جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
تیتر 20 بررسی می کند؛
حمایت بانک کشاورزی از زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و کشاورزی قراردادی ظرفیت های فراوانی برای اقتصاد کشاورزی ایجاد کرده است و مدیرعامل بانک کشاورزی نیز به تازگی در آخرین اظهارنظر در این خصوص، استفاده از این ظرفیت ها را موجب پایداری تولید در این بخش عنوان نموده است.
کد خبر: ۳۳۱۵۲
بانک کشاورزی و تولید پایدار محصولات!

تیتر20 - تامین و تخصیص منابع برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی، ماموریت و رسالت اصلی بانک کشاورزی است. بر همین اساس می توان از بانک کشاورزی در حوزه تامین منابع و اعتبارات لازم در این بخش و نیز مسائل و مشکلات پیش رو در اقتصاد ایران انتظار حمایت و نیز البته پاسخگویی داشت.

بنا به اذعان فعالین این بخش، حمایت بانک کشاورزی از زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و کشاورزی قراردادی ظرفیت های فراوانی برای اقتصاد کشاورزی ایجاد کرده است و مدیرعامل بانک کشاورزی نیز به تازگی در آخرین اظهارنظر در این خصوص، استفاده از این ظرفیت ها را موجب پایداری تولید در این بخش عنوان نموده است.

با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد کشور و ظرفیت های بسیار این بخش برای ایجاد رونق و تحول در بخش های مختلف اقتصادی و نیز اهمیت موضوع اقتصاد درون زا در شرایط فعلی و دوران پیچیده تحریم ها به نظر می رسد متولیان این بخش باید تمرکز ویژه و استراتژیکی بر این بخش داشته باشند.

بانک کشاورزی و توجه ویژه به کشاورزی قراردادی و دانش بنیان ها در عرصه کشاورزی

بانک کشاورزی نیز در جایگاه بانکی تخصصی در موضوع تامین مالی بخش کشاورزی در این زمینه مسئولیت و نقشی پراهمیت دارد. این بانک که به تازگی با تمرکز بر موضوع کشاورزی قراردادی از یک سو و توجه ویژه به استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان فعال در این بخش از سوی دیگر، توجه ویژه ای را بر پایداری تولید، افزایش بهره وری و تولید دانش بنیان آغاز کرده، به نظر می رسد به دنبال به روز رسانی و ایجاد تحولات موثری در این زمینه است.

در همین زمینه مدیر عامل این بانک اخیرا با تأکید بر اینکه کشاورزی قراردادی و حمایت زنجیره ها به ثبات و پایداری تولید کمک می کند و ارزش افزوده بالاتری را برای فعالان ایجاد می کند، اعلام کرده که بانک کشاورزی از این زنجیره های ارزش با هدف هماهنگی بهتر برای بهره برداری از منابع و حل مشکلات بخش کشاورزی حمایت می کند. در همین راستا به عنوان مثال مبلغ 1000میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبار اشتغال پایدار در مناطق روستایی وعشایری برای تأمین مالی زنجیره ارزش زعفران اختصاص یافته است.

در همین زمینه باید تاکید کرد که به گفته بسیاری از کارشناسان، کشاورزی قراردادی اتفاقا از مدلهای موفق در دنیاست که در ایران نیز چندی است تمرکز بر این موضوع آغاز شده و در صورت حمایت و پیاده سازی درست این فرآِیند می توان به ایجاد پایداری مناسب در بخش تولیدات کشاورزی و تامین اصولی امنیت غذایی در اقتصاد ایران خوشبین بود.

به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران این حوزه، کشاورزی قراردادی حاوی نتایج مثبت و اثربخشی در فرآیندهای تولید کشاورزی از جمله توسعه ترویج، گسترش صنایع تکمیلی و تبدیلی، تسهیم مخاطره تولید، حل معضل تأمین مالی و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی است.

تغییر پارادایم بانک کشاورزی، زمینه ساز تحولات مثبت در عرصه کشاورزی

بنابراین تغییر پارادایم و بهبود نگاه استراتراتژیک در بانک کشاورزی از مدل خرید تضمینی به مدل کشاورزی قراردادی را باید به عنوان تحولی نو در این حوزه شناسایی کرد و امید داشت که این بانک در بخش حمایت های واقعی این موضوع را با جدیت پیاده سازی نماید چرا که قطعا اثرات موثری بر بخش تولید و عرضه در حوزه کشاورزی و بالتبع در کل بدنه اقتصاد کشور خواهد داشت.

ناگفته نماند که بنابر اعلام مدیرعامل بانک کشاورزی تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی در زمینه تأمین مالی زنجیره ارزش محصولات کشاورزی در قالب کشاورزی قراردادی تاکنون مبلغ 10 هزار میلیارد ریال برای کشت زعفران در استان خراسان رضوی اختصاص یافته است که البته به اعتقاد فعالین و متخصصان حوزه کشاورزی، این بخش برای رشد و شکوفایی بیشتر به حمایت و تسهیلات بیشتری در این زمینه نیازمند است.

همچنین در خصوص ایجاد زنجیره ی ارزش محصولات کشاورزی به عنوان اولویت های تامین امنیت غذایی کشور باید به  ایجاد زنجیره ارزش افزوده کامل برای محصولات کشاورزی نیز توجه کرده و اقدامات بانک کشاورزی را در این خصوص بررسی نمود.

یکی از تجربه‌های موفق در دنیا، ارتقای زنجیره ارزش از طریق تشکل‌های مرتبط با هر حلقه این زنجیره است. بنابراین به نظر می‌رسد در کنار سایر ابزارهای حمایتی، بانک کشاورزی باید با ورود به موضوع حمایت مالی از تشکل های اجتماعی و تعاونی های مرتبط با این بخش می تواند به تقویت بنیان‌های بازار محصولات کشاورزی کمک کند.

البته در پایان باید تصریح کرد در شرایطی که در زمینه تولید و عرضه محصولات کشاورزی در هر فصل، مصرف کنندگان با نایاب و کم یاب شدن یک یا چند محصول کشاورزی و عدم عرضه برخی محصولات در بازار داخلی مواجه هستند، به نظر می رسد بانک کشاورزی باید در زمینه حمایت بخش کشاورزی و تقویت توان تولید و عرضه پایدار در زنجیره محصولات کشاورزی با برنامه ای جامع و مدون تر حرکت نماید تا بتوان در کنار سایر بخش ها  بر موضوع دسترسی و گردش درست تسهیلات به ذینفعان واقعی در این بخش تسلط بیشتری یافت و مشکلات ناشی از بخش را به درستی مدیریت کرد./ سارا دلیریان

ارسال نظرات
موضوعات روز