چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲
تیتر 20 بررسی می کند؛
بانک سپه به عنوان نخستین بانک ایرانی، در عرصه های مختلفی از جمله بهداشت و آموزش، ورزش، طرحهای ملی و عمرانی، آزادسازی زندانیان و کمک به آسیب دیدگان ناشی از حوادث قهری بدون درنظرگرفتن حاشیه سود اقدام و سرمایه گذاری نموده است.
کد خبر: ۳۰۸۱۷

دستاوردهای بانک سپه در حوزه مسئولیت های اجتماعی!


تیتر20 - در همه کشورهای دنیا، بانک ها نقشی کلیدی در نهادینه سازی مسئولیت اجتماعی در جوامع ایفا می کنند. اگرچه صنعت بانکداری، برای مدت طولانی، همواره به عنوان یکی از بخشهایی در نظر گرفته می شده که تاثیرات مدنی و اجتماعی ناچیزی دارد اما در سال های اخیر، عموم بانک ها و موسسات مالی به اهمیت فعالیت های اجتماعی و مدنی خود پی برده اند. چرا که موسسات مالی علاوه بر تامین مالی اجتماعی، نقش مهمی در تشویق و انگیزش مشتریان خود به اقدام مسئولانه در برابر موضوعات اجتماعی در فعالیت های خود دارند. 

با توجه به مسئولیت عظیم بانک ها در توسعه اقتصادی کشورها، مسئولیت اجتماعی بانک ها در مقایسه با سایر بنگاه های فعال در عرصه صنعت و اقتصاد پررنگ تر است و در عین حال تاثیر مستقیم بر عملکرد مسئولان سایر بنگاهها دارد. اگرچه بانک ها و بازارهای مالی در معرض نوسانات بازار هستند و با مشکلاتی مواجهند اما در عین حال موظفند با مشکلات اجتماعی کشور نیز به صورت مسئولانه به مقابله بپردازند.

حرکت در مسیر بانکداری اجتماعی امروزه در همه جای دنیا به صورت فعالانه آغاز شده و در ایران نیز بانک ها همگام با رشد و توسعه فعالیتهای خود به اهمیت این موضوع پی برده و کم و بیش وارد این حوزه شده اند. 

قدیمی ترین بانک ایران نیز که این روزها به دلیل شرایط اقتصادی متاثر از تحریمهای ظالمانه در دوران پیش از برجام و تحریمهای جدید امریکا شرایط دشواری را تجربه کرده و البته شاید روزهای سختی نیز پیش رو داشته باشد، همچنان به عنوان یکی از بانکهای بزرگ و باسابقه در نظام بانکی کشور در حوزه عمل به مسئولیت های اجتماعی، نقش با اهمیتی داشته و قطعا در این مسیر انتظارات زیادی از این بانک مطرح است. 

چرا که در جایگاه یک بانک دولتی انتظار می رود این بانک بتواند در مقایسه با سایر بانکها و موسسات مالی کوچک و خصوصی، در بخش هایی درزمینه مسئولیت های اجتماعی ورود نماید که سایر بانکها و موسسات به دلیل ذات خصوصی و هسته مدیریتی شان توان و رغبتی برای ورود به آن و پذیرش ریسک و هزینه های ناشی از چنین مسئولیت هایی را نداشته باشند.

آمارها نشان می دهد که بانک سپه به عنوان نخستین بانک ایرانی، در عرصه های مختلفی از جمله بهداشت و آموزش، ورزش، طرحهای ملی و عمرانی، آزادسازی زندانیان و کمک به آسیب دیدگان ناشی از حوادث قهری بدون درنظرگرفتن حاشیه سود اقدام و سرمایه گذاری نموده است. 

به گفته مسئولین این بانک، سال گذشته بانک سپه ۳ هزار و ۸۱۳ میلیارد ریال قرارداد با صندوق توسعه ملی برای کمک به توسعه بخش آب و کشاورزی امضاء کرده و در همین مدت ۸ هزار و ۱۱۳ میلیارد ریال منابع از محل صندوق توسعه ملی به بخش صنعت، معدن و گردشگری اختصاص داده است.

همچنین این بانک برای کمک به تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همسویی و همگامی با راهبردهای اقتصادی دولت تلاش کرده تا گام‌های مؤثری در تأمین مالی پروژه‌های کلان اقتصادی کشور بردارد. 

از سوی دیگر در بخش حمایت از پروژه های کلان ملی، بانک سپه با مشارکت در تأمین مالی حدود ۱۵ پروژه کلان اقتصادی نظیر نفت و گاز صبای اروند، پالایش گاز بیدبلند، توسعه سروک آذر، حفاری دانا کیش و امثال آن ۱۲ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال اعتبار ارزی ۵ میلیارد و ۶۸۹ میلیون دلار، یک میلیارد و ۴۸۱ میلیون یورو و ۳ میلیارد و ۵۶۹ میلیون یوان اعتبار ارزی اختصاص داده است.

همچنین باید به فعالیتهایی اشاره کرد که خارج از چهارچوب وظایف بانکی و صرفا در بخش عمل به مسئولیت های اجتماعی از سوی بانک سپه انجام پذیرفته است. از جمله این که این بانک تاکنون در احداث 9 مدرسه در 8 استان عمدتا محروم کشور مشارکت داشته است. 

همچنین در ساخت و تجهیز 14 مورد از مراکز آموزشی و درمانی در استانهای سیستان و بلوچستان،کرمان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی و خراسان سرمایه گذاری و مشارکت مستقیم داشته است و نیز در راستای انجام فعالیتهای انساندوستانه با موسسات خیریه مختلفی در ارتباط است.

اما شاید بتوان نقطه عطف فعالیتهای بانک سپه را در حمایت از بخش ورزش کشور با نگاه به ورزشهایی نظیر تنیس روی میز یا هاکی، که کمتر از سوی سایر بخش ها مورد حمایت قرار میگیرند، دانست. خصوصا میتوان از ورزش ملی چوگان نام برد که حمایت بانک سپه در برپایی مسابقات جهانی به همین نام در ایران منجر به ثبت این ورزش از سوی یونسکو به نام کشورمان شد. 

گرچه باید اذعان نمود که همه این اقدامات مفید و قابل تحسین است اما باید مجددا تصریح کرد که از بانک سپه به عنوان قدیمی ترین بانک کشور و یکی از بانکهای بزرگ دولتی با منابع مناسب  شاید انتظارات بیشتری در حوزه عمل به مسئولیت های اجتماعی مطرح باشد. باید به یاد داشت وجهه فعالیت های یک بنگاه اقتصادی، قطعا در کنار عمل درست و شایسته به مسئولیتهای اجتماعی ست که کامل می شود و می تواند ارتباط موثری با مشتریان داشته و به بقای خود ادامه دهد.


ارسال نظرات
موضوعات روز