پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
سیستم‌های مدیریت ریسک در سازمان‌های امروزی بنا به فعالیت و ماموریت سازمان، علاوه بر شناسایی ریسک‌ها و تعیین کیفیت‌شان، تأثیرات آتی ریسک‌های مختلف را نیز پیش‌بینی می‌کنند.
کد خبر: ۳۳۴۳۹
سناریوی مدیریت ریسک در بانک تجارت

تیتر20 - واحد مدیریت ریسک در بانک تجارت، تحت نظر مستقیم قائم مقام مدیرعامل این بانک وظیفه رصد و شناسایی ریسک‌های مختلفی همچون ریسک عملیاتی، اعتباری، بازار، تطبیق و نقدینگی را برعهده دارد.

سیستم‌های مدیریت ریسک در سازمان‌های امروزی بنا به فعالیت و ماموریت سازمان، علاوه بر شناسایی ریسک‌ها و تعیین کیفیت‌شان، تأثیرات آتی ریسک‌های مختلف را نیز پیش‌بینی می‌کنند. 

هدف از فرایند مدیریت ریسک کاهش آثار زیان‌آور یک فعالیت از طریق اقدام آگاهانه برای پیش‌بینی حوادث ناخواسته و برنامه‌ریزی برای اجتناب از آن‌ها است. در این میان اگر مدیریت ریسک به‌طور منظم برای شناسایی مشکلات احتمالی و یافتن راه‌حل آن‌ها انجام شود، به‌راحتی فرایند‌های دیگر ازجمله سازمان‌دهی، برنامه‌ریزی، بودجه و کنترل هزینه را کامل خواهد کرد.

بانک تجارت با توجه به ارتباطات تنگاتنگ با کارگزاران بین المللی و بانک‌های خارجی و در راستای همگامی رفع نیازهای مشتریان خود در سالهای اخیر برای افزایش انطباق با استانداردهای بین المللی صنعت مالی و بانکداری بین‌المللی برنامه‌های مختلفی را به اجرا درآورده که از آن جمله می‌توان به تشکیل کمیته مدیریت ریسک و کارگروه ارتقاء گزارشگری مالی مطابق با استانداردهایIFRS ، تشکیل واحد ویژه به روز رسانی و تطبیق استانداردهای اجرایی و عملیاتی بانک تجارت با آخرین استانداردهای روز بانکداری بین المللی (Compliance) و اجرای کامل قوانین مبارزه با پولشویی مطابق دستورالعملهای بانک مرکزی در سطح شعب و واحدهای ارزی اشاره کرد.

این بانک در راستای شفاف‌سازی عملیات مالی و بانکی خود همواره اطلاعات مربوط به صورت‌های مالی بانک و شرکت‌های زیرمجموعه و گزارش هیأت مدیره به مجمع عمومی، اطلاعات استخراجی از صورت‌های مالی بانک به تفکیک سرفصل، اطلاعات مربوط به مدیریت ریسک و اطلاعات مربوط به حاکمیت شرکتی و کنترل های داخلی خود را از طریق پایگاه اطلاع رسانی رسمی بانک تجارت و همچنین سایت کدال سازمان بورس و اوراق بهادار در اختیار سهامداران، مشتریان و سایر کاربران قرار می‌دهد.

واحد مدیریت ریسک در بانک تجارت، تحت نظر مستقیم قائم مقام مدیرعامل این بانک وظیفه رصد، پیش بینی و شناسایی ریسک‌های مختلف را برعهده دارد. اقدامات این واحد معطوف به ریسک عملیاتی، اعتباری، بازار، تطبیق و نقدینگی است و از جمله وظایف و ماموریت‌های واحد مدیریت ریسک تهیه و تدوین استراتژی ها با توجه به اهداف بانک، ارائه راهکار های مناسب برای کنترل ریسک ، ارتقاء دانش کارکنان در واحد های ذیربط و نحوه مدیریت آن و... است. این فرایند طی سال‌های اخیر به ویژه پس از تخلف صورت گرفته در بانک تجارت استان کرمان با دقت نظر و گستردگی و پوشش بالاتر و دقیق‌تری به انجام می‌رسد.

در این میان واحدهایی در بانک تجارت همچون مدیریت‌های امور بازرسی، حراست نیز در کنار واحد مدیریت ریسک وظیفه نظارتی خود را در بخش‌های مختلف ایفا می کنند. بنابراین برای کاهش بروز برخی اتفاقات و رصد اتفاقات اعتباری در شعب سامانه اعتباری و اعتبار سنجی داخلی با همکاری مدیریت های امور فناوری اطلاعات و اعتباری تجهیز شده و قابلیت کنترل درخواست متقاضیان را در هنگام دریافت تسهیلات اعتباری دارد. این سامانه احتمال دخل و تصرف توسط شعب و مشتریان در مفاد قرارداد را به حداقل می رساند و از طریق آن مدیران بانک از روند ارائه خدمات و تسهیلات توسط شعب آگاهی پیدا می‌کنند و چنانچه رفتاری خاص یا مبهم در پرونده تسهیلاتی مشاهده شود توسط آن ها پیگیری می شود. برنامه دیگری تحت عنوان"اندازه‌گیری اشتها و حدود ریسک" یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از تخلفات در حال راه‌اندازی است. در این برنامه چنانچه مدیریت و یا شعبه‌ای بیشتر از حدود اختیارات تعریف شده خود اقدام به ارائه تسهیلات کند توسط واحد های نظارتی مورد رصد و بررسی قرار می‌گیرد.

امروزه استقرار حاکمیت شرکتی در واحدهای بزرگ اقتصادی - مالی و بانک‌های خصوصی گامی موثر در راستای حفظ حقوق ذینفعان و سهامداران محسوب می‌شود؛ در همین راستا کمیته‌های حاکمیتی بانک تجارت مطابق با آخرین دستورالعمل حاکمیتی شرکتی ابلاغی بانک مرکزی مورد بازنگری قرار گرفته‌اند و هریک مسئولیت نظارت بر سلامت مالی، شفافیت و مدیریت ریسک‌های مختلف را برعهده دارند و اعضای هیات مدیره و هیات عامل بانک نیز با حضور فعال در این کمیته ها نظام حاکمیتی شرکتی در بانک را ارتقا بخشیده‌اند./ پایگاه اطلاع رسانی بانک تجارت
ارسال نظرات
موضوعات روز