سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴
تیتر20 بررسی می کند؛
منافع کارت هدیه برای بانکها کم نیست، بانک‌ روی استفاده نکردن، گم‌شدن، با تأخیر استفاده کردن و مانده‌های خرد ته این کارت‌ها، حساب و کسب‌وکاری سودبخش ایجاد کرده‌ است.
کد خبر: ۳۲۳۷۴
کارت های هدیه ای که بیشتر پیشکش به بانک ها است!

تیتر 20 - دادن هدیه در مناسبت های مختلف به افرادی که دوستشان داریم و برای مان با ارزش هستند، رسمی است که در فرهنگ ما جایگاه ویژه ای دارد و عموما تلاش داریم بهترین پیشکش را هدیه دهیم. اما معمولا هم کار به همین سادگی نیست، این که چه چیزی به عنوان هدیه بدهیم معمولا انتخاب سختی است که با ورود کارت های هدیه به فرهنگ جمعی ،به نظر می رسد کار ساده تر شده باشد و از همین روست که این روزها بازار این دسته از کارت های اعتباری بانکی بسیار گرم است و طبعا رقابت جذابی برای شرکت های پرداخت و بانک ها در این عرصه ایجاد شده است.

امروزه اغلب بانک‌های کشور به‌صورت رایگان، کارت های هدیه با مبالغ دلخواه برای مشتریان صادر می کنند، حتی علاوه بر ارائه طرح های متنوع، پیام دلخواه مانند تبریک عید یا تولد را هم روی کارت چاپ می‌کند که اتفاقا بسیار نیز مورد اقبال و توجه قرار دارند. در کنار همه این ها برخی بانک ها نیز با برپایی جشنواره های متعدد و انجام قرعه کشی و اهدای جوایز، مشتریان را به حفظ موجودی در کارتهای هدیه نیز تشویق می کنند.

پر واضح است که در شرایطی که انجام خدمات ساده بانکی نظیر کارت به کارت یا دریافت موجودی از کارت های بانکی در نظام کارمزدی بانک ها، مشمول هزینه می شود، ارائه کارت های هدیه به صورت رایگان آن هم با ارائه خدمات متنوع به مشتری، نمی تواند برای بانک بدون حاشیه سود قابل توجه باشد، اما به راستی فواید این کار چیست و چه سودی برای بانک ها دارد که حتی آنها را به برگزاری جشنواره و اهدای جوایز بزرگ نیز سوق می دهد؟!

مهمترین عامل را شاید بتوان به رسوب مانده کارت های هدیه نزد بانک ها مرتبط دانست. بسیاری از افراد بلافاصله بعد از دریافت کارت آن را استفاده نمی کنند. بانک ها نیز با تشویق به اهدای جوایز و تسهیلات مختلف سعی در تشویق افراد برای حفظ حداقل بخشی از موجودی کارت های هدیه دارند و معمولا بین زمان دریافت کارت تا زمان استفاده شدن آن فاصله زمانی‌ وجود دارد که می‌تواند قابل‌توجه هم باشد. 

علاوه بر آن بانک‌ روی استفاده نکردن، گم‌شدن، با تأخیر استفاده کردن و مانده‌های خرد ته این کارت‌ها، حساب و کسب‌وکاری سودبخش باز کرده‌ است.

همچنین نباید از سود مبالغ خردی که در کارت های هدیه به صورت بلا استفاده باقی می ماند غافل بود. معمولا وقتی برای خرید از کارت های هدیه استفاده می کنید، مبالغ خردی که دیگر نه قابل نقدشوندگی از دستگاههای خودپرداز هستند و نه امکان خرید با آنها فراهم است، به صورت بلااستفاده و همیشگی در کارت هدیه و در واقع نزد بانک صادر کننده کارت باقی خواهند ماند و همه این ها در جمع ارقام بزرگی است که بانک های صادرکننده کارت های هدیه به آن دل بسته اند.

البته گرچه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان انتقادی که به چنین عملکردی وارد است این است که این روش نشان می دهد پارادایم حاکم بر لایه مدیران در بسیاری از بانک‌ها پارادایم حاکم بر تفکر بانکداری در دهه های گذشته است که به دنبال کسب درآمد از محل رسوب پول و واسطه‌گری وجوه هستند.

البته به نظر می رسد بانک بیشتر بر وصول منابع و مدت زمان رسوب پول نزد خود حساب باز کرده تا تعدد کارت ها و این همان تفکر واسطه گری و کسب درآمد از رسوب منابع است.

همه این ها در نهایت نشان از وجود تفکری کهنه و نخ نما در سیستم بانکداری ایران است که حتی با عناوین و القابی نو و ظاهری امروزی، بیشتر بر پایه های کهنه تفکر بانکداری سنتی استوار است وگرنه هر خدمتی در هر جای دنیا بر اساس مدل های تجارت و اقتصاد پیش رو، مشتمل بر هزینه ای است که باید به نحو صحیح و اصولی مدیریت شود. / سارا دلیریان












ارسال نظرات
موضوعات روز