اين خريد حدود 19 ميليون دلار اعلام گرديده.
كاهش ارزش 25 هزار تن محصول موجود در انبارهاي شركت در مقطع قطعيت معامله به ازاء هر كيلو 32 هزار ريال كه رقمي معادل 000/000/000/800 ريال و ده ها ميليارد تومان زيان ناشي از حراج قيمت محصول توليدي با بهاي پايين تر از بهاي بازار و افزايش بدهي ها تحميل گرديده است و خواستار تعيين تكليف آن توسط دولت شده ایم.
وی توضیح داد مقام معظم رهبري در ديدار با اعضاء دولت با اشاره به 400 هزار ميليارد تومان پروژه نيمه تمام خواستار واگذاري آنها به بخش خصوصي براي رونق بخشيدن به اقتصاد كشور شده اند. فضاسازي اخير عليه فروش آلومينيوم المهدي مبتني بر اطلاعات غلطي است كه توسط مخالفين امر خصوصي سازي و آنهايي كه منافعشان به خطر افتاده بوده است و بخش خصوصي را با ترديد جدي براي ورود در اين عرصه مواجه كرده است. فكر مي كنيد با اين حركت ها امكان اجراء منويات رهبري عملي خواهد بود؟
وي تأكيد كرد متأسفانه از زمان واگذاري كه 4 هفته مي گذرد مجدداً بدليل قطع برق از شبكه سراسري هرمزگان خسارات زيادي حدود 200 ميليون تومان در مجتمع المهدي وارد شده است ولي ما با وجود همه اين موارد سعي در ادامه كار و توسعه توليد و ايجاد بستري مناسب براي سود دهي كارخانه و افزايش انتقال داريم .

فروش سهام المهدی و هرمزال به میزان 3100 میلیارد تومان:
اگر دوستان و منتقدان این واگذاری کمی دقت میکردند متوجه می شدند که کل سهام هردو مجتمع المهدی و هرمزال به میزان 3100 میایرد تومان بفروش رسیده است و اطلاعات ارائه شده توسط یکی از نمایندگان در این زمینه اشتباه می باشد.
در پايان لازم میدانیم از طرف تمام مديران و سهام داران شركت گنو از دولت محترم، سازمان خصوصي سازي، سازمان هاي نظارتي بخصوص دیوان محاسبات کشور، سازمان بازرسی کل کشور كه الحق در جهت شفاف سازي كوشش فراوان نمودند تشكر مي كنیم و اميدواريم بتوانيم با تجربه هاي زيادي كه در زمينه توليد داريم اين امانت ملی را نه تنها حفظ نمائيم بلكه با توسعه آن در آينده شاهد افزايش اشتغال و توليد و صادرات آن به خارج از كشور باشیم. در اين راستا در نظر داريم خط توليد پس از شمش آلومينيوم را نيز باميد خدا برنامه ريزي و راه اندازي نمائيم.
البته در زمينه واگذاري و اجراي اصل 44 بعنوان بخش كوچكي از بخش خصوصي كه در زمينه توليد تجربيات زيادي داريم نكاتي را مدنظر داريم كه منجمله تغيير رويه و تفكر و عمل بعضي از مديران مربوط دولت است كه متأسفانه بدلايل متعدد مخالف واگذاري هستند.
بديهي است خسارت و زياني كه براي دولت و خريداران المهدي و هرمزال در طول 6 ماه گذشته به دليل عدم تحويل به موقع بوجود آمد به ميلياردها تومان مي رسد كه البته خدا را شكر مي كنيم كه با اين تأخير لااقل شفاف سازي كاملي در اين زمينه انجام شد. تا ضرر و زیانی متوجه دولت و خریدار نشود.
ذكر اين نكته هم بسيار حائز اهميت است كه تمام سهام داران و مديران شركت گنو خود را موظف مي دانند كه امانتي كه از طرف دولت به نمايندگي از ملت در اختيار اين شركت قرار گرفته است را انشاءا.. با توكل به خدا و تفكر بتوانيم پس از سالها زيان دهي مكرر در طول يك الي 2 سال آينده به سود دهي برسانيم و نه تنها سطح اشتقال را بالا ببريم بلكه با توسعه خط توليد و ايجاد شرايط استاندارد براي فروش آلومينوم در دنيا ايران را جزيكي از كشورهاي صادر كننده آلومينيوم ببينيم./گزارش ویژه

ارسال نظرات
موضوعات روز