جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷
اظهارنظر عجیب مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد
مدیرعامل نفت پاسارگاد طی چند نوبت نامه نگاری خواستار تعلیق اجبار عرضه قیر صادراتی در بورس شده بود که کارشناسان و حتی فعالان این بازار، خروج قیر از بورس کالا را برابر با بازگشت رانت و معاملات پنهانی عنوان می‌کنند.
کد خبر: ۳۳۴۱۲
در شرایط تحریم نباید شفاف باشیم!/زمینه سازی برای تجدید قوای فساد در بازار قیر

تیتر20 - قیر، محصولی است که از بهمن ماه سال ۸۶ یعنی ۱۱ سال پیش در بورس کالای ایران عرضه می شود و به اعتقاد کارشناسان شرایط قبل از عرضه قیر در بورس به هیچ عنوان قابل مقایسه با شرایط پس از ورود به تالار شیشه ای بورس نیست. در این بین، شرایط پر التهاب و فعالیت های قوی زیر زمینی و زیر پله ای در این بازار باعث شده تا بسیاری از فعالان بازارهای کالایی، بازار قیر را از پیچیده ترین معاملات کالایی عنوان کنند که مافیا و رانت در آن وجود دارد.

هفته پیش، نامه محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به وزیر نفت برای تحقق خواسته مدیرعامل نفت پاسارگاد (زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی) به منظور خروج معامله قیر صادراتی از بورس کالا روی خروجی برخی رسانه ها قرار گرفت.

مسعود جبراییلی، مدیرعامل نفت پاسارگاد طی چند نوبت نامه نگاری خواستار تعلیق اجبار عرضه قیر صادراتی در بورس شده بود که کارشناسان و حتی فعالان این بازار، خروج قیر از بورس کالا را برابر با بازگشت رانت و معاملات پنهانی عنوان می‌کنند. اما در این شرایط، جبراییلی روز گذشته در گفت و گو با یکی از خبرگزاری‌ها به صراحت عنوان می‌کند که در دوره تحریم‌ها نباید شفاف عمل کرد و خریداران خارجی به دلیل شفافیت معاملات در بورس و شناسنامه دار بودن خرید ها است که به سمت خرید قیر ایران نمی آیند.

مدیرعامل نفت پاسارگاد می گوید که باید برای شرکت های تولیدی و صادرکنندگان در زمان تحریم راهکارهای ویژه ای ارائه کنیم تا صادرات و تولید با مشکل مواجه نشود به طوریکه مشتریان خارجی نگران «خرید شناسنامه‌دار» از ایران هستند. به گفته وی، برای مدیریت صادرات قیر و گذار از دوران تحریم باید صادرات این محصول، خارج از بورس انجام شود.

این گفته های جبراییلی در شرایطی است که خروج معاملات هر محصولی از جمله قیر از شفافیت می تواند خبری خوش برای دلالان باشد و تبعات زیادی برای اقتصاد داشته باشد. همچنین برخی کارشناسان در این زمینه تاکید دارند که تعلیق الزام عرضه قیر در بورس کالا، تنها می تواند 10 درصد باتوجه به هزینه های عرضه و عدم علاقه خرید خارجی ها از بورس برروی صادرات قیر تاثیر گذار باشد؛ چرا که بزرگترین مشکل قیرسازها، وجود تعهدات ارزی و بدهکار بودن آنها پیش از صادرات قیر است و از این رو تمایلی به فروش قیر در بازار صادراتی وجود ندارد.

با همه این تفاسیر به نظر می رسد که فراهم کردن زمینه برای غیرشفاف کردن معامله هر کالایی، در صورتیکه شعار دولت حرکت به سمت سالم سازی اقتصاد است، نمی تواند به نفع فعالان واقعی بازارها به خصوص قیر باشد. ضمنا نباید فراموش کرد که تقاضای غیرشفاف شدن معاملات قیر در حالی عنوان می‌شود که مهر حکم مجازات مفسدین اقتصادی در بازار سیاه قیر هنوز خشک نشده است و فعالان اقتصادی به روشنی به خاطر دارند که چه مسائلی زمینه‌ساز شکل‌گیری شبکه فساد در بازار قیر شده بود./اقتصاد آنلاین
ارسال نظرات
موضوعات روز