پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
نیم نگاهی به عملکرد حجت اله صیدی در بانک صادرات؛
گرچه با نگاهی منصفانه و مروری بر همه اقدامات 6 ماهه گذشته در بانک صادرات باید اذعان داشت که فعالیت و اقدامات صیدی در این بانک، تاکنون شامل کارنامه قابل قبولی بوده و نوید بخش روزهای روشنی برای سهامداران و ذینفعان بانک صادرات است، اما باید دید این اقدامات تا کجا می تواند ضعف اصلی را که ناشی از تصدی بی چون و چرای دولت بر شاکله بانکداری در کشور است جبران نماید.
کد خبر: ۲۹۳۲۹
آیا صیدی بانک صادرات را به روزهای اوج می رساند؟!

تیتر 20 -  سالهای 95 و 96 سالهای خوبی برای سهامداران و ذینفعان بانک صادرات ایران نبود. تداوم انتشار گاه و بیگاه شایعه ورشکستگی بانک، عملی نشدن چندین باره وعده برگزاری به موقع مجمع قانونی بانک، بسته ماندن نماد بانک در بورس و البته رشد روند زیان دهی این بانک خبرهایی بود که نشان وجود برحی نگرانی‌ها بزرگترین بانک بورسی کشور داشت. 

شرایط نابه سامان اوضاع مالی و بلاتکلیفی در وضعیت سهام بانک صادرات تا جایی پیش رفت که حتی سخن از احتمال حذف بانک صادرات از بورس و انتقال به بازار پایه فرابورس مطرح بود.

سرانجام بعد از فراز و نشیب ها در بهمن سال گذشته مدیرعامل وقت بانک صادرات ایران از مدیریت این بانک استعفا کرد تا پنجمین تغییر در مدیریت بانک ها در دولت دوازدهم رقم بخورد.

پیش از آن وزیر اقتصاد وقت در حکمی حجت الله صیدی را به عنوان نماینده سهام دولت در هیات مدیره بانک صادرات ایران منصوب کرده بود و گمانه زنی ها از احتمال انتخاب وی به عنوان مدیرعامل آتی این بانک حکایت داشت که در نهایت این احتمال به قطعیت رسید و در ماههای پایانی سال 96 با برگزاری مجمع عمومی عادي به طور فوق العاده بانک صادرات، حجت اله صیدی سکان هدایت بانک صادرات را در اختیار گرفت.

پس از آن در نخستین اقدام، صیدی در اواخر اسفندماه همان سال، پس از گذشت حدود یک سال و هشت ماه  از بسته ماندن نماد معاملاتی بانک صادرات ایران با انجام اقداماتی، این نماد را بازگشایی نمود.

 در حالی بود که در روز ۲۹ تیرماه سال ۱۳۹۵، قیمت پایانی هر سهم بانک صادرات ایران ۱۰۰ تومان و پنج ریال بود. اما پس از یک سال و هشت ماه که این نماد بازگشایی شد، حدود ۵۰ درصد افت قیمت داشت و به قیمت هر سهم حدود ۵۰ تومان رسید.

البته نباید فراموش کرد که صیدی در شرایطی غیر عادی مدیریت این بانک را تحویل گرفت. 

در ابتدا تلاش وی معطوف به بازگشایی نماد بود و با تلاش سعی در ایجاد سیر نزولی زیان وسپس سر به سر کردن تراز سود و زیان بانک داشت. 

 در این میان ذکر این نکته ضروری است که ضعف بزرگ از آنجا ناشی می‌شود که بانک صادرات در حالی عنوان بزرگترین بانک بورسی کشور را به یدک می کشد که تصدی دولت بر آن پایانی ندارد و همچنان مدیرعامل بانک با نظر مستقیم دولت و انتخاب وزیر اقتصاد برگزیده می شود و همین شیوه مدیریت دولتی سبب شده تا بانک صادرات نتواند مستقل از شرایط سیاسی کشور و در چارچوب و الزامات یک بانک خصوصی فعالیت نماید و طی سنوات گذشته همواره مشکلاتی در جهت تامین منافع و سوددهی به سهامداران خود داشته باشد.

گرچه صیدی تاکنون توانسته با پشبرد برنامه هایی برای جذب سهم بیشتری از نقدینگی، تعیین تکلیف و کاهش مطالبات معوق و واگذاری املاک و اموال مازاد در کاهش و توقف روند زیان در صورتهای مالی بانک موفق عمل نماید و قول داده که تا فروردین 98 بانک وارد روند سودآوری شود، اما همه مسئله نیز به اینجا ختم نمی شود چرا که یکی از معضلات جدی بانک صادرات ایران، شرکت های زیرمجموعه آن است. 

برخی از این شرکت ها در قالب رد دیون دولت یا مصوبات مراجع بالادست دولت (در زمان دولتی بودن بانک) تحصیل و ایجاد شده است ضمن اینکه بازدهی این شرکت ها در شرایط فعلی (با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده و شرایط اقتصادی حاضر) مناسب نیست. نحوه و ضرورت ساماندهی این وضعیت قطعا یکی از چالش های جدی پیش روی مدیرعامل بانک صادرات خواهد بود.

 موضوع تحریم های تازه امریکا نیز موضوع جدید و پیچیده دیگری است که قطعا باید برای آن چاره ای اندیشیده شود. بانک صادرات ایران جزو اولین بانکهایی بود که در لیست تحریم های اروپا و آمریکا قرار گرفت و اتفاقا جزو آخرین بانکهایی هم بود که پس از برجام در دی ماه سال 95 رسما از فهرست تحریم های اتحادیه اروپا خارج شد. 


بانک صادرات ایران با در اختیار داشتن بزرگترین شبکه شعب بانکی در خارج از کشور به میزان زیادی به درآمدهای ارزی و مبادلات ارزی بین المللی وابسته است. به طوری که پیش از شروع تحریم ها بیشترین سهم مبادلات و معادلات بازرگانان و تجار ایرانی در عرصه بین الملل و منطقه متعلق به شعب بانک صادرات بود و براساس آمارها حدود ۶۰ درصد از سود حاصله بانک ناشی از فعالیت های این بانک در خارج از کشور بوده و به نقل از صیدی مدیر عامل این بانک پس از خروج از لیست تحریم دوباره این جایگاه احیا شد و در سال 96 نیز حدود یک هزار میلیارد تومان سود از محل عملیات ارزی برای این بانک کسب شد. 

گرچه با نگاهی منصفانه با مروری بر همه اقدامات 6 ماهه گذشته در بانک صادرات باید اذعان داشت که فعالیت و اقدامات صیدی در این بانک، تاکنون شامل کارنامه قابل قبولی بوده و نوید بخش روزهای روشنی برای سهامداران و ذینفعان بانک صادرات بوده است، اما باید دید این اقدامات تا کجا می تواند ضعف اصلی را که ناشی از تصدی بی چون و چرای دولت بر شاکله بانکداری در کشور است جبران نماید، ضعفی که چاره ای جز خصوصی سازی واقعی بانک ها در کشور برای آن متصور نیست، امری که شاید دیر یا زود داشته باشد اما سوخت و سوز ندارد.

ارسال نظرات
موضوعات روز