پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
با گسترش سوپر پروتئینی ها و عرضه محصولات طعم دار شده آماده طبخ ،بررسی کیفیت و سلامت محصولات باید در دستور کار مراکز نظارتی و تصمیم گیر قرار گیرد.
کد خبر: ۳۱۵۸۰
پشت پرده جوجه کباب های فله ای!

تیتر20 - در چند سال گذشته به سبب ایجاد تنوع درذائقه مردم، محصولات آماده طبخ و طعم دار شده از انواع جوجه کباب ها گرفته تا محصولات سوخاری دست ساز در ویترین اکثر سوپر پروتئینی ها به چشم می خورد و مورد استفاده مشتریان است اما نحوه درست کردن و کیفیت آن در بسیاری از این مراکز جای تامل ونگرانی دارد.

این موضوع در انواع جوجه کباب های طعم دار شده به دلیل حجم مصرف بالا بیشتر خودنمایی می کند وضروری است متولیان بهداشت در کشور بر روند فعالیت واحد ها در این بخش و رعایت شرایط کیفی و بهداشتی تمرکز بیشتری نمایند.

توجه به بار میکروبی و استفاده از مرغ های از قبل مانده در یخچال برای تهیه جوجه کباب طعم دار شده یکی از نکاتی است که دربسیاری از سوپر پروتئینی ها اتفاق می افتد که البته در این رابطه آمار واطلاعات دقیقی به دلیل نبود نظارت های پیوسته درهزاران سوپر پروتئینی درسطح شهرها وجود ندارد.

از طرفی مواد افزودنی به گوشت ومرغ و میزان آن نیز بسیار اهمیت دارد اما بخاطر رنگ وشکل جذاب محصول فله ای آماده طبخ شده در ویترین سوپر پروتئینی ها عموما این موضوع مهم کمتر مورد توجه مصرف کنندگان قرار می گیرد.

در بسیاری از مراکز عرضه بخاطر سود بیشتر مواد افزودنی شامل پیاز ، روغن،رنگ وطعم دهنده های دیگر تا 20 درصد وزن آن در نظر گرفته می شود در حالی که در نمونه بسته بندی شده کارخانه ای آن به دلیل پارامترهای کیفی واستانداردها تنها 7 درصد از افزودنی ها استفاده می شود.

در نمونه های کارخانه ای برای طعم دار شدن معمولا از زعفران استفاده می شود اما در بسیاری از واحد های فروش فله ای،رنگ های خوراکی و حتی غیر خوراکی به جای زعفران استفاده می شود.

مهندسان فنی ، دامپزشکان و مهندسان صنایع غذایی تمام وقت در کارخانه ها بر پروسه تولید نظارت دارند اما در مغازه ها این موضوع رعایت نمی شود.

علاوه بر این هرکارخانه بسته بندی مواد پروتئینی ماهانه نزدیک به 10 میلیون تومان برای آزمایش کیفی محصولات هزینه می کند و این در حالی است که در سوپر پروتئینی ها این اتفاق نمی افتد.

البته به دلیل همین موارد ذکر شده قیمت نهایی محصولات پروتئینی طعم دار شده در نمونه بسته بندی کارخانه ای مقداری گرانتر از نمونه فله ای و دست ساز آن است که با توجه به ریسک های بهداشتی و کیفی جوجه کباب های مغازه ای تا حدودی منطقی به نظر می رسد.

ارسال نظرات
موضوعات روز