جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
لیلا مشکانی مدیر بیمه های آتش سوزی بیمه پارسیان در گفت وگو با تیتر20:
حتی بزرگترین و مقتدرترین نهادها نیز در صورت بروز حادثه برای بازسازی موارد آسیب دیده با مشکلات جدی مواجه می شوند. بر این اساس بیمه نامه آتش سوزی در مجتمع های مسکونی یکی از ضروریات آپارتمان نشینی و یکی از مهمترین پوشش های بیمه ای است که می تواند میزان آسیب رسیده را در صورت بروز حادثه به حداقل میزان ممکن کاهش دهد.
کد خبر: ۳۳۰۱۱
درطرح بیمه جامع مجتمع های مسکونی هزینه اسکان موقت واسباب کشی هم دیده شده است

تیتر20 - آتش سوزی یکی از شایع ترین خطرهایی است که می تواند بر اثر حادثه و در زمانی کوتاه، سرمایه های افراد و بنگاههای اقتصادی را نابود و حاصل یک عمر تلاش انسان ها را بر باد دهد. گرچه اقدامات پیشگیرانه عقلایی ترین روش برای حفاظت و جلوگیری از تبعات زیان بار حادثه است اما تجربه نشان می دهد هیچ شرایطی با وجود پیشرفته ترین دستگاهها و امکانات فنی ضدحریق نمی تواند به طور قطعی از بروز حادثه جلوگیری نماید به طوری که بر اساس آمارموجود در سال 1385 مجموعا 9 هزار و 156 حادثه آتش سوزی یعنی متوسط حدود روزی 25 حادثه ثبت شده است، همچنین این رقم در سال 1393 به طورمیانگین به55 حادثه آتش سوزی در هر روز رسیده است. 

امروزه با تغییر سبک زندگی در شهرها و گسترش روزافزون مجتمع های مسکونی در بافت های شهری، و تجربه حوادث مختلف طی سال های گذشته سبب شده تا اهمیت بیمه مجتمع های مسکونی بیش از پیش احساس شود. بنابر این شایسته نیست که افراد به دلیل بی‌اطلاعی از انواع بیمه آتش‌سوزی در مجتمع های مسکونی یا سهل‌انگاری، ناخواسته متحمل خسارتی جبران ‌ناپذیر شوند که تأثیری قابل ملاحظه بر زندگی روزمره‌شان خواهد داشت.

متاسفانه حتی بزرگترین و مقتدرترین نهادها نیز در صورت بروز حادثه برای بازسازی موارد آسیب دیده با مشکلات جدی مواجه می شوند. بر این اساس بیمه نامه آتش سوزی در مجتمع های مسکونی یکی از ضروریات آپارتمان نشینی و یکی از مهمترین پوشش های بیمه ای است که می تواند میزان آسیب رسیده را در صورت بروز حادثه به حداقل میزان ممکن کاهش دهد. ضمن اینکه طبق قانون تملک آپارتمان ها، مدیران مجتمع های مسکونی موظف به تهیه بیمه نامه آتش سوزی برای مجتمع های مسکونی خود هستند.

افزایش ضریب نفوذ این نوع بیمه در کشور می تواند به کاهش بار مالی و روانی ناشی از بروز حادثه در سرانه عمومی کشور کمک شایانی نموده و ازاين طريق به فراگير شدن و ارتقای فرهنگ بيمه در جامعه نیز كمك خواهد کرد.

در همین راستا شرکت بیمه پارسیان اقدام به طراحی بیمه نامه جامع مجتمع های مسکونی نموده است که در این خصوص گفت و گویی داشته ایم با  لیلا مشكاني، مدير بيمه هاي آتش سوزي بيمه پارسيان که در ادامه می خوانید:


لطفا برای تشریح بهتر موضوع بفرمایید که پوشش های بیمه نامه مجتمع های مسکونی دقیقا شامل چه مواردی است؟

این بیمه نامه با توجه به الزام قانونی مدیران و هیات مدیره های مجتمع های مسکونی در قانون تملک آپارتمانها ،  به اخذ پوشش بیمه نامه آتش سوزی برای ساختمان مجتمع های مسکونی ، طراحی گردیده و پوشش های ویژه ای در آن قرار داده شده است تا مدیران و هیات مدیره های مجتمع های مسکونی ضمن برخورداری از تخفیفات قابل ملاحظه ، بتوانند پوشش های ویژه  را نیز اخذ نماید .
در این بیمه نامه علاوه بر ارائه  کلیه پوشش های عرف در رشته آتش سوزی مانند :
آتش سوزی ، صاعقه ، انفجار ، زلزله ، سیل ، طوفان ، سقوط هواپیما ، ضایعات ناشی از سنگینی برف ، ضایعات ناشی از اب برف و باران ، ترکیدگی لوله آب ، سرقت با شکست حرز ، شکست شیشه ، انفجار ظروف تحت فشار ، مسئولیت ناشی از آتش سوزی  و انفجار، هزینه پاکسازی و غیره 
پوشش هایی جدیدی نیز از قبیل موارد ذیل ارائه می گردد :
هزینه اسکان موقت 
هزینه اجاره مالکین 
هزینه نقل مکان ( اسباب کشی )
خسارات مالی ناشی از سقوط آسانسور

لطفا در خصوص خدمات این بیمه مثل اسکان موقت توضیح بیشتری بدهید و اینکه سقف تعهدات مالی تا چه میزان است؟ مدت زمانی تعهدات چطور؟ به طور مثال در زمان وقوع زلزله یا آتش سوزی تا چه میزان و چه مدت بیمه پارسیان خدمات ارائه خواهد کرد؟

در بیمه نامه های عادی رشته آتش سوزی ، فقط خسارات تعمیر و جایگزینی اموال آسیب دیده پرداخت می گردد لیکن معمولا  پس از وقوع حادثه ، هزینه هایی ازقبیل هزینه اسباب کشی و هزینه اسکان موقت (تا هنگام تعمیر کامل ساختمان آسیب دیده) نیز  به زیاندیدگان تحمیل می گردد که در طرح بیمه جامع مجتمع های مسکونی ، این  پوشش ها  نیز حداکثر تا سقف 150.000.000 ریال تا 4 ماه به عنوان هزینه اسکان موقت و تا سقف 30.000.000 ریال  به عنوان هزینه های اسباب کشی قابل خریداری  می باشند. 
طرح بیمه جامع مجتمع های مسکونی از نظر ماهوی مشابه بیمه نامه های اموال می باشد و در آن صرفاً خسارات مالی تحت پوشش قرار  می گیرد و مدیران ساختمان ها می توانند جهت اخذ پوشش جانی بیمه نامه مسئولیت جامع مدیران و هیات مدیره های مجتمع های مسکونی را که در مدیریت بیمه های مسئولیت بیمه پارسیان ارائه می گردد خریداری نمایند . 

درطرح بیمه جامع مجتمع های مسکونی هزینه اسکان موقت واسباب کشی هم دیده شده است

در مقابل سرقت چطور؟ سقف تعهدات چقدر است؟

جهت سهولت صدور این بیمه نامه ها ، پوشش سرقت با شکست حرز نیز بدون نیاز به بازدید اولیه و فقط به شرط مجهز بودن مجتمع مسکونی به یکی از موارد ذیل تا سقف 100.000.000 ریال برای هر واحد در مجتمع های زیر 12 واحدی و  تا سقف 150.000.000 ریال برای هر واحد جهت مجتمع های بیشتر از 12 واحدی قابل خریداری می باشد :
الف : داشتن نگهبان 24 ساعته
ب: مجهز بودن به سیستم دوربین مداربسته 
ج: مجهر بودن به سیستم دزدگیر

لطفا به طور دقیق بفرمایید پوشش بیمه ای در چه صورتی تعلق میگرد و در چه صورتی شامل نمی شود؟

بررسی نحوه پوشش یا عدم پوشش خطرات عرف بیمه نامه  آتش سوزی ، دقیقاً مشابه با بیمه نامه های معمولی آتش سوزی و طبق شرایط عمومی و خصوصی بیمه نامه و پیوست های آن خواهد بود . لیکن جهت برخورداری از سایر پوشش های جدید مانند هزینه اسکان موقت، هزینه اجاره مالکین و هزینه نقل مکان ( اسباب کشی ) لازم است میزان خسارت وارده به اعیانی ساختمان مورد بیمه بیشتر از 40 درصد ارزش پیش از حادثه آن باشد .

به عنوان مثال آتش سوزی یا سانحه را چطور و در چه شرایطی پوشش می دهید؟
خسارت ناشی از آتش سوزی دقیقاً مشابه بیمه نامه های معمولی آتش سوزی وقتی تحت پوشش خواهد بود که حریق با شعله همراه بوده و علت آن جزو استثنائات بیمه نامه نباشد .
ولی در این بیمه نامه حوادثی تحت پوشش قرار می گیرد که نام آنها در بیمه نامه ذکر شده است ( تا سقف تعهدات بیمه شده و با لحاظ ماده 10 قانون بیمه). ضمنا ً تائید وقوع حادثه با مراجع ذیصلاح خواهد بود .

پوشش هزینه اجاره دریافتی مالکین چیست ؟ سقف و تعهدات به چه نحوی است؟
همانطور که مستحضرید پس از وقوع حادثه مستاجرین واحد های آسیب دیده جهت تعمیر واحد به صورت موقت یا دائم به منازل مسکونی دیگر نقل مکان می نمایند و عملاً پس از نقل مکان، مالک واحد آسیب دیده  قادر به دریافت اجاره بها از مستاجر نخواهد بود  لذا با خرید این پوشش، در صورت وقوع خطرات بیمه شده در بیمه نامه و بروز خساراتی به میزان بیشتر از 40 % ارزش ملک ، شرکت بیمه پارسيان هزینه های اجاره را حداکثر تا سه ماه و تا سقف مبلغ 150.000.000 ریال طبق اجاره نامه دارای کدرهگیری جبران می نماید. / سارا دلیریان

ارسال نظرات
موضوعات روز