جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶
در بحث استخدام، سن یکی از عوامل تاثیر‌گذار در انتخاب افراد است. افراد جوان آشنایی بهتری با تکنولوژی‌های جدید دارند اما سال‌ها تجربه کاری کارمندان قدیمی را نمی‌توان نادیده گرفت.
کد خبر: ۳۱۵۷۳
چرا استخدام نیروی کار مسن گزینه خوبی است؟

تیتر20 - در بحث استخدام، سن یکی از عوامل تاثیر‌گذار در انتخاب افراد است. افراد جوان آشنایی بهتری با تکنولوژی‌های جدید دارند اما سال‌ها تجربه کاری کارمندان قدیمی را نمی‌توان نادیده گرفت. با به‌وجود آمدن رکود اقتصادی، شرکت‌ها بودجه کمتری برای استخدام اختصاص دادند و به دنبال نیروی جوان و ارزان بودند اما حالا که شرایط بهتر شده، آنها به دنبال افرادی هستند که مهارت‌های لازم و تجربه مدیریت قوی داشته باشند و این به معنی تقاضا برای استخدام کارمندان مسن‌تر و قدیمی است.
فیلیپ لنوویتز مدیر دفتر منابع انسانی موسسه ملی بهداشت، (National Institutes of Health) NIH، می‌گوید «برای باقی‌ماندن در دنیای رقابتی کسب‌و‌کار امروز، شرکت‌ها باید تلاش کنند که کارمندان سالخورده را جذب و حفظ کنند. برنامه بازنشستگی سازمان NIH در بهترین رتبه‌بندی استخدام افراد سالخورده قرار گرفته و ۴۷ درصد از کارمندان آن بیش از ۵۰ سال دارند. این شرکت به‌طور منظم میزبان دوره‌های آموزشی و نمایشگاه‌های شغلی با هدف جذب استعدادهای قدیمی‌تر و با تجربه‌تر است.

طبق آمار اداره کار تا سال ۲۰۲۰، تقریبا ۲۵ درصد از نیروی کار، ۵۵ ساله یا بالاتر خواهند بود. Jonathan Rauch در کتاب «منحنی شادی: چرا زندگی بعد از ۵۰ سالگی بهتر می‌شود» می‌گوید: «برخی افراد کار خود را برای رفع نیاز مالی ادامه می‌دهند و عده‌ای دیگری تنها برای سرگرم شدن. افراد وقتی به ۶۰ سالگی می‌رسند، ۱۵ سال پربار دیگر پیش رو دارند که به پرطرفدارترین بخش زندگی هر فردی تبدیل می‌شود. این افراد نمی‌خواهند همیشه در حال استراحت یا بازی گلف باشند.»

اکثر کارفرمایان، کارمندان سن بالا را به‌طور فعال استخدام نمی‌کنند چون به نظر آنها کارمندان مسن بهره‌وری و انرژی کمتری دارند. ولی تحقیقات و پژوهش‌هایی که در دهه‌های اخیر انجام شده توانسته نظر کارفرمایان را در مورد به‌کارگیری کارمندان مسن تغییر دهد. جاش برسین مدیرعامل شرکت مشاوره Deloitte معتقد است که این مساله تا حدودی ریشه در فرهنگ دارد. کارفرمایانی مانند شرکت Deloitte به دنبال برنامه‌های انعطاف‌پذیر برای کارمندان مسن‌تر و ایجاد فرصت‌های آموزشی و انتقال تجربه‌ها به کارمندان جوان هستند. لیندا فراید استاد دانشکده

Mailman می‌گوید: «برخی کارفرمایان در مورد جبران خسارت و هزینه مراقبت‌های سلامت کارمندان مسن نگران هستند. او پیشنهاد کرد که قوانین سلامت و بهداشت و بیمه سالمندان را برای کارمندان مسن تغییر دهند تا این موضوع برای کارفرمایان ایجاد نگرانی نکند. در مورد ارزش سرمایه‌های انسانی کارمندان مسن صحبت‌های بسیار زیادی در محافل کسب‌و‌کار وجود دارد. ما هنوز در مراحل اولیه قرار داریم. برای به نتیجه رسیدن زمان بیشتری نیاز است.» همچنین کارمندان مسن فرهنگ و اهداف شرکت را به خوبی می‌شناسند و در مواجهه با مشکلات مضطرب نشده و در تصمیم‌گیری‌ها حساب شده‌تر عمل می‌کنند. چند مزیت کلیدی دیگر برای کارمندان مسن را در زیر بیان می‌کنیم:

مهارت رهبری

کارمندان قدیمی‌تر رهبران بهتری هستند زیرا اغلب مهارت‌های ارتباطی قوی‌تری نسبت به همکاران جوان خود دارند. دبی ریتر در مجله Corp می‌نویسد: «کارمندان مسن‌تر در آن زمانی که ارتباطات با ایمیل، پیام فوری، پیام کوتاه یا رسانه‌های اجتماعی فراگیر رواج نیافته بود، مشغول به‌کار بودند، در نتیجه آنها مهارت‌های مورد نیاز برای ارتباط با افراد مختلف را دارند. ارتباط چهره به چهره یک مهارت اساسی در دنیای کسب‌و‌کار است که کارمندان جوان در آن ضعیف هستند و کارمندان مسن‌تر می‌توانند مربیان خوبی برای آنها باشند.»

 تمرکز

کارمندان مسن بیشتر سال‌های زندگی کاری خود را پشت‌سر گذاشته‌اند و مانند کارمندان جوان در جست‌وجوی فرصت‌های کاری جدید نیستند. آنها دقیقا می‌دانند که چه می‌خواهند انجام دهند و بر روی انجام کار تمرکز دارند، آن را به پایان می‌رسانند و تمایل بیشتری به ثبات دارند. براساس نظرسنجی یک پروژه تحقیقاتی، ۵۴ درصد از کارمندان بالای ۶۵ سال تمایل به انجام کارجدی دارند و صرفا برای انجام کار، نه برای درآمد آن. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که ۵۴ درصد از کارمندان ۶۵ ساله و بالاتر می‌گویند که از شغل خود کاملا راضی هستند.

وفاداری

طبق نظرسنجی کارمندان مسن‌تر معمولا از شغل خود بیشتر راضی هستند و تمایل به ادامه آن دارند. شرکت‌ها برای استخدام و آموزش کارمندان جدید، ساعت‌ها و منابع مالی زیادی را سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما بسیاری از آنها به محض پیدا کردن کاری با شرایط بهتر، آنجا را ترک می‌کنند. بر اساس گزارش منتشر شده توسط BLS، مدت زمان ماندگاری یک کارمند با کارفرمای خود، با افزایش سال‌های کاری او افزایش می‌یابد. این گزارش نشان می‌دهد متوسط زمان ماندگاری کارمند در شغل خود برای کارمندان قدیمی ۱۰ سال است، برای افراد بین ۵۵ تا ۶۴ ساله، ۹ سال و برای افراد بین ۴۵ تا ۵۴ ساله ۶ یا ۷ سال است.

اخلاق کاری خوب

براساس نظرسنجی مرکز تحقیقاتی پائول نزدیک به شش نفر از ۱۰ پاسخ دهنده، اخلاق کاری را یکی از تفاوت‌های بزرگ میان کارمندان جوان و پیر می‌دانند. حدود سه‌چهارم پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که افراد مسن‌تر اخلاق کاری بهتری دارند. در گزارش منتشر شده توسط Randstad Work Solutions، ۹۰درصد از پاسخ‌دهندگان مسن‌تر گفته‌اند که «پایبندی به اخلاق کاری» در فرهنگ کاری بسیار مهم است.

ارتباطات قوی‌تر

کارمندان قدیمی زمان بیشتری برای ایجاد شبکه حرفه‌ای ارتباطی و مشتریان می‌گذاشتند و براساس مطالعه انجام شده توسط مرکز Aging and Work at Boston، ۳/ ۴۶ درصد از کارفرمایان گفته‌اند که کارمندان قدیمی دارای شبکه‌های حرفه‌ای و قوی‌تری در ارتباط با مشتری و افزایش اعتماد آنها هستند./دنیای اقتصاد
ارسال نظرات
موضوعات روز