جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸
احمد حاتمی یزد،کارشناس اقتصادی در گفت و گو با تیتر20 :
احمد حاتمی یزد معتقد است: اینکه عده ای ادعا می کنند می توان با تجربه تحریمهای پیشین، این دوره از تحریم ها را نیز به راحتی پشت سر گذارد، ساده انگاری موضوع است زیرا در این دوره شرایط به مراتب از قبل سخت تر و پیچیده تر است.
کد خبر: ۳۱۵۰۰
شرایط دشوار تحریم های جدید نظام بانکی نسبت به گذشته /تحریم ها عامل اصلی بالارفتن نرخ ارز نیست

تیتر20 - پس از خروج یک طرفۀ دونالد ترامپ از توافقنامۀ جامع هسته‌ای «برجام» در تاریخ 18 اردیبهشت سالجاری، دولت آمریکا اعلام کرد تحریم های تعلیق شدۀ قبلی به اضافۀ تحریمهای جدیدتری را، طی دو مرحله، دوباره اِعمال خواهد نمود. اولین مرحله از تحریمهای وعده داده شده در تاریخ 13 مرداد ماه سالجاری فعال شدند و دومین مرحله از تحریمهای اقتصادی، که فروش نفت و نظام بانکی کشور را هدف داشتند در روز یکشنبه 13 آبان دوباره اعمال شد.

شاید تحریم در دوران کنونی برای فعالان اقتصادی تجربه‌ای بس ناگوار باشد؛ چرا که رونق سرمایه‌گذاری و تولید این بخش بیش از هر چیز نیازمند فضای امن و باثبات است. تحریم اقتصادی و تحریم بانک‌ها، ریسک و هزینه‌های تحمیل شده را افزایش می‌دهد و با توجه به آنکه امروزه بخش اعظم تجارت و سایر فعالیت های اقتصادی، بستگی به دسترسی به منابع مالی دارد، بنابراین می توان تحریم مالی را مهم ترین مخاطره در حوزه تحریم های اقتصادی تلقی نمود.

اقتصاد ایران از سال ۱۳۸۵ با تحریم نظام بانکی مواجه گردید و با توجه به بانک محوربودن ساختار اقتصادی کشور و سابقه بالای حمایت مالی وسیع نظام بانکی از دولت، تحریم نطام بانکی تبعات سنگینی بر بدنه اقتصاد کشور در پی دارد و آسیب پذیری اقتصاد کشور از تحریم ها را افزایش می دهد، زیرا عملکرد این بخش بر وضعیت کلی اقتصاد ایران بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

 «تحریم ها قطعا نتایج سنگینی بر نظام بانکی کشور تحمیل خواهد کرد.»

احمد حاتمی یزد، کارشناس اقتصادی و مدیر عامل پیشین بانک صادرات ایران در گفت و گو با خبرنگار تیتر 20 در خصوص تبعات دور جدید تحریم های امریکا بر نظام بانکی ایران معتقد است: تحریم ها قطعا نتایج سنگینی بر نظام بانکی کشور تحمیل خواهد کرد و اینکه عده ای مدعی هستند که می توان با تجربه تحریمهای پیشین، این دوره از تحریم ها را نیز به راحتی پشت سر گذارد، به نظر من مطلقا حرف درست و منطقی نیست و من معتقدم در این دوره شرایط به مراتب از قبل سخت تر و پیچیده تر است.

«در صورت تحقق شرایط تهاتر کالا با نفت می تواند راهگشای خوبی باشد» 

همچنین یکی از موضوعاتی که به عنوان راهکاری برای کم اثر کردن تحریم های جدید آمریکا عنوان می شود، موضوع پیشنهادی تاسیس شرکتی برای تهاتر کالا با نفت ایران است که از سوی برخی اعضای اتحادیه اروپا به عنوان اهرم کمکی برای ایران در مقابله با تاثیرات تحریم عنوان شده است.

حاتمی یزد در این باره به خبرنگار تیتر 20 گفت: در خصوص موضوع تهاتر کالا با نفت که پیشنهاد اروپایی ها بوده است، این پیشنهاد خوبی است و تا حد زیادی می تواند راهگشا باشد اما مسئله اینجاست که آیا واقعا اراده ای برای عملی شدن این پیشنهاد وجود دارد یا خیر؟!  برای این موضوع باید سازوکارهای حقوقی لازم پیش بینی و ارائه شود، اما تاکنون هیچ اقدام عملی و حقوقی ای در این راستا از سوی اتحادیه اروپا صورت نپذیرفته است.

 هیچ جزئیاتی تاکنون از فرآیند اجرای این موضوع ارائه و مطرح نشده و تاکنون در مرحله یک پیشنهاد کلی است که البته چنانچه تحقق یابد می تواند بسیاری از مسیرها را به روی نظام بانکی و اقتصاد ایران بگشاید و چنین طرحی در صورت موفقیت می تواند سایر شرکای تجاری ایران نظیر هند و چین را نیز وارد معاملات نماید که در آنصورت می توان اثرات تحریم را بسیار کم کرد. اما مسئله این است که اروپایی ها تاکنون فقط حرف زدند و اقدامی عملی انجام نداده اند.

این کارشناس باسابقه بانکداری معتقد است: اگر در اروپا شرکتی حقوقی برای موضوع تهاتر کالا با نفت ایران تاسیس شود، حتی در خصوص کشورهایی نظیر هند که ما می توانیم نفت زیادی به آنها بفروشیم ولی امکان تامین کالاهای متنوع و مورد نیاز کشور را از آنها نداریم نیز می توان با سازوکارهای متناسب و تکیه بر توان مالی و اعتباری بانک ها، از همین روش عمده نیازهای کشور را تامین کنیم و مشکل چندانی وجود نخواهد داشت.

خاتمی یزد در ادامه تصریح کرد: با وجود چنین اقدامی می توان امیدوار بود که ساز و کاری پیش بینی شود تا در مبادلات مختلف، بدون اینکه پولی به ایران پرداخت گردد، ما بتوانیم بر اساس نیاز کالاهای مورد نظر را از تامین کنندگان اصلی دریافت نماییم. البته که قطعا حتی همین راه نیز هزینه هایی بر اقتصاد تحمیل خواهد کرد اما تا حدود زیادی سبب کم اثر شدن تحریم ها خواهد شد.

مدیرعامل پیشین بانک صادرات تاکید کرد: اگر ساز و کار این تهاتر به درستی اجرا و عملیاتی شود البته تا حد زیادی می تواند مشکلات اقتصادی را مرتفع نماید اما مشکلات بانکی به قوت خود باقی است و بانک ها همچنان در خصوص عملیات برون مرزی و تامین ارز و اهتبارات خارجی با مشکلات جدی روبه رو هستند.

تحریم ها عامل اصلی بالارفتن نرخ ارز نیست

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت عملیاتی شدن موضوع تهاتر نفت با کالا، این موضوع چه تاثیری بر نرخ ارز داشته و آیا می توان انتظار بازگشت نرخ ارز به نرخ مبادله ای را در بازار داشت گفت: نرخ ارز قطعا به نرخ مبادله ای باز نخواهد گشت چرا که دلایل بالارفتن نرخ ارز مختلف است که یکی از آنها محدودیت نقل و انتقال وجوه است که البته فقط این نیست. به نظر من یک دلیل مهم آن حجم عظیم نقدینگی است که در کشور ایجاد کرده ایم و این چند برابر شدن نقدینگی بی شک چندبرابر شدن تورم و کاهش ارزش پول ملی را در پی دارد. این بدیهی ترین اصل در ریاضیات اقتصاد است. 

حاتمی یزد در پایان تصریح کرد: به اعتقاد من بانک ها در این شرایط و دوره جدید تحریم ها گزینه های زیادی برای برون رفت از این موضوع ندارند و راهکاری جز در پیش گرفتن روشهای زیرزمینی و حوالجات و صرافی ها ندارند. این تحریم ها اصطلاحا تحریم های هوشمند است که همه دریافت و پرداخت و مبادلات بانکی را غیرممکن ساخته و بانک ها قادر نیستند بر اساس شیوه های معمول به مقابله و دور زدن این با تحریم ها بپردازند./سارا دلیریان

ارسال نظرات
موضوعات روز