جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
تیتر 20 سرانجامِ ادغام بانک مهر اقتصاد را بررسی می کند؛
فارغ از دغدغه موافقان و مخالفان در بحث تحمیع بانک ها و موسسات مالی، باید با توجه به شرایط ویژه اقتصاد کشور، منافع ملی را مورد توجه قرار داد. اقدامات و فعالیتهای اقتصادی بانک مهر اقتصاد حکایت از آن دارد که این نهاد مالی می کوشد تا با ارائه خدمات مطلوب به مشتریان و دینفعان خود، جایگاه مستقلی را شبکه بانکی کشور برای خود تثبیت نماید.
کد خبر: ۲۸۸۳۲
تکلیف بانک مهر اقتصاد چه خواهد شد؟ / مخالفان و موافقان چه می گویند؟

تیتر 20- بانک مهر اقتصاد، از جمله موسسات مالی کشور است که وعده ادغام آن مدتهاست داده شده اما هنوز اجرایی نشده است؛ اسفندماه سال گذشته پس از اعلام فرشاد حیدری، معاون بانک مرکزی در خصوص تصمیم به ادغام مهر اقتصاد ، این موسسه در اطلاعیه ای نسبت به آن واکنش نشان داد و تاکید کرد: اتخاذ تصمیم های غیر فنی و بدون رعایت ملاحظات کارشناسی، علاوه بر منافع سهامداران و ذینفعان، منافع ملی کشور را نیز با چالش جدی روبرو خواهد ساخت. لذا انتشار هرگونه اخبار و موضوعات مرتبط قبل از انجام کامل بررسی کارشناسی و دقیق به صلاح نخواهد بود.

در اردیبهشت ماه سال جاری نیز پس از انتشار اخبار غیررسمی از آغاز این ادغام، سید ضیاء ایمانی مدیرعامل مهر اقتصاد اعلام کرد: یکی از اولویت های بانک مهر اقتصاد فعالیت مستقل در شبکه بانکی کشور با حفظ همه منافع ذینفعان اعم از سهامداران، سپرده گذاران و همکاران در راستای اقتصاد مقاومتی است.

با این اوصاف به نظر می رسد بانک مهر اقتصاد تلاش می کند به عنوان یک بانک مستقل مجوز خود را برای فعالیت در نظام پولی کشور از بانک مرکزی دریافت کند، در حالی که مسئولان بانک مرکزی در رایزنی با ستاد کل نیروهای مسلح، برنامه جامع تری مبنی بر ادغام همه بانک های وابسته به نهادهای نظامی را دنبال می کنند.

در کنار این مخالفت های ضمنی صورت گرفته از سوی مجموعه مهر اقتصاد، برای بررسی دقیق تر جوانب این موضوع باید یادآور شد که در حال حاضر بحث ادغام یا به اصطلاح دقیق تر، تجمیع موسسات مالی و بانکها از اساس مخالفان و موافقان جدی ای دارد. 

مخالفان این فرآیند معتقدند که اجرای ادغام بانک ها و موسسات مالی  به شکل کنونی فاقد شفافیت های لازم بوده و در واقع اساسا به دلیل نبود قانون صریح در باره ادغام وجاهت قانونی ندارد و این شکل از عملکرد به نوعی تجمیع است یعنی جمع کردن اموال و دارایی ها و سود و زیان چند بانک یا موسسه در یک بانک بزرگ تر که وضعیت مالی بهتری نیز دارد و در نهایت دولت مجبور خواهد بود که با تامین مالی و اختصاص اعتبار به بانک مادر، جبران زیان و تعهدات مالی بانک های کوچک تر و بعضا ورشکسته را بنماید که این هم در نهایت از جیب مردم پرداخت خواهد شد.

 اتفاقی که به نحوی در خصوص موسسات در سال های گذشته نیز رخ داد، اما این بار بدون سروصدا و پیش از فراگیر شدن زیان این گونه از بانکهای در شرف ورشکستگی با تجمیع در یک بانک بزرگتر و کارآمدتر صورت خواهد گرفت در حالی که ابعاد زیان های انباشته شده هرگز به طور شفاف اعلان و بررسی نخواهد شد.

تکلیف بانک مهر اقتصاد چه خواهد شد؟ / مخالفان و موافقان چه می گویند؟

همچنین مخالفان این اقدام معتقدند که درواقع ادغام چند نهاد ناکارامد و زیان‌ده در یک نهاد کارآمد و گره زدن سرنوشت آن به ناکارآمدی دیگران، سیاست اشتباهی است که پیگیری می‌شود و به نوعی پوشاندن اشتباهات نهادهای دیگر است. 

در حالی که مسئولین باید در پی این باشند که این گونه از موسسات و بانکها منابع خود را در کجاها صرف کرده اند و ضمن برخورد با متخلفان، در صدد جبران مافات از اموال و دارایی خود این افراد باشند نه اینکه با قرار دادن بار زیان بر دوش نهادی دیگر، در واقع از جیب مردم هزینه ها را جبران کنند.

اما در مقابل موافقان معتقدند که در شرایط کنونی کشور، ادغام بانکهای نظامی می تواند از رقابت و پراکندگی بیشتر در شبکه بانکی کشور جلوگیری نموده و با کنترل نرخ سود منجر به کاهش قیمت تمام شده پول در کشور گردد. 

این عده معتقدند که یکی از مهمترین و ضروری ترین اقدامات در بحث کنترل نقدینگی و جلوگیری از سرازیر شدن وجوه نقد به بازارهای غیر مولدی همچون طلا و ارز ، بازنگری در نحوه سازماندهی و فعالیت موسسات مالی و بانک های کشور است که قطعا بحث تجمیع آنها می تواند به قدرت مند شدن و ایفای نقش موثرتر آنها در بازارهای مالی کشور کمک نماید.

همچنین این دسته از کارشناسان همواره  یادآور می شوند که بسیاری از نهادهای عمومی همچون نیروی انتظامی، نهادهای نظامی یا حتی شهرداری و صندوق ذخیره فرهنگیان اقدام به تاسیس بانک یا موسسه اعتباری کرده اند که مدیریت منابع خود را در اختیار داشته باشند، در حالی که این رویه می تواندفسادزا باشد.

ضمن اینکه موافقان این اقدام در پاسخ به منتقدان عقیده دارند که اگر چنانچه زیانی هم در این دسته از بانکها و موسسات رخ داده تابع شرایط اقتصادی کشور بوده و اعمال سیاستهای دستوری و غیررقابتی بانک مرکزی بدون در نظرگرفتن شرایط و ظرفیت های هر بانک منجر شده تا برخی از این موسسات و بانک ها امروز دچار این شرایط شده و سودده نباشند و پس از ادغام بانک های جدید با کاهش تعداد شعب می توانند در جهت آزادسازی منابع بانکی و هدایت آن به سمت تسهیلات دهی به بخش های اقتصادی گام بردارند.

فارغ از موافقان و مخالفان کلی در بحث تحمیع بانک ها و موسسات مالی، باید در شرایط کنونی، وضعیت بانک مهر اقتصاد و شرایط اقتصادی ویژه کشور را نیز بیش از پیش مورد توجه قرار داد. 

اینکه منافع ملی در شرایط حاضر چه اقتضا می کند قطعا مهمترین موضوع و فصل الخطاب است. مسیر پیش رو و فعالیتهای اقتصادی بانک مهر اقتصاد حکایت از آن دارد که این نهاد مالی می کوشد تا با ارائه خدمات مطلوب به مشتریان و دینفعان خود، جایگاه مستقلی را شبکه بانکی کشور برای خود تثبیت نماید.

حال باید دید بانک مهر اقتصاد در این عرصه تا کجا پیش خواهد رفت و چقدر موفق خواهد بود؟


ارسال نظرات
موضوعات روز