چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸
تیتر20 نقش و جایگاه موزه را در تولید ثروت ملی بررسی می کند؛
موزه بانک ملی ایران که علاوه بر اشیا و سکه های ذی قیمت قدیمی، میتوان فراز و فرودهای تاریخ بانکداری و نحوه مواجه مردم ایران با این صنعت را در آن به نظاره نشست، بی شک دستاورد ارزشمندی است که نشان از اهتمام مدیران بانک ملی در حفظ و حراست از داشته های گرانقدر تاریخ بانکداری در ایران دارد.
کد خبر: ۲۹۶۳۱
موزه بانک ملی چه جایگاهی در صنعت بانکداری دارد؟

تیتر20 - این روزها که برآیند و تمایل جامعه ایرانی اغلب به سمت معیارهای صرفا مادی و گرایشات صرفا اقتصادی مطلق نمود یافته است، بدیهی است که همگان در هر موضوع و فرآیندی توجه و اهمیت ویژه ای صرفا از بعد مالی آن معطوف نمایند و این جنبه مالی صرفا تا حد کسب پول در هر مقوله ای تنزل می یابد ، به ویژه آن که پای نهاد مالی بزرگی همچون بانک نیز در این میان مطرح باشد.

 اما برخی از موضوعات هستند که در عین پیوندهای عمیق با موضوع اقتصاد در سطح کلان، برتری های موضوعی و جذابیت های ذاتی ویژه ای در خود دارند.

این رویکرد قطعا رویکرد نادرستی است که از همه چیز و در همه شرایط برداشت صرفا اقتصادی در معنای پیش پا افتاده کسب درآمد، داشت. چرا که با این نگاه باید هر نوع فعالیتی بدون توجیه اقتصادی را تعطیل کرد. 

اما در اینصورت آیا نباید نگران بود که هر فعالیتی بدون کسب درآمد، ممکن است محکوم به بی توجهی ملی و دولتی باشد؟ باید به این جنبه در برخی موضوعات توجه داشت که در آنها، به معنای وسیع تری از اقتصاد که همانا تولید ثروت فرهنگی و ثروت ملی است، پرداخته می شود و قطعا موزه ها را باید جزو این پدیده ها شناسایی کنیم.

بر اساس تعریف ایکوم (شورای بین المللی موزه ها)؛ «موزه موسسه ای است دایمی و بدون هدف مادی که درهای آن به روی عموم گشوده است و برای خدمت به جامعه و پیشرفت آن فعالیت دارد.

 هدف از راه اندازی موزه ها تحقیق در آثار و شواهد بر جای مانده از انسان و محیط زیست او و گردآوری، حفظ و ایجاد ارتباط بین آثار، به ویژه به نمایش گذاردن آن ها برای بررسی و بهره وری معنوی است.»

بر همین اساس موزه منبع شناخت و تولید آگاهی است و اگر بپذیریم آگاهی و دانش، اقتدار آفرین، قدرت بخش و ثروت ساز است، باید بی هیچ تردیدی پذیرفت موزه و فعالیت موزه در صنعت بانکداری نیز، فارغ از هر نگاهی، ثروت آفرین و اقتصادی است.

 چرا که به این معنا، ثروت شناخت و آگاهی بیش از سایر شاخص ها برای اقتصاد، استراتژیک و حیاتی است. موزه یکی از پشتوانه های هویت ملی و تعادل اجتماعی است و فعالیتی در اقتصاد بدون این پشتوانه و حس اقتدار اجتماعی و تاریخی آن در درازمدت، بهره ور نبوده و منجر به منفعت پایدار نخواهد شد.

بر همین اساس نیز باید نقش و جایگاه موزه بانک ملی را نیز بررسی نمود. این موزه که علاوه بر اشیا و سکه های ذی قیمت قدیمی، می توان فراز و فرودهای تاریخ بانکداری و نحوه مواجه مردم ایران با این صنعت را در آن به نظاره نشست، بی شک دستاورد ارزشمندی است که نشان از اهتمام مدیران بانک ملی در حفظ و حراست از داشته های گرانقدر تاریخ بانکداری در ایران دارد. موزه بانک ملی در حال حاضر امانتدار تاریخ و تبلور قدمت و تمدن کشور در حوزه بانکداری است.  

یکی از نقاط قوت این موزه نیز بهره گیری هوشمندانه از تکنولوژی و فناوریهای نوین است که دغدغه عدم خلاقیت در بازدید از موزه ها را برای بازدید کننده به حداقل می رساند.

باید اشاره شود که مجموعه اشياء و آثار موزه بانک ملی ايران از نظر تنوع ، قدمت و دوره تاريخي، ارزشمند و ديدنی است. بخشي از اشياء، پیشکش ها و هدایای نفیسی است که به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس بانک ملی ایران در بیستم شهریور ماه 1357 از بانک های سراسر جهان به بانک ملی ایران فرستاده شده است و بخشي ديگر نيز از اموال توسط بانک خريداری شده است که همگی می تواند بازدید کنندگان را به تعامل و پیوند هر چه بیشتر با تاریخ و ارتقای ثروت فرهنگی در بخش بانکداری سوق دهد.

البته در کنار اینها نباید نقش موزه ها و از جمله موزه بانکداری بانک ملی را در رونق گردشگری و تاثیر مستقیم بر این فرآیند نادیده گرفت. 
همچنین در پایان باید تصریح کرد راه اندازی موزه های تخصصی مانند آنچه بانک ملی ایران عملیاتی کرده است، باعث می شود دانش تخصصی در حوزه های مشخص مانند علوم بانکی و اقتصادی در گذشته و حال تجمیع شده و برای آیندگان به راحتی قابل دسترس باشد.





ارسال نظرات
موضوعات روز