جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱
وزیر پیشنهادی اقتصاد با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی یک اولویت اساسی است، گفت: برای رشد تولید و اشتغال باید علاوه بر استفاده از منابع داخلی از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده شود اما این کار با سرعت انجام نمی‌شود.
کد خبر: ۳۱۰۵۸
دژپسند

تیتر 20- فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی به تشریح تاکتیک های خود برای رسیدن به ثبات اقتصادی پرداخت.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی درباره برنامه های کاری خود برای تصدی این سمت گفت: اقتصاد کشور، به خاطر بروز عوامل مختلف، در شرایطی ویژه و حساس قرار گرفته است و عامل غالبی در این رابطه وجود ندارد.

 دژپسند با بیان اینکه "افزایش نرخ ارز یک واقعیت بوده و حدود 85 درصد واردات کشور مربوط به مواد اولیه و کالای واسطه‌ای و سرمایه‌ای است و بنابراین هزینه تولید با نرخ رشد ارز بالا می‌رود" افزود: یعنی اگر یک واحد تولید در سال گذشته به ارز نیاز داشت امروز شرایط تغییر کرده و باید به این مسائل توجه کرد. باید بانک‌ها به تولید کمک کنند و برای انجام این مهم، باید نظام بانکی اصلاح شود.


وزیر پیشنهادی اقتصاد با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی یک اولویت اساسی است، گفت: برای رشد تولید و اشتغال باید علاوه بر استفاده از منابع داخلی از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده شود اما این کار با سرعت انجام نمی‌شود.


وی ادامه داد: آسیب‌های بیشتر به اقشار آسیب‌پذیر و حقوق‌بگیران ثابت جامعه وارد شده است به رغم اینکه موضوع مذکور با مسئولیت‌های مستقیم وزارت اقتصاد ارتباط ندارد اما وزیر اقتصاد عضو هیئت دولت، شورای اقتصاد و شورای پول و اعتبار است و باید توجه کند، با همکاری دستگاه ذی‌ربط باید به کمربند ایمنی معیشت توجه شود تا مردم و بیکاران نگران تأمین معیشت نباشند.


وی افزود: علاوه بر تأمین مالی تولید باید مالیات نیز در توسعه سرمایه‌گذاری بخش تولید نقش ایفا کند اگرچه مالیات به عنوان منبع سالم درآمد دولت است در این راستا می‌توان از فرار مالیاتی جلوگیری کرد، نمی‌توان نرخ مالیات را در شرایط جدید افزایش داد اما نرخ پایه جدید مالیات تعریف کرد.


دژپسند گفت: در گمرک باید به استقرار گمرک نوین توجه شود چرا که موجب می‌شود فعالان اقتصادی دچار اتلاف وقت نشوند. در دنیای پیشرفته نظام گمرکی اصلاح شده که در جلوگیری از قاچاق و ممانعت از فرار مالیاتی نقش دارد.


وزیر پیشنهادی اقتصاد تصریح کرد: ممکن است بانک ها به تنهایی نتوانند موفق باشند، به نظر می‌رسد باید دارایی مازاد دولت شناسایی و برای رشد اقتصادی اهرم شود. البته آیا وزیر اقتصاد عالم کل است؟ نه اینطور نیست اما باید انباشت سرمایه انسانی کشور را یک ظرفیت دانست.


دژپسند افزود: از نظر صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی باید استفاده کرد و آنها را به تصمیم‌سازان متصل کرد و تأکید می‌کنم باید از همه ظرفیت های اندیشه‌ورزی و سیاست سازی استفاده کرد. دولت، مجلس، دانشگاهیان و صاحب نظران با رابطه درست به جهش کشور کمک می‌کند تا سیاست‌های ایجاد شده از قوت کارشناسی برخوردار باشد.


وی ادامه داد: باید از بی‌ثباتی در سیاست‌ها جلوگیری کرد که در صورت پردازش صحیح، این موضوع ممکن می‌شود؛ در اقتصاد حرف‌های قطعی برای ایجاد آرامش اقتصادی نمی‌گویند و از اگر و اما استفاده می‌شود بنابراین می‌توان به تلاش‌ها برای اصلاح مشکلات اقتصادی سرعت بخشید.


دژپسند با اشاره به اثر مثبت استفاده از خرد جمعی در رفع مشکلات گفت: هر شخصی به دنبال ایران آزاد و آباد و مستقل است، باید بسم الله گفت و رابطه مردم و دولت تقویت شود و قطعاً کارها سرعت می‌گیرد.


وی تصریح کرد: مهار التهابات اقتصادی در نیمه دوم سال 92 به دلیل شکل‌گیری انتظارات مثبت بود هر چند اتخاذ سیاست‌های مناسب نیز نقش مهمی داشته است.


دژپسند ادامه داد: حدود 3 سال فرصت خدمت در وزارت اقتصاد دولت دوازدهم وجود دارد، یک سال و نیم اول فعالیت در وزارت اقصاد، یک نوع برنامه ریزی دارد و یک سال و نیم دوم از فرصت مذکور نیز همین طور خواهد بود.


وی گفت: از سال 93 به بعد انگیزه پس انداز در کشور افزایش یافت و با التهابات اخیر روبرو شدیم و برای ثبات سیاست‌ها باید تلاش کرد چرا که امیدآفرینی و انتظارات مثبت ایجاد می کند و به فعالان اقتصادی اعتماد می دهد.


وزیر پیشنهادی اقتصاد تصریح کرد: برنامه‌هایی وجود دارد تا از سوق نقدینگی به سمت بازار سوداگرانه جلوگیری کنیم.


وی با اشاره به لزوم ثبات در مدیریت بازار بورس گفت: شناسایی عوامل مخل ثبات بورس باید مورد توجه قرار گیرد و رفع شود و برنامه مفصل برای گسترش عمق بورس وجود دارد. سهم بورس باید در تأمین مالی افزایش یابد.


دژپسند با اشاره بر لزوم مراقبت از بازار ارز گفت: تحریم آن چه می‌خواست روی اقتصاد تأثیر بگذارد گذاشته است نمی‌گویم تحریم اثر ندارد اما می‌شود آثار تحریم را مدیریت کرد.


وی درباره افزایش سرمایه بانک‌ها گفت: یکی از برنامه‌ها توجه به افزایش سرمایه بانک‌ها است که باید با فروش دارایی و املاک مازاد بانک‌ها و عبور از بنگاهداری به این موضوع توجه شود.


وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت اقتصاد افزود: وزیر اقتصاد حداقل می‌تواند در خصوص خروج بانک‌ها از بنگاهداری نقش مهم ایفا کند.


وی گفت: نمی‌خواهم شعار بدهم مردم صبر کنید ارزان می‌شود و مدام بگویم صبر کنید چرا که رابطه تعاملی وجود دارد و علاوه بر اینکه از مردم می‌خواهم ضمن درک شرایط و همراهی با دولت، باید دولت راهکاری بدهد تا دغدغه مردم کاهش یابد.


دژپسند تصریح کرد: به طور مثال مقامات مسئول یک کشور در زمان کمبود سوخت لباس گرم می‌پوشد و علامت می‌دهند مردم همراهی کنند باید مردم بدانند دولتمردان به دنبال حداکثر کردن رفاه مردم هستند و در زمانی که از بیرون فشار ایجاد می‌شود باید از تقاضای کاذب خودداری شود و در زمان رشد قیمت باید تقاضا کم شود البته باید در فرهنگ‌سازی و آموزش کار کرد تا سیاست اقتصادی قابل اجرا شود.


وی افزود: رابطه خوبی با مجلس وجود دارد و انتظار ادامه رابطه در صورت رأی اعتماد مجلس بدیهی است و باید به صورت محتوایی کمک شود، در اندیشه‌ورزی و انجام امور نیز تعامل باید شود و در برخی طرح‌ها و لوایح مانند مالیات بر ارزش افزوده و صندوق مکانیزه فروش باید در اولویت بررسی باشد.


وزیر پیشنهادی اقتصاد در ادامه گفت و گوی خود با خبرگزاری خانه ملت تصریح کرد: از شیوه مدیریت جمعی و استفاده از خرد جمعی بهره خواهم گرفت و بایداصطلاحا کارشناس مدیر بود، مسئول بازنگری خیلی از قوانین مادر مانند قانون بودجه در وزارت اقتصاد بوده ام./ خبرگزاری خانه ملت
ارسال نظرات
موضوعات روز