جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۶
روایت کاپیتان‌های تیم ملی از مذاکره با سرخابی‌ها
تراکتور را با تفکر و اندیشه به‌عنوان مقصد بعدی فوتبالی خود انتخاب کرده و با نفرات مختلفی برای پیوستن به تراکتورسازی مشورت کردیم؛ این چکیده‌ای از صحبت‌های دو ملی‌پوش جدید تراکتورسازان است.
کد خبر: ۲۸۰۹۰
شجاعی: از استقلال با من تماس گرفتند

تیتر20 - مسعود شجاعی و اشکان دژاگه که با حضور خود در تراکتورسازی نگاه‌ها را به سمت خود جلب کردند، در روزهای اخیر به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شدند.

حضور در لیگ‌های حرفه‌ای اسپانیا، انگلیس و آلمان از شاخصه‌های مهم آن‌هاست که این بازیکنان ملی‌پوش را تبدیل به ستاره‌های مهمی کرده که می‌توانند فوتبال ایران را در فصل‌های پیش‌ رو تحت تأثیر حضور خود قرار دهند. یک روز پس از ثبت قرارداد به سراغ شجاعی و دژاگه رفتیم و با این دو ملی‌پوش به گفت‌وگو نشستیم.

از حضور در تبریز و تراکتور شروع کنیم. چه عاملی باعث شد تراکتور را به‌عنوان تیم خود انتخاب کنید؟
شجاعی: تراکتور بین گزینه‌ها بود و با مشورت‌هایی که انجام دادم با تراکتورسازی قرارداد بستم و به تبریز آمدم. دلایل زیادی برای پیوستن به این تیم بود که فکر می‌کنم توضیح آن در گنجایش این مصاحبه نباشد. از تصمیمی که گرفتم، خوشحالم و امیدوارم همه‌چیز تا آخر به‌نوعی پیش برود که این همکاری را ادامه دهم.
دژاگه: خیلی خوشحالم که در شهر تبریز هستم و با تراکتورسازی قرارداد بستم. همان‌طور که آقای شجاعی گفت دلایل زیادی برای پیوستن به تراکتور بود. کمک خیلی خوب برایم این است که با مسعود شجاعی به این تیم پیوستم. تمرینات خوبی در روزهای نخست توانستیم انجام دهیم و امیدوارم بتوانیم هواداران تراکتور را در تبریز خوشحال کنیم.

در اولین روز تمرینی شاهد استقبال ۵هزار هوادار در کمپ اختصاصی باشگاه بودیم و در فرودگاه هم شاهد استقبال قابل‌توجهی بودیم. این حضور پرشور را چطور دیدید؟
شجاعی: شاید یکی از دلایلی که باعث شد به تراکتور بیاییم همین شور و هیجان هواداران تراکتور باشد. استقبال بی‌نظیری که از ما داشتند واقعاً فراموش‌نشدنی است و ما را راغب می‌کند که در تبریز بمانیم و با انگیزه بیشتری برای موفقیت تیم تلاش کنیم. این استقبال بی‌نظیر بود و هیچ‌وقت یا خیلی کم در دوران ورزشی یک ورزشکار چنین اتفاقی می‌افتد. از هواداران ممنونم و امیدوارم در زمین با تعصب بجنگیم و جواب اعتماد آن‌ها را بدهیم.
دژاگه: خیلی‌ها به من گفته بودند تراکتور هواداران زیادی دارد که کنار تیم هستند. همین اتفاق افتاد و چه در فرودگاه و چه در تمرین دیدیم که واقعاً آن‌ها پشت تیم خود هستند و با روحیه خوبی از تیمشان حمایت می‌کنند که امیدواریم همین‌طور هواداران را خوشحال نگه‌ داریم.

دو هفته از رقابت‌های لیگ گذشته و تراکتور به ۲ تساوی دست یافته است. آیا ۲ بازی اخیر تیم را دیدید و چه نظری درباره ابزارهای موجود در این تیم ‌دارید؟
شجاعی: بازی اول را نتوانستم ببینم ولی بازی دوم را دیدم. خواهشی که از هواداران و بازیکنان تیم دارم این است که باید صبور باشیم چون لیگ بلندمدتی داریم که یک سال به طول می‌انجامد و فراز و نشیب‌های مختلفی وجود خواهد داشت. اینکه بخواهیم با یکی، دو مساوی و باخت ناامید شویم اشتباه است. الان اول فصل است و باید با دید مثبت نگاه کنیم که ۲ امتیاز کسب کردیم. ما تیم جوانی داریم و بازیکنان جدید زیادی اضافه شدند و نیاز به زمان داریم تا بازیکنان با هم هماهنگ شوند. من مطمئنم تیم قدرتمندی خواهیم داشت و همان تیمی می‌شویم که هواداران انتظار دارند. فقط باید کمی صبور باشیم و همه با هم تلاش کنیم تا راه را هموار کنیم و موفقیت تیم را ببینیم.
دژاگه: صبر چیز خیلی مهمی است و ما در تیمی هستیم که بازیکنان جدید زیادی دارد. طبیعی است که هواداران دوست دارند هر بازی امتیاز بیاوریم و خود بازیکنان هم چنین چیزی می‌خواهند ولی این کمی نیاز به زمان دارد. ما تیم خیلی خوبی داریم و بازیکنان جوانی در اختیار داریم. هواداران به ما زمان بدهند و ما هم تلاش می‌کنیم به موفقیت تیم کمک کنیم.

روز گذشته قراردادتان را در هیئت فوتبال ثبت کردید و تا چند روز آینده نیز ITC شما صادر می‌شود تا بتوانید در دیدار مقابل استقلال تیم را همراهی کنید. درباره این بازی صحبت کنید.
شجاعی: بازی با استقلال یک بازی سخت محسوب می‌شود. بازی در استادیوم آزادی در حضور هواداران سخت است. هرچند هواداران تراکتور هم در آزادی حضور خواهند داشت، تیم حریف از امتیاز میزبانی برخوردار است و علاوه بر آن معتقدم هیچ بازی‌ای آسان نیست و باید در همه بازی‌ها با همه توان بازی کنیم. ما تیم جوانی داریم و همین‌که در دو بازی نخست ۲ امتیاز گرفتیم خوب بوده و باید تلاش کنیم در دیدارهای بعدی بهتر نتیجه بگیریم. درباره بازی با استقلال من دلم خیلی روشن است و هر تیمی هوشمندانه بازی کند و از موقعیت‌ها خوب استفاده کند به برد دست پیدا می‌کند و امیدوارم بتوانیم به پیروزی دست پیدا کنیم.
دژاگه: آقای شجاعی به نکات خوبی اشاره کرد. بازی سختی داریم و استقلال تیم بزرگی است که در خانه با حضور هوادارانش بازی می‌کند. ما هم هواداران زیادی داریم و بازی خوبی خواهد بود. بازیکنان خارجی ما روز خوبی را تجربه خواهند کرد و به نظرم هر تیمی که بهتر بازی کند پیروز میدان خواهد بود.

برای حضور در تراکتور با چه کسانی مشورت کردید؟ برخی می‌گفتند کریم انصاری‌فرد و برخی نفرات ملی‌پوش به شما پیشنهاد داده‌اند به تراکتورسازی بیایید.
دژاگه: بله آقای انصاری‌فرد در تراکتورسازی بازی کرده و با این تیم آشنایی قبلی دارد. من قبل از اینکه به این تیم بیایم با آقای شجاعی خیلی صحبت کردم که برای من کمک خیلی بزرگی بود. با مدیر برنامه‌مان که واقعاً مثل برادر است، خیلی حرف زدیم که آخرسر به این نتیجه رسیدیم که با تراکتور قرارداد ببندیم. این را هم بگویم که ما قهرمانی را دوست داریم.
شجاعی: نمی‌توانم دقیقاً اسم ببرم ولی تقریباً با همه بچه‌هایی که دوست هستیم و نزدیک هستند و بیشتر آنها تجربه بازی در تراکتورسازی را داشتند مثل کریم انصاری‌فرد، آندو تیموریان، مهرداد پولادی و حتی احسان حاج‌صفی حرف زدم و مشورت کردم و در نهایت همان‌طور که اشکان‌جان گفت مدیر برنامه‌مان نظرش خیلی برایمان مهم بود چون ایشان تقریباً نزدیک ۲۰ سال است که در کار فوتبال هستند و خیلی هم آدم باهوش و حرفه‌ای هستند و ما فکر کردیم نظر ایشان بتواند خیلی به ما کمک کند. در نهایت با سبک،‌ ‌سنگینی که کردیم، تصمیم بر این شد که به تراکتور بیاییم، البته صداقت و حسی که از مدیریت باشگاه آقای زنوزی گرفتیم برای‌مان ارزشمند بود. روز اول که ما صحبت کردیم احساس کردیم هرچه ایشان می‌گویند صادقانه است و برای موفقیت باشگاه امکانات خوبی قرار است در اختیار باشگاه قرار بدهند و مجموعه‌ای قرار است درست کنند که به موفقیت برسند این خیلی برای ما مهم است و تصمیم گرفتیم درنهایت تراکتور را انتخاب کنیم.


کمی به سمت تیم ملی برویم، بحث خداحافظی سردار آزمون و رضا قوچان‌نژاد. نسبت به این خبر چه حسی داشتید؟
دژاگه: وقتی شنیدم آقای قوچان‌نژاد از تیم ملی خداحافظی کرده لحظه اول ناراحت شدم چون چندین سال با هم کار کردیم، از روز اول هم‌اتاق بودیم و واقعاً از این موضوع ناراحت شدم. ولی آقای قوچان‌نژاد خیلی آدم باهوشی است و تصمیمی که گرفت قطعاً خوب به آن فکر کرده و این تصمیم قطعاً برایش آسان نبود، ولی واقعاً برای تیم ملی خیلی کار کرد و در این چندین سال کمک زیادی به ما کرد و گل‌های زیبا و مهمی به ثمر رساند. امیدوارم همیشه در زندگی موفق باشد. من رفاقت زیادی با او دارم و دوست صمیمی من شده است و امیدوارم هر جا هست، موفق باشد. یک‌بار دیگر می‌خواهم بگویم که دستش درد نکند.
سردار آزمون بازیکن خیلی جوانی است که من فکر می‌کنم زود تصمیم گرفت و من خیلی امیدوارم دوباره به تیم ملی برگردد چون برای ما بازیکن مهمی هست و به ایشان احتیاج داریم. فکر می‌کنم او در قلبش این تصمیم را گرفت و معتقدم اگر بیشتر فکر می‌کرد تصمیم دیگری می‌گرفت، خودش می‌داند که هر اتفاقی رخ دهد ما پشتش هستیم، فوتبال همین است و هر فوتبالیستی بالا و پایین زیادی دارد و آدم باید قوی باشد. من صد در‌صد می‌دانم که سردار آزمون بازیکنی قوی است و ما، فدراسیون و کارلوس کی‌روش سعی می‌کنیم نظرش را عوض کنیم و ان‌شا‌ءالله دوباره به تیم ملی بیاید. خیلی از کسانی که از او ناراحت بودند و چیزهایی علیه او نوشتند پشیمان هستند. خودش هم می‌داند که خیلی‌ها دوستش دارند و عاشقش هستند.
شجاعی: ببینید من قبلاً در این مورد صحبت کردم و حقیقتاً خیلی دوست ندارم راجع به این موضوع صحبت کنم که بحثمان دوباره طولانی بشود. فکر می‌کنم یک موقع آدم‌ها در زندگی‌شان تصمیم‌هایی می‌گیرند که شاید خیلی برایشان سخت باشد و ممکن است هزینه‌های زیادی برایشان داشته باشد. ما باید به این فکر کنیم که چقدر ذهنشان درگیر بود و چقدر فکر کردند که بخواهند به این نتیجه برسند و تصمیم به این بزرگی را بگیرند که در سال‌هایی که می‌توانی چندین سال برای تیم ملی کشورت بازی کنی و لذت ببری، تصمیم بگیری که دیگر نخواهی برای تیم ملی بازی کنی. من با سردار و رضا صحبت کردم. آن‌ها علاوه بر این ‌یک‌سری مشکلات و دلایل شخصی داشتند که این تصمیم را گرفتند. فکر می‌کنم شاید اگر من هم جای آن‌ها بودم چنین تصمیمی را می‌گرفتم. این تصمیمی بود که از طرف این دو عزیز گرفته ‌شده و من با هر دو آن‌ها صحبت کردم و دلایلی که گفتند به نظرم قانع‌کننده بود.

بحثمان به سردار رسید‌‌؛ او واکنش جالبی به پیوستن‌تان به تراکتور داشت و از جمله «بهترین‌ها پیوستند به تیم بهترین‌ها» استفاده کرد. بعد از این موضوع با سردار صحبتی داشتید؟
شجاعی: صحبت آن‌چنانی نداشتیم، در حد مکالمه کوتاه بود، همیشه طوری بوده که فضایی به وجود آمده که بچه‌های تیم ملی چه نفرات جدید و چه قدیمی‌ترها همیشه هوای یکدیگر را داریم و همیشه پشت‌هم هستیم.

خود سردار هم پیش‌ از این گفته بود که تراکتوری است.
شجاعی: بله خود سردار هم قبلاً گفته بود که تراکتوری است و خب مسلماً از پیوستن ما به این تیم خوشحال بود و ما هم از او تشکر می‌کنیم و امیدواریم در طول فصلی که پیش‌ رو  دارد موفق باشد.

زمزمه‌هایی مبنی بر خداحافظی اشکان دژاگه و مسعود شجاعی از تیم ملی به گوش می‌رسید. این اخبار واقعیت داشت؟ آیا تاکنون به زمان خداحافظی از تیم ملی فکر کرده‌اید؟
دژاگه: حقیقتش من تازه ۳۲ سالم شده و هنوز خیلی جوان هستم، من واقعاً لذت می‌برم و افتخار می‌کنم که برای کشورم بازی می‌کنم و تصمیم به خداحافظی از تیم ملی اصلاً در فکرم نبود و نمی‌دانم این حرف‌ها از کجا آمده است. دو بازیکن تیم ملی چنین تصمیمی گرفتند و بعدها این حرف‌ها ادامه پیدا کرد و به ما رسید ولی از همین‌جا می‌توانم بگویم هنوز به فکر خداحافظی نیستم و خیلی کار دارم.
شجاعی: این مسائل شایعه بوده و من هیچ حرفی از خداحافظی جایی نزده‌ام و حالا هم که شما درباره زمان خداحافظی‌ام سؤال می‌کنید، زمانش را نمی‌دانم و نمی‌توانم زمان مشخصی را بگویم. احساس می‌کنم تا زمانی که از نظر فیزیکی آماده باشم و بتوانم به تیم ملی کمک کنم و تجربیاتم را در اختیار بازیکنان جوان قرار دهم و مربی‌ها من را بخواهند تصمیم دارم برای تیم ملی بازی کنم.

آقای شجاعی بعد از ۱۲ سال به فوتبال ایران برگشتید. از حس و حالتان بگویید.
شجاعی: جدا از این زبان مادری که حرف می‌زنیم و حرف همدیگر را می‌فهمیم، برای من مثل این می‌ماند که به کشور جدیدی رفته و قرارداد بسته‌ام، ۱۲ سال زمان خیلی طولانی‌ای است و خب من در این ۷، ۸ سال اخیر اسپانیا، یونان و قطر بودم و مدت زیادی از فضای فوتبالی ایران دور بودم و در نهایت با مشورتی که شد تصمیم گرفتم به تراکتور بیایم و این تصمیم یکی از تصمیم‌های سخت زندگی‌ام بود. همیشه تصمیمی بر برنگشتن به فوتبال ایران داشتم که دوست نداشتم این تصمیم بشکند اما در نهایت شکسته شد و تصمیم بر این شد که با شرایط فعلی بهترین انتخاب یکی از تیم‌های ایرانی است. بدون اغراق می‌گویم ۳، ۴ روز حداقل روی پیشنهاد تراکتور فکر کردم تا بتوانم به این نتیجه برسم که این اتفاق می‌تواند برایم من مثبت و خوب باشد و همه اتفاقات را به فال نیک می‌گیرم و دیگر بیشتر از این فکر نمی‌کنم. به وطنم آمده‌ام و در یک تیم خوب و پرطرفدار حضور پیدا کردم. مثل سال قبل که تیمم قهرمان لیگ شد دوباره امیدوارم بتوانم موفق باشم و به موفقیت برسم. فقط برای موفقیت و لذت بردن از فوتبال آمدم و به‌جز این به چیز دیگری فکر نمی‌کنم.

مسعود شجاعی با تجربه حضور در ۳ جام جهانی‌ چقدر می‌تواند این تجربه را به بازیکنان جوان تراکتور منتقل کند؟
شجاعی: من خودم شخصاً فکر می‌کنم یکی از وظایفم در تیم همین باشد که بتوانم به‌عنوان بزرگ‌تر تجربیاتم را به بازیکنان جوان‌تر انتقال دهم که بتوانند بهترین عملکرد ممکن را داشته باشند. آنچه مسلم است من خودم دوره جوانی و کم‌تجربگی را تجربه کرده‌ام و هر قدر هم که کیفیت خوبی داشته باشی این استرس و فشاری که روی بازیکن جوان‌تر است، هضمش سنگین است و همان‌طور که پیش‌ از این بازیکن‌های بزرگ‌تر و باتجربه‌تر به من کمک کرده‌اند، من می‌توانم کمک کنم که جوان‌ها این فضا را درک کنند و بتوانند بهترین نمایش‌شان را ارائه دهند.

آقای دژاگه برگردیم به چند سال پیش که در رده‌های پایه به تیم ملی دعوت شدید و خیلی‌ها این احتمال را می‌دادند که به تیم ملی بزرگسالان هم دعوت شوید ولی شما انتخاب کردید که به ایران بیایید و به تیم ملی کمک کنید. چه چیزی دلیل چشم‌پوشی از تیم ملی آلمان و این انتخاب بود؟
دژاگه: همین ‌که در آلمان بزرگ شدم و برای تیم ملی نوجوانان آلمان بازی کرده‌ام خیلی به من کمک کرد و تجارب خوبی به من داد. در آن مقطع زمانی شرایطی داشتم که باید تصمیم بزرگی می‌گرفتم و خیلی راجع به این چیزها فکر کردم چون تصمیم کوچکی نبود. من با پدرم و مدیر برنامه‌ام خیلی فکر کرده بودیم و آخر سر به این نتیجه رسیدیم که اینجا کشور من است و من اینجا به دنیا آمده‌ام، پدر و مادرم ایرانی هستند و تا همین امروز هم واقعاً فکر می‌کنم تصمیم صد در‌صد درستی انجام دادم. با اینکه شانس انتخاب شدن برای تیم ملی آلمان را داشتم ولی خیلی چیزها بود که اگر آلمان را انتخاب می‌کردم شاید برای من و آینده‌ام خوب نبود. من از آلمان تشکر می‌کنم، چون مثل خانه‌ام است، آن‌جا زندگی می‌کنم و در این کشور خیلی به من کمک کردند و چیزهای مهمی یاد گرفتم و در فوتبال هم همیشه به من رسیده بودند. در ۷ سالی که برای تیم ملی ایران بازی می‌کنم کاملاً راضی بودم و در دو جام جهانی‌ حضور داشتم و به خاطر حضور در تیم ملی افتخار می‌کنم.

آقای دژاگه اینکه همسر شما بزرگ‌شده کشور آذربایجان است چقدر کمک می‌کند تا این زبان را یاد بگیرید و زبان هواداران را راحت‌تر متوجه شوید؟
همسرم مانند من در تهران متولد شده و تا ۱۳ سالگی در باکو بزرگ ‌شده و سپس به آلمان آمده است. من خیلی می‌شنیدم که خانواده همسرم به زبان آذربایجانی حرف می‌زدند اما نمی‌دانستم یک روزی می‌آید که من به تراکتورسازی بیایم و در تبریز بازی کنم. حالا که این اتفاق افتاده، بیشتر به زبان آذری دقت می‌کنم. حتی به همسرم هم می‌گویم بیشتر با زبان آذری با من حرف بزند تا بیشتر یاد بگیرم. همسرم هم مثل همیشه پشت من است و هر جا رفتم، کمک بزرگی برای من بود. هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که همسرم هم به ایران و تبریز می‌آید یا خیر. دختران من هم مدارس‌شان در آلمان شروع می‌شود و باید راجع به این موضوع فکر کنیم که خانواده‌ام به اینجا می‌آیند یا خیر.

قبل از پیوستن به تراکتور از استقلال و پرسپولیس پیشنهاد داشتید؟ چه عاملی باعث شد تراکتورسازی را انتخاب کنید؟
شجاعی: پرسپولیس که از نقل ‌و انتقالات محروم بود و از این تیم هیچ پیشنهادی نداشتم اما از استقلال پیشنهاد داشتم. با تمام احترامی که برای هواداران و مسئولان این تیم قائلم، احساس کردم می‌توانم در تبریز آرامش داشته باشم. من در زندگی و فوتبالم همیشه دنبال آرامش بودم و احساس کردم شاید این شرایط در تهران مهیا نباشد.
دژاگه: من هم حقیقتش را بگویم، تاکنون هیچ پیشنهادی از پرسپولیس نگرفته بودم. هیچ صحبتی هم با مسئولان این تیم انجام ندادم اما از استقلال پیشنهاد داشتم. با آقای شفر هم صحبت کرده بودم. همان‌طور که آقای شجاعی گفت، به تیم استقلال و هوادارانش احترام می‌گذارم. استقلال تیم بزرگی دارد و آقای شفر هم مربی بزرگی است، من او را از آلمان می‌شناختم. صحبت‌هایی که با آن‌ها داشتم، مربوط به ۶، ۷ ماه پیش بود. در آن مقطع در ذهنم آمدن به ایران نبود. این را به آقای شفر هم گفتم که الان هنوز آماده حضور در ایران نیستم. یکی از دلایلی که تراکتورسازی را انتخاب کردم، این بود که آقای شجاعی هم اینجا با من است، او برای من مانند یک برادر است و همیشه به من کمک کرده است. به تیم‌های بزرگ ایران احترام می‌گذارم اما خوشحالم که به تیم بزرگ تراکتورسازی آمدم. این تیم هوادار بسیار زیاد و خوبی دارد. امیدوارم همه هواداران را خوشحال کنیم.

شایعاتی مبنی بر قرارداد ۸۵۰هزار دلاری شما با تراکتورسازی منتشر شد. درباره این موضوع صحبت کنید.
شجاعی: خدا از دهان‌تان بشنود، اگر چنین قراردادی می‌بستیم با وضعیت الان عالی می‌شد (با خنده). چنین مسئله‌ای نیست. همه جای دنیا بازیکنان تاپ دنیا قرارداد مشخص دارند و اعلام می‌شود اما من هیچ‌وقت در اروپا ندیدم که روزنامه یا یک هوادار مبلغ قراردادم را بپرسد. این‌یک چیز خیلی شخصی است و اگر بخواهیم در مورد آن از کسی سؤال کنیم، کاری خیلی غیرحرفه‌ای است.
دژاگه: وقتی این چیزها را شنیدیم، با آقای شجاعی خیلی تعجب کردیم. مبلغ بازیکنان بزرگ را نمی‌شود مخفی کرد اما این ‌یک مسئله شخصی است. این کار برای من یک مسئله جدید است. چنین قراردادی اصلاً صحت نداشت.

شما در فوتبال اروپا با مربیان بزرگی کار کرده بودید. حال باید تحت هدایت جان توشاکی باشید که گرت بیل را به فوتبال جهان معرفی کرد. این مربی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
شجاعی: ایشان مربی بزرگی است و سابقه خوبی هم دارد اما اینکه توشاک چه کمکی می‌تواند به تراکتورسازی بکند، نیاز به گذشت زمان دارد. طبق حرف‌هایی که زدیم، نظرم خیلی روی او مثبت است. همین‌ که بتواند تجربه کار کردن با تیم‌های بزرگی مانند رئال‌ مادرید را در اختیار بچه‌ها قرار دهد، می‌تواند یک تیم را به موفقیت برساند.
دژاگه: آقای توشاک مربی بزرگی است و در تیم‌های بزرگی مربی‌گری کرده است. علاوه بر این، توشاک بازیکن بزرگی هم بود. من هم در ابتدا زیاد او را نمی‌شناختم اما وقتی نام او را سرچ کردیم، فهمیدیم که انسان بزرگی است. این موضوع خیلی می‌تواند به تیم کمک کند. معلوم است که فضا کمی فرق می‌کند و در تبریز باید کمی متفاوت‌تر کار کرد. خوشحالم که با یک مربی بزرگ دیگر کار می‌کنم. من در این چند سال در اروپا و ایران با مربیان بزرگی کار کردم. امیدوارم با همدیگر بتوانیم در تراکتورسازی موفق باشیم.

مسعود شجاعی ۳۴ ساله می‌خواهد از تراکتورسازی خداحافظی کند یا تراکتور را به‌عنوان سکوی پرتابی برای خود می‌بیند؟
شجاعی: به‌طور حتم هر بازیکنی در هر سنی دوست دارد پیشرفت کند و بهترین باشد ولی من با توجه به تجربیاتی که در این چند سال کسب کردم فکر می‌کنم در شرایطی نیستم که تراکتور برایم پله ترقی باشد. به این تیم آمدم تا کیفیتم را بهتر کنم و به این تیم هم کمک کنم. می‌خواهم همان‌طور که از تجربه‌ام می‌خواهم به تیمم کمک کنم، تیمم هم به موفقیت من کمک کند و ممکن است سال‌های سال در این تیم بازی کنم و در کنار هم مجموعه‌ای قدرتمند بسازیم. من در سال‌های اخیر قراردادهای یک‌ساله امضا می‌کردم ولی با تراکتور ۳ ساله بستم چون فکرهای بزرگی داشتم و پروژه بلندمدتی برای موفقیت این تیم در ذهن داریم و این پروژه نیاز به زمان دارد. مطمئنم می‌توانیم کنار هم و با کمک پرشورها از همین امسال و در سال‌های آینده جزو بهترین‌ها باشیم و به قطب فوتبال ایران تبدیل شویم.

تراکتور امسال از سهمیه لیگ برتری برای جذب بازیکنان جوان استفاده کرد و در ادامه چند بازیکن خارجی و چند بازیکن باتجربه داخلی از کشورهای اروپایی جذب کرد. تلفیق این بازیکنان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
شجاعی: ما فقط یکی دو جلسه با بازیکنان تمرین کردیم و به نظرم بازیکنان خارجی کیفیت بالایی دارند و می‌توانند جزو معدود بازیکنان خارجی باکیفیت لیگ ما باشند. در بازی با نساجی که شرایط سختی به خاطر تازه‌وارد بودن داشتند و هوادار هم کنارشان نبود عملکرد خوبی داشتند. نبود هوادار بازیکن را بی‌انگیزه می‌کند و ورزشگاه بی‌روح می‌شود ولی این بازیکنان عملکرد خوبی داشتند. تلفیق خوب بازیکنان جوان و باتجربه در تراکتور می‌تواند فوق‌‌‌العاده باشد و ترکیبی که در تیم ماست خیلی خوب است و بازیکنان جوان ما همان‌طور که با اشکان بحث می‌کردیم آینده خوبی در پیش دارند و این بهترین اتفاق برای تیمی مثل تراکتور است که تغییرات زیادی داشته و می‌تواند تلفیق خوبی باشد.
دژاگه: من با بازیکن ژاپنی تمرین کردم و دیشب در هتل به آقای شجاعی گفتم که بازیکن خوبی است. حتی با یک جلسه تمرین می‌توان دید که چه بازیکنی فوتبال‌بلد است. خارجی‌های ما کیفیت خوبی دارند که در سلتیک و گلاسکورنجرز بازی کرده‌اند. جوان‌ها هم شرایط خوبی دارند و بازیکنان باانگیزه‌ای هستند و همین ترکیبی که ما هم اضافه شدیم می‌تواند برای موفقیت تیم نتیجه‌بخش باشد./خبرورزشی
ارسال نظرات
موضوعات روز