جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۱
قرص آهن را باید حتما زیر نظر دکتر و با تجویز او مصرف کرد.مصرف خودسرانه قرص آهن برای کبد بسیار مضر می باشد.
کد خبر: ۳۰۳۵۵
مصرف خودسرانه قرص آهن ممنوع!

تیتر20 - کمبود آهن یاکم خونی در اثر کاهش تعداد گلبول های قرمز اتفاق می افتد. به همین منظور بعذی از افراد برای جلوگیری از کم خونی شروع به خوردن خودسرانه ی قرص آهن می کنند که مضراتی را به دنبال دارد. در این مقاله مضرات مصرف خودسرانه قرص آهن را مطالعه کنید.

فرهاد صبری متخصص طب سنتی در خصوص مصرف خودسرانه قرص آهن اظهار داشت: قبل از مصرف هر دارو یا مکملی فرد حتما باید تحت نظر پزشک باشد و پس از انجام آزمایشات لازم و با نظر پزشک معالج دارو مصرف کند.

وی ادامه داد: با اینکه یکی از شایعترین علل کم خونی در افراد کمبود آهن است اما عواملی مانند کمبود ویتامین B12  یا اسیدفولیک نیز در کم خونی نقش دارند.

صبری گفت: غالبا افرادی که با فقر آهن مواجهند با علایمی همچون ریزش مو, خستگی, ضعف و بیحالی که از علایم اصلی آن به شمار میرود, به پزشک مراجعه می کنند.

وی افزود: کم خونی در اثر کاهش حجم گلبولها ایجاد شده و با تجویز مصرف روزانه یک عدد قرص آهن این مشکلات برطرف خواهد شد.

این متخصص طب سنتی گفت: مصرف خودسرانه قرص آهن باعث بروز مشکلاتی همچون نارسایی کبد و تیرگی پوست شده و به علت رسوب آهن در خون ممکن است در مواردی مشکلات مغزی و عصبی را ایجاد کند.

وی به افرادی که قرص آهن مصرف می کنند، توصیه کرد: بهتر است بعد از مصرف قرص آهن تا یک ساعت از نوشیدن چای و نوشابه خودداری کنند.

صبری با بیان اینکه کسانی که از مشکلات گوارشی و زخم معده رنج می برند بهتر است بین یا قبل از شروع به خوردن غذا قرص خود را میل کنند، تصریح کرد: به جای مصرف قرص آهن از مواد غذایی جایگزین از جمله پروتیین، شیر، پنیر، تخم مرغ، گوشت، پسته و جگر گوسفند که منابعی سرشار از آهن هستند استفاده کنند.

این مخصص طب سنتی افزود: مصرف هر دارویی بدون نظر پزشک اشتباه است و افراد باید همیشه تحت نظر پزشک متخصص و با انجام آزمایشات لازم اقدام به مصرف دارو کنند.

برای پیشگیری از کم خونی ، قرص آهن مصرف کنیم یا نه ؟

مصرف خودسرانه آهن به هیچ وجه توصیه نمی شود . آهن اضافی در بدن خاصیت سمی دارد و مکانیسم تنظیمی آهن در سطح جذب است ، نه دفع .

لزوم مصرف قرص آهن در خانم ها به منظور پیشگیری از کم خونی به علائم بالینی و علائم آزمایشگاهی بستگی دارد . اگر فرد مشکلاتی مانند تالاسمی مینور خفیف نداشته باشد ، به عنوان یک اقدام ایمن می تواند در روزهای عادت ماهانه شبی یک قرص آهن مصرف کند تا مقدار آهنی که به دلیل حجم بالای خونریزی از دست می دهد تا حد زیادی جبران شود . به طور کلی ، مصرف قرص آهن صرفا برای پیشگیری از کمبود آهن کار درستی نیست و در حالت سلامت بهترین کار این است که فرد برنامه غذایی سالم ، متنوع و متناسبی داشته باشد تاآهن مورد نیاز بدنش تامین شود . در مواقع لزوم اگر نیاز به مکمل یاری باشد ، پزشک یا متخصص تغذیه مصرف قرص را برای فرد تجویز خواهد کرد .

برای تامین آهن مورد نیاز بدن ، چه غذاهایی را باید خورد ؟

ما منابع حیوانی و گیاهی آهن را داریم که هر دو مزایا و محدودیت های خاص خودشان را دارند . منابع حیوانی ، انواع گوشت های سفید و قرمز هستند که هر دو آهن ، قابلیت جذب بالایی دارند . البته بنا به دلایلی که هنوز شناخته شده نیست ، بازده جذب آهن گوشت قرمز کمی بیشتر از گوشت سفید است .

در منابع گیاهی حبوبات ، به ویژه عدس و لوبیای سویا از نظر آهن نسبتا غنی هستند . البته در برخی حبوبات ، به ویژه لوبیای سویا عوامل مقاوم به جذب هم وجود دارند . ولی اگر عوامل مهار کننده را در یک کفه و عوامل نافع جذب آهن را در کفه دیگر ترازو بگذاریم ، نتیجه مجموعا به نفع جذب آهن است و به همین علت حبوبات منبع خوب آهن هستند .

آهن در برخی سبزی ها نیز به مقدار کم و با جذب پایین وجود دارد و شما میتوانید آهن مورد نیاز بدنتان را از این منابع تامین کنید ./الودکتر
ارسال نظرات
موضوعات روز