چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
تیتر 20 بررسی می کند؛
گرچه امروزه خدمات مبتنی بر تلفن همراه و درگاههای اینترنتی مشتری محور، رقبای قدرتمندی برای شیوه های قدیمی تر نظیر دستگاههای خودپرداز محسوب می شوند اما خودپردازها می توانند با بازنگری های متناسب، نقش موثری در کاهش هزینه و افزایش سود آوری بانکها ایفا نمایند.
کد خبر: ۳۲۹۳۴
ضرورت تحول در دستگاههای خودپرداز بانکی!/ ماشین CRM به جای ATM

تیتر20 - نظام بانکی و پولی با شتابی باورنکردنی در اقتصاد دنیا در حال تحول و تغییر است و توسعه فناوریهای نوین و مفاهیم جدیدی نظیر بانکداری دیجیتال و زیرمجموعه ای از خدمات نوین بانکی بر بسترهای نرم افزاری و دیجیتالی، نوید از تحولات گسترده تر در آینده نزدیک می دهد. 

حوزه بانکداری بیش از هر زمان دیگری در تلاش است که به لحاظ پیشرفت تکنولوژیکی بتواند به نیازهای جدید مشتریان پاسخی مناسب ارائه دهد و با راه حل های مبتنی بر فرآیندهای دیجیتال و بدون دخالت مستقیم عوامل انسانی، با افزایش سود و سهم بازار خود بتواند بر چالش های اقتصادی پیش رو فائق آید.

این در حالی است که همچنان یکی از مشکلات اصلی در نظام بانکی و اقتصاد ایران، اتکای بانک‌ها به درآمد حاصل از درآمدهای مشاع بانکی و نادیده انگاشتن خدمات متنوع و ابزارهای و کانال های متنوع و نوین ارائه خدمات بانکی است. نتیجه این مدل بانکداری، تمرکز بیش از اندازه بانک‌ها بر کسب درآمد از رسوب منابع و رقابت بر سر جذب سپرده و بنگاهداری و شرکت داری بانک ها بوده‌است که آنها را هر روز پیش از گذشته با چالش های متعدد در حوزه صحت عملکرد مطلوب و نیز کسب درآمد و سودآوری متناسب مواجه کرده و سبب اختلالی در نظام بانکی کشور شده که کارشناسان از آن با عنوان «کارایی پائین و نامطلوب شبکه بانکی در ایران» یاد می کنند.

خدمات نوین بانکی، راهکار نجات بانکداری برای آینده

در شرایطی که بانک های بزرگ دنیا رقابت های جدی و سازنده ای را در حوزه خدمات نوین بانکی و محصولات و کانالهای متنوع ارائه خدمات به مشتریان بانکی خود آغاز کرده و به طور جدی عزیمت خود را به سوی بانکداری دیجیتال و مبتنی بر ارائه سرویس های نوین و جذاب بانکی آغاز نموده اند، در ایران هنوز و همچنان سیستم بانکی گرفتار پرداخت مابه التفاوت نرخ سود و تسهیلات، واسطه گری وجوه و بنگاهداری و فعالیت های اقتصادی نه چندان مرتبط است.

در شرایط فعلی همه‌چیز در حال تحول است و اخبار موجود در خصوص بانک‌ها نشان می‌دهد با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند. در شرایطی که عرصه بین الملل برای فعالیت بانک های ایرانی مجال چندانی نمی دهد، قطعا یکی از راهکارها برای تغییر و تحول در شرایط فعلی، تمرکز بر ارائه خدمات و سرویسهایی است که هزینه ها را کاهش و حاشیه سود بانک ها را افزایش دهد. در این مسیر قطعا سیستم بانکی باید خود را در اعطای سرویسها و خدمات، ملزم به اصلاح هزینه‌ها و درآمدها نماید تا بتواند با شرایط فعلی و دیجیتالی هماهنگ باشند.

یکی از این روشها بازنگری و به روز رسانی در کانالهای ارائه خدمات در سیستم بانکی است. گرچه امروزه خدمات مبتنی بر تلفن همراه و درگاههای اینترنتی مشتری محور، رقبای تازه نفس و قدرتمندی برای شیوه های قدیمی تر نظیر دستگاههای خودپرداز محسوب می شوند اما دستگاههای خودپرداز نیز می توانند با بازنگری های متناسب و ارتقای جایگاه در ارائه خدمات، نقش موثری در کاهش هزینه و افزایش سود آوری بانکها ایفا نمایند.

دستگاههای خودپرداز بانکی، نیازمند تحول اما همچنان بی رقیب!

دستگاههای خودپرداز یکی از کانالهای ارائه خدمات بانکی در ایران است، این کانال که اتفاقا به دلیل شرایط ویژه اقتصادی ایران و مبادلات اقتصادی عمدتا مبتنی بر پول نقد در کشور، از محبوب ترین کانالهای دریافت خدمات بانکی در کشور است، این روزها حتی با ورود رقبای جدید و جدی نظیر موبایل بانکها و سرویس های پرداخت اینترنتی همچنان رقیب سرسخت و یکه تازی به نظر می رسد. 

در واقع دستگاه‌های خودپرداز نقش مهمی در انجام تراکنش‌های نقدی و غیرنقدی و به تبع آن در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند و ارتباط مشتریان با بانک را حفظ می‌نمایند، چرا که با وجود تنوع کانالهای موازی، قابلیت ارائه پول نقد در دستگاههای خودپرداز امکان متمایزی است که همچنان دستگاههای ATM را به گزینه ای بی رقیب مبدل ساخته است. واقعیت این است که ایران یک کشور مبتنی بر پول نقد (Cash Based ) است و پول نقد بین مردم جاری است و این سبب می‌شود که دستگاه خودپرداز در بانکداری خرد در کشور ما جایگاه خاصی داشته باشد.

البته باید توجه داشت که دستگاه‌های خودپرداز نیز با گذشت زمان در حال تغییر و تکمیل هستند تا نیازهای جدیدی را برای مشتریان برطرف کنند. در حال حاضر دستگاه جدیدی در بسیاری از کشورها راه اندازی شده که علاوه بر خاصیت‌‌های یک ATM، امکان دریافت وجه را هم در خود دارد. این دستگاهها که به آن Cash Recycler Machine یا Cash Recycler System نیز گفته می شود عموما با نام اختصاری CRM و خوددریافت-خودپرداز شناخته می شوند. از طرفی، قابلیت‌های امنیتی جدید مانند احراز هویت به وسیله الگوهای بیومتریک در حال اضافه شدن بر روی این دستگاه‌ها است که قابلیت های آن را بیشتر و سبب می شود رقابت سایر کانال ها با آن بیش از پیش دشوار گردد.

چرا دستگاههای خوددریافت-خودپرداز می تواند گزینه موثری در ترسیم آینده بانکداری در ایران باشد؟

علیرغم رشد پرداخت‌های الکترونیکی، پول نقد هم چنان روشی برتر در بسیاری از نقاط جهان است. به گزارش عصر بانک، بر اساس پژوهش‌های حوزه بانکداری، حجم برداشت پول نقد از خودپرداز در سال 2022 از رقم 142 میلیارد دلار بالاتر می‌رود که معادل 3 هزار و 182 برداشت از هر خودپرداز در ماه است. هزینه مدیریت پول نقد سالانه به 400 میلیارد دلار می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود سالانه بین 2 تا 10 درصد افزایش داشته باشد.
 
بنابراین برای بانکها، هزینه مدیریت پول نقد بزرگ‌ترین گروه هزینه‌های عملیاتی خودپرداز است. خودپردازهای تک‌کاره دیگر نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای بانک‌هایی باشند که با هزینه‌های بالا و بار کاری در اثر مدیریت پول نقد مواجه شده‌اند.

ماشین خودپرداز-خوددریافت(CRM) خودپردازی است که برای تبدیل دریافت‌های واریز شده برای استفاده در برداشت‌های بعدی طراحی شده است. علت اینکه بانکها باید از ATM به ماشین خودپرداز-خوددریافت مهاجرت کنند صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. ماشین CRM  در مقایسه با ATM  تک کاره، به‌واسطه به حداقل رساندن تأمین پول نقد، موجودی پول نقد و ارائه قابلیت‌های قابل‌تعمیم بیشتر، ایجاد زمان فعالیت بیشتر و ایجاد سود کوتاه‌مدت و بلندمدت برای توسعه‌دهندگان خودپرداز، هزینه‌های مدیریت پول را به حداقل می‌رساند.
 
بر اساس آمارهایGRG Banking، یک CRM می‌تواند هزینه‌های روزانه عملیات ATM را بین 18 تا 25 درصد کاهش دهد. یک ATM می‌تواند به بانکها کمک کند سالانه تا 948 هزار دلار برای هر 100 ATM صرفه‌جویی کنند و هزینه‌های تأمین، بازسازی، انباشت پول نقد، امنیت و نیروی کار را کاهش دهد.

دستگاههای CRM  و همه تحولاتی که به ارمغان می آورند!

در مدلهای جهانی، امروزه حتی گامهای روبه جلوتری نیز برای تحقق صرفه جویی بیشتر، سودآوری بالاتر و تامین بیشتر رضایت مشتریان فراهم آمده است.بسیاری از بانک‌ها از خودپردازهای متصل به فین‌تک برای تأمین دسترسی آسان مشتریان به خدمات بانکی استفاده کرده‌اند. این ماشین‌ها اولین گام بانک‌ها به سمت دگرگونی دیجیتال تلقی می‌شوند. برای نمونه CRMهای پیشرفته از چندین سیستم احراز هویت مانند رگ کف دست، رگ انگشت، اثرانگشت و تشخیص چهره استفاده می‌کند. آنها نه‌تنها امنیتی بالا، منحصربه‌فرد و سهل برای مشتریان به ارمغان می‌آورند، امکاناتی برای ادغام خدمات نیز فراهم می‌کنند.
 
حتی برای پاسخگویی به نیازهای در حال تغییر مشتریان، خدمات ارزش‌افزوده فراوانی روی این دستگاه‌ها پیش‌بینی شده است مانند تبادل ارز، خرید محصولات مالی به‌صورت آنلاین، تراکنش‌های موبایلی و روبات مشاور.

در کلاس جهانی امروزه افزایش درآمدهای بانکی از راه درآمدهای مشاع مدلی منسوخ و فاقد ارزش سرمایه گذاری محسوب می شود. بانکهای موفق دنیا امروزه با سرمایه گذاری بر همین راهکاریهای موثر تکنولوژیک توانسته اند حاشیه سود و درآمد بانکی را به طور چشمگیری افزایش دهند.

 آیا وقتی استفاده از همین دستگاههای CRM تا این حد می تواند در حاشیه سود و درآمد بانک ها تاثیر مثبت ایجاد نماید و اتفاقا در داخل کشور هم شرکتهای معتبر و موفقی برای ارائه این دستگاهها  وجود دارد، شبکه بانکی کشور تا کجا مجاز است هزینه عدم بهره گیری از این راهکارهای نوین را به مشتریان خود تحمیل نماید؟؟؟

گرچه این امکان به طور محدود در برخی از بانکها و نقاط معدودی ارائه شده ولی هنوز آنطور که باید در نظام بانکی به رسمیت شناخته نشده است. آیا هنوز وقت آن نرسیده که بانکها سود و درآمد خود را از محل ارایه خدمات متنوع، مدرن و به هنگام به جای شرکت داری و اعطای سودهای سپرده حاصل کنند؟! / سارا دلیریان


ارسال نظرات
موضوعات روز