شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴
لوازم خانگی ارزان می‌شود. این جمله را محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به رسانه‌ها اعلام کرده و گفته است مردم فعلا برای خرید لوازم خانگی عجله نکنند.
کد خبر: ۳۲۶۵۰
تا اطلاع ثانوی تخفیف به جای ارزانی لوازم خانگی

تیتر20 -  لوازم خانگی ارزان می‌شود. این جمله را محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به رسانه‌ها اعلام کرده و گفته است مردم فعلا برای خرید لوازم خانگی عجله نکنند. طحان‌پور توضیح داده بود که قیمت‌ سبد محصولات سه برند داخلی و برخی محصولات دو برند ترکیه‌ای و آلمانی از شنبه هفته گذشته نزولی شود. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که با گذشت یک هفته از وعده طحان‌پور، بررسی قیمت لوازم خانگی در بازار نشان می‌دهد قیمت‌ها تکان نخورده است و البته میری، نایب‌رئیس اتحادیه لوازم خانگی هم به «شهروند» می‌گوید:   «درحال حاضر قیمت محصولات مادر مصرفی در تولید لوازم خانگی نه‌تنها هیچ کاهشی نداشته، بلکه روند صعودی هم به خود گرفته است. از طرفی قیمت ارز نیما هم تغییر چندانی نکرده است. در چنین شرایطی چطور می‌توان انتظار داشت قیمت لوازم خانگی کاهش پیدا کند؟»

به گفته او، آمارهای بانک مرکزی هم نشان می‌دهد تورم نقطه‌به‌‌نقطه تولیدکنندگان در آبان‌ماه به ٨٠‌درصد رسیده، مسأله‌ای که نشانگر این است که هزینه‌های تولید همچنان افزایشی است. اگر این مسأله را در کنار ممنوعیت واردات لوازم خانگی بگذاریم، در همان ابتدا وعده ارزانی این کالاها کمی دور از دسترس به نظر می‌رسد.

سیدعلیرضا موسوی‌مجد، رئیس هیأت‌مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران از دیگر فعالان این صنف است که کاهش قیمت لوازم خانگی را کمی دور از دسترس می‌داند.  او پیشتر گفته بود که از شروع ‌سال ١٣٩٧ دولت برای شرکت‌های عرضه‌کننده لوازم خانگی ارز دولتی ٤‌هزار تومانی را به ٩‌هزار تومان افزایش داده است و بسیاری از فعالان این حوزه به مدت چند ماه با ارز ٩‌هزار تومانی مواد اولیه و محصولات خود را تهیه می‌کردند، به همین دلیل با کاهش نرخ ارز به شرایط نقطه سربه‌سر رسیده‌ایم و کاهش قیمت لوازم خانگی در این شرایط منطقی نخواهد بود.

تخفیف یا ارزانی؟

در این میان هستند برندهایی همچون دوو و اسنوا که برای جذب نقدینگی و خروج بازار دست به دامن دادن تخفیف به مشتریان خود شدند و سعی دارند با  دادن کارت هدیه‌هایی از ٢۵٠‌هزار تا ٣‌میلیون تومان کمی از بار سنگین رکود در بازار را کم کنند.  جشنواره ویژه فروش این محصولات از بیستم آذر‌ماه شروع شده و معلوم نیست که تا کی ادامه پیدا کند. آنگونه که فروشندگان بازار می‌گویند برای استفاده از تخفیف باید تا آخر این ماه کالا را نصب کنید، در غیر این صورت تخفیف به شما تعلق نمی‌گیرد، البته آن هم تنها در چند مدل گرانقیمت است و مدل‌های ارزان این برندها اصلا جشنواره ندارند. در این جشنواره‌ها به‌ازای خرید ماشین‌‌لباسشویی ٢۵٠‌هزار تومان و به‌ازای خرید برخی مدل‌های یخچال دوقلو و ساید‌‌بای‌ساید کارت هدیه ٢ تا ٣‌میلیون تومانی به مشتری داده می‌‌شود که بعد از نصب، این مبالغ به حساب آنها واریز می‌شود.

برندهای سامسونگ و ال‌جی هم ارزان می‌شود یا نه؟

البته  نایب‌رئیس اتحادیه لوازم خانگی که این تخفیف‌ها را ناشی از رکود بازار می‌داند، می‌گوید: «با وجود جلسات متعدد با برندهای پرفروش بازار، برندهایی چون سامسونگ و ال‌جی حاضر به کاهش قیمت نیستند. صاحبان این برندها مدعی هستند که بدهی خود را با کره با ارز نیمه ‌تسویه می‌کنند و حتی در برخی از موارد که تامین ارز از محل بانک مرکزی به کندی انجام می‌شود، ناچارند ارز مورد نیاز خود را از بازار به قیمت آزاد تامین کنند، در چنین شرایطی امکان کاهش قیمت وجود ندارد.  اما برندهایی همچون  دوو و اسنوا به دلیل  رکود و کاهش حجم تقاضا ناچار شدند از سود خود چشم‌پوشی کنند تا بتوانند  تولید را ادامه بدهند.

انتظار افت قیمت در برندهای خارجی را نداشته باشید

واردات برندهای خارجی به ایران همچنان محدود است و تا زمانی که این ممنوعیت ادامه دارد، نمی‌توان انتظار افت قیمت‌ها را داشت. به گفته نایب‌رئیس اتحادیه لوازم خانگی بخشی از اجناس خارجی که در بازار وجود دارد، موجودی باقی‌مانده در انبارهای این برندهاست، بخشی همان محصولاتی است که پیش از ممنوعیت واردات ثبت و سفارش آنها انجام شده بود و بخش  زیادی هم از محل قاچاق از مرزهای جنوبی و کردستان تامین می‌شود. او با بیان این‌که قاچاق لوازم خانگی این روزها به دلیل ممنوعیت واردات چندین برابر شده است، ادامه داد: «قاچاق براساس ارز بازار آزاد انجام می‌شود و از طرفی به دلیل کمبود کالا، مبنای  قیمت‌گذاری مشخصی ندارد و هر واحد صنفی به صورت سلیقه‌ای اجناس را در بازار عرضه می‌کند./ شهروند
ارسال نظرات
موضوعات روز