پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۲
کار در اداره چگونه می تواند باعث چاقی کارمندان شود؟

تیتر20 - همانطور که در شرکت از نردبان ترقی بالا می روید چاقی هم به سراغتان می آید؟ در تحقیقی که سال 2017 روی 3000 کارمند انجام شد مشخص شد 41 درصد از آنها به خاطر کارشان با افزایش وزن روبرو شده اند. کارمندانی که ساعات زیادی را پشت میز می گذراندند ( مانند دستیاران اداری ) و کسانی که سطح استرس شغلشان بالا بود ( مانند مهندسان و پرستاران ) بیشتر تمایل به اضافه کردن وزن داشتند.

حقیقت این است که دلایل متعددی وجود دارد که شغلتان میتواند روی وزنتان تاثیر بگذارد. دکتر کاترین تریون متخصص تغذیه در نیویورک می گوید: شغل روی برنامه غذایی، فعالیت بدنی و رفتار تاثیر دارد.

در ادامه برخی از عوامل بالقوه را در خصوص تاثیر شغل بر اضافه وزن می پردازیم.



ساعات نشستن

یکی از مشهود ترین عوامل افزایش وزن کمبود فعالیت بدنی در کارمندانی است. کارمندان مجبورند که ساعات زیادی را پشت میز به صورت نشسته کار کنند. در آمارهای گرفته شده نشستن روی صندلی به مدت طولانی به عنوان اولین دلیل برای اضافه شدن وزن یادشده است. تحقیقات نیز نشان داده افرادی که شغلشان طوری است که باید بایستند وحرکت کنند کمتر دچار اضافه وزن می شوند اینگونه افراد بیشتر در طول روز کالری می سوزانند. البته علاوه بر نشستن طولانی مدت، عوامل دیگری هم در افزایش وزن تاثیر دارد.

رفت و آمد های طولانی مدت

علاوه بر مدت زمانی که پشت میز می گذرانیم، مدتی را نیز برای رفت و آمد داریم بر اساس تحقیقات بیشتر کارمندان با ماشین های شخصی خود رفت و آمد می کنند. آن دسته کارمندان که از وسائل نقلیه عمومی استفاده میکنند درجه BMI کمتری نسبت به کسانی که با ماشین شخصی رفت آمد می کنند دارند. البته بهتر از این دو گروه گروهی بود که با دوچرخه یا پیاده رفت و آمد می کرد. در حالت ایده آل مدیران کسب و کار باید شرایط رفت و آمدی سالم را برای کارمندان خود فراهم کنند

استرس کار


رئیس دوباره روی کارتان حساس شده است؟ سعی کنید استرس خود را کنترل کنید.سطح بالای هورمون استرس کورتیزول میتواند باعث تحریک هوس به چربی و قند شود. هوس به چربی و قند باعث می شود بدن چربی را در ناحیه میانی ذخیره کند. تحقیقات محققان آلمانی نشان داده سطح بالای استرس باعث بالا رفتن خطر ابتلا به دیابت نوع دو می شود. حتی ممکن است احساس کنید برای پیشرفت در کارتان مجبورید برخی از عادات سالم را کنار بگذارید.

برای مثال شاید قبلا هنگام استراحت ناهار بیرون می رفتید و قدم می زدید اما با تغییر شغل و یا ترفیع در کارتان حس می کنید همه چشم ها به شماست و باید زمانی را که برای استراحت میگذارید کاهش دهید. چنین مواردی هم گاهی باعث افزایش وزن می شود.

دیر وقت

بسیاری از کارمندانی که تا دیر وقت مشغول کار هستند کم خوابی را دلیل اضافه وزن خود می دانند. بر اساس تحقیقات دانشگاه پنسیلوانیا افراد بالغی که برای پنج شب پشت سر هم هر شب تنها چهار ساعت وقت برای خواب دارند وزن بیشتری از کسانی که هشت ساعت می خوابند اضافه می کنند. بدن آنها در ساعاتی که باید خواب باشند و خواب کافی نداشتند، نیز در حال دریافت کالری هستند. افرادی که بیش از یک شغل دارند و یا تا دیر وقت مجبور هستند کار کنند از خواب کامل شب محروم هستند وفرادی که خواب کافی ندارند باید برنامه ریزی کنند تا این زمان را جبران کنند.

انتخاب ناهار

افرادی که شغلی دور ازخانه دارند، یا مجبورند ساعات زیادی را رانندگی کنند با اضافه وزن درگیر هستند. چون معمولا مجبور می شوند غذای خود را از بیرون تهیه کنند و به همین دلیل انتخاب سالم زیادی ندارند. اگر چنین وضعیتی دارید باید از قبل برنامه ریزی کنید و وعده ای سالم و مناسب برای خود آماده کنید.

فقدان برنامه های سلامتی

کارفرمایان می توانند فرصت منحصر به فردی برای بهبود بهداشت عمومی ایجاد کنند. کارفرمایان با ارائه مشوق ها و ابزا، مانند کاهش حق بیمه و گروه های حمایت کاهش وزن، این کاررا میسرسازند. اما تحقیقات نشان داده تنها 25 درصد از کمپانی های بزرگ و5 درصد از کسب و کارهای کوچک برنامه های سلامتی جامع ارائه می دهند. چرا؟ کمپانی ها می گویند این کارهزینه ی بالایی دارد بعلاوه آنها نمی خواهند در این مسائل کارمندان دخالت کنند.

ظرف شیرینی و میز خوراکی

در هر اداره ای همیشه یک بسته شیرینی یا خوراکی پیدا می شود. اگر شما درحال رژیم گرفتن باشید یا در مواقع استرس به خوردن رو بیاورید این خوراکی ها دشمنتان می شوند. میدانیم که اگرخوراکی ها راجلوی دید بگذاریم بیشتر از آن استفاده می شود تا زمانی که داخل کشو وخارج ازدیدباشد. اگر میدانید در محل کارتان چنین مکانی وجود دارد و با دیدن آن قسمت وسوسه به خوردن می شوید بهتر است سعی کنید زیاد به آن محدوده پا نگذارید.

عادات غذایی همکار

اگر اغلب با همکاران خود برای ناهار بیرون می روید ممکن است عادات بدغذایی آنها به شما نیز سرایت کند. تحقیقات نشان داده مردم تمایل به پیروی از هنجارها در خوردن دارند. برای مثال اگر دیگران غذای پرچرب و پرکالری سفارش می دهند امکان اینکه شما نیز به همین شکل غذا سفارش دهید بالا می رود.

این اتفاق در محل کار نیز تکرار می شود، شما می خواهید وزن کم کنید از طرفی دوست ندارید به عنوان تنها کسی که سالاد و غذاهای کم کالری می خورد شناخته شوید بنابراین غذایی سفارش می دهید که با انتخاب های همشیگی بسیار متفاوت است.

جشن گرفتن در اداره


اگر اداره ای که در آن کار می کنید که تمام تولدها وجشن ترفیع ها را با کیک جشن می گیرد باید مواظب باشید. بسیاری از افرادی که شغل شان باعث افزایش وزنشان شده ادعا می کنند یکی از دلایل آن همین جشن ها است. کارفرمایان چنین مناسبت هایی را به عنوان کارهای سرگرم کننده ای که روحیه شرکت را تقویت می کند نگاه می کنند. پس این مورد که این کار ممکن است برای سلامت کارمندان مفید نباشد زیاد مورد بحث قرار نمی گیرد. باید به دنبال راهی بود تا بدون استفاده از غذاهای ناسالم برای کارمندان جشن گرفت وآنها را شاد نگه داشت.

آسانسور

آخرین باری که برای رفتن به محل کار از پله ها استفاده کردید کی بود؟ استفاده از پله به جای آسانسور شاید به نظرعاقلانه نیاید اما چندین قدم مفید به فعالیت فیزیکی اضافه می کند. کارفرمایان نیز باید توجه داشته باشند، چون زمانی که آنها از پله ها برای رفت و آمد استفاده می کنند دیگران نیز با دیدن این کار الگو می گیرند. باید کارفرمایان روی ایجاد فضایی سالم تمرکز کنند تا کارمندانی سالم نیز داشته باشند.

کمبود نور خورشید

اگر در اتاقی بدون پنجره کار می کنید و قبل از طلوع خورشید به سرکار خود می رسید، ممکن است اسلحه ی ضد چاقی کاملا طبیعی نور خورشید را از دست بدهید. تحقیقات جدید نشان داده قرار گرفتن زیر نور خورشید با BMI در ارتباط است و قرار گرفتن زیر نور اول صبح تاثیر لاغری دارد. نور به تنظیم ریتم شبانه روزی کمک می کند، که به نوبه ی خود انرژی و مصرف آن را نیز تنظیم می کند. محققان توصیه می کنند از ساعت 8 صبح تا اوایل ظهر به مدت 20 تا 30 دقیقه آفتاب بگیرید. پیاده روی تا محل کار نیز می تواند این کار را برایتان انجام دهد.

شیفت های شبانه



کارمندانی که شیفت شب دارند ممکن است بیشتر در خطر اضافه وزن باشند. تحقیقات روی چندین فرد بالغ نشان داد کسانی که چند شب مجبورند برای کار بیدار بمانند مقدارکمتری کالری می سوزانند. ساعت شبانه روزی بدن می تواند در طول زمان تغییر کند. اما چون وضعیت همیشه برای یک کارمند اینگونه نیست و در برخی روزها مانند روزهای تعطیلی وضعیت به حالت عادی برمی گردد، بدن هیچ وقت نمی تواند خود را با شرایط جدید تنظیم کند.

غذا خوردن پریشان باعث چاقی می شود

هر روز خوردن غذا روی میز کار در واقع کاری بر علیه بدنتان است. نه تنها دیگر همان چند قدم را هم تا اغذیه فروشی برنمیدارید بلکه در کل تجربه غذا خوردن را نیز هم از دست می دهید. انجام چندین کار در محل کار با هم باعث می شود متوجه لذت غذا و همچنین احساس سیری نشوید. یک ساعت بعد هم به کل فراموش می کنید که ناهار خوردید و به سراغ غذای دیگری می روید، چون متوجه نشدید که یک وعده کامل غذا خوردید.

وسیله های دیجیتالی

محرک های اضافه وزن و چاقی همیشه با ترک محل کار از بین نمی روند. در بسیاری از جوامع مرتبط، کارمندان خود را اسیر گوشی های همراه خود می بینند حتی در ساعاتی که در محل کار نیستند و این کار را برای فرار از استرس سخت می کند. همچنین استفاده مکرر از این ابزار باعث افزایش بی تحرکی می شود که با چاقی در ارتباط است. تحقیقات نشان داده افرادی که اغلب با گوشی همراه خود مشغول هستند معولا فرصت های فعالیت فیزیکی را از دست می دهند./برترینها
ارسال نظرات
موضوعات روز