پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷
در نشست اعضای هیات مدیره انجمن قطعه سازان مطرح شد
صنعت خودرو به سرعت نور در حال اتمام فعالیت و حذف شدن است.
کد خبر: ۳۲۴۸۵
حمله به خودروسازی تبدیل به شغل شده است!/ صنعت خودرو به سرعت نور در حال حذف شدن است!

تیتر20 - سید مرتضی مرتضوی ،رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در یک نشست خبری گفت: متاسفانه بر خلاف شعار امسال، حمله به صنعت خودرو و قطعه سازی تبدیل به شغل شده است.

مرتضوی درباره ضرورت افزایش قیمت خودرو گفت: با توجه به افرایش بیش از 150 درصدی قیمت مواد اولیه باید هر چه سریع تر قیمت خودرو اصلاح شود.

وی  خاطرنشان کرد: چنانچه قیمت خودرو اصلاح نشود باید به این صنعت ارز 4200 تومانی داده شود در حالی امروز قطعه ساز ارز 8 و 9 هزار تومانی دریافت می کند!

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با اشاره به اینکه دولت مواداولیه مانند فولاد و مس و آلومینیوم را با 4 برابر قیمت گذشته در اختیار قطعه سازان قرار می دهد گفت: زمانی قیمت خودرو باید ثابت بماند که قطعه سازان به ارز 4200 تومانی دسترسی داشته باشند اما در شرایطی که قطعه سازان ارز را با قیمت 8 هزار تومان و در مواردی با نرخ آزاد تهیه می کنند چگونه قادر خواهند بود قطعه را با قیمت های قبل در اختیار خودروسازان قرار دهند.

شاپور سامعی ،نایب رییس هیات مدیره انجمن قطعه سازان نیز در سخنانی گفت: صنعت قطعه سازی در بدترین شرایط در این سالها قرار گرفته است تا جایی که با کاهش تولید خودرو به یک سوم ظرفیت تولید، این صنعت رو به خاموشی می رود.
وی تصریح کرد: در حوزه ارزی از ابتدای سال تنش های زیادی در خصوص مسائل ارزی به وجود آمد و مسیرهای پولی بسته شد و بانک مرکزی نیز نتوانست کمک زیادی به صنعت خودرو و قطعه سازی نماید.

سامعی تاکید کرد: بزرگترین معضل صنعت قطعه سازی در سال 97 موضوع ارزبری است چراکه هر خودرو حدود 2 هزار دلار ارزبری دارد و در تمام دنیا این ارزبری در صنعت خودرو وجود دارد.
وی در خصوص ارتباط با بانک کونلن چین گفت: مشکلات هنوز با این بانک وجود دارد و علی‌رغم اظهارات رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و بانک مرکزی مشکلات ما با آنها بیشتر شده و در عمل این بانک به طور علنی از ما باج‌خواهی می‌کند به طوری که 45 روز است که حتی یک سنت هم برای قطعه‌سازان از سوی این بانک جابجا نشده است.

نایب رییس هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران، راهکار شرایط کنونی را تزریق 20 هزار میلیارد تومان به دو خودروسازی کشور دانست و گفت: دولت از اختلاف ارز 3800 تا 9 هزار تومان را به صورت وام با بهره به صنعت خودرو و قطعه سازی تزریق کند تا حجم نقدینگی امروز را بتوان مدیریت کرد.

وی افزود: صنعت خودرو به سرعت نور در حال اتمام فعالیت و حذف شدن است.

همچنین محمد شهپری عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران،در این نشست از تعطیلی 260 واحد قطعه سازی و تعدیل 140 هزار نفر از ابتدای سال در این صنعت خبر داد و افزود: این رقم بیکاری در صورت ادامه شرایط تا پایان سال به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت.

شهپری بیان کرد: فعالان صنعت قطعه سازی با حدود 30 درصد ظرفیت تولید در حال فعالیت هستند و با این وضعیت نزدیک به 50 درصد از خودروها به دلیل نقص قطعه در کف کارخانه ها دپو شده است.

این فعال صنعت قطعه سازی تاکید کرد: متاسفانه در حق صنعت قطعه سازی جفا شده است و امیدواریم کسی فکری به حال این صنعت کند.

وی افزود: متاسفانه تاکنون متولیان امر قیمت گذاری، از شورای رقابت تا سازمان حمایت هیچ تصمیمی در خصوص قیمت خودرو نگرفته اند و بدون شک عمق این فاجعه ای که در حال رخ دادن است بسیار از آنچه که تصور میکنیم بیشتر خواهد بود.این عضو انجمن قطعه سازان ایران تصریح کرد: چنانچه چاره اندیشی نشود به طور قطع این صنعت نابود خواهد شد.

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو،نیز در سخنانی زیان کل قطعه سازان و خودروسازان در 6 ماهه اول امسال را 11 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با این تعلل و تاخیری که خصوص اعلام قیمت گذاری خودرو صورت گرفته است روزانه دو شرکت خودروسازی و قطعه سازی 100 میلیارد تومان زیان می کنند.

بیگلو کل مطالبات بر اساس قیمت قدیم را 7 هزار میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: در صورت اصلاح قیمت ها، ابن رقم به 15 هزار میلیارد تومان می رسد.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران متذکر شد: بر اساس اعلام سازمان حمایت، قیمت خودروها باید این هفته اعلام شود و ما همچنان منتظر اعلام قیمت های جدید هستیم.

بیگلو خاطرنشان کرد: در صورت اصلاح قیمت ها، قطعه سازان آمادگی دارند بین شش تا هشت هفته تولید را ریکاوری کنند.



ارسال نظرات
موضوعات روز