جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹
وزارت حمل و نقل کره جنوبی اعلام کرد تردد ۲۰ هزار خودروی BMW در این کشور تا زمانی که مجدداً مورد معاینه فنی توسط نمایندگی قرار نگیرند، ممنوع خواهد بود و رانندگان متخلف با جریمه حتی یک سال حبس مواجه می‌شوند.
کد خبر: ۲۸۳۰۵
زمان وجود نقص فنی گسترده در خودروها دولت ها و خودروسازان چه می کنند؟

تیتر20 - بروز نقص فنی در خودروهای تولیدی شرکت‌های خودروسازی و حتی خودروسازان بزرگ مثل بنز، BMW و تویوتا اگر چه مطلوب نیست اما امری  طبیعی و تعریف شده است و شرکت‌های خودروسازی جهانی هر از گاهی با مشکل بروز نقص فنی جدی یا فراگیر در تولیدات خود روبرو می شوند.

به عنوان مثال حدود ۲ سال است که شرکت‌های بزرگ جهان نظیر تویوتا، هوندا و دیگر خودروسازان بزرگ که از شرکت تولید ایربگ تاکاتا تأمین قطعه می کنند با مشکل عملکرد مناسب ایربگ‌ها و در نتیجه فراخوان ده‌ها هزار خودروهای خود روبرو هستند.

نقایص فنی گاهی به قربانی شدن افراد در این خودروها منجر می شوند و به عنوان مثال وجود نقص فنی در خودروهای یک شرکت بزرگ آمریکایی به خاموش شدن موتور آنها منجر می شد و این مسئله به کشته یا زخمی شدن چندین نفر در آمریکا منجر شد، اما مسئله مهم این است که دولت‌ها و خودروسازان در قبال این مشکل چه می‌کنند؟

آخرین مورد از این مسئله و وجود نقص فنی جدی در خودروهای تولیدی شرکت‌ها مربوط به شرکت خودروسازی BMW آلمان است.

به گزارش از رویترز، پس از آنکه حدود ۴۱ خودروی BMW طی ماه‌های گذشته در کره جنوبی دچار آتش‌سوزی شدند، نمایندگی‌های این شرکت خودروساز آلمانی برای بررسی علت این اتفاق صدها هزار خودروی تولیدی خود را به نمایندگی‌ها برای تست ایمنی فراخوان کرد. این خودروها شامل ۴۲ مدل تولیدی BMW  بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ می‌شود. 

البته حدود ۲۰ هزار مالک این خودروها هنوز به نمایندگی‌ها مراجعه نکرده و وزارت حمل و نقل کره جنوبی اعلام کرده است تردد این خودروها تا انجام معاینه ایمنی ممنوع خواهد بود و رانندگان متخلف با مجازات حتی تا یک سال حبس روبه‌رو خواهند شد.

علت اصلی آتش‌سوزی خودروهای BMW  آتش گرفتن ضدیخ در سیستم خنک‌کننده‌های بازچرخانی گاز اگزوز،  EGR که در رانندگی‌های با سرعت بالا و طولانی‌مدت دچار احتراق شده و این خودروها را دچار آتش‌سوزی می‌کند.

سخنگوی وزارت حمل و نقل کره اعلام کرد: رانندگان فقط برای انتقال این خودروها به نمایندگی‌ها می‌توانند از آنها استفاده کنند و در غیر اینصورت به شدت با آنها برخورد خواهد شد.

نمایندگی شرکت BMW  در کره اعلام کرده است حدود ۱۴ هزار خودرو در اختیار مالکان خودروهای معیوب قرار می‌دهد تا آنها تا زمان رفع نقص فنی خودروها بدون وسیله نقلیه نباشند. 

ازجمله محبوب‌ترین مدل‌های BMW  که مشمول این فراخوان می‌شود شامل BMW ‌های سری ۵ و سری ۷ است. این احتمال وجود دارد که خودروهای تولیدی BMW  در دیگر کشورها به خصوص اروپا نیز برای رفع نقص فنی فراخوان داده شوند.

در حال حاضر چندین مالک خودروی BMW  از این شرکت به دادگاه‌های کره شکایت کردند که این احتمال وجود دارد این خودروساز آلمانی با ده‌ها میلیون دلار جریمه روبه‌رو شود.

برخی گزارشات حاکی از آن است که BMW  در سال ۲۰۱۵ از وجود این نقص فنی در خودروهای خود مطلع بوده اما برای رفع آن کاری نکرده است. از طرفی برخی مالکان BMW  مدعی هستند این شرکت در رفع نقایص فنی خودروهای خود بسیار کند عمل می‌کند.

از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود ۴۰ خودروی BMW  در کره جنوبی دچار حریق شده و دیگر رانندگان حتی از تردد در کنار این خودروها در جاده‌ها نیز پرهیز می‌کنند. برخی پارکینگ‌های عمومی خودرو در کره جنوبی نیز به خودروهای BMW  از ترس آتش‌سوزی اجازه ورود نمی‌دهند. 

به گزارش کره هرالد بیش از ۱۰۶ هزار خودروی BMW  در کره یا مورد معاینه مجدد قرار گرفته یا باید به نمایندگی‌ها مراجعه کنند. علی‌رغم آنکه کره جنوبی بازار پرفروشی برای BMW  محسوب نمی‌شود، اما برخی مدل‌های تولیدی آن در کره بسیار پرفروش بوده است. 

رانندگان دیگر خودروها در کره نیز تلاش می‌کنند از پارک کردن کنار خودروهای BMWخودداری کنند. 

لازم به ذکر است احتمال آتش‌سوزی در خودروهای دیزلی BMW بیشتر از خودروهای بنزینی است اما به گزارش تلگراف، هاوارد کیم ۴۵ ساله مالک یک خودروی BMW 528I می‌گوید پارکینگ‌ها به تمام خودروهای BMW اجازه ورود نمی‌دهند واین مسئله مختص به خودروهای دیزلی نیست.

وی می‌گوید: این مسئله بسیار آزاردهنده است.

BMW طی سال گذشته حدود ۶۰ هزار دستگاه در کره به فروش رسانده است. بازار خودروی کره جنوبی یازدهمین بازار خودرو در جهان به حساب می‌آید.

بنا به اعلام شرکت BMW، بیش از ۹۶ هزار خودروی این شرکت نیز در صورت نهایی شدن وجود نقص فنی به نمایندگی‌ها فراخوانده خواهد شد.

البته شرکت BMW  در کره طی روزهای گذشته به دلیل نقص فنی و آتش گرفتن ده‌ها خودروی تولیدی این شرکت از مشتریان کره‌ای خود عذرخواهی کرده است.

باید گفت که وجود نقص فنی به هیچ عنوان  مسئله‌ی غیرطبیعی و یا غیرمنتظره‌ای نیست و علی رغم اینکه برای شرکت‌های خودروسازی هزینه‌های هنگفتی در بر دارد اما  مکانیزم هایی در جهان در این زمینه تعریف شده اند که در قالب آن ها این مسائل حل و فصل می شود و هم مشتریان می توانند به حق و حقوق خود برسند و هم خودروسازان می توانند تا حدودی اعتبار از دست رفته خود را بازیابند.

گستردگی این مسائل در قدم اول توسط خود شرکت‌ها و یا سازمان های مسئول رسیدگی به ایمنی و عملکرد خودروهای عرضه شده، مورد بررسی قرار می گیرد و در صورتی که این نقص فراگیر باشد و یا احتمال وجود آن در خودروهای موجود در سطح کشورها زیاد باشد، شرکت‌ تولید کننده نخست از مشتریان خود به صورت رسمی عذر خواهی کرده و سپس برای مدل‌هایی که احتمال وجود  نقص فنی در آنها زیاد است فراخوان مراجعه به نمایندگی‌ها صادر می شود.

در این فراخوان ها در صورتی که برطرف کردن نقص فنی زمان بر باشد، نمایندگی‌ها به صورت رایگان خودرو در اختیار مشتریان قرار می دهند تا در زمان حضور خودرو در تعمیرگاه مشتریان با مشکل در رفت و آمد مواجه نشوند. 

از طرفی رفع نقص خودروها به صورت کاملا رایگان انجام می شود.

در نهایت هم در صورتی که نقص فنی خطرناک بوده و به کشته یا زخمی شدن مالکان یا راکبان آنها منجر شده باشد، پرونده قضایی برای رسیدگی به سوءمدیریت خودروسازان در مراجع قضایی تشکیل می شود و در صورتی که مشخص شود خودروسازن نسبت به وجود این نقص فنی آگاه بوده و اقدامی برای رفع آن انجام نداده اند با جریمه های سنگین و پرداخت غرامت روبرو خواهندشد./فارس
ارسال نظرات
موضوعات روز