جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
چالشی از‌ پرداخت الکترونیک در مواجه با رکود اقتصادی
برای پرداخت وجه کالا یا خدمت دریافت شده از مشتری (به بهانه های مختلف) تقاضا می شود تا به جای کشیدن کارت بانکی روی کارتخوان از انتقال وجه روی خودپرداز دیواری مجاور یا کیوسک فروشنده استفاده شود.
کد خبر: ۲۸۸۶۸
تیتر20 - با افزایش تورم، نرخ ارز و چالش های اقتصادی بازار کالاوخدمات که روزهای بهاری و گرم تابستان را سپری نموده‌اند، پس از دریافت اخبار، اطلاعات و آگاهی از نحوه عملکرد صاحبان برخی مشاغل در تهران و شهرهای بزرگ، حکایت از نزول یا تغییر در روند انجام تراکنش های چشمگیر در زمره پذیرندگان پایانه فروش است. تراکنش هایی که تغییر نحوه انجام آنها دورادور بر خدمات موازی، مشتری و خدمات دهنده تاثیرگذار پیش بینی می شوند.

بررسی ها نشان می دهد استفاده کمافی‌السابق از تجهیزات پرداختی در بین پذیرندگان و دارندگان کارت روبه تغییر است و اغلب پذیرش خدمات پرداخت از طریق پایانه فروشگاهی و دریافت فناوری تازه، بازار داغ خود را رو به مسیر دیگری هدایت می کند.
 
چالشی از‌ پرداخت الکترونیک در مواجه با رکود اقتصادی

پس از ماجرای دریافت مالیات از پایانه فروش و عدم پذیرش کارت‌خوان توسط پزشکان که به وجه نقد روی آورده‌اند، به تازگی روش دریافت وجه کالاوخدمات در اصناف دیگر نیز به صورت نامحسوس درحال تغییر است. 

محیط برخی پذیرندگانی که دارای چند دستگاه کارتخوان از انواع شرکت های PSP بودند به دستگاه های Cashless یا به اصطلاح خودپرداز بدون اسکناس نیز مجهز شده است؛ و بعضی دیگر نسبت به نصب و راه اندازی کیوسک در محل دفترکار، شرکت خدمات رسانی، هتل، درمانگاه و ... اقدام کرده‌اند.

اصل ماجرا اینست که نمیشه روی عدم پذیرش فناوری تازه پرداختی توسط مشتری‌اش تاکید داشت، ولی با ظهور و حضور دستگاه‌های متفاوت و جدید روش استفاده تغییر کرده است و برخی از این تغییر روش‌ها در صورتی که ساماندهی نشده باشند موجب آسیب رسانی به سایر خدمات همگام خواهد شد.

با مراجعه مشتری به برخی از اصنافی که اشاره شد؛ برای پرداخت وجه کالا یا خدمت دریافت شده از مشتری (به بهانه های مختلف) تقاضا می شود تا به جای کشیدن کارت بانکی روی کارتخوان از انتقال وجه روی خودپرداز دیواری مجاور یا کیوسک فروشنده استفاده شود.

 این درحالی است که در عمل اصالت انجام تراکنش خرید از کارتخوان حذف و به تراکنش انتقال وجه (دارای کارمزد) تبدیل شده و مشتری (دارنده کارت) فقط برای صرفه‌جویی زمان دریافت خدمات و عدم طی مسافت طولانی برای تهیه اسکناس از خودپرداز خارجی دست به چنین کاری میزند.
 
چالشی از‌ پرداخت الکترونیک در مواجه با رکود اقتصادی

پذیرنده چنین دستگاه‌هایی هوشیارانه با توجه به عناوین مختلفی از جمله عدم محاسبه تراکنش‌ها در امور مالیاتی، عدم ردیابی وضعیت خریدوفروش اجناس و سایر موارد محاسباتی کسب‌وکار، گمان دارد خود را از استفاده کارتخوان در محل مبرا نموده و مشتری را وادار به پرداخت وجه نقد یا انجام عملیات جایگزین می نماید.

سمت دیگر این ماجرا شرکت های PSP هستند که با دریافت مستندات مرسوم و روش های تعیین شده دستگاه پایانه فروش را به متقاضی واگذار نموده و انتظار دارند در مدت زمان مشخصی با دریافت تعداد تراکنش مناسب عایدی مطلوب را کسب نموده و از چرخه عملیاتی پرداخت وجه توسط کارتخوان‌ها بهره‌مند شود. اما روش استفاده از دستگاه‌های تازه هم دردسر‌ساز می‌شوند و نه فقط مشتری را تحت تاثیر قرار داده‌، بلکه در راستای اجرای بهینه خدمات پرداخت الکترونیک دست‌های فراوان ناآگاه مسیر اصلی را رو به انحراف می کشانند.

بحث رقابت در عرضه خدمات پرداخت الکترونیک میدانی است که سال‌ها دست اندرکارانش با قدرت و مصمم فعالیت می کنند و در ارایه خدمات مطلوب و موردرضایت مشتری کوشا هستند. اما روایت‌های غیراصولی که در استفاده از ابزارهای این حوزه در جامعه جاری می شود می توانند مسیر اصلی را به نوعی منحرف کند که چرخه خدمات در بخش های توسعه‌ای با مشکل مواجه شده و یا فرهنگ کاربرد آن به درستی اجرا نشود.

اگر حیطه کاربرد ابزارهای پرداخت الکترونیک به صورت قانون‌مدارانه مشخص و تحت شرایط ویژه دراختیار متقاضی قرار بگیرد، تا عدول از آنها موجب نفی دیگری یا تاثر نابجا نشود، فرهنگ اصلی کاربرد به جا تقویت و موجب تعالی خدمات رسانی همگام با جلب رضایت پذیرنده و مشتری خواهد شد.

سَمراد صادقان
کارشناس تخصصی عملیات پرداخت الکترونیک

ارسال نظرات
موضوعات روز