پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸
تیتر20 تحولات مدیریتی در روابط عمومی بانک توسعه تعاون را بررسی می کند؛
یکی از چالش های آقای معادی در سمت جدید، قطعا بیرون آوردن روابط عمومی بانک توسعه تعاون از کم تحرکی و چابک سازی این نهاد تاثیرگذار و بازگرداندن جایگاه واقعی روابط عمومی به این ساختار صرفا اداری شده است.
کد خبر: ۳۱۱۰۳
بانک توسعه تعاون

تیتر20 - در خصوص نقش و اهمیت جایگاه روابط عمومی در سازمان ها بسیار شنیده ایم. روابط عمومی بخش بسیار با اهمیتی از هر سازمان است که قطعا وقتی در خصوص نهاد مهم و تاثیرگذاری چون یک بانک صحبت می کنیم، اهمیتی چندبرابر می یابد.

این نکته بر کسی پوشیده نیست که روابط عمومی دیده بانی است که با ارزیابی پیرامون و محیط سازمان مسیر حرکت را نشان می دهند و زمینه ی تداوم حیات سازمان را فراهم می آورند و حتی قوی ترین سازمان ها اگر پیوسته افکار عمومی و برداشت عموم مردم از سازمان خود را رصد نکنند و پاسخگو نباشند، از پا در می آیند.

در شرایط فعلی که از یک سو بانک ها متاثر از شرایط اقتصادی دشوار و گرفتاری های متعدد بین المللی هستند، و از سوی دیگر افکار عمومی در مواجهه با دنیای آزاد اطلاعات بیش از هر زمان دیگری نیاز به اطلاعات شفاف، صحیح و قابل اتکا از منابع دست اول دارد، مدیران کارآزموده در روابط عمومی باید بتوانند تصویر روشن و دقیقی حتی از جزئیات قابل ارائه در مجموعه خود برای شکل دهی و هدایت درست افکار عمومی در مسیر اهداف تعیین شده سازمان ارائه نمایند.

مدیران روابط عمومی باید به خاطر داشته باشند که روابط عمومی حلقه اصلی ارتباط بین سازمان، مدیریت و مردم است و در عصر ارتباطات و امکان دسترسی سریع به اطلاعات، کوچک ترین غفلتی اهداف سازمان آن ها را با مخاطراتی مواجه می کند. قطعا روابط عمومی بازتاب شخصیت سازمان است و روابط عمومی منفعل نشان دهنده یک بانک منفعل است و اگر مدیران بانکی نمی خواهند در چنین شرایطی چنین بازتابی در اذهان عمومی جامعه داشته باشند باید فکری برای این بخش از سازمان های خود بکنند.

بانک توسعه تعاون نیز قطعا و بی شک از این قاعده مستثنی نیست. این بانک که به عنوان یکی از بانکهای تخصصی دولتی شناخته می شود و اتفاقا نقش و جایگاه ویژه ای نیز در دستیابی دولت به هدف گذاری های خود در بخش اقتصادی دارد، طی سالهای گذشته همواره با انتقاداتی جدی در مدیریت ارتباطات مواجه بوده است، انتقاداتی که شاید انتصاب مدیریت جدید در این حوزه بتواند پاسخی برای آنها باشد. 

انتخاب سعید معادی به عنوان مدیر امور روابط عمومی و حوزه مدیریت بانک توسعه تعاون که از کارشناسان ارشد روابط‌عمومی است و تاکنون مقاله‌های علمی بسیاری در زمینه بانکداری و روابط عمومی در مجلات متعدد منتشر کرده است،  شاید بتواند این چرخه حیاتی در حال ضعف را احیا نماید.

قطعا برای ایشان که از کارآزمودگان و متخصصین با سابقه در حوزه روابط عمومی هستند نیازی به یادآوری نیست که یک مدیر روابط عمومی حرفه ای می تواند و باید در اتاق فکر یک بانک تصمیم گیر و تصمیم ساز باشد، تبدیل روابط عمومی به یک واحد اداری کسل، غیرخلاق و گرفتار در دایره بسته چارت و مکاتبات اداری، قطعا آفت روابط عمومی و بالتبع آن، پاشنه آشیل بانک خواهد بود.

امروزه در اغلب کشورهای پیشرفته، روابط عمومی به موازات سایر ارکان مهم یک سازمان از غالب یک واحد کوچک سازمانی خارج شده و به عنوان مجموعه ای از افراد، جایگاه ها و تخصص ها، با برنامه ریزی قوی و منسجم وظایف خود را انجام می دهند، اما چطور است که هنوز اصحاب رسانه برای دریافت پاسخ یک سوال از آنچه وظایف بانک محسوب می شود، گرفتار هزارتوی اداری در یک بانک هستند و صاحب منصبان در روابط عمومی در برخورد با خبرنگاران با اصرار بر نامه نگاری های دست و پاگیر و بستن همه راههای ارتباطی سعی بر بقای مشروط دارند!

مگر جز اینست که یکی از مهمترین و حساس ترین وظایف روابط عمومی در بعد برون سازمانی، برقراری ارتباطی صحیح و اندیشمندانه برپایه عقل و خرد بارسانه های جمعی است!

در واقع یکی از مهم ترین ابزارها برای اینکه هدف، مقصود اصلی و جان کلام گزارش های شما را به سمع و نظر مخاطبان برساند همانا رسانه ها هستند.

 یکی از بزرگترین چالش های آقای معادی در سمت جدید، قطعا بیرون آوردن روابط عمومی بانک توسعه تعاون از کم تحرکی و چابک سازی این نهاد تاثیرگذار و بازگرداندن جایگاه واقعی روابط عمومی به این ساختار صرفا اداری شده است.

ایشان قطعا بیش از ما آگاه هستند که امروزه بانکداری با فرصتی به نام دنیای مجازی روبرو است که در آینده ای نه چندان دور، رکن جدید و مستقلی خواهد آفرید که حرکت و فعالیت بانک ها در بستر این رکن جدید اجتناب ناپذیر خواهد بود و اساسا بانک ها و هر سازمان دیگری برای توفیق در این فضای رقابتی و اجتناب ناپذیر نیاز به ارتباطات نزدیک تر و روابط عمومی پویاتر و موثرتر خواهند داشت و اگر برای چنین وضعیتی آماده نباشیم سونامی فناوری اطلاعات و بانکداری مجازی همه چیز را در خواهد نوردید و ما بدون ارتباطات لازم قادر نخواهیم بود از چنین فضایی به درستی استفاده کنیم.

بر کسی پوشیده نیست که معرفی یک محصول بانکی به مشتریان و دینفعان، به اندازه تولید آن محصول اهمیت دارد و از این جهت کار روابط عمومی بسیار موثر و مهم است.همه فعالیت های بانک در رو آوردن مشتریان و ذینفعان به محصولات نمود پیدا می کند و وظیفه روابط عمومی، شناساندن این خدمات به مردم است.

یکی از مسائلی که همواره در خصوص بانک توسعه تعاون مطرح بوده این است که این بانک تاکنون چقدر توانسته به عنوان یک بانک توسعه ای در کشور نقش و وظایف خود را به درستی ایفا نماید که باید روابط عمومی بتواند در تنویر افکار عمومی و دفاع از دستاوردهای این بانک و مدیران آن، بر اساس سیاست های خود ارائه اطلاعات شفاف و مستمر داشته باشد، موضوع 1.5میلیارد دلار برداشت از صندوق ذخیره ارزی که به گفته بسیاری از کارشناسان نقطه عطفی برای تحول در بخش تعاون بوده است، هنوز با پرسشهای بی پاسخ بسیاری روبه رو است، پرسش هایی که تیتر 20 پیش تر نیز به آن پرداخته بود اما هیچ پاسخی دریافت نشد.

امیدواریم در دوران مدیریت آقای معادی که دانش و سابقه ای دیرینه در علم روابط عمومی دارند در مسند جدید، شاهد تحولاتی موثر و رویکردی حرفه ای تر در روابط عمومی بانک توسعه تعاون باشیم. 

ارسال نظرات
موضوعات روز