جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴
چه بخواهید که یک شبکه اینترنت خانگی را راه‌اندازی کنید یا حتی شبکه کنونی را ارتقا دهید، به یک روتر وایرلس یا همان مودم نیاز خواهید داشت. درحال حاضر نیز انواع مختلفی از روترها در بازار موجود هستند که انتخاب را برای مشتریان سخت می‌کنند. در این مطلب به شما می‌گوییم چگونه انتخاب بهتری داشته باشید.
کد خبر: ۳۱۴۸۳
چند نکته تخصصی برای خرید مودم/طول عمر متوسط یک مودم چقدر است؟

تیتر20 - چه بخواهید که یک شبکه اینترنت خانگی را راه‌اندازی کنید یا حتی شبکه کنونی را ارتقا دهید، به یک روتر وایرلس یا همان مودم نیاز خواهید داشت. درحال حاضر نیز انواع مختلفی از روترها در بازار موجود هستند که انتخاب را برای مشتریان سخت می‌کنند. در این مطلب به شما می‌گوییم چگونه انتخاب بهتری داشته باشید.

آیا حتما از شرکت ارایه‌دهنده اینترنت بخریم؟

 نیازی نیست حتما از شرکت ارایه‌دهنده اینترنت مودم بخرید. از مودم‌های رایگان این شرکت‌ها که بگذریم، بسیاری از شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنت یا همان ISP‌ها در کنار فروش خطوط اینترنت، دستگاه‌های مودم و روتر را نیز به فروش می‌رسانند. برخی شرکت‌ها نیز با باندل‌کردن روتر، کاربر را مجاب می‌کنند که تنها از روترهای ارایه‌شده توسط ISP استفاده کنند. این موضوع ممکن است به دلیل منافع تجاری باشد که شرکت‌های واردکننده و ارایه‌دهنده اینترنت با هم دارند و در واقع تضمین‌کننده کیفیت نباشد. البته خرید دستگاه روتر به صورت جداگانه هیچ‌وقت نمی‌تواند تضمین‌گر کیفیت و عملکرد باشد و گاهی روترهایی که توسط ISP به شما ارایه می‌شود، ممکن است کیفیت بسیار بالاتری داشته باشند.

تغییر استانداردهای وایرلس

در طول یک‌دهه گذشته، استانداردهای ارتباط وایرلس دستخوش تغییراتی شده‌اند. برای مثال، اکثر گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های جدید از استاندارد ٨٠٢. ١١ac بهره می‌برند که استفاده از چنین استانداردی به معنای سرعت اتصال Wi-Fi سریع‌تر خواهد بود.بنابراین اگر روتر از مقدار سرعت دریافتی از ISP پشتیبانی نمی‌کند، در این حالت به مشکل برخواهید خورد. البته اگر سرعت بالایی را از شرکت ارایه‌دهنده اینترنت دریافت می‌کنید، بهتر است که به خرید روترهای AC نیز فکر کنید. این روترها به جدیدترین استانداردهای وایرلس مجهز شده‌اند.

طول عمر متوسط یک مودم چقدر است؟

توجه داشته باشید که تجهیزات شبکه عمر جاودانه ندارند و مانند هر وسیله دیگری بعد از چند مدت (بسته به کیفیت محصول) باید به فکر خرید نمونه‌های جدیدتر آنها باشید. قطعا کیفیت و عملکرد دستگاه‌های روتر نیز به مرور زمان کاهش پیدا خواهد کرد و اگر دستگاه‌های متعددی ازجمله تبلت، گوشی ‌هوشمند، کنسول‌بازی، لپ‌تاپ و... به صورت همزمان به روتر متصل باشند، فرآیند فرسوده‌شدن دستگاه را تسریع می‌کنند.

بنابراین اگر برای چندین‌سال است که درحال استفاده از یک مدل روتر هستید و درعین حال احساس می‌کنید که کیفیت سرویس‌دهی دستگاه کاهش پیدا کرده، بهتر است که به خرید یک روتر جدید فکر کنید.

یک باند یا دو بانده؟

روترهای وایرلس از دو نوع فرکانس باند استفاده می‌کنند. ٢,٤ گیگاهرتز و ٥ گیگاهرتز. باند ٢.٤GHz توسط دستگاه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و استفاده از آن به نسبت باند ٥GHz رایج‌تر است؛ اما ٥GHz به نسبت نمونه ٢.٤ گیگاهرتزی می‌تواند سرعت بیشتری را به کاربر ارایه دهد و اختلال آن نیز به‌مراتب کمتر است. یک روتر دو باند، اغلب باندهای ٢.٤GHz و ٥GHz را توأمان ارایه می‌دهد و می‌تواند از هر دوی آنها استفاده کند.انتخاب بین روترهای یک بانده و دو بانده بسیار ساده است. اگر در یک منطقه شلوغ و پرجمعیت زندگی می‌کنید، طبعا باید به فکر خرید روترهای دو باند باشید و اگر هم به سرعت بالایی نیاز ندارید و درعین حال در یک منطقه کم‌جمعیت زندگی می‌کنید، خرید یک روتر دو باند لزوم چندانی ندارد و خرید یک روتر تک‌باند برای شما کفایت خواهد کرد.

مودم‌های قدیمی را دور نیندازید

درست است که در این مطلب درباره نکات مهم در مورد خرید مودم جدید صحبت می‌کنیم، اما این به این معنی نیست که بعد از خرید مودم جدید، باید مودم قدیمی را دور بیندازید. می‌توانید از مودم‌های قدیمی به‌عنوان یک پل وایرلس برای گسترش سیگنال شبکه یا اکسس پوینت نیز استفاده کنید.

مودم‌های هوشمند کدامند؟

روترها نه‌تنها روز‌به‌روز سریع‌تر و قدرتمندتر می‌شوند، بلکه هوشمندی آنها نیز درحال افزایش است. برای مثال، روترهایی مانند Google OnHub و Linksys Smart Wi-Fi می‌توانند تنظیم و کنترل شبکه‌های خانگی را به‌مراتب آسان‌تر کنند. همچنین از طریق این روترها می‌توانید پهنای باند را برای کارهای مختلف اولویت‌بندی کنید./جی پلاس
ارسال نظرات
موضوعات روز