پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
تیتر 20 به بهانه ارائه خدمات بانکداری شرکتی در همراه بانک سینا بررسی می کند؛
با ارتقاء نسخه همراه بانک سینا و افزوده شدن خدمت کارپوشه به این سامانه، مشتریان حقوقی و صاحبان شرکت ها و دارندگان حساب های مشترک می توانند از خدمات بانکی قابل ارائه استفاده کنند.
کد خبر: ۳۲۳۷۳
بانکداری شرکتی

تیتر20 - با جهانی شدن بازارهای مالی و فعالیت‌های تجاری شرکت‌ها در سطح جهانی، بانکداری شرکتی به عنوان یک نیاز اصلی و اساسی کسب و‌کار در دنیای امروز تبدیل شده است. 

بانکداری شرکتی به عنوان یک تجربه تجاری موفق در مدلهای پیشرو در بانکداری جهان، ناظر بر ارائه خدمات ویژه به مشتریان بانکی در قالب های خاصی از تعامل تجاری است. این تحول که از یکسو به دلیل نیاز و فشار از سوی مشتریان بزرگ بانکی و از سوی دیگر به سبب ایجاد بازارهای جدید در کسب سود برای بانک ها ایجاد شده، زمینه ساز تحولی بزرگ و پوست اندازی در نظام بانکی کشور بوده است.  

بانکداری شرکتی از یک سو به تامین مالی از بخش‌های مختلف بازارهای مالی جهانی برای مشتریان خود می‌پردازد، از سوی دیگر خدمات بانکی متنوعی را برای کمک، تسهیل و تسریع تعاملات تجاری در اقصی نقاط دنیا برای زنجیره ارزش مشتریان خود فراهم می‌آورد.

این شیوه بانکداری به شرکت‌هایی خدمات ارائه می‌کند که فراتر از کسب و کارهای کوچک و با حجم بیشتری از منابع به فعالیت‌های اقتصادی اشتغال دارند. این دسته از شرکت‌ها نیز طیفی از شرکت‌ها از شرکت‌های کوچک و متوسط تا شرکت‌های بسیار بزرگ را شامل می‌شوند. 

خدمات این بخش نیز شامل خدمات مدیریت ریسک، مدیریت نقدینگی، تامین مالی متنوع از انواع تسهیلات تا خدمات تامین مالی از طریق بازارهای سرمایه، خدمات ارزی، خدمات تجاری، تامین پروژه‌ها، مدیریت مطالبات شرکت، خدمات تجارت، بیمه و... را شامل می‌شود. 

نکته قابل توجه اینکه خدمات ارائه شده به شرکت‌های بزرگ بسیار پیچیده‌تر، حساس‌تر، متنوع‌تر و... از خدماتی است که به کسب‌ و کارهای کوچک ارائه می‌شود. 

از آنجا که شرکت‌ها در اندازه مختلف نیازهای متفاوتی دارند برخی از بانک‌ها این بخش را نیز به دسته‌های کوچک‌تری تقسیم می‌کنند که به طور کل به آن بانکداری شرکتی گفته می‌شود. 

بانکداری شرکتی تلاشی فراگیر برای تمرکز بر نیازهای مشتریان شرکتی و خلق راه حل‌های بانکی و مالی متناسب برای پاسخگویی موثر و دقیق به آنها است، بانکداری شرکتی توانایی یک بانک در ارائه خدمات اعتباری متناسب با مسائل پیچیده یک شرکت، مدیریت تغییرات نرخ ارزها، تهیه بسته‌های متنوع و خاص تامین مالی، تسهیل تجارت بین‌المللی برای کسب و کارهای دارای بازارهای جهانی، اعطای خطوط اعتباری به شرکت‌ها، تسهیلات سرمایه در گردش، کمک به مدیریت مالی شرکت‌ها، ارائه انواع خدمات مشاوره‌ای، مدیریت نقدینگی، خدمات بانکداری الکترونیکی، خدمات ارزی، خدمات مربوط به ادغام یا تاسیس شرکت و... است. 

بر اساس همین نیاز و شکل گیری تقاضا از سوی مشتریان بزرگ بانک ها در ایران، امروزه بسیاری از بانک ها در ایران هم برای کسب سود و درآمد از این بازار پرکشش و هم به دلیل تکمیل سبد خدماتی برای مشتریان عمده خود، به سرعت در حال آماده‌سازی و تجهیز خود برای بهره‌گیری از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بانکداری شرکتی هستند.

از جمله این بانک ها، بانک سینا است که اتفاقا با ارائه خدماتی در حوزه بانکداری شرکتی بر روی همراه بانک خود، توانسته اقدام جدیدی در این زمینه صورت دهد. در واقع بانک سینا این امکان را فراهم کرده که با همراه بانک سینا،  مشتریان شرکتی این بانک بتوانند از امکانات و خدمات مورد نیاز ارائه شده استفاده کنند.

در واقع با ارتقاء نسخه همراه بانک سینا و افزوده شدن خدمت کارپوشه به این سامانه، مشتریان حقوقی و صاحبان شرکت ها و دارندگان حساب های مشترک می توانند از خدمات بانکی قابل ارائه استفاده کنند.

همچنین به کمک سرویس کارپوشه در همراه بانک سینا که پیشتر در اینترنت بانک هم راه اندازی شده، امکان انتقال وجه داخلی (عادی، دسته ای، مستمر) و بین بانکی (پایا و ساتنا) برای دارندگان حساب مشترک در بانک سینا و مشتریان حقوقی این بانک فراهم شده است.که البته با توجه به مشترک بودن بستر کارپوشه در همراه بانک و اینترنت بانک سینا، با ثبت درخواست در یکی از این دو سامانه، امکان تکمیل آن در دیگری وجود دارد.

البته گرچه باید اذعان داشت ارائه این امکان توسط بانک سینا، اقدام خوبی است. خصوصا در بستر موبایلی خدمتی است که می تواند اتفاقا برای مشتریان این بانک بسیار هم جذاب باشد، اما نباید فراموش کرد که این تنها گامی است برای تحقق اهداف و ارائه خدمات بانکداری شرکتی، چرا که این خدمات را نمی توان صرفا در واریز و برداشت جمعی خلاصه کرد و باید بسترهای ارائه خدمات گسترده تر را در این زمینه ایجاد نمود. 

نباید فراموش کرد که بانکداری شرکتی باید به عنوان هدفی بلندمدت و در راستای تغییر مدل کسب و کار بانک ها دنبال شود، چرا که بررسی شرایط کسب و کار بانک‌های کشور بیانگر این مطلب است که تقریبا تعداد زیادی از بانک‌ها در زمینه سودآوری با چالش‌هایی مواجه بوده و امکان کسب درآمد لازم از فعالیت‌های معمول خود را ندارند؛ دغدغه‌ای که بیانگر نیاز به ایجاد تغییر در مدل کسب و کار بانک‌ها است.

راهی که به نظر می رسد بانک سینا با هدف گذاری استراتژیک در پی دستیابی به آن است، باید دید این بانک در این زمینه در آینده چه اندازه می تواند به اهداف خود در این زمنیه دست یابد، باید منتظر بود و دید بانک سینا چه محصولات و خدمات جدیدی ارائه خواهد کرد و چه طور در این عرصه می تواند دستاوردهای خود را در نظام بانکی کشور مطرح نماید؟


ارسال نظرات
موضوعات روز