سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۲۸۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶
تعداد بازدید: ۷۰۳
دردسرهای رزرو آنلاین هتل در فصل تعطیلات
آیا هدف از ارایه کسب و کار در قالب خدمات غیرحضوری و مبتنی بر بستر اینترنت و وبگاه این نیست که علاوه بر عدم ایجاد هزینه های مضاعف خدمات حضوری، راهکارهای مقرون به صرفه تری به اجتماع عرضه شود؟
اقامتگاه مجازی!/سایت هایی که برنامه سفر شما را به راحتی بهم می زنند !


تیتر20 - تابستان گرم 1397 از نیمه رد شده و با توجه به تعطیلات در پیش که در برگیرنده اعیاد مبارک قربان و غدیر است، فرصت بسیار مناسبی را برای گذراندن اوقات خوش خانواده در کنار هم و لذت از یک سفر خوب فراهم را می کند. در این زمان خانواده‌هایی که علاقه مند به گردشگری در کشور هستند، اغلب با برنامه ریزی مقدمات سفر را آماده می کنند تا در موعد مقرر به سوی مقصد از قبل تعیین شده راهی شوند.

علاوه بر دفاتر گردشگری، آژانسهای مسافرتی و شرکتهای خدمات گردشگری در اقصی نقاط کشور، با توجه به فراگیری استفاده از اینترنت و خریدهای اینترنتی (غیرحضوری) از راه دور، بازار درگاه‌های فروش خدمات گردشگری نیز به نوبه خود داغ خواهد شد.
 
آنچه که در انتخاب راهنما و توجه به دریافت خدمات اقامتی از طریق وب سایت‌های گردشگری از اهمیت ویژه ای برخوردار است، دقت در انتخاب سایت مورد اطمینان، دارای نماد امنیت کسب و کار "اینماد" مورد مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و پلیس فضای تبادل اطلاعات (فتا) و پیگیری خرید خدمات گردشگری از طریق راهکارهای صحیح پرداخت الکترونیکی وجوه تا مرحله نهایی صدور فاکتور خرید (ووچر) است که نماد اطمینان گردشگری الکترونیکی ایران را به همراه دارد.
 
علاوه بر سواستفاده در ارایه کالا و فروش محصول فروشگاه‌های اینترنتی که این روزها هشدار لازم توسط مقامات ذیصلاح داده می شود، آگاهی، هوشیاری و وسواس خریداران در انتخاب فروشنده خدمات گردشگری از اهمیت به سزایی برخوردار است.

تحقیقات حاکی از آن است که برخی از سایت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری با اقدام به جذب مسافر برای رزرو هتل و محل اقامت نموده اند؛ پس از دریافت اطلاعات مسافر، تایید و اعلام اختصاص محل اقامت در هتل‌های معتبر وجه لازم را از طریق پرداخت الکترونیکی دریافت کرده و با گذشت زمان 24 ساعت طی تماسی کنسلی رزرو اقامتی مشتری را اعلام کرده اند.

اقامتگاه مجازی

 این اقدام نه تنها به عنوان ارتکاب به سواستفاده و یا کلاهبرداری در فضای مجازی قابل شناخت و پیگیری است بلکه از نظر اجتماعی و تعهد کسب و کار مغایر با اخلاق حرفه ای ارایه دهنده گان این دسته خدمات گردشگری است.

این رویه در حالی اجرا می شود که فضای کاربری سایت فروشنده به صورت عمومی معتبر جلوه می نماید و با داشتن نشان‌های لازم به کسب و کار موجب برهم ریزی برنامه مسافرت مردم خواهد شد.

سایت هایی که علاوه بر سایر سایت های قدیمی این رشته با انتخاب نام های همگون و مشابه فروشندگان پیشکسوت با ارایه انواع تبلیغات، تخفیفات و طرح های جذب مشتری نظر عام را به خود جلب نموده ولی در زمان خدمات دهی با مغایرت، پیگیری و برخورد نامناسب با متقاضی روبرو می شوند.

سایت هایی که فقط با ثبت نام و شرکتی شدن اقدام به تولید فضای مجازی ارایه خدمات نموده ولی در عرضه خدمت با کیفیت و جلب رضایت مشتری نمی توانند زمان برخورد با مشکلات و مغایرت های پیش آمده علاوه بر ایراد دلایل موهوم از این که دستی در پیشامد حاصله ندارند و خطا از سوی سایر عوامل گردشگری است، روش صحیحی را ارایه و خرید مشتری را تا انتها به انجام برسانند.



سایت هایی که ارایه خدمات را همانند واسطه گری در فروش کالای بازاری دست چندم می پندارند و گاهی با احتکار در فروش خدمات نیز از فرصت تعطیلات پیاپی سود چندانی را از جیب مردم کسب نموده و پاسخگوی هیچ زیانی نخواهند بود.
 
در این راستا برای پیگیری چنین مغایرت هایی می بایست از طریق ادارات کل میراث فرهنگی و گردشگری کشور و استان که ناظر بر روند گردشگری داخلی هستند، بررسی لازم را انجام داده و چنانچه نتیجه مطلوبی عاید نشد، با توجه به اظهار برخی از دست اندرکاران این بخش به دلیل مجازی بودن و دسترسی غیرحضوری دریافت این خدمات موارد لازم با پیگیری موثرتر از طریق واحد نظارت و رسیدگی پلیس فتا پیگیری نمایید. این در صورتی است که برخی از آن ها نماد اطمینان گردشگری الکترونیکی را نیز این قبیل درگاه ها به همراه دارند.

حال آنکه اگر بر تعداد چنین نابه سامانی هایی در فصل های مرتبط و تعطیلات همراه افزوده شود، آیا می توان انتظار داشت که علاوه بر عدم دریافت خدمت مناسب و آسان از فروشندگان، زمان بیشتری را صرف پیگیری رخ داد مغایر با درخواست مشتری صرف نمود؟ 

آیا هدف از ارایه کسب و کار در قالب خدمات غیرحضوری و مبتنی بر بستر اینترنت و وبگاه این نیست که علاوه بر عدم ایجاد هزینه های مضاعف خدمات حضوری، راهکارهای مقرون به صرفه تری به اجتماع عرضه شود؟

در انتها با توجه به اینکه زیان دیده پس از طی مراحل لازم، شکایت و پیگیری از مسولان مربوطه سایت و شرکت پشتیبان با گذشت چند روز می تواند وجه پرداخت شده را عودت دهد، اما مسولیت اجتماعی خسارت‌های ناشی از عدم مرافقت خدمات دهنده، برهم زدن زمانبندی اوقات خوش سفر با خانواده و دوستان به عهده کیست؟

اکنون که بخش عمده ای از فرصت افراد خانواده در مواجهه با مشکلات تامین نیازمندی روزانه زندگی می گذرد، آیا شایسته آن نیست تا ارایه دهندگان کالا و خدمات ویژه مشتری مدارانه تر به کسب و کار خود رونق ببخشند و نیاز نباشد برای دست یابی به اهداف توسعه اجتماعی و رشد اخلاق حرفه ای کارآمد، به صورت مقطعی و یا بلند مدت خطاهای مابین را از طریق مراجع قانونی پیگیری و حل وفصل نمود؟!

سَمراد صادقان
کارشناس تخصصی عملیات پرداخت الکترونیک


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: