جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲
استان یزد توسعه کشاورزی و بخش صادرات تولیدات این بخش را با افزایش واردات آبهای مجازی دنبال می‌کند.
کد خبر: ۲۸۰۷۸
آب‌ مجازی جای آب واقعی را می‌گیرد!

تیتر20 - یزد با وجود خشکسالی و کم‌آبی شدید به ویژه در سال‌های اخیر در زمینه کشاورزی و طیور از جایگاه قابل توجهی در بازارهای خارج از کشور برخوردار است. در حال حاضر محصولات گلخانه‌ای و پسته یزد به دلیل کیفیت و محبوبیتی که دارند با استقبال خوبی در بازارهای جهانی برخوردار هستند لذا در سال‌های اخیر شاهد رشد صادرات در حوزه کشاورزی استان هستیم. 

در نتیجه با افزایش جمعیت و رشد تقاضای محصولات کشاورزی، اهمیت توسعه کشت و تولید محصولات کشاورزی و دامی هر ساله افزایش می‌یابد و این در حالی است که کشور و بالاخص یزد با کمبود شدید منابع آبی مواجه است، هر چند که در حال حاضر نیز بیشترین مصرف آب کشور و استان در این بخش صرف می‌شود.

تصمیم‌گیران حوزه کشاورزی استان با توجه به موضوعات و محدودیت‌های ذکر شده، ‌توسعه این بخش را با محوریت تقویت کشت‌های گلخانه‌ای، دامداری و دامپروری با واردات بیشتر آب‌های مجازی دنبال می‌کنند.  آب مجازی عبارت است از میزان آبی که برای تولید یک محصول در صنعت یا کشاورزی مصرف می‌شود.

توسعه دامپروری یزد با تکیه بر آب‌های مجازی

سید جمال سجادی‌پور، رییس سازمان جهادکشاورزی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به افزایش تولیدات دامی با تکیه بر آب مجازی، اظهار می‌کند: با اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های متناسب از قبیل اصلاح نژاد دام سبک و سنگین، ایجاد زنجیره‌های تولید محصولات دامی، تجهیز و نوسازی واحدهای دامی و سایر برنامه‌های مرتبط میزان تولیدات دامی استان از 338 هزار تن در حال حاضر به 400 هزار تن در سال 1400 خواهد رسید. 

وی با اشاره به مشکلات کم‌آبی عمومی استان، تاکید می‌کند: تحقق این امر صرفاً با تکیه بر آب مجازی خواهد بود. 

این مسئول در رابطه با میزان نهاده‌های مصرفی دام و طیور استان نیز تصریح می‌کند: در حالی در سال 91 با وارد کردن 750 هزار تن نهاده به نحوی 825 میلیون مترمکعب آب مجازی وارد استان شده که این میزان در در سال 95 به 1100 هزار تن یا به عبارتی 1210 میلیون مترمکعب آب مجازی افزایش یافته است.

سجادی‌پور با اشاره به افزایش میزان نهاده‌های مصرفی بخش دام و طیور استان به 1650 هزار تن در افق سال 1400، عنوان می‌کند: براساس برنامه سازمان جهادکشاورزی استان 1370 هزار تن از نهاده دامی از خارج استان تامین خواهد شد و مابقی آن نیز در داخل استان تولید می‌شود. میزان تولید نهاده‌های دامی داخل استان با روندی کاهشی از 350 هزار تن در سال 91 به 280 هزار تن در سال 1400 خواهد رسید.

افزایش صادرات محصولات کشاورزی با واردات آب‌های مجازی

سید حسین بخشایش، مدیر توسعه بازرگانی جهادکشاورزی استان نیز در رابطه با واردات آب‌های مجازی بخش کشاورزی به استان، در گفت‌وگو با ایسنا، بیان می‌کند: تولید فرآورده‌های دامی و طیور نیازمند استفاده از نهاده‌های دامی مانند کنجاله‌ی سویاست که با توجه به محدودیت منابع آبی، واردات این نهاده‌ها نسبت به کاشت و تولید آنها در داخل استان و حتی کشور، ارجحیت بیشتری دارد و عاقلانه‌تر است.

وی با اشاره به افزایش واردات آب‌های مجازی متناسب با افزایش جمعیت، عنوان می‌کند: همزمان با رشد جمعیت و افزایش تولیدات دام و طیور، واردات آب‌های مجازی در قالب نهاده‌های دام و طیور نیز افزایش خواهد یافت .

این مسئول در ادامه نیز با اشاره به روند رو به رشد صادرات محصولات کشاورزی استان اظهار می‌کند: عمده محصولات کشاورزی استان شامل پسته و انواع محصولات گلخانه‌ای است که به سایر استان‌ها و کشورهایی چون روسیه، عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود. محصولات گلخانه‌ای صادارتی استان شامل خیار سبز، گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل دلمه از عمده محصولاتی هستند که از یزد به کشورهای دیگر صادر می‌شوند. 

صادرات یزد به کام گمرکات دیگر شهرها

این مسئول در مورد مشکل صادارت محصولات کشاورزی استان بیان می‌کند: متاسفانه صادرات عمده محصولات کشاورزی استان از گمرکات شهرهای دیگر مانند آستارا صورت می‌گیرد لذا آمار دقیقی از صادرات محصولات استان در دسترس نیست. 

وی با اشاره به صادرات فرآورده‌های مازاد طیور به عنوان یکی از پتانسیل‌های اقتصادی استان، می‌گوید: خوشبختانه در زمینه پرورش طیور وضعیت استان به گونه‌ای است که فرآورده‌هایی چون تخم مرغ و گوشت مرغ و انواع طیور به صورت مازاد در استان تولید می‌شود. طیوری مانند بلدرچین، قرقاول و کبک در استان نیز تولید و مازاد آن‌ها به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و عراق صادر می‌شوند. 

صادرات غیرمستقیم 50 درصدی فرآورده‌های دامی

بخشایش در مورد صادرات غیرمستقیم فرآورده‌های دامی استان نیز بیان می‌کند: محصولات خام دامی استان به هیچ کشوری صادر نمی‌شود اما حدود 50 درصد فرآورده‌هایی مانند شیر از یزد به سایر استان‌های همجوار و شرکت‌های لبنی صادر و تحت فرآورده‌های لبنی به دیگر کشورها صادر می‌شود. 

وی در خصوص صادرات گوشت دام به کشورهای دیگر هم می‌گوید: اولویت در این رابطه تامین نیازهای بازار داخل کشور است لذا صادرات گوشت به دلیل نیاز فعلی بازار صورت نمی‌گیرد. عمده واردات استان در حوزه دام شامل گوشت گرم گوسفندی و گوشت منجمد گوساله است که به صورت مستقیم به داخل استان ارسال می‌شود. گوشت گرم گوسفندی از کشورهای استرالیا، ارمنستان، آسیای میانه و مغولستان و گوشت منجمد گوساله از کشورهای بزریل و آمریکای لاتین وارد ایران می‌شوند./ایسنا
ارسال نظرات
موضوعات روز