شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۳۰۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
تعداد بازدید: ۱۹۰
تیتر20 بررسی می کند؛
اگر نگاهی به لیست خودروسازان فعال در حوزه محصولات تجاری و عمومی بیندازیم، متوجه خواهیم شد در کشور ظرفیت بالایی برای تولید انواع اتوبوس ایجاد شده است.
واردات اتوبوس دست دوم با وجود تولید داخل؟

تیتر20 - این روزها در شرایطی خبر ورود اتوبوس های دست دوم به کشور منتشر شده که در صورت صحت آن، نه تنها تولیدکنندگان داخلی متضرر خواهند شد، بلکه احتمالا شاهد اثرات مخرب زیست محیطی نیز خواهیم بود.

در حال حاضر اگر نگاهی به لیست خودروسازان فعال در حوزه محصولات تجاری و عمومی بیندازیم، متوجه خواهیم شد در کشور ظرفیت بالایی برای تولید انواع اتوبوس ایجاد شده است.

 نه تنها شرکت های نیمه دولتی، بلکه بخش خصوصی نیز سرمایه گذاری نسبتا مناسبی برای تولید این مدل محصولات انجام داده است.

 شرایط به شکلی است که خودروسازان داخلی عملا توان مونتاژ محصولات برندهای معتبر دنیا را دارا بوده و به نوعی امتحان خود را در حوزه کیفی پس داده اند.

به عنوان مثال، در حال حاضر محصولاتی از اسکانیا و ولوو در اتوبوس سازان بخش خصوصی کشور مونتاژ می شود و سطح کیفی آنها نیز رضایت بخش است. 

این در شرایطی است که تولیدکنندگان اتوبوس در کشور (چه اتوبوس های درون شهری و چه اتوبوس های بین شهری) اغلب زیر ظرفیت اسمی خود فعالیت می کنند و این موضوع با مشکلات نقدینگی و همچنین کمبود مشتری داخلی، در ارتباط است.

 ازآنجاکه اتوبوس یک وسیله حمل و نقل عمومی و گرانقیمت به حساب می آید، معمولا نهادهای شهری و همچنین شرکت های تعاونی، خریدار کلی آنها هستند. 

این در حالی است که طی چند سال گذشته، روند فروش اتوبوس سازان به مشکل خورده و در این بین، واردات، یکی از دلایل این ماجرا بوده است. 

حالا نیز که بحث واردات اتوبوس های دست دوم مطرح شده، باز هم نگرانی ها بابت کاهش تیراژ اتوبوس سازان بالا گرفته است.

طبعا در شرایطی که کشور با مشکلات ارزی مواجه است، واردات اتوبوس های دست دوم نمی تواند گزینه مناسبی برای تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی باشد. 

جدا از این مسائل، واردات اتوبوس های دست دوم ممکن است از حیث مسائل زیست محیطی نیز مشکلاتی را به بار بیاورد.
   

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: