جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۸
بازار موبایل در ایران شرایط نابسامانی را تجربه میکند. کاهش موجودی تلفن های هوشمند در بازار، عدم اطمینان و یا عدم خواست وارد کنندگان برای عرضه گوشی در بازار، تصمیم فروشندگان برای حفظ موجودی جهت جلوگیری از ضررهای مالی سنگین در آینده، قرار گرفتن گوشی های موبایل در بین کالاهای غیر ضروری که ارز مورد نیاز برای واردات آنها می بایست به صورت آزاد تهیه شود
کد خبر: ۲۸۱۸۶
چند نکته برای خرید گوشی دست دوم

تیتر20 - بازار موبایل در ایران شرایط نابسامانی را تجربه میکند. کاهش موجودی تلفن های هوشمند در بازار، عدم اطمینان و یا عدم خواست وارد کنندگان برای عرضه گوشی در بازار، تصمیم فروشندگان برای حفظ موجودی جهت جلوگیری از ضررهای مالی سنگین در آینده، قرار گرفتن گوشی های موبایل در بین کالاهای غیر ضروری که ارز مورد نیاز برای واردات آنها می بایست به صورت آزاد تهیه شود و افزایش بی سابقه قیمت ارز در بازار همگی دست به دست هم داده اند تا کاربران ایرانی روز به روز از خرید یک گوشی موبایل نا امید تر شوند. اگر سال گذشته می توانستید با پرداخت رقمی در حدود 2.5 میلیون تومان یک گوشی پرچم دار خریداری کنید، امروز در بهترین حالت بودجه شما برای خرید یک میان رده کفایت خواهد داد. بسیاری از کاربران که از ماه ها پیش برای خرید گوشی برنامه ریزی کرده بودند حالا شرایط را به گونه ای می بینند که خرید این کالا عملا به آرزویی برای آنها تبدیل شده است. با وضعیت کنونی انتظار کشیدن برای کاهش قیمت تلفن های هوشمند کاری بیهوده به نظر می رسد. مصاحبه های متعدد مسئولین بازار موبایل به خوبی نشان می دهند قرار نیست روزی قیمت ها به آنچه در ماه های پایانی سال 96 گزارش می شدند بازگردند. در چنین شرایطی به صورت طبیعی یکی از گزینه های بسیاری از کاربرانی که نیاز ضروری به خرید گوشی موبایل دارند، رو آوردن به بازار محصولات دست دوم است. اما خرید یک گوشی دست دوم هم می تواند مشکلات خاص خود را به همراه داشته باشد. پیدا کردن یک تلفن هوشمند دست دوم نیازمند دقت داشتن به نکاتی به ظاهر کم اهمیت و جزئی است که می توانند تجربه خرید شما را موفقیت آمیز یا شکست خورده جلوه دهند.

نکته اول: گوشی های خیلی قدیمی را از فهرست خود خارج کنید

وقتی به دنبال خرید گوشی های دست دوم باشید حتما فاکتور قیمت به شدت مورد توجه شما قرار خواهد گرفت. طبیعتاً هر چقدر گوشی قدیمی تر باشد قیمت آن هم بیشتر کاهش پیدا کرده است. شاید در نگاه اول گوشی های قدیمی تر گزینه های بهتری برای خرید یک تلفن هوشمند دست دوم باشند اما در واقع بهتر است گوشی های خیلی قدیمی را از فهرست انتخابات خود خارج کنید. افزایش عمر گوشی نه تنها باعث بیشتر شدن ریسک مشکلات سخت افزاری خواهد شد، بلکه نشان می دهد خبری از پشتیبانی های نرم افزاری مانند بروزرسانی سیستم عامل یا ارائه بسته های امنیتی از سوی سازنده هم نخواهد بود.

نکته دوم: به فروشنده و سابقه آن توجه کنید

در حال حاضر بخش زیادی از خریدها به صورت آنلاین انجام می شوند و با وجود پلتفرم های خرید و فروش آنلاین، بازار موبایل هم به این سمت حرکت کرده است. اما به هر حال باید شرایط فروشنده را مد نظر داشته باشید. اگر از فروشگاه های فیزیکی خرید می کنید حتما به موقعیت آن، تعداد کالاهای موجود و عمر کالاهای دست دومی که برای فروش عرضه شده اند توجه داشته باشید. داشتن کد اقتصادی و پروانه کسب گزینه های بعدی بررسی خواهند بود. اما اگر تصمیم به خرید آنلاین دارید مطمئن شوید فروشنده شما سابقه خوبی در فروش خود دارد. بسیاری از پلتفرم های خرید و فروش کالاهای دست دوم بخشی را برای امتیازدهی به فروشندگان اختصاص داده اند. امتیاز بالاتر به معنی خوش حساب تر بودن فروشنده خواهد بود. نکته دیگر آنکه تا حد ممکن به آگهی های فروش که عکسی از محصول ارائه نمی کنند اعتماد نکنید.

نکته سوم: شرایط بازگرداندن کالا را بررسی کنید

چه به صورت آنلاین خرید می کنید و چه با حضور فیزیکی در بازار، مطمئن شوید فروشنده شرایط پس دادن گوشی را برایتان فراهم کرده است. به هیچ عنوان به فروشندگانی که اعلام می کنند "کالای دست دوم امکان تعویض ندارد" اعتماد نکنید. کالاهای دیجیتال و به خصوص تلفن های هوشمند ممکن است دارای ایراداتی باشند که پس از چندین ساعت استفاده مشخص می شوند. در نتیجه حتما به صورت کتبی با فروشنده مدت مشخصی را برای بازگرداندن گوشی مورد موافقت قرار دهید.

نکته چهارم: به تجهیزات جانبی دقت کنید

برای آنکه بدانید آیا صاحب قبلی گوشی به خوبی از آن مراقبت کرده است یا خیر می توانید نگاهی به تجهیزات جانبی دستگاه داشته باشید. این نوع فروشندگان معمولا از برچسب های محافظ برای جلوگیری از خش افتادن گوشی استفاده می کنند، آن را در یک کاور ژلاتینی یا پلاستیکی حمل می کنند و از مواردی مانند کابل و شارژر اصلی دستگاه را هم به دقت مراقبت کرده اند. به خصوص درباره شارژر و کابل، استفاده از موارد غیر اورجینال عموماً نشان دهنده کارکرد نادرست گوشی در اختیار صاحب قبلی آن است.

نکته پنجم: شرایط فیزیکی گوشی را به دقت بررسی کنید

مطمئن شوید که نمایشگر شکستگی و ترک خوردگی ندارد، لبه های گوشی در کنج ها و اطراف قاب آن را که اولین محل تماس در زمان برخورد به زمین هستند با دقت چک کنید. اگر گوشی سنسور اثر انگشت دارد صحت عملکرد آن را بررسی کنید. دقت کنید که لنز دوربین ترک خوردگی نداشته باشد. پورت های شارژ و هدفون را برای اطمینان از عملکرد صحیح بررسی کنید. خوردگی بدنه اطراف پورت شارژ و صحیح جا نخوردن شارژر در گوشی نشان دهنده یک مشکل جدی است.

نکته ششم: از سلامت باتری مطمئن شوید

اطمینان پیدا کردن از سلامت باتری کاری زمانبر است و باید چند روزی با گوشی کار کنید تا بتوانید نظر درستی درباره عملکرد باتری آن بدهید. اگر فرصت پس دادن دستگاه را از فروشنده گرفته اید حتما چند روز اول را به بررسی باتری بپردازید. در غیر این صورت می توانید از منوی تنظیمات و بخش باتری، مدت زمان روشن ماندن گوشی بعد از شارژ و سرعت تخلیه آن را از روی نمودار ببینید. نموداری با شیب عادی در صورت روشن بودن گوشی نشان دهنده عملکرد صحیح باتری خواهد بود.

نکته هفتم: عملکرد سخت افزاری را زیر نظر داشته باشید

باز هم در صورتی که فرصت کافی برای تست سخت افزاری دستگاه را ندارید سعی کنید با باز کردن همزمان چندین برنامه و گرفتن فیلم با دوربین، پردازنده را برای مدتی تحت فشار قرار دهید. گرم شدن بیش از حد دستگاه می تواند نشان دهنده وجود یک مشکل سخت افزاری یا نرم افزاری در آن باشد. البته همه دستگاه ها در هنگام کارکرد سنگین تا حدودی افزایش دما را تجربه می کنند اما هرگز افزایش غیر عادی دما را نادیده نگیرید.

نکته هشتم: قیمت را با منابع مختلف تطابق دهید

برای آنکه بدانید آیا دستگاه دست دومی که در حال معامله آن هستید ارزش پرداخت مبلغ پیشنهادی فروشنده را دارد، قیمت مدل نو را در صورت وجود و قیمت مدل های دست دوم را از وب سایت های مختلف بررسی کنید. اختلاف غیر عادی قیمت فروشنده با قیمت عرفی گوشی ممکن است به دلیل وجود مشکلات سخت افزاری غیر قابل حل در آن باشند./sakhtafzarmag
ارسال نظرات
موضوعات روز