جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
در گفت و گو با تیتر 20 عنوان شد:
در حال حاضر هنوز زمان اندکی را قادر به ادامه فعالیت با موجودی فعلی انبارها هستیم اما قطعا اگر این روند ادامه پیدا کند، تولید خودروسازی در شیب نزولی قرار میگیرد و قطعا صنعت قطعه سازی با مشکلات جدی مواجه می شود.
کد خبر: ۳۲۵۶۸
با تداوم کارشکنی های بانک کونلون، سونامی بزرگی برای صنعت خودروسازی در راه است!

تیتر20 - کونلون بانک، بانک کوچکی در چین است که برای ساماندهی روابط بانکی ایران با چین در دوره تشدید تحریم ها ایجاد شد .این بانک که در سال ۲۰۰۲ فعالیت خود را آغاز کرد در ابتدا یک موسسه و صندوق سرمایه گذاری کوچک بود که حتی در پکن هم شعبه‌ای نداشت. به تدریج و با توسعه روابط ایران و چین، این بانک یک شعبه در پکن نیز تاسیس نمود و به نحوی دولت چین با هدف حفاظت از سایر بانک‌های آن کشور در برابر تحریم‌های غرب علیه ایران، بانک کونلون را به عنوان مجرای اصلی نقل‌وانتقال پول با ایران انتخاب کرد. ارزش اموال کونلون بانک مرتب در سال‌های اخیر افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۰ ارزش اموال این بانک به مرز ۶ میلیارد دلار رسید و به گفته کارشناسان سود حاصل از تجارت با ایران برای این بانک منافع زیادی در پی داشته و در واقع از پول ایران است که این بانک چنین رشدی را تجربه نموده است.

البته این روند همکاری همیشه نیز چندان آرام و بر روال ثابتی نبوده و اغلب بازرگانان ایرانی طی سال های اخیر از مشکلات مبادله با این بانک گلایه داشته اند. از نرخ بالای کارمزد خدمات بانکی تا عدم مبادله با دلار و یورو و اصرار بر مبادله با یوان چین همواره از مشکلات انحصاری بودن این بانک در مبادلات تجاری در دوره تحریم ها بوده است.

البته به تازگی در پی اعمال تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران، بانک چینی کونلون دوباره در معاملات خود با ایران تغییراتی را اعمال کرده است. کارشکنی هایی که بیش از سایر صنایع، صنعت خودروسازی و قطعه سازان را متاثر کرده و در این زمینه مشکلات متعددی ایجاد نموده است.

در این خصوص گفت و گویی داشته ایم با شاپور سامعی، نایب رئیس انجمن قطعه سازان خودرو که در ادامه می خوانید:

لطفا برای تشریح بهتر شرایط بفرمایید که در حال حاضر مشکل اصلی بانک کونلون در روابط تجاری با ایران چیست و در شرایط کنونی چه مشکلاتی وجود دارد؟

- در ابتدا باید بگویم آنچه در حال حاضر به طور مرتب از سوی بانک مرکزی، اتاق بازرگانی، اتاق ایران و چین و سفارت ایران در چین به اطلاع ما می رسد اینست که خواسته ها و شرایط بانک کونلون از سوی این نهادها تامین شده و موانع همکاری برطرف شده است و به زودی روند همکاری آغاز خواهد شد، اما در عمل تا امروز یعنی 27 آذرماه سال جاری، هیچگونه اقدام عملی و مثبتی از سوی بانک کونلون دیده نشده و فقط اظهارنظر و امید به آینده است که ما از مسئولین داخلی می شنویم.

اما بنده به عنوان نماینده بخش بزرگی از قطعه سازان کشور که با جامعه قطعه سازی و صنعت خودرو درارتباط تنگاتنگ هستم، قاطعانه عرض می کنم در این مدت و بعد از تحریم های اکتبر، حتی یک مورد هم نبوده که بانک کونلون توانسته باشد اقدامی صورت دهد. البته بر اساس شنیده ها در حوزه غذایی و دارویی بانک کشاورزی چین (Agriculture ) همکاری های موردی با ایران داشته است.  

در خصوص شرایط موجود باید تاکید کنم که شخصا معتقدم کونلون به دلیل اینکه آمریکا صنعت خودروسازی را در ایران مستقیما مورد تحریم قرار داده است، این بانک نیز که اتفاقا دیگر کونلون قبلی نیست و طی سالهای اخیر از پول نفت ایران منفعت بسیاری کسب کرده و رشد و توسعه یافته است، تمایلی برای پذیرش ریسک تحریم های آمریکا ندارد و به عناوین مختلف کارشکنی می کند.

آیا کونلون رسما این عدم تمایل به همکاری را اعلام کرده است؟
- اعلام رسمی خیر ولی مدتهاست که این بانک به هیچ یک از درخواستهای ما ترتیب اثری نمی دهد، نه پاسخی به نمایندگان حضوری و نه حتی مکاتبات رسمی و اداری ما می دهد و نه بر اساس روال همکاری ترتیب اثری به صدور حواله جات صادره می دهد.

حتی طی چند روز گذشته، ثبت سفارشاتی را از سوی وزارت صمت انجام دادیم و به نحوی از طریق صرافی برای بانک کونلون حواله صادر کردیم، اما این بانک هیچگونه عکس العملی در این خصوص نشان نمی دهد و حتی پاسخگوی مکاتبات و تماس ها هم نیست.

البته تاکید می کنم در عین حال رسما هم اعلام عدم همکاری نمی کنند، که اگر این اتفاق می افتاد شرایط و وضعیت شفاف تر بود و در نهایت به نحوی تعیین تکلیف می شد. بهرحال تا این لحظه هیچ اقدامی انجام نشده است.

اما در خصوص اینکه چه اتفاقی در حال رخ دادن است، به نظر می رسد که کونلون دو هدف اصلی دارد و در حال انجام دو اقدام است. 

نخست اینکه با توجه به اینکه بر اساس الزامات اداره پولشویی چین، باید اسامی مشتریان و طرف های تجاری خود را با توجه به تحریم ها ارائه نماید، به دلیل منافعی که از راه تجارت با ایران دارد، سعی دارد در این اقدام تعلل و راهکاری برای دورزدن این موضوع بیابد.

ضمن اینکه با توجه به فشارهایی که روی ایران به لحاظ تحریم ها قرار دارد و از سویی بانک کونلون نیز بدون ایران نمی تواند به شکل فعلی به حیات پرسود خود ادامه دهد، در صدد است با طولانی کردن زمان انتظار، شرایط را برای ما سخت تر کند تا با پیشنهاد درصدهای بالاتری در معاملات، کارسازی کند و واقعیت اینست که هرچه زمان بگذرد کونلون به هدف خود نزدیک تر می شود و در واقع شرایط برای صنعت خودرو و قطعه سازی کشور به نحوی پیش می رود که شاید مجبور باشیم نرخ درصدهای بالاتر و شرایط سخت تر را نیز بپذیریم.

در صورتی که در نظر بگیریم صنعت خودروی ایران سالیانه حداقل یک میلیارد یورو گردش مالی با بانک های خارجی داشته باشد، 3 درصد بیشتر برای بانک کونلون چین رقمی معادل 3 میلیون یورو خواهد بود و قطعا این رقم بزرگی است که بانک چینی نمی تواند به سادگی از آن چشم پوشی کند.

البته قرار بود در صورت عدم همکاری بانک کونلون بانک های جایگزین دیگری به صنعت خودرو و قطعه سازی معرفی شود که هنوز در این زمینه نیز اتفاقی نیفتاده است

در چنین شرایطی آینده صنعت قطعه سازی و خودروسازی چه خواهد بود؟
- واقعیت امر این است که وقتی گفته می شود هر قطعه سازی یک درصد خودکفایی ای دارد درست است، اما هیچ قطعه سازی در ایران نیست که صد درصد خودکفا و بی نیاز از بازارهای بین المللی در زنجیره تامین کالا باشد. همه قطعه سازان مستقیم یا با واسطه نیازمند تبادلات خارجی هستند.

در حال حاضر هنوز زمان اندکی را قادر به ادامه فعالیت با موجودی فعلی انبارها هستیم اما قطعا اگر این روند ادامه پیدا کند، تولید خودروسازی در شیب نزولی قرار می گیرد و قطعا صنعت قطعه سازی با مشکلات جدی مواجه می شود. زنجیره تامین خودرو وابسته به یک حلقه حدودا 600 تایی از قطعه سازان مختلف است و هرجا این زنجیره تامین قطع شود قطعا بقیه نیز قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

اگرمشکل بانک کونلون یا معرفی بانکهای جایگزین حل نشود، پس از اتمام موجودی محدود انبارها و طولانی شدن این فرآیند سونامی بزرگی را شاهد خواهیم بود. در شرایط فعلی و با این سرعت نمی توان سودای خودکفایی صنعت خودرو را محقق ساخت و قطعا این رویای خامی بیش نیست.

در پایان باید تصریح کنم مسئولین باید سریعتر چاره ای بیندیشند چرا که با تعابیر خوش بینانه بدون پشتوانه عملی، کاری صورت نخواهد گرفت.

   
 

ارسال نظرات
موضوعات روز