سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
تیتر20 بررسی می کند؛
این روزها که موجی از نارضایتی دامان خودروسازان را گرفته و مشتریان نسبت به عدم تحویل خودروهای ثبت نامی و یا افزایش قیمت آنها معترض هستند، وزارت صنعت،معدن و تجارت از شرکت های خودروساز خواسته تا با برگزاری نشست هایی مشترک با معترضان، رضایت شان را به دست بیاورند.
کد خبر: ۳۳۴۷۰
نیاز خودروسازی به چتر حمایتی دولت!

تیتر20 - این روزها که موجی از نارضایتی دامان خودروسازان را گرفته و مشتریان نسبت به عدم تحویل خودروهای ثبت نامی و یا افزایش قیمت آنها معترض هستند، وزارت صنعت،معدن و تجارت از شرکت های خودروساز خواسته تا با برگزاری نشست هایی مشترک با معترضان، رضایت شان را به دست بیاورند.

از همین رو مسوولان فروش ایران خودرو و سایپا طی چند روز گذشته میزبان برخی مشتریان شدند تا ضمن تشریح روند تولید محصولات، تکلیف خودروهای ثبت نامی آنها را مشخص کنند. این جلسات در شرایطی برگزار شد که همزمان اطلاعات مربوط به تولید و اوضاع مالی خودروسازان به بورس ارائه و کاشف به عمل آمد که زیانی عظیم دامان آنها را گرفته است.

 طبق آمار ارائه شده، دو خودروساز بزرگ کشور در مجموع حدود 11 هزار میلیارد تومان زیان انباشته را در کارنامه خود ثبت کرده اند. جدا از این رقم کلان، مبالغ گزاف دیگری نیز به عنوان بدهی بانکی و بدهی به قطعه سازان بر گردن خودروسازان است که طبق برخی روایات، به 30 هزار میلیارد تومان بالغ می شود. در چنین شرایطی، انتظار می رود دولت برای کمک به خودروسازی به عنوان دومین صنعت بزرگ کشور، وارد عمل شده و چه در بعد مادی و چه از جنبه معنوی، چتر حمایتی خود را بر سر آن بگستراند.

البته احتمالا افکار عمومی چون دل خوشی از خودروسازی ندارند، مایل به حمایت های دولتی از این صنعت نیستند، اما این نکته را نباید فراموش کرد که اصلی ترین دلیل افتادن صنعت خودرو به حال و روز فعلی، دولتی بودن آن است. به عبارت بهتر، دولت عملا با سیاست هایش و به واسطه دخالت های ریز و درشت در خودروسازی، این صنعت را دچار مشکلات فراوان کرده و فرصت توسعه را از آن گرفته است. بنابراین وقتی دولت مسبب حال و روز فعلی خودروسازی است، انتظار می رود خود نیز در شرایط فعلی وارد عمل شده و این صنعت را از ورطه سقوط نجات دهد.

بدون شک تصمیم دولت مبنی بر قیمتگذاری خودرو در حاشیه بازار، قدم بزرگی در راستای به روز شدن قیمت خودروهای داخلی محسوب می شود، هرچند البته باید سال ها پیش این افتاق رخ می داد. بخش قابل توجهی از مشکلات مالی و زیان انباشته خودروسازان ناشی از سیاست سرکوب قیمتی است که دولت سال ها آن را دنبال می کرد و امسال بالاخره دست از آن برداشت.

در کنار اعمال این سیاست اما تزریق تسهیلات مالی به خودروسازان و برداشتن موانع بخشنامه ای و کاغذبازی ها از سر راه  تولید خودروسازان، می تواند به افزایش تیراژ منجر شده و هم قیمت خودرو را در بازار کاهش دهد و هم نقدینگی ایران خودرو و سایپا را زیاد کند. در باب تسهیلات مالی، گفته می شود دولت قصد دارد چیزی حدود 11 هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات ریالی و ارزی به خودروسازان تزریق کند.

 اگر این اتفاق رخ دهد، خودروسازان می توانند بخشی از مطالبات قطعه سازان را پرداخت و به تبع آن، تیراژ را بالا ببرند. البته پیش تر نیز چنین وعده هایی به خودروسازان داده شده و کمتر رنگ واقعیت به خود گرفته اند، با این حال انتظار می رود با توجه به شرایط سخت فعلی (به خصوص تحریم)، 11 هزار میلیارد تومان موردنظر در اختیار صنعت خودرو قرار گیرد. 

از آن سو البته تسریع در ترخیص قطعات از گمرک و حذف یا تسهیل برخی موانع موجود بر سر راه تولید، کمکی معنونی است که دولت و به خصوص وزارت صنعت،معدن و تجارت از عهده آن بر می آیند. هرچه روند تامین قطعات به خصوص در بخش ترخیص از گمرک، تسهیل شود، تیراژ بیشتر و بیشتر خواهد شد و بنابراین خودروسازان می توانند ضمن بهبود اوضاع نقدینگی، تحویل خودروهای معوق ثبت نامی را نیز تسریع کنند.        

ارسال نظرات
موضوعات روز