پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶
قیمت گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی در بازار مصرف افزایش چند برابری دارد که به گفته رئیس اتحادیه‌های مویه و بنکداران مواد غذایی، علت این افزایش قیمت صادرات بی‌حد گوجه‌فرنگی و کاهش عرضه در بازار داخلی و افزایش قیمت آن برای مصرف‌کنندگان و کارخانه‌هاست. این در حالی است که گوجه صادراتی ۲۰۰۰ تومان ارزان‌تر از بازار مصرف داخلی است و کارخانه‌ها هم هشت برابر این محصول را گران‌تر می‌خرند!
کد خبر: ۲۹۸۸۹
گوجه‌فرنگی برای خارجی‌ها ۲۰۰۰ تومان ارزان‌تر از ایران

تیتر20 - اقتصاد ایران در ماه‌های اخیر به‌ واسطه نوسانات قیمت ارز به‌ ویژه دلار از مسیر اصلی خود خارج شده و به‌واسطه کوچکترین افزایش تقاضا در بازار بزرگترین نوسانات را تجربه می‌کند، افزایش تقاضا در بازار در ماه‌های اخیر تنها در پی نیاز بازار داخلی نبوده و تقاضای کشورهای خارجی و حضور قابل تأمل تجار کشورهای همسایه نیز بر بازار تاثیرگذار بوده است.

در روزهای گذشته هر زمان که خبر افزایش قیمت محصولی منتشر شده، پای تجار خارجی نیز در میان بوده و از این محصولات می‌توان به بازار آجیل، مواد غذایی، میوه و سبزیجات اشاره کرد؛ به طوریکه به گفته رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران، جذابیت دلار تجار کشورهای همسایه قیمت آجیل و خشکبار را تا سه برابر افزایش داده است و این تجار با حضور در محل کشت و برداشت انواع آجیل و خشکبار محصول مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند.

به نظر می‌رسد این اتفاق از هفته‌های پیش به باغ‌های میوه و سبزی نیز سرایت کرده است، چراکه اسدالله کارگر - رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران - در رابطه با گرانی و کمبود سیب‌زمینی در بازار تهران در روزهای گذشته اعلام کرد که افزایش تقاضا از سوی تجار کشورهای همسایه به‌ویژه افغانستان و عراق عامل گرانی سیب‌زمینی بوده است.

به گفته وی، افزایش قمیت و کمبود گوجه‌فرنگی در کنار افزایش تقاضا از سوی کارخانه‌های تولید رب و خرید تجار خارجی و صادرات این محصول اتفاق افتاده است.

افزایش ۸ برابری قیمت گوجه‌فرنگی برای کارخانه‌ها!

افزایش قیمت گوجه‌فرنگی در هفته گذشته تنها بر بازار میوه و سبزی تاثیرگذار نبوده و محمد آقاطاهر - رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران - از افزایش دو برابری قیمت رب گوجه‌فرنگی خبر داد.

وی گفت: به دلیل افزایش تقاضا از سوی تجار کشورهای همسایه برای خرید گوجه‌فرنگی قیمت این محصول افزایش‌یافته و برخلاف سال‌های گذشته که هر کیلوگرم گوجه برای رب ۲۰۰ تومان بود در حال حاضر کارخانه‌ها هر کیلو گوجه مخصوص رب را ۱۶۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

آقاطاهر تصریح کرد: کمبود قوطی و درهای آسان‌بازشو مخصوص تولید و عرضه رب گوجه‌فرنگی بر افزایش قیمت این محصول نیز تأثیرگذار بوده است.

صادرات گوجه فرنگی کیلویی ۴۱ سنت!

حال با این شرایط بررسی‌های آمار گمرک از صادرات روزانه کشور گواه این است که در روز ۲۷ شهریورماه سال جاری بیش از پنج میلیون و ۲۶۸ هزار و ۴۴۴ کیلوگرم گوجه‌فرنگی صادر شده که این مقدار برای کشور دو میلیون و ۱۹۰ هزار و ۲۶۳ دلار ارز به همراه داشته که با توجه ارزش اعلامی این محصول از سوی گمرک، هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی برای خریداران خارجی ۴۱ سنت تمام می‌شود اما نکته قابل توجه در آمار گمرک در نظر گرفتن هر دلار آمریکا به قیمت ۴۲۸۵ تومان است. حتی اگر ارزش هر دلار صادراتی را ۱۴ هزار تومان درنظر بگیریم ارزش ۴۱ سنت با این نرخ ۵۷۴۰ تومان است .

این در حالی است که قیمت این محصول در بازار مصرف داخلی بیش از نرخ صادراتی است و به کیلویی ۷۵۰۰ تومان هم رسیده است.

گوجه‌فرنگی در بازار مصرف ایران ۷۰۰۰ تومان!

در این رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی در سطح شهر ۷۰۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان اعلام می‌شود که این قیمت در سطح میادین میوه و تره بار ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان است.

تجار خارجی صف کشیده‌اند

وی دلیل اصلی افزایش قیمت گوجه‌فرنگی را صادرات بی‌برنامه و بیش‌ازحد آن دانست و گفت: زمانی که بازار داخلی نیاز به محصولی دارد صادرات آن غیر منطقی و غیر اقتصادی است و این در حالی است که تجار خارجی برای خرید گوجه‌فرنگی به بازار ایران وارد شده‌اند.

کارگر از برگزاری جلسه‌ای در مجلس شورای اسلامی در روزجاری برای بررسی و رفع مشکلات جاری خبر داد و تاکید کرد: فعالان صنفی با بحث صادرات مخالف نیستند اما زمانی که بازار داخلی نیاز به محصولی دارد نباید آن محصول به بازارهای دیگر صادر شود.

صادرات بیش از حد گوجه‌فرنگی، عامل گرانی

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی خاطرنشان کرد: در کنار صادرات بیش‌ازحد گوجه‌فرنگی، خرید فصلی کارخانه‌های تولید رب بر افزایش قیمت گوجه‌فرنگی بی تأثیر نبوده است.

وی در پاسخ به این سؤال که بازار هر چند وقت یکبار با افزایش قمیت و کمبود یک محصول مواجه می‌شود، آیا برای مقابله با این مشکل برنامه ریزی صورت گرفته است؟ گفت: میزان تولید انواع محصولات در سالجاری برای بازار داخلی مناسب بوده و اگر صادرات بیش‌ازحد صورت نگیرد، بازار با مشکل خاصی مواجه نخواهد شد.

بررسی‌ها از سطح شهر نشان از آن دارد که گوجه‌فرنگی از سوی فروشندگان ۶۰۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان اعلام می‌شود./ایسنا
ارسال نظرات
موضوعات روز