شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲
مدیر روابط عمومی شرکت خودروسازی کارمانیا گفت: هنوز زمان و قیمت تحویل خودروهای BYDS7 مشخص نیست
کد خبر: ۳۲۵۳۳
خودرو سازی کارمانیا

تیتر20 -  پیرو طرح سوژه بدعهدی شرکت خودروسازی کارمانیا، مشتریان خواستار دلایل تعویق در تحویل‌ خودرو BYDS7 توسط شرکت خودروسازی کارمانیا شدند. 

در این رابطه گفت‌وگویی با علیرضا زرین فکر مدیر روابط عمومی شرکت خودروسازی کارمانیا؛ انجام شده که در ادامه آمده است: 

ثبت نام  برای خودروهای BYDS7 چه زمانی انجام شد و موعد تحویل این خودروها چه زمانی تعیین شده بود؟ 

زرین فکر: آذرماه سال 1396 طرح مشارکت پیش ثبت‌نام خودروی BYDS7 در نمایشگاه بین‌المللی تهران برای تحویل در مرداد امسال انجام شد، اما مشکلات اقتصادی ناشی از نوسانات شدید نرخ ارز و ثبت‌سفارش‌ها تقریبا از شب عید و به خصوص از اردیبهشت سال جاری گریبان‌گیر صنعت خودروسازی کشور شد.

به دنبال نوسانات نرخ ارز، نرخ ارز 4200 تومانی برای ثبت سفارش اعلام شد که متاسفانه ارز با این قیمت برای واردات قطعات به ما تعلق نگرفت، ضمن اینکه برای خودرو‌های BYDS6 که قطعات را با ارز 4200 تومانی پرداخت کردیم، مجبور به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز شدیم که تقریبا برای هر خودرو 100 میلیون تومان است.

تعدادی از خودروهای BYDS6 اکنون به مشتریان تحویل داده شده و خودروسازی کارمانیا ضرر ناشی از پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز را متحمل شده است، در حالی که مشتریان این مسائل را نمی‌بینند. 


شما ثبت نام برای خودروهای BYDS7 را سال گذشته انجام دادید، چرا با توجه به زمزمه‌های تحریم در سال گذشته، همان موقع برای ثبت سفارش و واردات قطعات این خودرو اقدام نشد؟

زرین فکر: موضوع تجارت خودرو با تجارت‌های عادی دیگر تفاوت دارد و هیچ بنگاه اقتصادی معتبری دارایی‌های در گردش را به دارایی‌های ثابت تبدیل نمی‌کند. بنابراین این گونه نیست که به محض اقدام برای پیش فروش یک خودرو، قطعات آن وارد شود. 

هر شرکتی برای اقدامات خود برنامه دارد. برنامه کارمانیا هم براساس زمان ثبت نام، ثبت سفارش در خرداد ماه 97 بود و براساس برنامه و تجربیات پیش‌بینی می‌شد که ظرف 30 تا 40 روی قطعات CKD در کارخانه مستقر شود و تولید آزمایشی آغاز شود. 

همچنین براساس برنامه‌ تدوین شده پیش‌بینی شده بود که حداکثر با چند هفته تأخیر خودروهای تولیدی به دست مشتریان برسد، اما هیچ‌کدام از این مسائل محقق نشد و متاسفانه BYDS7 هنوز آماده برای تحویل نیست. 


با توجه به تاخیر در تحویل خودروها توسط شرکت‌های متعدد خودروسازی این مسئله در اذهان خریداران ایجاد شده که دلیل به تعویق انداختن تحویل خودروها مسائلی از قبیل کمبود قطعات نیست، بلکه درخواست آنها برای افزایش قیمت از وزارت صنعت است و تا زمانی که این موضوع تعیین تکلیف نشود، خودروهای خود را به مشتریان تحویل نمی‌دهند، در این رابطه چه توضیحی دارید؟ 

زرین فکر: این مورد را نه می‌توانم رد و نه می‌توانم تایید کنم، اینکه خودروسازی از عرضه خودروی خود به دلیل گران شدن امتناع کند، را اصلا نشنیده‌ام. 

 شرکت کارمانیا هر زمان که فروش قطعی انجام داده، حتی اگر در بازار قیمت‌ها افزایش یافته باشد، با همان قیمت‌های قبلی و براساس قرارداد خودرو را تحویل مشتریان داده است. از طرفی ما  خودروی BYDS7 را به صورت قطعی پیش فروش نکردیم، بلکه مشارکت در تولید بوده است.

ما نگرانی مشتریان را درک می‌کنیم، مشکل مشتریان اکنون تحویل خودرو نیست، زیرا همه می‌دانند شرایط اقتصادی سخت شده است.

اما اگر مشکل مشتریان بحث قیمت است، باید بگویم که این مسئله از دست ما خارج است، زیرا در زمان ثبت‌نام به مشتریان اعلام شده که قیمت‌ این خودرو حدود 130 میلیون تومان براساس نرخ ارز در آن مقطع بوده است. 

همچنین در مورد زمزمه‌های تحریم باید بگویم این زمزمه‌ها در صنعت گم است، زیرا یک واحد صنعتی نمی‌تواند براثر این زمزمه برنامه‌ریزی صنعتی خود را تغییر دهد. 

این مسائل به ما آسیب زد و یکی از آسیب‌ها شکایات مشتریان بود که البته به آنها کاملا حق می‌دهیم. 

ما همیشه در کنار مشتریان خود خواهیم بود و تاکنون هم اگر قیمت قطعی را تاکنون اعلام نکرده‌ایم، به این دلیل است که می‌خواهیم مناسب‌ترین حالت لیزینگ بین ما و مشتری ایجاد شود تا هم مشتریان ما راضی باشند و هم شرکت در این دوران بحران به بهترین شکل کار خود را ادامه دهد. 


چه تعدادی BYDs6 را تحویل داده‌اید و چه تعداد BYDs7 را پیش فروش کرده‌اید و باید تحویل مشتریان بدهید؟ 

زرین فکر: تعدادی از s6 ها را تحویل نداده‌ایم، اما تاکنون هیچ s7 را تحویل نداده‌ایم، ضمن اینکه اعلام تعداد ثبت‌نام و تعداد تحویل‌ها جزء اطلاعات محرمانه شرکت است و نمی‌توانیم آن را اعلام کنیم. 


اما ما شنیده‌ایم که حدود 4 هزار خودرو BYDS7 توسط شرکت پیش فروش شده است. چگونه قرار است پاسخگوی مشتریان باشید و چه برنامه‌ای را برای جلب نظر آن‌ها دارید؟ 

زرین فکر: این تاخیر مورد تایید ما نیست ضمن اینکه به ازای هر یک روز تاخیر ضرر هنگفتی را متحمل می‌شویم، اما به هرحال با توجه به شرایط فعلی کشور این مشکل برای ما و سایر خودروسازان کشور به وجود آمده است. 

به دنبال راه‌حلی هستیم تا بتوانیم تحویل‌ها را انجام دهیم و یکی از راه‌هایی که مدیران ارشد شرکت در مورد آن فکر کرده‌اند پرداخت تسهیلات به خریداران خودرو BYDs7 با سود صفر درصد است تا از این طریق بخشی از افزایش قیمت جبران شود. 


این وام را چه کسی قرار است به خریداران پرداخت کند؟

زرین فکر: شرکت کارمانیا، البته پیش از این هم یکبار دیگر شرکت کارمانیا به دلیل افزایش قیمت یک محصول به مشتریان خود وام 10 میلیون تومانی یک ساله پرداخت کرد. 


مبلغ این وام چقدر است زیرا با توجه به شرایط فعلی پیش‌بینی می‌شود افزایش قیمت رقم قابل توجهی باشد؟

زرین فکر: در مورد جزئیات آن هنوز تصمیم‌گیری نشده است، اما قطعا پرداخت این وام بدون سود خواهد بود. 


شما برای عمل به تعهد خود در مقابل مشتریان باید قطعات مورد نیاز این خودرو را وارد کشور کنید، آیا اکنون برای ثبت سفارش و واردات با مشکل خاصی مواجه هستید؟

زرین فکر: در حال حاضر نه نرخ ارز نیمایی مشخصی است و نه ثبت سفارش برای قطعات خودرو باز شده است. اما امیدواریم با رفع مشکل این دو مورد و قیمت‌گذاری دقیق امکان تحویل خودرو به مشتریان و خریداران فراهم شود.

در مجموع نوع و نگرش شرکت ما در قیمت‌گذاری این است که قیمت‌ها رقابتی و منصفانه باشد. 


آیا شرکت تولید‌کننده چینی پس از اعمال تحریم‌های جدید حاضر به عمل به تعهد خود است؟ 

زرین فکر: مشکل را باید در وهله اول تعریف کرد، بطور کلی تا زمانی که بین دولت ایران و چین مشکلی وجود نداشته باشد، ما هم مشکلی خاصی نخواهیم داشت. تحریم‌ها جدی است، اما ما مشکل خاصی برای واردات این قطعات نداریم.

اما مشکلاتی برای حمل کالا وجود ارد و در حال حاضر تنها راه ارتباطی حمل کالا خط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که آن هم با توجه به حجم واردات فرآیندی زمان‌بر خواهد بود.


در مورد نقل و انتقالات مالی آیا مشکلی وجود دارد و آیا بانک کنلون چین همکاری لازم را انجام می‌دهد؟ 

زرین فکر: مشکل نقل و انتقالات مالی به قوت خود باقی است، زیرا اگر بانک کنلون چین هم دوباره مراودات مالی خود را از سربگیرد این موضوع در مورد مراودات مالی کالاهایی صادق است که در لیست تحریم‌های آمریکا قرار ندارد و از آنجا که قطعات CKD در لیست تحریم قرار دارد، مبادلات مالی آن از طریق این بانک امکان پذیرنیست. 

از گفت‌وگویی که با شما انجام شد نتیجه‌ای دقیقی در مورد زمان تحویل خودروها و همچنین قیمت آن استنباط نشد، لطفا در یک جمع‌بندی بفرمایید مشتریان تا چه زمانی برای تحویل این خودروها باید صبر کنند؟ 

زرین فکر: زمان و قیمت مشخص نیست اما تمام سعی ما جلب نظر مشتری است و قطعا برحسب شرایط سعی می‌کنیم بهترین تصمیم را برای برآورده شدن نظر مشتری اتخاذ کنیم. زمان تحویل این خودرو وابسته به تمام مواردی است که ذکر کردم. 

در حال حاضر خط تولید آماده است و کارگران ما آموزش‌های لازم را برای تولید این خودرو کسب کرده‌اند، فقط ما منتظر فراهم شدن شرایط تولید هستیم و به محض اینکه این شرایط فراهم شود تولید را آغاز خواهیم کرد.


مشتری در صورت انصراف چقدر سود انصراف دریافت می‌کند؟ 

زرین فکر: سود انصراف مطابق قرارداد به مشتری تعلق می‌گیرد./فارس
ارسال نظرات
موضوعات روز