سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
نگاهی به سومین خودروی ملی ایران خودرو

تیتر20 - همیشه برای رسیدن به بلندترین قله، باید از قلل کوچک و ارتفاعات پایین تر عبور کرد. ایران خودرو این فتح را از سمند آغاز کرد و حالا دنا سومین خودروی ملی، یکی از همان قللی است که ایران خودرو بر فرازش ایستاده و برای رسیدن به قله های بالاتر تلاش می کند.
موفقیت های سمند در بازار کشور و بازارهای صادراتی، باعث شد در اواخر دهه 80 شمسی، ایران خودرو به فکر ساخت خودرویي جدید در کلاس سمند باشد؛ خودرویی که یک سر و گردن بالاتر از همه سدان های تولید داخل قرار بگیرد و در سگمنت D جهانی دسته بندی شود. همچنین بر اساس هدف گذاری سازنده، قرار شد خودروی جدید دارای قوای محرکه کم مصرف و کم استهلاک باشد. اهداف از پیش تعیین شده ایران خودرو، سرانجام محقق شد و دنا سومین اسب خوش نشان ایران خودرو با شکل و شمایلی کاملا جدید وارد بازار شد.
طراحی ظاهری
طراحی ظاهری دنا به گونه ای انجام شده که حتی منتقدان نیز قبل از انتقاد از طراحی آن، ابتدا لب به تحسین این خودرو می گشایند. در واقع سبک طراحی این خودرو همچون یک قیچی، روال جاری طراحی در تولیدات داخلی را قطع کرده است. خطوط تیز و زاویه دار و استفاده از اشکال چند ضلعی در طراحی ظاهری یک خودرو، روشی جسورانه است که تا به حال در طراحی هیچ یک از خودروهای داخلی دیده نشده است. تیم طراحی ایران خودرو با استفاده از این سبک که بیشتر باید آن را به ژاپنی ها نسبت داد، سدانی خانوادگی را شکل داده که علاوه بر پاسخ به نیازهای یک خانواده، با چاشنی های اسپرتی که دارد، طعمی لوکس و پرهیجان را در رده میانی بازار ارائه می کند.
بی شک تیم طراحی دنا بیشترین نمره مثبت را در طراحی چراغ های جلو خواهند گرفت. فیزیک کاملا متفاوت این چراغ ها و گرافیک جذاب شان باعث شده دنا عریض، لوکس، مدرن و با اصالت به نظر برسد. نوار LED که از گوشه تیز روی گلگیرها آغاز شده، تا میانه های قسمت زیرین چراغ امتداد می یابد. اما زیبا ترین بخش چراغ های جلو، دو قسمتی هستند که لنز ها درون شان جای دارند. این قسمت واقعا شاهکاری در طراحي خودرو است. اگر کمی نکته سنج باشید، به ارتباط طراحی این قسمت با لوگوی خودرو که نیم رخ صورت یک اسب است، پی خواهيد برد. به معنایی دیگر، لنزهای پرتاب نور در فضایی قرار دارند که دقیقا همچون چشمان بزرگ و کشیده یک اسب اصیل به نظر می رسند؛ چشمانی که خشم و اصالت را همزمان به بیننده انتقال می دهند. از طرفی طراحی نسبتا مسطح درب محفظه موتور که فقط دو عضله برآمده در کناره ها دارد، باعث شده خودرو عریض به نظر برسد.
حجم های بزرگ روی سپر جلو باعث شده میزان هوارسانی به رادیاتور خودرو افزایش یابد. جلوپنجره و سپر به صورت یک پارچه ساخته شده اند. چراغ های مه شکن نیز در گوشه های سپر قرار دارند. کاملا مشخص است که طراحان سعی کرده اند تناسب ها را در طراحی همه بخش ها رعایت کنند و باید گفت به اهدافشان رسیده اند. در نمای کناری، شاید شکل درها کمی آشنا به نظر برسد اما واقعیت این است که تغییرات در اين قسمت شامل دست گیره های كشويي درها و آينه هاي جانبي شده كه در طراحي آن ها از ساخنه هاي خودروسازان جهاني الگو برداري شده است. خطی از پایین سپر جلو آغاز می شود که با حرکت به سمت بالا در امتداد بدنه حرکت کرده و با گذر از بالای درهای کناری و رسیدن به انتهای بدنه در عقب، همچون عضله سرشانه به نظر می رسد.
بیاید نگاهی به نمای عقب بیندازیم. نمای عقب دنا بیش از آن که ماننده نمای جلو اسپرت به نظر برسد، شبیه به خودروهای رده نیمه لوکس اروپایی و به طور مشخص آلمانی است. چراغ هایی ساده و حجیم و خطوطی بدون پیچیدگی که نشان گر المان های خاص آلمانی در طراحی دنا هستند.
کابین
اگر قبلا کابین دنا را ندیده باشید و به یک باره درون آن قرار بگیرید، بی شک کابین را با یکی از خودروهای روز خودروسازان معتبر اروپایی اشتباه خواهید گرفت. همه چیز مرتب، منظم، با کیفیت و به دور از شلوغی طراحی شده است. در بالاترین نقطه از داشبورد، یک نمایشگر لمسی هفت اینچی قرار دارد که علاوه بر نمایش اطلاعات مختلف، سیستم ناوبری یا رهیاب ماهواره ای را نیز مانیتور می کند. همچنین امکان پخش فایل های تصویری با کیفیت DVD هم با استفاده از همین نمایشگر وجود دارد. سیستم تهویه مطبوع دنا به صورت اتوماتیک عمل می کند و توانایی بالایی دارد. قدرت هوادهي فن سیستم تهویه مطبوع در دنا از جمله مواردی است که باعث می شود کابین بزرگ این خودرو به راحتی خنک شود.
ستون فرمان قابلیت تنظیم داشته و راننده می تواند بعد از تنظیم صندلی به صورت برقی آن هم در شش جهت، فرمان را طوری تنظیم کند که تسلط کامل بر خودرو و ادوات کنترل آن داشته باشد. ضمنا فرمان دنا مجهز به دکمه های کنترل سیستم صوتی، کروز کنترل و بلوتوث تلفن همراه است. آینه های جانبی، راهنمادار و تاشونده برقی هستند و بعد از خاموش کردن خودرو به صورت اتوماتیک با دو بار فشردن دكمه قفل ريموت، جمع می شوند. دنا خودرویی با طول 4558 و عرض 1944 میلی متر است. این ابعاد از همه تولیدات داخلی و اكثر خودروهاي ساخته های کشور چین در اين هم کلاس، بزرگ تر است. اما نیاز نیست برای پارک کردن آن در فضاهای تنگ نگران باشید زیرا سنسورهای دنده عقب و دید وسیع آینه ها کار راننده را آسان می کنند. محورهای جلو و عقب دنا 2671 میلی متر با هم فاصله دارند و به همین دلیل فضای دورن کابین این خودرو بزرگ و جادار است؛ به طوری که باید گفت دنا بزرگ ترین کابین را در میان هم کلاسان خود در بازار داخلی دارد. از طرفی صندلی های راحت این خودرو در سفرهای طولانی باعث می شود سرنشینان احساس خستگی نکنند؛ زیرا طراحی صندلی ها و قطر ابرهای درون آن، کاملا با رقیبان چینی متفاوت است. طراحان امکان دسترسی باز درون کابین به صندوق عقب 500 ليتري دنا را هم مهیا کرده اند.
کیفیت مونتاژ قطعات کابین به وضوح با رشد چشم گیری نسبت به گذشته رو به رو است و این مهم را می توانید به راحتی از فواصل قطعات با یکدیگر حدس بزنید. همچنین ارگونومی کابین از مهم ترین فاکتورهای مورد توجه در دنا است. از این رو دسته دنده کاملا در دسترس است و هنگام تعویض دنده دستان راننده حرکت اضافی ندارد.
از طرفي با توجه به اين كه هدف ايران خودرو از توليد دنا ارايه محصولي لوكس، قابل رقابت و متفاوت از محصولات قبلي خويش بوده، لذا اين شركت پروژه اي خاص تحت عنوان NVH را با هدف كاهش صداي داخل کابين، به خصوص انتقال صداي موتور از محفظه موتور به کابين سرنشين، تعريف و اجرايي كرده است.
معمولا در چنين پروژه هايي ابتدا اقدام به شناسايي منابع صدا و مسيرهاي انتقال آن كرده و با استفاده از مواد مختلف خاصي (فوم شکاف پرکن، ايزوله تقويت کننده ورق، PVC با ضخامت بالا، عايق مغناطيسي و عايق قيري با روکش آلومينيومي) كه قدرت دفع صدا و ميزان جذب ارتعاشات را دارند، اقدام به كاهش سر و صداي داخل كابين مي كنند. لازم به ذكر است امروزه چنين كاري در خودروهاي لوكس و نيمه لوكس خودروسازان جهاني انجام مي پذيرد و ظاهرا شركت ايران خودرو با الگو برداري از اين كار و اجراي چنين پروژه مهمي، قصد داشته ضمن افزايش رضايت مشتريان، اقدام به ايجاد تمايز ويژه در محصول جديد خود با ساير محصولات گذشته خويش كند.
دنا همزمان با ارايه تجهیزات رفاهی مناسب، به بخش ایمنی نیز توجه بسیاری کرده؛ به طوری که سازه شاسی خودرو نسبت به گذشته تقویت شده و ستون‏ها یا نقاط پخش کننده انرژی در شاسی ایجاد شده تا انرژی حاصل از تصادف را به صورت متمرکز منتقل نکند. از طرفی ایران خودرو تجهیزاتی از قبیل كيسه هاي هواي ايمني، ايموبيلايزر, سيستم هشدار دهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز, شيشه هاي سولار (ضد اشعه مضر UV خورشيد), سيستم عيب يابي هوشمند ( مالتي پلكس ), قفل مركزي با ريموت راديويي, كمربندهاي ايمني جلو سه نقطه اي با قابليت پيش كشنده و تنظيم ارتفاع, سيستم قطع سوخت خودكار, سيستم كنترل بخار بنزين را نیز برای این خودرو در نظر گرفته است.
فهرست بلندبالای تجهیزات ایمنی و رفاهی دنا به همین جا ختم نمی شود. باید امکانات دیگری مثل چراغ همراهی تا در منزل یا پارکینگ در نقاط تاریک، نمایشگر دمای محیط، آنتن اکتیو همراه با سیستم پشتیبانی از رهیاب، تنظیم زاویه نور چراغ های جلو، ترمزهای هر چهار چرخ از نوع ديسكي و مجهز به ABS+EBD و کارت طلایی كامل چهار ستاره را نیز به لیست اضافه کنید.
درون سینه بلندترین قله ایران خودرو (دنا) پیشرانه EF7 از خانواده ملی قرار دارد که با 1.7 لیتر حجم می تواند در دور 6500 به 114 اسب بخار توان دست پیدا کند. همچنین گشتاور 155 نیوتن متری پیشرانه نیز در دور پنج هزار حاصل می شود. این اعداد و ارقام برای یک سدان اقتصادی کاملا در خور توجه هستند. همچنین هماهنگی مناسب ضرایب گيربكس پنج سرعته دستی خودرو با پیشرانه باعث شده مصرف سوخت این خودرو در جاده ها به حدود شش لیتر و در سیکل ترکیبی به کمی بیش از هفت و نيم لیتر در یک صد کیلومتر برسد. در واقع با این شرایط باید دنا را از کم مصرف ترین سدان هاي متوسط زیر 50 میلیون تومان در بازار ایران نامید. با توجه به آن چه که درباره دنا ذکر شد، باید گفت این خودرو گامی جدید از سوی ایران خودرو است که محکم و استوار برداشته شده و می رود تا بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه را به بلندای بلندترین قله ها برساند. خودرویی که بدون شک نشان از پیشرفت مقوله طراحی در ایران دارد و خریدارانش نیز با توجه به شبکه خدمات پس از فروش گسترده این خودرو و البته کیفیت بالای ساختش، با خیالی آسوده دنا را خریداری می کنند.

برچسب ها: خودرو ملی دنا
ارسال نظرات
موضوعات روز
پرسش