پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸
صنعت خودرو ایران طی دوران توافق هسته ای و پسابرجام نقش بسیار مهمی در رشد اقتصادی کشور داشت. بنابراین تضعیف یا فلج کردن این صنعت می تواند یکی از موتورهای محرک اقتصاد ایران را از کار بیندازد و این خواسته آمریکایی ها است.
کد خبر: ۲۸۵۰۹
چرا ترامپ خودروسازی ایران را نشانه رفت؟

تیتر20 - با تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا، خودروسازی ایران در اولویت تحریم قرار گرفت و تحریم این صنعت از نیمه مرداد ماه آغاز شد.

 حال پرسش اینجاست که چرا صنعت خودرو تا این حد برای آمریکایی ها اهمیت داشته و تنها سه ماه پس از نقض برجام توسط ترامپ، این صنعت تحریم شد. در پاسخ به این پرسش چند نکته مهم را باید در نظر گرفت.

 اول اینکه صنعت خودرو ایران طی دوران توافق هسته ای و پسابرجام نقش بسیار مهمی در رشد اقتصادی کشور داشت. بنابراین تضعیف یا فلج کردن این صنعت می تواند یکی از موتورهای محرک اقتصاد ایران را از کار بیندازد و این خواسته آمریکایی ها است.

نکته دوم اینجاست که خودروسازی ایران به همراه قطعه سازی،صدها هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم را ایجاد کرده و زندگی چند میلیون نفر در کشور به این صنایع وابسته است.

 در این شرایط، هرگونه آسیبی به صنعت خودرو می تواند به قیمت از دست رفتن هزاران شغل تمام شود و آمریکایی ها نیز دقیقا به دنبال این هستند که با از کار انداختن خودروسازی، یکی از بزرگترین بخش های اشتغال کشور را متزلزل کرده و زمینه مشکلات شدید بیکاری و به دنبال آن، نارضایتی اجتماعی را فراهم کنند. 

تردیدی وجود ندارد که در شرایط فعلی اقتصاد کشور، از دست رفتن حتی یک شغل نیز خسارت بار است، چه رسد به آنکه هزاران و بلکه صدها هزار شغل به واسطه تحریم خودروسازی از بین برود. 

با این حساب، آمریکایی ها با حساب و کتابی دقیق صنعت خودرو ایران را نشانه رفته و قصد دارند با تضعیف آن، ضمن وارد آوردن ضربه ای بزرگ به اقتصاد کشور، موجی از بیکاری منتج به نارضایتی های اجتماعی را در ایران به راه بیندازند. 

نکته مهم دیگر را نیز نباید فراموش کرد که خودروسازی به مثابه لکوموتیو، حدود 60 صنعت دیگر را به دنبال خود می کشاند و بنابراین آسیب دیدن آن تبعات سنگینی برای سایر صنایع و بخش های خدماتی مربوطه خواهد داشت

ارسال نظرات
موضوعات روز