سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲
تیتر20 بررسی می کند؛
اگر هرچه سریعتر فکری برای صنعت قطعه سازی نشود بحران تولید وکارگری در این صنعت به شکل بی سابقه ای پدیدار خواهد شد.
کد خبر: ۳۲۱۷۱
بحران کارگری بیخ گوش قطعه سازان!/ برپایی نمایشگاهی از نداشته ها در صنعت خودرو

تیتر20 - صنعت قطعه سازی در ایران روزهای بسیار سخت و بحرانی را پشت سر می گذارد.از همین روی این صنعت در حال حاضر توانایی برآوردن نیاز خودروسازان را ندارد.

ظرفیت تولید اسمی کشور روزانه 6 هزار خودرو است که با توجه به اتفاقات چند ماه گذشته حالا خیلی کمتر از این تعداد تولید می شود و دلیلش هم نبود قطعه برای تولید است.

کارشناسان امر معتقدند اگر هرچه سریعتر فکری برای صنعت قطعه سازی نشود بحران تولید وکارگری در این صنعت به شکل بی سابقه ای  پدیدار خواهد شد.

در صنعت قطعه سازی حدود 550هزار نفر مشغول به کار هستند که با احتساب 150 هزار نفر شاغل در شرکت های خودروساز می توان گفت، صنعت خودرو در کشور حدود 700 هزار نیروی کار دارد.

گفته می شود از این تعداد فقط در صنعت قطعه سازی در چند ماه گذشته حدود سی هزار نفر بصورت مستقیم تعدیل و حدود 70 هزار نفر در حالت تعلیق به خانه رفته اند .

از سویی حدود 15 هزار میلیارد تومان طلب قطعه سازان از شرکت های خودرو ساز است که 5 هزار میلیارد آن مطالبات معوق است و این بدهکاری خودروسازان و نبود نقدینگی در شرکت های قطعه ساز باعث شده تا بین 70 تا 100 واحد تولیدی بطور کامل تعطیل شود و این در واقع زنگ خطر بزرگی برای تولید کشور محسوب می شود.

با نگاهی اجمالی مشکلات قطعه سازی را در چند بخش عمده می توان خلاصه کرد.
نخست اینکه چون قیمت خودرو دستوری است و در چند ماه گذشته به رغم گران شدن تمامی اقلام تولیدی افزایش پیدا نکرده قطعه ساز با رشد بیش از حد قیمت ها در تولید مواجه شده  است، در این رابطه متاسفانه سرعت عمل اجرایی مسئولان با مشکلات پیش آمده در صنعت و بازار هم خوانی ندارد.

دوم اینکه نقدینگی به شدت پایین آمده وبه طور مثال برای تولید تیراژ مشابه سال گذشته باید سه برابر نقدینگی تزریق شود که این موضوع هم با عدم وصول مطالبات به دلیل مشکلات پیش روی خودرو سازان میسر نشده است.

مشکل سوم قطعه سازان ، تامین نشدن مواد اولیه در داخل و از خارج است که در این راستا شرکت های تامین کننده مواد اولیه در داخل این مواد را فقط در بورس کالا و آن هم بصورت نقدی ارائه می کنند و دو تا سه ماه بعد آن را تحویل می دهند.

علاوه بر مشکل در قیمت مواد اولیه مورد مهم این است که این مواد در دسترس نیز نیستند، به عنوان مثال آلومینیوم چهار پنج برابر افزایش قیمت داشته است. به همین ترتیب فولاد، مواد پتروشیمی و غیره هم  گران شده است ضمن این که در دسترس نیز نیستند. فعالیت برخی از واحدهای تولیدی فقط به خاطر نداشتن مثلا ورقی که در داخل کشور تولید و صادر می‌شود، متوقف شده است.

 این مشکلات در حالی است که به نظر می رسد علاوه بر تاثیرات تحریم های خارجی اثرات تحریم‌های داخلی نیز به صورت مخرب‌ خودنمایی می کند.

مشکل چهارم در زمینه خریدهای اعتباری قطعه سازان از خارج بوده که در سال گذشته انجام شده و حالا اگر با تحریم های موجود شرایطی فراهم شود که بتوانند این بدهی را پرداخت کنند با قیمت ارز امروز همه این شرکت ها ورشکسته خواهند شد.

البته به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران  تمام این مشکلات و بحران ها به شرط مدیریت صحیح و هماهنگی در داخل قابل حل است.

تحریم‌های خارجی مهم هستند، اما همیشه برای آن راهکاری می‌توان پیدا کرد. مهمترین بخشی که در تحریم‌های داخلی وجود دارد این است که برای قطعه‌سازی با وجود آن که قیمت مواد اولیه، هزینه دستمزد و نرخ ارز همگی بالا رفته اما قیمت‌ قطعات تغییری نداشته که علت آن نیز قیمت‌گذاری دستوری و ثابت نگاه داشتن قیمت خودرو است که موجب شده خودروسازان نتوانند متناسب با رشد هزینه‌های تولید، قیمت قطعات دریافتی از قطعه‌سازان را افزایش دهند.

بنابراین بیشتر این صنایع در حال تحلیل رفتن هستند. در نتیجه عمدتاً به سمت تعدیل نیروهای خود می‌روند؛ لذا از واجب‌ترین کارها این است که قیمت قطعات و خودرو به‌روزرسانی شود و تمامی اثراتی که روی مواد اولیه گذاشته شده تعدیل شود .

در همین رابطه محمدرضا نجفی ‌منش، کارشناس صنعت خودرودر گفت و گویی که چندی پیش در ایسنا منتشر شد، معتقد است :در این شرایط تا می‌توانیم باید داخلی‌سازی قطعات خودرو را بیشتر کنیم. یعنی حجم قطعاتی که می‌توان در داخل تهیه کرد بیشتر شود. در این زمینه پیشنهاد این است که نمایشگاهی بگذاریم نداشته‌ها و نیازهای خود را اعلام کنیم. همیشه در نمایشگاه داشته‌ها ارائه شده، حال بهتر است نمایشگاهی از نداشته‌ها برگزار شود.

او بر این باور است:صنعت خودرو و قطعه سازی نیازمند جذب سرمایه و سرمایه گذار است اما متاسفانه شاهد سرمایه گریزی در این صنعت هستیم .




ارسال نظرات
موضوعات روز