پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱
تیتر20 بررسی می کند؛
در حال حاضر خودروسازان با توجه به تحریم ها بابت تامین قطعات خط تولید در نگرانی به سر می برند.
کد خبر: ۳۲۱۴۴
ایران خودرو با اختلال تامین قطعه چه می کند؟/سد تحریم در برابر تامین قطعات سایپا!

تیتر20 - با خروج ایالات‌متحده آمریکا از برجام ، خودروسازان خارجی از جمله اروپایی ها ایران را ترک کردند. 

این در حالی است که امکان تامین قطعات محصولات خارجی که عموما با تکنولوژی به روز تری تولید می شدند در حال حاضر برای دو خودروساز بزرگ کشور وجود ندارد.

در همین راستا رئیس سازمان استاندارد به تازگی در اظهار نظری از نگرانی خودروسازها برای تامین قطعات خبر داده است.

نگرانی اصلی خودروسازها این است که با توجه به تحریم‌ها نتوانند بسیاری از قطعاتشان را تامین کنند به همین جهت باید فکری برای حل این مشکل صورت گیرد.

اگر به سال های 91 و 92 که تحریم ها اعمال شده بود برگردیم و وضع تولید خودرو را مرور کنیم، متوجه خواهیم شد که در آن دوران، تامین قطعات داخلی ترین محصولات نیز به مشکل خورده بود. 

دلیل این موضوع، امتناع تامین کنندگان خارجی از تحویل قطعات به ایران بود و سبب شد ضمن کاهش تیراژ، افت کیفی نیز نصیب محصولات داخلی شود. 

حالا نیز صنعت خودرو دست به گریبان همان ماجرا است و باز هم تامین قطعات محصولات موردنظر به مشکل خورده است.

در این شرایط پرسش اینجاست که صنعت خودرو چگونه به تنهایی از پس این مشکل برخواهد آمد؟

 ازآنجاکه تحریم های جدید سفت و سخت تر از دوران قبل است، قطعا خودرو سازان کار سختی برای تامین قطعات از سورس های اصلی  دارند.

دو راه بیشتر وجود ندارند؛ یا اینکه تا حد امکان داخلی سازی را افزایش داده و وابستگی خود را به قطعات خارجی کم کنند و یا به دنبال تامین کنندگان جدید بروند.

 البته هر دو این راهکارها نیز مشکلات و موانع خاص خود را به همراه دارند. به عنوان مثال در راهکار اول، خودروسازان با مشکل فناوری مواجه اند و توانایی فنی ساخت برخی قطعات را ندارند و باید دید آیا می توانند در دوران تحریم ها، راهکاری برای آن بیابند یا نه.

این موانع از آن جهت است که آمریکایی ها صنعت خودرو ایران را در اولویت تحریم قرار داده اند و اتفاقا بسیار محکم پای این ماجرا ایستاده اند. 

شرایط به شکلی است که شرکت های تامین کننده قطعه در سراسر دنیا تهدید به اعمال جرائم و محدودیت های بانکی و غیره، در صورت مراوده با ایران شده اند. 

طبعا در این مسیر سخت دولت باید با حمایت جدی از صنعت خودرو و قطعه سازان شرایط را برای تولید مهیا و با نرخ گذاری به موقع و متناسب با شرایط تحمیل شده به تولید این بخش مهم اقتصادی را سرپا نگه دارد.

ارسال نظرات
موضوعات روز