پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
لزوم تزریق 30 هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو و قطعه سازی کشور / قیمت خودرو باید به روزرسانی شود!
صنعت خودرو و قطعه سازی کشور نیاز به 30 هزار میلیارد تومان نقدینگی دارد و چنانچه این رقم تامین نشود به زودی از بین خواهد رفت!
کد خبر: ۳۲۲۰۵
نفس خودروسازان و قطعه سازان به شماره افتاد!

تیتر20 - شب گذشته در برنامه تیتر امشب که با حضور سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، رضا رضایی نماینده قطعه سازان و قره ئی نماینده خودروسازان برگزار شد مسائل مختلف در خصوص بازار و افزایش قیمت خودرو به چالش کشیده شد.

در این برنامه رمضانعلی سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها متولی تعیین قیمت خودرو سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار است، گفت: با خروج شورای رقابت از جریان قیمت گذاری، وظیفه بررسی و تعیین قیمت به ستاد تنظیم بازار واگذار شده است.


وزارت صمت باید هر چه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف قیمت خودرو اقدام کند / رئیس جمهور معتقد است که نباید قیمت خودرو تغییر کند

وی افزود: البته همچنان در برخی از خودروها به لحاظ قیمت در بازار انحصار وجود دارد اما به دلیل شرایط خاصی که در بحث تولید و تحریم ایجاد شده، تعیین قیمت این خودروها به ستاد تنظیم بازار واگذار شد.

سبحانی فر تاکید کرد: تا پیش از این شورای رقابت بر اساس برخی شاخص ها تعیین قیمت می کرد اما امروز در شرایط عادی قرار نداریم تا با شاخص هایی که شورای رقابت در قیمت گذاری تعریف می کند بتوان قیمت خودروها را تعیین کرد.

وی با اشاره به اینکه وزارت صمت باید هر چه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف قیمت خودرو اقدام کند، بیان کرد: البته مسئولان وزارت صمت در جلسات مختلفی که تاکنون در خصوص قیمت خودرو برگزار شده مطرح کردند که رئیس جمهوری معتقد است که نباید قیمت خودرو تغییر کند.


سازمان حمایت در جریان قیمت گذاری خودرو ذی نفع نیست


این نماینده مجلس عنوان کرد: بنابراین از یک سو ثبات قیمت و از سویی شرایطی که بر خودروسازان حاکم شده و کاهش تولید همگی موجب افزایش نجومی حاشیه قیمت در بازار شده در حالی که تاکنون قیمت کارخانجات تغییری نکرده است.

سبحانی فر همچنین در پاسخ به اینکه با خروج شورای رقابت به عنوان نهادی فراقوه ای و واگذاری قیمت گذاری به سازمان حمایت به عنوان زیر مجموعه وزارت صمت آیا تضاد منافع صورت نخواهد گرفت؟ گفت: ممکن است تضاد منافع بوجود آید اما سازمان حمایت در این جریان چندان ذی نفع نیست و شاخص هایی برای تعیین قیمت دارد و باید در این روند از هر دو بخش مصرف کننده و تولیدکننده حمایت کند .


باید قیمت خودرو 5 درصد زیر قیمت بازار تعیین شود

 در ادامه این برنامه حسن قرءیی نماینده خودروسازان، با اشاره به اینکه باید قیمت خودرو 5 درصد زیر قیمت بازار تعیین شود، گفت : تنها کشوری در جهان که قیمت خودرو در آن توسط شورای رقابت تعیین می شود ایران است ضمن اینکه در همه جای دنیا خودرو در انحصار چند جانبه است.

وی همچنین با مقایسه نظام تعرفه ای واردات خودرو در ایران با برخی از کشورهای دنیا عنوان کرد : تعرفه خودرو در ایران چندان بالا نیست هم اکنون در هند تعرفه به علاوه موانع غیر تعرفه ای 362 درصد است در بزریل 210 درصد، مالزی 195 درصد، اندونزی 185 درصد و تایلند 135 درصد است بنابراین در هر کشوری که صنعت خودرو دارد به دلیل اینکه خودروسازی اشتغال زیادی ایجاد می کند و 60 صنعت دیگر را رونق می دهد کشورها از صنعت خودروی داخلی شان حمایت می کنند و هیچ کجای دنیا کشوری را نمی توان یافت که خودروسازی وجود داشته باشد اما نرخ تعرفه آن پایین باشد.

نماینده خودروسازان در این نشست، با اشاره به اینکه بازار خودرو ایران رقابتی است، تصریح کرد: خودروسازی در ایران انحصاری نیست و به لحاظ شاخص هایی که در حوزه بازار رقابت وجود دارد بازار خودرو ما اختلاف فاحشی با دیگر کشورها ندارد.

 
وی تاکید کرد: هم اکنون در ایران خودروسازان خصوصی داریم که 39 درصد ارزش درآمدی صنعت خودرو نصیب آنها و 61 درصد از سهم در آمدی بازار نصیب دو خودروساز داخلی می شود.

قرءیی در پاسخ به تاثیر ممنوعیت واردات خودرو در ایجاد بازار غیر رقابتی در ایران گفت : در حال حاضر ممنوعیت واردات خودرو تنها برای ثبت سفارش های جدید است و از ابتدای امسال حدود 20 هزار خودرو بر اساس ثبت سفارش های قبلی وارد کشور شده است.

نماینده خودروسازان همچنین با اشاره به تاثیر رشد قیمت مواد اولیه در قیمت تمام شده خودرو اظهار کرد: افزایش قیمتی که در سال 90-91 برای خودروسازان اتفاق افتاد به دلیل افزایش قیمت ارز از زیر 1000 تومان به حدود 2400 تومان بود و قیمت مواد اولیه نیز به همین نسبت افزایش یافت اما خودروسازان تلاش کردند تا بازیابی قیمت کنند.

قرءیی با بیان اینکه در اینکه امروز قیمت بسیاری از خودروهای داخلی در مقایسه با خودروهای خارجی قیمت تمام شده کمتری دارند شکی نیست، افزود : به عنوان مثال در دنیا خودرو آلمانی زیر 12 هزار یورو پیدا نخواهید کرد به عنوان نمونه هم اکنون ارزان ترین خودرو آلمانی 120 میلیون است در حالی پراید 22 میلیون و 800 هزار تومان است.


به زودی 3 میلیون نفر به جمع بیکاران در صنعت قطعه سازی افزوده می شود

 همچنین در این برنامه رضا رضایی نماینده قطعه سازان، با هشدار نسبت به تعطیلی 100 کارخانه قطعه سازی و بیکاری 200 هزار نفر در صنعت قطعه سازی کشور گفت : در صورتی که تا یک ماه آینده دولت و مسئولان اقدامی انجام ندهند 3 میلیون نفر به جمع بیکاران این صنعت افزوده خواهد شد .

وی با اشاره به نقش مهم صنعت خودرو در اقتصاد ملی کشور اظهار داشت : در تمام دنیا صنعت خودرو و قطعه سازی صنعتی استراتژیک محسوب می شود از این رو اولین تحریم آمریکا خودروسازی ایران بود چرا که دارای اشتغال پایدار، تنوع، رقابت، کیفیت و صادرات است.

رضایی تصریح کرد: مساله اصلی در شرایط کنونی افزایش قیمت خودرو نیست بلکه به روزرسانی قیمت خودرو است.


هر چه سریعترعوامل گرانی قطعه سازان شناسایی شود

وی با اشاره به اینکه در یک بنگاه کسب و کار از نظر مهندسی 70 درصد یک محصول مواد اولیه و 30 درصد سایر هزینه ها است به دلایل افزایش هزینه قطعه سازان پرداخت و افزود : متاسفانه از تحریم های گذشته آسیب پذیری قطعه سازان افزایش یافت ضمن اینکه بخشی از تامین نقدینگی خودروسازان نیز به گردن قطعه سازان افتاد و با بحث پسا برجام نیز هزینه ای دیگر بر این صنعت تحمیل شد ودر نهایت با خروج آمریکا از برجام و به دنبال آن افزایش قیمت مواد اولیه و تامین بخش عمده ای آن با ارز 12 هزار تومان نیز هزینه مضاعف دیگری بر این قطعه سازان وارد شد.

این قطعه ساز داخلی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که هر چه سریعتر عواملی را که باعث گرانی قطعه سازی کشور شده شناسایی شود.

نماینده قطعه سازان افزود: در شرایطی که نرخ ارز 3 برابر و مواد اولیه تا 480 درصد افزایش یافته قطعه ساز نمی تواند حتی یک سوم قیمت تمام شده خود را از خودروساز دریافت کند آیا با این وضعیت می تواند سر پا بایستد ؟

رضایی با اشاره به افزایش بدهی خودروسازان به قطعه سازان تاکید کرد : امروز قطعه سازان باید نقد مواد اولیه خریداری کنند و زیر 50 درصد هزینه قطعات تولیدی را به خودروساز تحویل دهند و 6 ماه بعد به زیر قیمت، باقی پولشان را پس بگیرند.

وی با توجه به قیمت چند برابری بسیاری از کالاهای مصرفی در کشور تاکید کرد : باید در شرایط کنونی در خصوص زیان دهی خودروسازان و قطعه سازان روشنگری شود.


پاردوکس ایجاد شده در خصوص قیمت خودرو / سودهای میلیاردی که به جیب برخی ها در بازار خودرو می رود

 در بخش دیگری از این برنامه، سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع با اشاره به اینکه خودروسازان هزینه سربار بالایی دارند، افزود : امروز خودروهای تولید با این سطح کیفیت بسیار گران هستند زیرا با توجه به هزینه های سرباری که در این شرکتها وجود دارد قیمت ها افزایش یافته و درنهایت این هزینه از جیب مصرف کننده خارج می شود.

وی با اشاره به پاردوکس ایجاد شده در خصوص قیمت خودرو ، گفت : در شرایط فعلی که واردات ممنوع شده ، تولید خودرو 40 درصد کاهش یافته و تقاضا وجود دارد و قیمت در حاشیه بازار افزایش یافته، متاسفانه سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار دست روی دست گذاشته و به موضوع قیمت خودرو ورود نمی کند و همزمان کسانی نیز سودهای میلیاردی از این بازار کسب می کنند در حالی که قطعه ساز توان تولید ندارد و ناگزیر به اخراج کارگران است بنابراین باید وزارت صمت و سازمان حمایت هر چه سریعتر وارد شود.

سبحانی فر اضافه کرد: باید سازمان حمایت براساس شاخص ها تعیین قیمت کند البته اینکه تولید کاهش پیدا کرده و قیمت بازار افزایش یافته و باید قیمت کارخانه 5 درصد زیر قیمت بازار تعیین شود درست نیست و باید براساس شاخص های عینی تولید و نه قیمت تمام شده با احتساب هزینه های سربار تعیین قیمت شود.

در ادامه قره ئی نماینده خودروسازان نیز با اشاره به اینکه تقریبا 70 درصد قیمت تمام شده مواد اولیه است ، افزود : با ارز نیما و دلار 9 هزار تومانی حتی اگر عدد 60 درصد قیمت تمام شده را نیز مواد اولیه درنظر بگیریم، مواد اولیه بیش از 100 درصد گران شده است که برای افزایش قیمت خودرو به اعداد بالاتر از 25 تا 35 درصد خواهیم رسید.

وی همچنین به گزارش مالی 6 ماه اول امسال، خودروسازان اشاره کرد و گفت : در 6 ماهه اول امسال خودروسازان 5500 میلیارد تومان زیان کردند در واقع 5500 میلیارد تومان از سرمایه در گردش خودروسازان خارج شده است.


زیان 5500میلیارد تومانی خودروسازان و سود 10 هزار میلیارد دلالان از بازار خودرو

قرءیی با اشاره ارائه اطلاعات کامل هزینه های تولید خودروسازان به سازمان حمایت تاکید کرد : البته ممکن است برخی از خودروها 5 درصد زیر قیمت بازار تعیین شود و برخی دیگر طبق فرمول باشد اما عدد 25 تا 30 درصد برای افزایش قیمت درست نیست و خیلی بالاتر است .

وی تصریح کرد: با عدم ‌اصلاح قیمت ها فقط خودروسازان 5500 میلیارد تومان زیان دیده و 10 هزار میلیارد تومان دلالان در بازار سود کرده اند.

همچنین رضایی نماینده قطعه سازان، در ادامه با اشاره به اینکه نفس جامعه قطعه سازی به شماره افتاده است ، گفت : قطعه سازی سرمایه ملی کشور است در حالی که امروز به دلیل مشکلات قیمتی هر روز مسائل این صنعت بیشتر می شود به طوری که طی هفته های اخیر بدهی خودروساز به قطعه ساز 7-8 هزار میلیارد بالا رفته است.

وی تاکید کرد: حتی اگر امروز قیمت خودرو افزایش یابد قطعه سازان نمی توانند تولید کنند چون ارزش پول پایین آمده است. یک میلیارد دیروز معادل سه میلیارد امروز است.

رضایی در پایان خاطر نشان کرد : صنعت خودرو و قطعه سازی نیاز به 30 هزار میلیارد تومان نقدینگی دارد و چنانچه این رقم تامین نشود از بین می روند./پرشین خودرو
ارسال نظرات
موضوعات روز