جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
تیتر 20 اپلیکیشن های پرداخت شرکتهای پی اس پی را بررسی می کند:
خدماتی که توسط این اپلیکیشن ها ارائه می شود امروزه با یک رقابت فراگیر چیزی بیش از یک کپی برداری ساده نیست و این تشابه در عین تنوع ظاهری، اگر مورد بازبینی جدی قرار نگیرد، می تواند حتی ماهیت آنها را زیر سوال برد.
کد خبر: ۲۹۰۰۸
یکی شبیه همه، همه شبیه یکی/ بحران خلاقیت در بازار اپلیکیشن های پرداخت همراه

تیتر 20- با ظهور فناوری های نوین در حوزه پرداخت های مالی و خدمات بانکداری، امروزه بیشتر از هر زمان دیگری کاربران به سمت استفاده از خدمات پرداخت همراه روی آورده و در همین زمینه ظهور و گسترش اپلیکیشن های پرداخت بیش از هر زمان دیگری در جریان است. 

البته این اپلیکیشن ها دارای دسته بندی های مختلفی هستند که با توجه به ارائه دهندگان در این گزارش تمرکز ما بر روی اپلیکیشن های پرداختی ارائه شده توسط شرکتهای PSP فعال در کشور است که به عنوان مثال جز معروف ترین این اپلیکیشن ها می توان به اپلیکیشن آپ متعلق به شرکت آسان پرداخت پرشین، اپلیکیشن پات متعلق به شرکت ایران کیش و تاپ متعلق به شرکت پرداخت الکترونیک پارسیان و یا سکه به پرداخت ملت و اپلیکیشن 724 شرکت پرداخت الکترونیک سامان اشاره نمود.   

اپلیکیشن هایی که همگی عمدتا علاوه بر شباهت اسمی به هم، شباهت های کارکردی بسیاری نیز با هم دارند.
این دسته از اپلیکیشن ها که اتفاقا کاربران متعددی نیز دارند، امروزه علاوه بر خدمات اولیه پرداخت نظیر کارت به کارت، خرید شارژ یا پرداخت قبوض با تبلیغات گسترده ای می کوشند در رقابت با یکدیگر به زعم خود با ارائه خدمات متنوع و بیشتر، سهم بازار نخست را در این حوزه به دست آورند تا بستر مناسبی برای فعالیت های تجاری صاحبان خود در آینده فراهم سازند.

خدماتی که با شتاب چشمگیری به سرعت از دست هم کپی می شوند و تمایز قابل توجهی برای کاربران از برند خود ایجاد نکرده اند.
خدماتی که توسط این اپلیکیشن ها ارائه می شود امروزه با یک رقابت فراگیر چیزی بیش از یک کپی برداری ساده نیست و این تشابه در عین تنوع ظاهری، اگر مورد بازبینی جدی قرار نگیرد، می تواند حتی ماهیت آنها را زیر سوال برد.

 به فرض که به عنوان مثال یکی بلیت قطار می فروشد و آن یکی هواپیما و دیگری اتوبوس، اما آیا واقعا همین میزان از خلاقیت برای رشد و توسعه کافی است؟ در دنیای پیشرفته فین تک ها امروز برای اینکه بتوان ارتباط اپلیکیشن را با کاربر قطعی و همیشگی کرد آن اپلیکیشن باید بتواند وارد زندگی شخصی کاربر شده و ارتباط مفید و البته منحصر به فردی با کاربر برقرار نماید.

رویکردی که به نظر می رسد در تولید و عرضه اپلیکیشن های پرداخت از سوی شرکت های PSP مغفول مانده و شاید بتوان همین موضوع را پاشنه آشیل این اپلیکیشن ها در آینده رقابتی بازار دانست.

این که یک گروه خدماتی در زیرشاخه های مختلف با گرافیک متفاوت و حتی طرحهای تبلیغاتی جذاب در اپ های مختلف به کاربر عرضه شود، قطعا مصداق خلاقیت در ارائه نیست.

امروزه برای تعیین میزان موفقیت و محبوبیت این اپلیکیشن ها عموما به آمار میزان دانلود و تعداد استفاده کاربران از آن در دوره های زمانی مشخص استناد می شود که البته به نظر چندان استناد محکمی نیست، به فرض که با برپایی جشنواره و تعیین و تخصیص جوایز در دوره هایی بتوان سهم بازار را به طور حتی چشمگیری نیز افزایش داد اما قطعا نمی توان این رویکرد را استراتژی موفقی در دراز مدت دانست، چرا که بازار قطعا با این شیوه شرطی شده و همواره میل به استفاده از جوایز و جشنواره خواهد داشت نه اینکه با اپ ارتباط وفاداری و تداوم برقرار کند و قطعا این سهم بازار قابل اتکا و در دراز مدت ثمربخش نخواهد بود.

از سوی دیگر گرچه آمار دقیقی از میزان استفاده کاربران از خدمات اپلیکیشن های پرداخت ارائه نشده اما به نظر می رسد اقبال کاربران در این دسته از اپلیکیشن ها، همچنان معطوف به استفاده از خدمات کارت به کارت، خرید شارژ و حداکثر پرداخت قبوض خدماتی می باشد و کاربران هنوز ارتباطی با سایر خدمات برقرار نکرده و یا تمایلی برای استفاده از این راه جهت دریافت سرویس موردنظرشان ندارند، سرویس هایی نظیر رزرو هتل یا رزرو جای پارک اتومبیل یا خرید بیمه نامه و ... که برای تنوع ایجاد شده اما اساسا هیچ خلاقیتی در را نمی شود در آنها یافت.

گرچه قطعا این اپلیکیشن های پرداختی کار ما را به عنوان کاربر بسیار ساده کرده اما آیا قضیه برای مدیران و صاحبان این اپ ها نیز به همین سادگی باید باشد؟!

اپلیکیشن موفق باید در کنار اینکه برگیرنده خدمات ضروری در حوزه پرداخت، امکان دسترسی آسان و سریع، نصب و راه اندازی ساده و البته دارای امنیت بالایی باشد، باید بتواند جنبه های خلاقانه و منحصر به خودش را برای کاربر بیافریند و گرنه تکثیر و کپی های متعدد راهگشا نخواهد بود حتی اگر رنگ و لعاب های جذابی هم داشته باشد. 

مجال ظهور و عرضه و حمایت از فین تک ها توسط شرکت های پرداخت قطعا راهکار مناسبی برای ایجاد این تفاوت ها و منحصر سازی خدمات بی بدیل خواهد بود.

موضوع عملکردهای تخصصی نیز بحث دیگری است، به عنوان مثال وقتی شرکتهای حمل و نقل قادر باشند اپلیکیشن های مرتبط با محصولات خود را با ارائه آپشن های منحصر به فرد در همان محصول مثل ارائه بلیت با قیمت کمتر از سایر اپلیکیشن های غیرتخصصی، به دست مصرف کننده نهایی برسانند، قطعا این موارد دیگر مزیت و جذابیتی برای اپلیکیشن های شرکت های پرداخت نخواهند بود، به همین روال اگر شرکت های پرداخت نیز بتوانند محصولات و خدمات مرتبط با بازار پرداخت کشور را به طور تخصصی ارائه نمایند قطعا کیفیت و رقابت بیشتری مجال ظهور خواهد داشت!

گرچه با توجه به رشد و گسترش روز افزون بانکداری همراه و نیز اهمیت روز افزون درآمدهای کارمزدی برای ارائه دهندگان خدمات بانکی و پرداخت در کشور، شاید بتوان گفت که ورود شرکتهای PSP به بازار اپلیکیشن های پرداخت همراه، امری ناگزیر است اما قطعا برای موفقیت راهکارهای خلاقانه ای نیاز است نه صرفا یک تکثر بدون تفاوت و تنوع واقعی!   

ارسال نظرات
موضوعات روز