چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱
آپ با جوایز و تبلیغات گسترده و کندی حرکت در شرکت های رقیب توانست بخش مهمی از بازار را به خود اختصاص دهد اما به نظر می رسد اگر تمهیدات لازم اندیشیده نشود این جایگاه همیشگی نیست.
کد خبر: ۳۲۳۲۸
یخ رقابت با آپ، آب می شود؟!

تیتر 20 - در شرایطی که بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت وابسته، با بهره‌گیری از ابزارها و ایجاد تنوع در ابزارهای پرداخت، به دنبال به‌دست آوردن سهم بازار بیشتری در بازار پرداخت هستند، شرکت آسان پرداخت با اپلیکیشن موبایلی آپ، همچنان یکه تاز عرصه پرداخت موبایلی است.

در خصوص بررسی جنبه‌های مختلف دلایل پیشرفت این شرکت باید گفت آسان پرداخت در ابتدای راه، در زمانی که هیچ کدام از شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت برنامه مشخصی برای حضور در حوزه پرداخت موبایلی نداشتند، با استراتژی مدون و هدف گذاری از پیش برنامه‌ ریزی شده و براساس یک پلن کاری دقیق وارد این بخش از صنعت پرداخت کشور شد و با استفاده از ضعف، تعلل و عدم توجه رقبا به این بخش توانست در حوزه پرداخت موبایلی، بازار را به تمامی در انحصار خود در آورد.

همچنین در آغاز کار با ایجاد بستر بزرگ سخت افزاری، گوی سبقت را در خصوص ابزار پذیرش غیر POS از رقبا ربود و با سرعت به پیش رفت. همچنین نباید ارائه ایده‌های خوب و دست اول از جمله پیاده سازی بستر NFC  و تله پرداز را در نمایشگاه کتاب فراموش کرد.

از سوی دیگر آسان پرداخت با درک صحیح از رسانه و نیز دریافت اهمیت تبلیغات در حوزه پرداخت، با تمرکز بر برند سازی برای نخستین بار در این صنعت وارد بحث تبلیغات گسترده در خصوص نرم افزار موبایلی پرداخت در کشور شد و با استفاده از ابزارهای مناسب از جمله آگهی‌های تلویزیونی و تبلیغات رسانه‌ای و محیطی گسترده، علاوه بر اینکه اکوسیستم صنعت پرداخت را در کشور متحول کرد، توانست در این بخش، پیشرفت قابل توجهی در افکار عمومی داشته و ضریب نفوذ بالایی را در این خصوص به خود اختصاص دهد. در شرایطی که پیش از این هیچکدام از شرکت‌های PSP وارد این حوزه نشده بودند، آسان پرداخت با اپلیکیشن آپ توانست به یک برند در این حوزه تبدیل شود.

از سوی دیگر آسان پرداخت با داشتن یک ساختار خصوصی توانسته بیش از سایر رقبا از چابکی سازمانی برخوردار باشد، گرچه بخشی از سهام این شرکت متعلق به بانک کشاورزی است، اما میزان و ترکیب این سهام نتوانسته تاثیر عمده ای بر تصمیمات اساسی در آسان پرداخت داشته باشد و آسان پرداخت را به چالش‌های عمده ی دیگر رقبا در این عرصه بکشاند و در شرایطی که عمده شرکت‌های پرداختی در کشور ساختار حداکثر نیمه خصوصی دارند، این شرکت توانسته با فراهم سازی ساختار شرکتی کوچک و چابک همراه با سهامدار عمده‌ی خصوصی، حداکثر میزان چابکی را برای خود فراهم نماید. 

آمارهای شاپرک حاکی است که آسان پرداخت در مهرماه سال جاری، در حالی که رتبه نخست را در ابزار پذیرش موبایلی به خود اختصاص داده اما در سهم بازار تعداد و مبلغ در ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی این موفقیت را نداشته و با کسب سهم بازار 8.36 درصد از مبلغ تراکنش‌های کارتخوان در رتبه 6 جدول در بین 12 شرکت پرداختی کشور قرار دارد. همچنین از نظر تعداد تراکنش‌ها این شرکت با کسب سهم بازار 13.34 درصد از کل بازار، رتبه 3 را دارد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و حتی مشتریان عمده کارتخوان‌های فروشگاهی، آسان پرداخت شبکه نمایندگی گسترده‌ای برای سرویس‌دهی و پاسخ به مشتریان در حوزه کارتخوان را دارد و این موضوع نقطه قوت آپ نسبت به رقبای خود است. البته با توجه به هزینه‌های بسیار بالای کارتخوان‌های فروشگاهی و از سوی دیگر پرچمداری آپ در حوزه اپلیکیشن موبایلی شاید بتوان این استراتژی را برای آسان پرداخت قائل شد که اساسا تمایلی برای تصاحب بازار در این بخش نداشته باشد. 

هزینه‌های سرسام آور رول‌های کاغذ دستگاه‌های کارتخوان، هزینه‌های بسیارسخت افزاری این دستگاه‌ها و مشکلات تعمیر و نگه‌داری پوزهای فروشگاهی که با افزایش قیمت ارز و موضوعات مرتبط با تحریم، این روزها برای شرکت‌های پی اس پی دردسرهای فراوانی ایجاد نموده است شاید دلایلی باشد برای این عدم تمایل در حالی که ابزار پذیرش موبایلی صرفا هزینه‌های تبلیغاتی را برای شرکت پی اس پی به همراه خواهد داشت. 

اما نباید از این نکته غفلت کرد که بالاخره این بازار در ایران وجود دارد و اتفاقا بازار بسیار پر کشش و سودآوری نیز هست. گرچه در همه دنیا این اقبال برای گسترش ابزارهای پذیرش موبایلی وجود دارد اما بازار تراکنش در کارتخوان‌های فروشگاهی نیز رو به افول نیست و به نظر می‌رسد حتی با وجود همه سختی‌ها، بازار کارتخوان فروشگاهی اتفاقا در ایران بازار پرتقاضایی نیز باقی بماند، چرا که با وجود محدودیت‌های مختلف در زیرساخت هنوز هم کارتخوان‌های فروشگاهی پرکاربردترین ابزار نقل و انتقال مالی در معاملات و داد و ستدهای خرد و کلان محسوب می‌شود.

علاوه بر این نباید داشتن تیم های قوی فنی و نیروهای انسانی جوان و متخصص را نیز در آسان پرداخت نادیده گرفت. اما همه داستان فقط به اینجا ختم نمی شود.

البته این نکته را نباید فراموش کرد که آسان پرداخت در کنار همه موفقیت‌های خود در حوزه پرداخت موبایلی، در شاخص ابزارهای پذیرش کارتخوان‌های فروشگاهی نیز از موقعیت مناسبی برخوردار است و براساس آخرین گزارش‌های منتشر شده شاپرک رتبه سوم در سهم از تعداد تراکنش کارتخوان‌های فروشگاهی را به خود اختصاص داده است و توانسته اقتدار خود را در این بخش از بازار حفظ کند.

آیا آپ می تواند همچنان یکه تاز عرصه پرداخت باشد؟
در نهایت باید گفت تلاش بانک‌ها و متعاقبا شرکت‌های پرداخت وابسته و استفاده از برنامه‌های جدید و متنوع کردن نرم افزارها، در آینده نه چندان دور عرصه را برای آپ و یکه تازی آن تنگ خواهد کرد. آپ با جوایز و تبلیغات گسترده و کندی حرکت در شرکت‌های رقیب توانست بخش مهمی از بازار را به خود اختصاص دهد اما به نظر می‌رسد اگر تمهیدات لازم اندیشیده نشود این جایگاه همیشگی نیست.
آپ باید ثابت کند در شرایط رقابت تنگاتنگ با رقبای بزرگ آیا در همین نقطه خواهد ایستاد یا شرایط به نفع رقبا تغییر خواهد کرد؟!

ارسال نظرات
موضوعات روز