جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
تیتر20 الزامات عمل به مسئولیت اجتماعی در سازمانها را بررسی می کند؛
مسئولیت اجتماعی صرفا یک اقدام تبلیغاتی نیست و نباید مفهوم آن را به همین سطح خرد فروکاست.
کد خبر: ۳۳۲۰۸
مسئولیت اجتماعی سازمانی یا ابزاری برای بازاریابی اقناعی؟!

تیتر20 - توجه درست و اصولی به موضوع مسئولیت اجتماعی در شرکت ها و سازمانهای متعدد، امروزه در شرایطی که اقتصاد و سودآوری نقطه عطف بسیاری از سازمان ها و موسسات است، چالش بزرگی برای مدیران عرصه کسب و کار است، چرا که امروزه با رشد و پیشرفت همه جانبه در عرصه اطلاعات و دسترسی عموم مخاطبان و مشتریان به عملکرد اقتصادی و اجتماعی سازمان ها، قضاوت و همراهی مخاطبان تجاری شان، آنها را ناگزیر ساخته تا برای بقای اقتصادی و حفظ وفاداری مشتریان از یک سو و نیز حفظ و اعتلای برند تجاری خود در اذهان مخاطب، در عمل به مسئولیت های اجتماعی سازمانی خود بکوشند و به انحای مختلف تلاش کنند تا صرفنظر از سود تجاری، اثرگذاری مثبتی بر محیط و اجتماع پیرامونی خود در عرصه های مختلف داشته باشند. شاید از همین روست که مسئولیت اجتماعی شرکتی گاهی در ذیل عنوان تبلیغات در سازمان ها تعریف می شود!

مسئولیت اجتماعی سازمانی، ابزار کسب محبوبیت نیست!

در تعاریف علمی و اصولی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، به روش‌هایی گفته می‌شود که مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی و احترام به کارکنان، جامعه و محیط‌زیست باشد. مسئولیت اجتماعی به این منظور برنامه‌ریزی می‌شود که برای جامعه به طورکلی و برای سهامداران سازمان به‌طور خاص، حامل ارزشی پایدار باشد و بر این استراتژی متمرکز است که شرکت ها و سازمان ها با سرمایه گذاری در حوزه مسئولیت اجتماعی هم به جامعه سود می رسانند و هم خودشان از این رهگذر منتفع می شوند، انتفاعی که لزوما هم مادی نیست.

اما گاهی شرایط به نحو دیگری رقم می خورد. یعنی سازمان ها گاه برای اثرگذاری بر افکار عمومی خصوصا در کشورهای جهان سوم که رصد اطلاعاتی از فعالیت های اجتماعی و کسب صحت و سقم آمار و ارقام ارائه شده، در حداقل میزان ممکن فراهم است، با یک استراتژی اشتباه، صرفا با اهداف تبلیغاتی و بهره گیری رسانه ای از موضوعات حساس فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی اقدام به ورود به حوزه عمل به مسئولیت های اجتماعی می نمایند.

بی شک ناگفته پیداست در شرایط رقابتی امروز که حیات ممات سازمان ها هرچقدر هم بزرگ و قدرتمند، در گروی تصویر ذهنی و قضاوت مخاطبان آنهاست و یک اقدام نسنجیده یا عملکرد نادرست می تواند تاثیر جبران ناپذیری در بازارهای سرمایه بر یک نام تجاری مطرح و ارزش سهام و برند آن بگذارد، عمل به تعهدات و مسئولیت پذیری در قبال مسایل مختلف اجتماعی نقش مهمی برای حفظ جایگاه سازمان ها در میان مخاطبان و مشتریان خود ایفا می نماید. 

اما همین نکته می تواند آغاز یک انحراف بزرگ و شروع یک اشتباه استراتژیک در مدیریت هر سازمان باشد. چرا که امروزه بسیاری از سازمان ها با ورود نسنجیده در بسیاری از موضوعات، با اندیشه ایفای مسئولیت های اجتماعی سازمان خود، صرفا در پی بهره گیری تبلیغاتی از مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی بوده و در پی موج سواری بر جریانهای یک حرکت اجتماعی خاص هستند.

تقلیل مسئولیت اجتماعی به زیرمجموعه ای از تبلیغات، یک اشتباه استراتژیک!

متاسفانه گاهی این مفهوم جامع و ارزشمند می تواند به مستمسکی برای برخی سازمان ها تبدیل شود تا از آن به عنوان ابزاری برای اقناع نامطلوب مخاطب استفاده نمایند و گاهی نیز می تواند به خطا، مفر و پناهگاهی برای گریز از اشتباهات یک سازمان در عرصه های دیگر و خرید خوش نامی برای آن سازمان تلقی گردد.

از سوی دیگر یکی از جنبه های حائز اهمیت در حوزه عمل به مسئولیت های اجتماعی این است که نباید به بهانه بهره برداری تبلیغاتی یا جلب توجه افکار عمومی در هر حوزه ای وارد شد. همچنین نباید فراموش کرد که موضوع عمل به تعهدات اخلاقی و مسئولیت های اجتماعی سازمانی فراتر از امور خیریه می باشد و مدیران و برنامه ریزان باید در حوزه اتخاذ تصمیمات استراتژیک در سازمان، به مفهوم نوین و درک جدید از این حوزه توجه ویژه ای نشان دهند.

هنگام صحبت از این دستاورد مهم سازمانی نباید صرفا آن را در حد یک اقدام تبلیغاتی فروکاست. این ساده انگاری موضوع است اگر هنگام صحبت از مسئولیت اجتماعیِ سازمان ها، فقط تصویری از راه اندازی یک خیریه و بوق و کرنا برای کمک به بخش مشخصی از جامعه، به ذهن خطور کند؛. باید خاطر نشان کرد که مسئولیت اجتماعی، فراتر از ساختن مدرسه و آگهی کردن آن، یا کمک به زلزله زده ها و ساختنِ غرفه ی اطلاع رسانی و تامین سرمایه برای ساخت یک فیلم است! 

در پایان نباید فراموش کرد که مسئولیت اجتماعی با ورود خود، یک چارچوب حاکمیت اخلاقی را اضافه می‌کند که براساس آن، سازمان ها به طور عمده مبادرت به انجام فعالیت‌هایی می کنند که وضع جامعه را بهتر کرده و از انجام کارهایی که باعث بدتر شدن وضعیت جامعه می‌شود نیز پرهیز ‌کنند. بنابر این نباید فراموش کرد که مسئولیت اجتماعی صرفا یک اقدام تبلیغاتی نیست و نباید مفهوم آن را به همین سطح خرد فروکاست. /سارا دلیریان

ارسال نظرات
موضوعات روز