شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
تیتر 20 طرح حمایت از اشتغال پایدار روستایی بانک توسعه تعاون را بررسی می کند:
باید به این نکته توجه داشت که بانک توسعه تعاون در سالهای اخیر در کنار خدماتی که ارائه داده است چقدر توانسته در جهت دهی صحیح و اصولی نسبت به توزیع منابع و تسهیلات ارائه شده به تعاونی ها موفق عمل نماید.
کد خبر: ۲۸۶۹۸
جان تازه در پیکر تعاونی ها با وام اشتغال یا ایجاد پول کاذب بسیار مخرب

تیتر 20- یکی از کلیدی‌ترین مشکلات جامعه، موضوع اشتغال است که بخش مهمی از دغدغه نظام و حاکمیت نیز محسوب می شود چرا که با کند شدن حرکت چرخ های تولید و صنعت، بیکاری در شرایط تورمی می تواند مهلکترین سم اجتماعی و اقتصادی برای هر جامعه ای باشد. 

با ورود کشور به دور جدید شرایط تورمی و آغاز دوباره تحریم های آمریکا امروز بیش از هر زمان دیگری اقتصاد ایران در بخش تولید و صنعت در معرض فشار های مضاعف قرار گرفته است. 

اما به اعتقاد کارشناسان و بر اساس تجربه موفق سایر اقتصادهای دنیا، کلید عبور از این بحران را شاید بتوان در توسعه و تقویت بنگاههای خرد و مشاغل پایدار بومی جستجو کرد، طرح ها و ایده های اقتصادی که با کمترین میزان وابستگی به شرایط بین المللی می تواند در به حرکت درآوردن چرخهای اقتصاد کشور و جلوگیری از رشد بی رویه نرخ بیکاری در ایران بسیار موثر باشد.

گرچه در سال گذشته وضعیت اقتصاد در ایران دقیقا مثل امروز نبود اما بحران بیکاری یکی از معضلات نسبتا همیشگی در اقتصاد ایران بوده و شاید بتوان اقدام دولت را در سال گذشته برای اختصاص 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ارزی را برای اشتغال پایدار روستایی ، اقدامی برای مقابله با همین شرایط دانست.  

در سال گذشته بر اساس مصویه دولت و اخذ مجوزهای لازم،  ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای برنامه اشتغال پایدار روستایی اختصاص پیدا کرد و بر اساس این اختیار، مصوبه برداشت معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه به میزان حدود ۶ هزار میلیارد تومان در شهریورماه سال گذشته از مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شد و آیین نامه اجرایی برنامه ملی اشتغال روستایی نیز در آبان ماه سال گذشته به سازمان‌های ذیربط از جمله معاونت روستایی ریاست جمهوری، وزارت تعاون - کار و رفاه اجتماعی به عنوان مجری و سازمان برنامه و بودجه به عنوان ناظر ابلاغ شد.

پس از ابلاغ آیین نامه اجرایی، سه بانک توسعه تعاون، بانک عامل حوزه کشاورزی و پست بانک به همراه صندوق کارآفرینی امید به عنوان چهار بانک و موسسه عامل اجرای برنامه ملی اشتغال تعیین شدند تا تسهیلات اشتغال روستایی از طریق این چهار بانک و موسسه عامل به متقاضیان پرداخت شود.

در این میان نقش بانک توسعه تعاون بسیار پررنگ تر و حائز اهمیت بیشتری است. چرا که این بانک با هدف نقش آفرینی و حمایت از بخش تعاون ایجاد شد تا با حمایت از طرح های تعاونی و توسعه ای بتواند حتی با دریافت سودهای کمتر به تقویت رکن سوم اقتصاد کشور یعنی تعاون در کنار دورکن دیگر آن یعنی بخش خصوصی و دولتی بپردازد.

این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که با شرایط فعلی که شاید هزینه ایجاد و توسعه یک کسب و کار در دیگر بخشها شاید کمتر از چند صد میلیون نباشد، در بخش تعاون و طرحهای توسعه روستایی با رقمی معادل یک دهم این مبالغ می توان یک اشتغال کوچک اما پایدار و مفید ایجاد کرد.

البته که سختی ها و ظرایفی نیز دارد. از جمله اینکه باید به این نکته توجه داشت که بانک توسعه تعاون در سالهای اخیر در کنار خدمات خوبی که ارائه داده است چقدر توانسته در جهت دهی صحیح و اصولی نسبت به توزیع منابع و تسهیلات ارائه شده به تعاونی ها موفق عمل نماید.

بدیهی است که این حجم از منابع اختصاص یافته برای طرح اشتغال روستائیان با نرخ سود پایینی که بین 4 تا 10 درصد برای آن در نظر گرفته شده در حال حاضر می تواند برای عده ای بسیار جذاب باشد و اگر بانک نتواند منابع مالی و تسهیلات ارائه شده را به خوبی هدایت کند به عنوان مثال این رقم می تواند بعضا با ورود به حسابهای سپرده با ایجاد پول کاذب نقش بسیار مخربی بر اقتصاد داشته باشد.

لذا باید دقت و توجه ویژه ای به کیفیت و ابعاد اقتصادی طرح های متقاضی تسهیلات صورت گیرد و بازار خدمات و محصول حاصل از اجرای این طرح ها با نگاه کارشناسی ارزیابی گردد تا بتوان به کارایی طرح های توسعه ای تعاونی ها و پایداری مشاغل ایجاد شده امید داشت که در نهایت اختصاص این منابع در اقتصاد کشور منجر به زنجیره ارزش در کشور شود نه اینکه برای خوشایند عده ای با سهل انگاری یا ایجاد روابط غیر شفاف منجر به شکل گیری رانت جدیدی گردد.

حال باید دید بانک توسعه تعاون در این بزنگاه تاریخی و فرصت شگرفی که با اختصاص این حجم از منابع در اختیار دارد چه کارنامه ای از خود به جای خواهد گذارد؟


ارسال نظرات
موضوعات روز