پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
مدیر اسبق روابط عمومی بانک مرکزی در گفت و گو با تیتر 20 :
علی جهانی با تاکید بر این که نقش آفرینی بانک مرکزی و موضع گیری های رییس کل آن در گسترش اعتماد و آرامش تولیدگران جامعه غیرقابل انکار است، گفت: در نگاهی کلان، بانک مرکزی در جایگاه راهبری سیاست های پولی و بانکی و ارزی قرار دارد نه پیروی بی چون و چرا از فضای احساسی و رسانه ای.
کد خبر: ۳۳۳۶۸
سیاست رسانه ای بانک مرکزی نیازمند بازبینی است

تیتر20 - علی جهانی، مدیر اسبق روابط عمومی بانک مرکزی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تیتر 20 ضمن تاکید بر نقش و اهمیت بی بدیل جایگاه بانک مرکزی در تحولات اقتصادی و تبیین نقش این نهاد در رخدادها و نوسانات اخیر بازار گفت: یکی از خطاهایی که در تبیین جایگاه و نقش بانک مرکزی در فضاهای سیاسی و پولی کشور از سوی اندیشمندان و حتی برخی اساتید اقتصادی و دانشگاهی صورت می گیرد، این است که نقش آن را صرفا در حد یک «خزانه دار دولت» فروکاسته و معرفی می کنند!

وی با تصریح این نکته که گرچه درآمدهای نفتی دولت نزد بانک مرکزی نگهداری و با اعمال مدیریت دولت توزیع می شود و صدالبته که درست است که طبق قانون، انتصاب رییس کل بانک مرکزی با رییس جمهور است، ادامه داد: اما نباید ماموریت های مهم و ذاتی و کارکرد تخصصی بانک مرکزی را در اقتصاد خرد و کلان کشور، نظام ارزی و اقتصاد بین المللی، هدایت بانک ها و نظارت بر بازار پولی و ارزی و از همه مهم تر بررسی های اقتصادی و پیش بینی های لازم بر فضای کسب و کار با تکیه بر مطالعات آماری و پژوهش های علمی را از یاد برد.

بانک مرکزی نقش راهبردی دارد؛ نه پیروی!

علی جهانی با تاکید بر این که نقش آفرینی بانک مرکزی و موضع گیری های رییس کل آن در گسترش اعتماد و آرامش تولیدگران جامعه غیرقابل انکار است، گفت: در نگاهی کلان، بانک مرکزی در جایگاه راهبری سیاست های پولی و بانکی و ارزی قرار دارد نه پیروی بی چون و چرا از فضای احساسی و رسانه ای.

وی تاکید کرد: اگر بانک مرکزی به جای رفتار فعال، بر سکوی انفعال و تبعیت بنشیند، دو اشکال مهم بروز می کند: نخست این که سیاست پذیری خرد شده و دیگر اینکه نهادی جزیی نگر و فرمانبردار بی چون و چرای دولت خواهد شد که با این شیوه هم بر پیکره تخصص خود آسیب می رساند هم در درازمدت نظام پولی و بانکی کشور را تضعیف می کند.

مدیر اسبق روابط عمومی بانک مرکزی با تشریح این مطلب که روسای کل بانک های مرکزی دنیا عموما کمترین مصاحبه را در رسانه ها دارند، تاکید کرد: در یک مدل موفق رسانه ای در دنیا، این اشخاص، در طول سال حداکثر دوبار به صورت رسمی و با تکیه بر تحلیل های آماری و پژوهش های کارشناسان زبده خود در کسوت یک ریل گذار پولی و مالی ظاهر شده و نقش آفرینی می کنند.

حضور احساسی در رسانه ها بر التهابات بازار می افزاید؛

جهانی تاکید کرد: حضور احساسی در رسانه ها و اظهار نظرهای شتاب زده در موضوعات مختلف بر التهاب بازار می افزاید، به طوری که پس از تلاطم، دیگر بیانیه و تکذیبیه هم کارساز نیست و بربیماری آشفتگی قیمت ها تاثیری نخواهد گذاشت.

وی در همین رابطه افزود: بد نیست در اثبات جوگرایی و بی ثباتی در تصمیم گیری ها و رفتار تبعی واحساسی متولیان پولی و بانکی کشور به خروج 30 میلیارد دلار در ماههای پایانی سال 96 و همچنین تزریق 30 میلیارد دلار ارزشمند و بدون بازگشت در 4 ماهه ابتدایی سال97 اشاره داشت. ذخایری که انتشار آن هیچ سودی جز سوداگری برای بخشی انگشت شمار و زیان عموم جامعه و افزایش سرسام آور قیمت کالاها و ارز در پی نداشت.

جهانی در ادامه تصریح کرد: در شرایط جنگ اقتصادی چنین واکنش های منفعلانه ای نه تنها کمکی به تولید نکرد، بلکه به فضای دلالی و سوداگری دامن زد و به جای رونق کسب و کار و ثبات قیمت ها بر بی اعتمادی عمومی و بی ثباتی بازار ارز افزود، تا جایی که بازار بورس و شبکه بانکی کشور هم نتوانست اندک کمکی در رفع آن و ایجاد ثبات بنماید.

این کارشناس حوزه بانک و رسانه با تاکید بر این نکته که با روی کار آمدن رییس کل جدید بانک مرکزی، مهم ترین اقدام وی بازگشت نقش اساسی این نهاد به کنش های راهبردی است، ادامه داد: با نگاه به ماده 11 از فصل دوم و بند ب ماده 19 بخش سوم قانون پولی و بانکی کشور در می یابیم که نقش و وظایف سترگ بانک مرکزی بسیار مهم و راهگشاست و دولت ها نباید با کم کردن حتی جزئی ترین بخش آن به فروکاستن این بخش راهبردی رضایت دهند.

ارائه پیشنهادات کاربردی و آزموده شده؛
 
جهانی که سابقه حضور و مدیریت روابط عمومی بانک مرکزی در 4 دوره مهم روسای کل این بانک را در کارنامه حرفه ای خود دارد و در بانک های پارسیان و صادرات مدیریت روابط عمومی را عهده دار بوده است، پیشنهاداتی نیز پیرامون این موضوع ارایه کرد.

وی گفت: در خصوص اطلاع رسانی و تعامل رسانه ای بانک مرکزی، مشفقانه پیشنهادهای عملی و اجرایی دارم که چون برخاسته از تجربه موفق آنها در سال های گذشته است عرضه میدارم، و آن اینکه شایسته است به جای رئیس کل بانک مرکزی، مصاحبه های تخصصی به صورت هدایت شده توسط مدیران کل هر حوزه تخصصی صورت گیرد و شخص رییس کل محترم بانک مرکزی کمترین مصاحبه را ، حداکثر دوبار در طول سال بار داشته باشند. 

دوم اینکه بجاست بسیاری از سیاست ها و اخبار در قالب بیانیه هایی حساب شده و تنها ازطریق سایت رسمی بانک بازتاب یابد که جلوی هر تحریفی گرفته شود.

جهانی افزود: در پایان، زنده کردن روش بریفینگ رسانه ای Briefing را توصیه می کنم که بازتاب بسیار ارزشمندی در جامعه، بخصوص اهل قلم دارد. این شیوه که صرفا برای روشنگری مدیران مسئول رسانه ها و سردبیران بخش اقتصادی و خبرنگاران خبره و خوش فکر سرویس های اقتصادی مطبوعات و سایت هاست، در نشست هایی صمیمی با مشارکت مدیران کل اقتصادی و آماری و ادارات پژوهشی بانک با محوریت و مدیریت روابط عمومی برپا شود. 

این نشست های دوره ای در قالب شرح مبانی پولی و بانکی و شرایط اقتصادی کشور خواهد بود که بدون رویکرد مصاحبه ای برای رسانه ها و در فضایی صمیمی و ترجیحا در باشگاه بانک و یا پژوهشکده پولی و بانکی ترتیب داده شود./ سارا دلیریان

ارسال نظرات
موضوعات روز