شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸
تیتر20 بررسی می کند؛
قرار است روزانه 78 میلیارد تومان از نقدینگی کشور در قالب مصرف سوخت، گردش داشته باشد که نمی توان به سادگی از آن چشم پوشی کرد.
کد خبر: ۳۲۴۸۱
دور جدید رقابت بانکها در زمین کارت سوخت

تیتر20 - با اعلام خبر اتصال کارتهای بانکی به کارت سوخت، از دو هفته گذشته تا کنون دور جدیدی از رقابت در میان بانکهای کشور برای ترغیب و جلب توجه شهروندان آغاز شد. و بسیاری از بانک های کشور با وعده ارائه تسهیلات کم بهره، جوایز قرعه کشی و وعده خدمات و تسهیلات مختلف، سعی در جلب نظر مشتریان برای اتصال کارت سوخت به کارت بانک خود را دارند.

پس از بالاگرفتن بحث و اظهارنظرهای متعدد در خصوص موضوع قاچاق سوخت، سرانجام دولتمردان از میان گزینه های مطرح شده، ترجیح دادند در گام نخست با سناریوی احیای کارت سوخت این پروژه را سامان دهند و برای صرفه جویی در هزینه و زمان، موضوع اتصال کارت سوخت به کارت بانکی موردنظر قرار گرفت، اقدامی که به گفته وزیرارتباطات، صرفه جویی معادل 330 هزارمیلیاردی برای کشور به همراه خواهد داشت. اما این عدد، تنها عدد مورد توجه در این پروژه نیست. گویا شبکه بانکی کشور نیز برای این اقدام، رویاهای زیادی در سر دارد.

در شرایطی که بانک های کشور امروزه به دلیل شرایط اقتصادی پیش رو از جمله موضوع تحریم و تعلیق فعالیت های بین المللی شعب خارجی بانک ها از یکسو و نیز سرازیرشدن نقدینگی به بازارهایی نظیر طلا و ارز و همچنین انجماد دارایی و تشدید مشکلات ناشی از بدهی های معوق، از سوی دیگر در شرایط فعلی بیشتر از هر زمان دیگری با چالش جذب نقدینگی و دستیابی به سودآوری منطقی مواجه هستند، حالا پس از خط و قرمزهای تند و تیز بانک مرکزی در خصوص توقف نرخ سودهای نامتعارف به سپرده ها، برای جذب نقدینگی و سود بیشتر وارد بازی رقابت در موضوع کارتهای سوخت شده اند.

بدیهی است که علت اصلی این رقابت، بیشتر معطوف به تلاش برای جذب نقدینگی ناشی از خرید سوخت است؛ تفکری البته کهنه و امتحان پس داده در لایه های مدیریت بانکداری در ایران که هنوز به دنبال جذب منابع راکد و کسب درآمد از رسوب منابع در بانک و واسطه گری است. 

البته این پاردایم ذهنی نظام بانکی با بروز رفتارهایی در پروژه های مشابه مثل تخصیص کارت یارانه و یا پرداخت سود سهام عدالت در سال های گذشته نیز از سوی بسیاری از بانک ها دیده شد. 

رویدادهایی که باعث شد تا بسیاری از بانک ها دست به کار شده و برای افتتاح حساب مشتریان نزد بانک خود، تبلیغات گسترده ای را آغاز نمایند.

البته که این بازی برای بانک ها چندان هم بی منفعت نیست. هفته گذشته ایرنا گزارش داد اگر گزارش های غیررسمی مبنی بر مصرف روزانه 78 میلیون لیتر بنزین در کشور را مبنا قرار دهیم، با توجه به بهای هزار تومانی هر لیتر بنزین، قرار است روزانه 78 میلیارد تومان از نقدینگی کشور در قالب مصرف سوخت، گردش داشته باشد که برای نظام بانکی این رقم بویژه در یک بازه زمانی بلندمدت تر یعنی یکساله بسیار قابل توجه خواهد بود و نمی توان به سادگی از آن چشم پوشی کرد.

البته به نظر می رسد این، همه حساب و کتاب مدیران بانکی کشور برای جلب نظر صاحبان کارت های سوخت نبوده باشد. احتمالا این فرضیه نیز مطرح خواهد بود که اگر یک شهروندی کارت بانکی مشخصی را برای اتصال به کارت سوخت برگزیند، احتمال استفاده بیشتر و شارژ موجودی آن حساب بیشتر خواهد بود، در چنین شرایطی بانکها می توانند بدون دردرسر اضافی روی رسوب ناشی از مانده حساب و مبالغ خردی که در کارت باقی خواهد ماند نیز حساب ویژه ای باز کنند. 

در کنار همه اینها البته نباید فراموش کرد که بسیاری از منتقدان همواره نسبت به خروج منابع شبکه بانکی در تراکنش های الکترونیک، به دلیل نبود بهره وری لازم در خصوص ابزارهای پرداخت الکترونیک هشدار می دهند. بر اساس آمارهای رسمی شاپرک، وضعیت ورود و خروج منابع شبکه بانکی حکایت از خروج مبالغ هنگفتی از منابع بسیاری از بانک ها به علت بهره‌وری پایین ابزارهای پذیرندگی متصل به حساب‌های آنها دارد.

به عبارتی اختلاف در تعداد تراكنش هاي صادر شده از پذيرش شده در بسیاری از بانک های بزرگ دولتی و نیمه دولتی و بورسی بزرگ کشور، ارقامی منفی است که اين بدين معناست خروج منابع مالي بيشتر از ميزان ورود آن در این بانک ها در زمینه تراکنش های الکترونیک بوده است.

اکنون باید منتظر ماند و دید نظام بانکی در پروژه اتصال کارت های سوخت به شبکه بانکی توفیق خواهد یافت و به نتایج موردنظر دست می یابد و یا راه به بیراهه می برد و بیش از کسب منابع به خروج منابع دچار خواهد شد؟! /سارا دلیریان



ارسال نظرات
موضوعات روز