شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
تیتر20 بررسی می کند؛
برپایی جلسات حضوری مدیران یک بانک در رده های مختلف در شهرها و نقاط مختلف جغرافیایی، علاوه بر اینکه از نظر زمانی هزینه بسیاری را بر بانک تحمیل می کند، هزینه های بالایی از نظر جابه جایی، اسکان، حق جلسه و پذیرایی بر دوش سیستم بانکی خواهد گذاشت. هزینه هایی که با استفاده از ارتباطات مجازی به حداقل میزان ممکن کاهش خواهد یافت.
کد خبر: ۳۲۶۷۱
تقابل تفکر سنتی با بانکداری دیجیتال

تیتر20 -  صحبت از عزیمت شبکه بانکی کشور به سوی دروازه های بانکداری دیجیتال، بدون فراهم سازی مقدمات فکری و ساختاری در صنعت بانکداری و بیش از همه بدون ایجاد تحول در پارادایم ذهنی و اجرایی مدیران بانکی کشور، ادعایی بیش نیست. دیجیتالی شدن بانکداری را در کشور نباید فقط به ابزارهای دیجیتال و تحولات سخت افزاری در این عرصه وابسته دانست و صرفا به فراهم سازی بسترهای الکترونیک در تراکنش های بانکی و تجهیز سخت افزاری و نرم افزاری دانش دیجیتال در این عرصه بسنده نمود.

به نظر می رسد برای تحقق دقیق و کامل این مهم، نخست باید ذهن و اندیشه مدیران بانکی کشور را در سطوح بالا و حتی متوسط اجرایی به این دانش و بینش مجهز نمود. چرا که دیجیتالی شدن فرآیندها و ساختارهای کهنه و رسوب گرفته اداری در ایران به اندازه تحول در بسترهای فنی اهمیت دارد و تفکر کهنه و سنتی نمی تواند در عصر بانکداری مدرن، تحولات لازم را پیش بینی و اجرایی کند و صرفا در این راه دنباله رو نابلدی خواهد بود که فقط الفاظ زیبا به کار می برد.

در عصر ارتباطات دیجیتال، همفکری مدیران نیاز به جلسات حضوری متعدد ندارد 

قطعا در یک سیستم باز و پویا، همواره برای بررسی شرایط و مسائل و انتخاب بهترین راهبردها و استراتژی های مختلف مدیریتی، نیاز به همفکری و مشورت وجود دارد، اما با پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن اینترنت، اکنون امکان برگزاری جلسات به ‌صورت غیرحضوری نیز فراهم آمده است. بهره گیری از ابزارهای مدرن، نظیر ویدئو کنفرانس از شیوه های کارآمدی است که امروزه تقریبا در تمام سازمان های پیشرو مرسوم و فراگیر است.

توجه به اهمیت رویکرد مجازی در ارتباطات سازمانی از جمله مسائل مهمی است که باید در سطوح مختلف ارتباطی به آن توجه ویژه داشت.

به کارگیری شیوه های ارتباطات مجازی در نشست ها و جلسات، علاوه بر کاهش محسوس هزینه ها و صرفه جویی در وقت و انرژی، می تواند منجر به حصول نتایج بهتر و قابل قبول تری نیز گردد، چرا که در این شرایط امکان حضور تمام ذینفعان و صاحب نظران و تصمیم گیران در هر نقطه جغرافیایی فراهم خواهد بود و سبب هم افزایی بهتر فکری و تصمیم سازی های موثرتری خواهد بود.

هم چنین برپایی این شیوه از جلسات با کاهش مصرف انرژی و ساده‌سازی امور، علاوه بر دستاوردهای برون سازمانی نظیر کمک به حفظ محیط زیست، همچنین به تسریع فرآیندهای ضروری در ارتباطات سازمانی نیز، کمک شایانی می‌کند.

در شرایط فعلی و چالش های پیش رو در نظام بانکی کشور، قطعا بکارگیری امکانات و روش های جدید در جهت افزایش درآمد و بهینه سازی
و مدیریت هزینه ها امری بیش از گذشته ضروری است. برپایی جلسات حضوری مدیران در شهرها و نقاط مختلف جغرافیایی، علاوه بر اینکه از نظر زمانی هزینه بسیاری را بر بانک تحمیل می کند، هزینه های بالایی از نظر جابه جایی، اسکان و پذیرایی بر دوش سیستم بانکی خواهد گذاشت. هزینه هایی که با استفاده از ارتباطات مجازی به حداقل میزان ممکن کاهش خواهد یافت.

آنچه که در نهایت از بکارگیری ویدئو کنفرانس در سازمان‌ها حاصل خواهد شد، ایجاد تحول، چالاکی و سرعت بخشیدن به فرایندهای کاری است. این سرویس امکان برگزاری تعداد جلسات بیشتر در طول روز، رابطه‌ بهتر با همه ذینفعان، مستندسازی اطلاعات و بسیاری امکانات دیگر را فراهم می‌کند.

اما با وجود همه این امکانات و دستاوردها، هنوز شاهدیم در بدنه بخش بزرگی از شبکه بانکی کشور، درون بانک های مختلف و حتی در ارتباطات کلان نظام بانکی، همچنان اغلب جلسات به صورت حضوری و نشست های فیزیکی برگزار می شود و بازتاب رسانه ای این نشست ها نیز عموما بدون ذکر دستاوردهای مشخص و صرفا بر اساس گزارش رویدادهای ماوقع پایان می یابد.

بانک ایران زمین؛ یک نمونه عملی

محمدحسین استاد،مدیر روابط عمومی بانک ایران زمین در این خصوص، ضمن تائید مواهب استفاده از ابزارهای مجازی در برگزاری جلسات در شبکه بانکی و بهره گیری از ظرفیت ارتباطات مجازی، به خبرنگار تیتر20 گفت: گذار از همه شاخص های بانکداری سنتی به بانکداری دیجیتال، لازمه دستیابی همه جانبه شبکه بانکی به مواهب بانکداری دیجیتال است. در همین زمینه اتفاقا بانک ایران زمین نیز برای تحقق هدف گذاری تعیین شده این بانک برای سال 1400 که تبدیل شدن به بانک تمام دیجیتال ایران است، تمام جلسات درون سازمانی بین کمیته های مختلف و سمینارها را با استفاده از ویدئو کنفرانس و به صورت دیجیتالی برگزار می نماید.

محمدحسین استاد افزود: حتی بحث آموزش هم در بانک ایران زمین بر بستر امکانات مجازی ساماندهی شده و تمام این نوع خدمات از طریق کانال های ارتباطی مجازی به همه همکاران در سراسر ایران منتقل می شود، البته در مواردی نیز نشست های فیزیکی نیز برگزار شده که عموما برآیند ساعت ها نشست و جلسات غیرحضوری است که عملا برای هم افزایی بیشتر است. 

وی با اشاره به پوشش مستمر نشست ها و جلسات در وب سایت بانک ایران زمین افزود: پوشش رسانه ای این جلسات هم بر اساس اصل شفاف سازی و اطلاع رسانی به سهامداران و ذینفعان است و به طور مستمر تمایل داریم همه اخبار و اتفاقات در اختیار آنها قرار بگیرد و این مبتنی بر استراتژی ارتباطات دوسویه در بانک ایران زمین است.

برای نتیجه بهتر و کامل، همه ساختارهای سنتی نیاز به بازبینی و تحول دارند

در نهایت به نظر می رسد شبکه بانکی کشور در همه زمینه ها و ارکان نیاز به خانه تکانی ساختاری دارد، توجهات جدید بانک مرکزی برای تحول در عرصه بانکداری کشور و جلوگیری از هدررفت منابع، اتفاقا رخداد مبارکی است که باید آن را به فال نیک گرفت اما به نظر می رسد در ساختارهای داخلی نیز مدیران بانکی کشور باید خود چاره ساز برخی کندی ها و تاخیرها باشند و برای تحقق بانکداری مدرن در مجموعه های تحت مدیریت خود، به همه ارکان و ساختارها توجه نشان دهند، صرفه جویی از همین راههای باریک هم ممکن است./سارا دلیریان



ارسال نظرات
موضوعات روز