جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
تیتر20 بررسی می کند؛
وب سایت بانک ها و مراکز مالی به دلیل نقل و انتقالات پولی می بایست ویژگی های خاصی را نسبت به سایر وب سایت ها با موضوعات دیگر داشته باشد.
کد خبر: ۳۲۶۹۲
روزگار سپری شده وب سایت های خسته و کسل کننده بانک ها!

تیتر20 - وب سایت هر مجموعه عموما به عنوان دروازه ورود و حضور مخاطب عام و مشتریان خاص هر سازمانی محسوب می شود. رعایت اصول حرفه ای و پیروی از استانداردهای روز دنیا در طراحی وب سایت بانک، در فضای رقابتی بین بانک ها می تواند عامل تعیین کننده ای در جذب مخاطب و فراگیری خدمات و امکانات یک بانک در میان طیف وسیع تری از مشتریان محسوب شود. 

علاوه بر اصول کلیدی در گرافیک و طراحی یک سایت، وب سایت بانک ها و مراکز مالی به دلیل نقل و انتقالات پولی می بایست ویژگی های خاصی را نسبت به سایر وب سایت ها با موضوعات دیگر داشته باشد. یکی از مهمترین این نکات ایجاد اعتماد بین مشتری و بانک خواهد بود. 

در این زمینه نکات بسیار زیادی می بایست در کنار هم رعایت شوند تا بتوانند این اعتماد را قوت بخشیده تا نتیجه این اعتماد که سرمایه گذاری مشتری در بانک مورد نظر می باشد تحقق یابد .

چرا که امروزه با گسترش کلاهبرداری های اینترنتی و موضوعات مرتبط با فیشینگ، جلب اعتماد مخاطب در نگاه نخست شاید یکی از سخت ترین گامهایی است که طراحان یک سایت باید بتوانند با قدرت و دقت آن را پیاده سازی نمایند.

گام نخست، طراحی جذاب و تعاملی:

در نخستین مرحله برای طراحی سایت بانک ها و مراکز مالی بایستی از سبکی استفاده شود که از لحاط ظاهری کاملا رسمی، جذاب و قابل اعتماد باشد. البته بد نیست در پیاده سازی گرافیکی طرح  با ترفندهایی تلاش کرد تا سلیقه مخاطبان ایرانی نیز در طرح لحاظ شود و به شیوه ای تلفیقی دست یافت. البته این بخش کار مشکلاتی نیز دارد چرا که به صورت کلی طراحی گرافیک صفحات وب در کشور ما با طراحی وب سایت در جهان و به خصوص طرح های اروپایی بسیار متفاوت خواهد بود. به خصوص اینکه طرح هدف برای بانک دولتی باشد چون در این ساختار، عموما سلیقه های خاصی وجود دارد که طرح نهایی می بایست از آنها پیروی کند.

در زمینه طراحی، موضوع ترکیب رنگها نیز اهمیت خاصی دارد، چرا که علاوه بر اهمیت رنگ سازمانی هر بانک در وب سایت آن، توجه به سایر رنگ های زمینه و همخوانی با فیلد صنعت بانکداری نیز اهمیت ویژه ای دارد.

به عنوان مثال در وب سایت جدید بانک سپه، به گفته مسئولین آن برای ایجاد جذابیت بصری در وب‌سایت جدید این بانک با استفاده از روانشناسی رنگ‌ها از رنگ نارنجی به‌عنوان نماد سرزندگی، اجتماعی، شادی و تلاش، از رنگ آبی نماد ثبات، اعتماد و تعهد و همچنین از رنگ بنفش به نشانه معنویت، وقار، اعتبار، نفوذ و به‌روز بودن استفاده شده است.

توجه ویژه به جایگذاری مناسب اجزای سایت:

در این مورد باید توجه کرد که نخستین نیاز کاربر در مواجه با وب سایت یک بانک، موضوع دستیابی به اطلاعات و خدمات است، بنابر این باید در مبانی اولیه به مسائلی چون دسترسی پذیری، کاربرد پذیری، معماری اطلاعات و طراحی تعاملی توجه داشت و در کنار طراحی بصری مناسب، به این موارد نیز دقت نمود:

رعایت ارتفاع مناسب سایت تا برای مشاهده اطلاعات مخاطب به طور مکرر مجبور به استفاده از اسکرول نشود
طراحی واکنش‌گرا برای تلفن همراه (Responsive) چرا که امروزه بسیاری از مخاطبین از تلفن همراه و تبلت برای سرکشی به سایت بانک مورد نظر خود استفاده می کنند
چیدمان مناسب خدمات بانک مثل ورود به حساب بانکی یا باشگاه مشتریان ، افتتاح حساب ، موبایل بانک ، تلفن بانک و … که باید در نگاه نخست در دسترس مخاطب قرار بگیرد.
اجتناب از شلوغی و پراکندگی زیاد داده ها 
استفاده از تصاویر با حجم کم برای دسترسی بیشتر و ساده تر مخاطبان
ایجاد امکان مناسب برای اطلاع رسانی ها و اخبار ویژه بانک

اهمیت ارائه محتوای مفید، شاخص و موثر:

علاوه بر موضوع طراحی، بحث تولید و ارائه محتوا یکی از نکات بسیار کلیدی در جذابیت و کارایی یک وب سایت محسوب می شود. بی گمان رسالت عمده یک وب سایت بانکی موضوع اطلاع رسانی است و سایر خدمات بانکی در زیرشاخه آن، یعنی اینترنت بانک هر بانکی تعریف می شود که بعدا به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت. اما هنر اصلی مجموعه روابط عمومی یک بانک اینست که هم در مرحله طراحی و هم در مرحله نگهداری و به روز رسانی سایت، با ارائه مطالب مفید و جذاب، کاربران و مخاطبان سایت را متقاعد کند که بانک موردنظر، همیشه حرف و خدمت جدیدی برای ارائه دارد، چه بسا بسیاری از افراد در مواجهه با سایت یک بانک تصمیم بگیرند مشتری یک سایت باشند یا نه و اساسا رابطه خود را با بانک بر اساس داده های اطلاعاتی بر روی سایت یک بانک تعریف کنند.

بنابراین ارائه مطالب هم در کیفیت محتوا و هم در شکل ظاهری آن بسیار برای موفقیت یک سایت مهم و موثر است. پرهیز از مطالب کلی گویانه و تکراری و ارائه اطلاعات به صورت مختصر و کاربردی نظیر استفاده مناسب از اینفوگرافی یکی از بهترین شیوه هاست.

البته یک بررسی ساده و مقایسه ای بین وب سایت بانک های ایرانی و نمونه هایی از بانک های مطرح در سایر نقاط دنیا، گویای این واقعیت است که بسیاری از بانکهای ایرانی در این بخش با ضعف جدی مواجه هستند. وب سایت هایی غیرجذاب، غیر کاربردی و دچار افراط و تفریط در طراحی. سایتهایی که همچنان با صرف هزینه های بالا، نتوانسته اند جایگاه خود را به درستی و تمامی بین مخاطبان در فضای مجازی محکم کنند.

در گزارشات بعدی به بررسی نمونه هایی از این سایت ها خواهیم پرداخت./سارا دلیریان

ارسال نظرات
موضوعات روز