پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۷
تعداد سفرهای هوایی امروز نسبت به گذشته افزایش زیادی پیدا کرده و هواپیماهای پیشرفته زیادی ساخته شده که باعث پروازهای امن تر، راحت تر و سریع تر شده اند. اما با وجود همه پیشرفت ها، نگاهی به مدت زمان پروازها نشان می دهد که زمان پروازها نسبت به ۴۰ سال گذشته بیشتر شده است!
کد خبر: ۲۸۵۵۵
چرا مدت زمان پروازها طولانی تر از ۴۰ سال پیش شده است؟

تیتر20 - تعداد سفرهای هوایی امروز نسبت به گذشته افزایش زیادی پیدا کرده و هواپیماهای پیشرفته زیادی ساخته شده که باعث پروازهای امن تر، راحت تر و سریع تر شده اند. اما با وجود همه پیشرفت ها، نگاهی به مدت زمان پروازها نشان می دهد که زمان پروازها نسبت به ۴۰ سال گذشته بیشتر شده است! مثلا امروز یک پرواز بدون توقف از نیویورک تا هوستون حدود ۴ ساعت طول می کشد اما در سال ۱۹۷۳ مدت زمان همین پرواز حدود ۲ ساعت و نیم بود. به نظر می آید در طول این سال ها علی رغم پیشرفت صنعت هواپیمایی زمان پرواز بسیار طولانی تر شده است. اما چرا؟ برای رسیدن به جواب این سوال در ادامه ما را همراهی کنید.

پروازهای طولانی مدت برای خلبانان چه فرقی با پروازهای کوتاه مدت دارد؟

بهترین زمان پرواز برای اجتناب از چاله های هوایی

آیا واقعا زمان پروازها در نسبت به سالیان گذشته بیشتر شده است؟ برای رسیدن به جواب این سوال باید نگاهی به آمارها بیندازیم: پرواز بین لندن تا ادینبرگ نسبت به اواسط دهه ۹۰ به طور متوسط حدود ۱۰ دقیقه بیشتر شده است. این نتیجه گیری برای مسیر پروازی مادرید تا بارسلون هم بدست می آید و پرواز نیویورک تا شیکاگو هم که در سال ۱۹۹۶ حدود ۲ ساعت و نیم طول می کشید امروز به ۲:۵۰ دقیقه رسیده است. اینجاست که سوالی بزرگ ذهن را مشغول می کند چرا زمان پرواز نسبت به سالیان گذشته بیشتر شده است؟

دلایل زیادی برای زمان بیشتر پرواز از نقطه A  تا B وجود دارد؛ یکی از این دلایل تراکم مسافران در زمین و آسمان است! در واقع سال ها قبل تعداد مسافران و تعداد پروازهای ورودی و خروجی خیلی کمتر بود و بیشتر فرودگاه ها هم برای همین تعداد مسافران طراحی شده بودند اما امروز رشد پروازها باعث تاخیر در رسیدن به مقصد می شود. جالبه که زمان پرواز از لحظه ی شروع حرکت هواپیما تا لحظه ایستادن کامل هواپیما محاسبه می شود و تمام زمان هایی که صرف فرود می شود هم به پای زمان پرواز گذاشته می شود. مثلا در فرودگاه های شلوغ و پرتراکمی مثل هیتروی لندن زمان زیادی صرف پارک هواپیماها می شود که همه ی این زمان ها در مدت زمان طول پرواز محاسبه می شوند. اروپا و لندن در تابستان ۲۰۱۶ گردشگران زیادی داشت و رکورد تعداد گردشگران حتی در تابستان ۲۰۱۷ هم شکسته شد و این نشان می دهد آسمان اروپا پر از هواپیماست!

اما یکی از مهمترین دلایل بیشتر شدن زمان پروازها، صرفه جویی در هزینه هاست که به قیمت سوخت برمی گردد! از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ قیمت سوخت رشد زیادی داشته و از گالنی ۰٫۷ دلار به بیش از ۳ دلار رسیده است. ایرلاین ها خیلی زود متوجه شدند که با پرواز آهسته تر می توانند سالیانه میلیون ها پوند ذخیره کنند چون پرواز با سرعت آهسته تر به سوخت کمتری نیاز دارد اما با این روش مطمئنا مسافران دیرتر به مقصد می رسند!

زمان پروازهای طولانی مدت

طبق گزارش ها در سال ۲۰۰۸، ایرلاین جت بلو توانست در طول یک سال  با اضافه کردن ۲ دقیقه به طول هر کدام از پروازهایش، حدود ۱۳٫۶ میلیون دلار پس انداز کند. البته این روش اصلا تاکتیک جدیدی نیست؛ در سال ۲۰۱۳ هم ریانیر ایرلاین (airline Ryanair) به هر یک از خلبان هایش گفته بود که برای صرفه جویی در سوخت و -در نتیجه ذخیره بیشتر پول- زمان هر یک از پروازها را دو دقیقه بیشتر کنند. طبق تحقیقات سال ۲۰۱۴، مصرف سوخت جت در آمریکا بعد از یک دوره اوج گیری در سال ۲۰۰۵، در طول ۱۰ سال بیش از ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده که این مقدار معادل بیش از ۲۰۰ هزار بشکه در روز است.

با این حال اگر هواپیماها با سرعت بیشتری حرکت کنند می توانند مسافران را راضی تر نگاه دارند چون مشتری ها همیشه تمایل دارند که زودتر به مقصد برسند و از طرفی با سریع تر رسیدن به مقصد، هم هزینه کارکنان هواپیما کاهش پیدا می کند و هم سری جدید مسافران سریع تر سوار هواپیما می شوند.

سفرهای هوایی

دلیل دیگر برمی گردد به وقت شناسی و «آن تایم» بودن! در واقع در طول تاریخ صنعت هواپیمایی همیشه ایرلاین های «آن تایم» تر  مشتری های بیشتری داشتند، اما گاهی وقوع چند دقیقه ای تاخیر، اجتناب ناپذیر است و آن ها برای اینکه مشتریان خود را از دست ندهند رو می آوردند به اغراق در زمان تخمینی پرواز! برای توضیح این مورد باید به این نکته اشاره کنیم که جت های مسافرتی در هیچ زمانی مثل امروز تا این حد پیشرفته نبوده اند. با هواپیماهایی مثل بوئینگ ۷۸۷، ایرباس A320neo و … پروازها امن تر، راحت تر و بی سروصداتر شده اند و حتی سوخت کمتری هم استفاده می کنند. حتی این هواپیماهای جدید می توانند بسیار سریع تر از هواپیماهای دوره های قبل پرواز کنند. همین چند وقت پیش بود که ایرلاین ارزان قیمت نروژی اعلام کرد که توانسته با بوئینگ ۷۸۷ مسیر بین نیویورک تا لندن را در عرض ۵ ساعت و ۱۳ دقیقه طی کند، این زمان سه دقیقه سریع تر از رکورد قبلی بود.

با تمام این حرف ها، تحقیقات نشان می دهد که در طول دو دهه گذشته، علی رغم تکنولوژی های جدید اما زمان پیش بینی شده برای طول پروازها به اندازه ۵۰ درصد بیشتر شده است. در واقع گاهی ایرلاین ها در اعلام زمان پیش بینی شده برای پروازها اغراق می کنند تا خود را وقت شناس نشان دهند! ایرلاین ها با این کار می توانند علی رغم تمام تاخیرهای غیر منتظره در نزد مشتریان همچنان وقت شناس باقی بمانند! در واقع ایرلاین ها برای نمایش زمان دقیق طول پرواز همیشه تحت فشار هستند و آنالیزها هم نشان می دهد که چطور زمان بندی پرواز در خیلی از مسیرها در فاصله سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۵ افزایش پیدا کرده است.

این روزها سفرهای هوایی طرفداران زیادی پیدا کرده است و بسیاری از مسافران، هواپیما را به دیگر روش های سفر ترجیح می دهند چون می توانند به سرعت به مقصد برسند و در زمان و انرژی صرفه جویی کنند. طراحی موتور هواپیماها و مواد سازنده آن ها در طول سال ها بسیار حرفه ای تر شده است اما علی رغم همه پیشرفت ها امروز سفرهای هوایی با دردسرهای جدیدی هم روبرو شده است: صف های طولانی چک این در فرودگاه، غذاهای گران و صندلی های به هم چسبیده در هواپیما!/الی گشت
ارسال نظرات
موضوعات روز