پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
تیتر20 بررسی می کند؛
این روزها که خودروسازان بزرگ کشور با کوهی از تعهدات عقب افتاده و اعتراض مشتریان مواجه اند، تنها افزایش تیراژ می تواند آرامش را به صنعت و بازار خودرو کشور برگرداند و این موضوع مستلزم انجام چند اقدام مهم است.
کد خبر: ۳۳۶۰۵
چهار اقدام عاجل برای افزایش تولید!

تیتر20 - "تزریق نقدینگی"، "تعامل و هماهنگی با قطعه سازان"، "تامین به موقع قطعات" و "مذاکره با شرکت های دانش بنیان جهت تولید و تامین قطعات خاص و های تک" از جمله مهمترین اقداماتی است که با انجام شدن آنها می توان تیراژ خودروهای داخلی را افزایش داد.

 در این بین، تزریق نقدینگی نقش بسیار مهمی در بهبود روند تولید دارد، چه آنکه وقتی حساب خودروسازان و قطعه سازان شارژ شود، آنها می توانند با سرعت بیشتری نسبت به تامین مواد اولیه و قطعات بپردازند.

 اخیرا پرداخت چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی به خودروسازان با محوریت تسویه حساب بخشی از مطالبات قطعه سازها، آغاز شده که به نوبه خود سبب افزایش تیراژ خواهد شد. در کنار آن اما تزریق نقدینگی ارزی در جهت گشایش اعتبار برای واردات مواد اولیه و قطعات نیز می تواند کمک بزرگی به افزایش تیراژ بکند.

 گفته شده که دولت قصد دارد 800 میلیون یورو تسهیلات ارزی در اختیار خودروسازان قرار دهد که باید منتظر ماند و دید این وعده چه زمانی محقق خواهد شد.

اما موضوع مهم دیگری که می تواند به بهبود روند تولید و تامین قطعات کمک کند، هماهنگی با زنجیره تامین (قطعه سازان) است. طبعا چون مسیر افزاش تولید خودرو از قطعه سازی می گذرد، نمی توان بدون هماهنگی میان صنایع خودرو و قطعه، تیراژ را در حدی قابل قبول بالا برد. 

این تعامل می تواند موارد مختلفی را شامل شود، به خصوص اصلاح قراردادهای تامین و تعدیل قیمت قطعات. با توجه به رشد هزینه های تولید، قطعه سازان چاره ای ندارند جز افزایش قیمت قطعات تولیدی، چه آنکه در غیر این صورت، آنها مجبورند از کیفیت محصولات بکاهند. البته ظاهرا اقدامات اولیه برای به روز کردن قیمت قطعات انجام شده، که اگر با سرعت بیشتری انجام شود، ضمن حفظ کیفیت، انگیزه و توان قطعه سازان را برای تولید نیز افزایش خواهد داد. 

همین موضوع می تواند زمینه ساز اقدام بعدی یعنی تامین به موقع قطعات خطوط و برنامه ریزی جهت افزایش تیراژ روزانه تولید باشد. در حال حاضر مشکل بزرگی که گریبان خودروسازی را گرفته، افت شدید تیراژ است و این اتفاق از ناحیه کمبود قطعات رخ داده است. بنابراین هرچه بنیه صنعت قطعه قوی تر شود، امکان تولید قطعات نیز افزایش خواهد یافت و خودروسازان می توانند برنامه ریزی لازم برای رشد تیراژ را انجام دهند. این موضوع خود سبب تعیین تکلیف هر چه سریعتر خودروهای ثبت نامی معوق می شود، به نحوی که با بالا رفتن تولید، امکان عمل به تعهدات عقب افتاده شرکت های خودروساز بیش از پیش می شود. 

اما در نهایت مذاکره با شرکت های دانش بنیان جهت تولید و تامین قطعات خاص و های تک نیز دیگر اقدام لازم در راستای بهبود تیراژ است. وزارت صنعت،معدن و تجارت و خودروسازان اگر بتوانند اقدامات مقدماتی تولید این قطعات را به واسطه مذاکره با شرکت های دانش بنیان انجام دهند، این موضوع می تواند زمینه ساز افزایش تیراژ شود.

 در حال حاضر به دلیل وجود تحریم های آمریکا، روند تامین برخی قطعات خاص از خارج، مختل شده است. شرایط به شکلی است که بخشی از خودروهای تولیدی عملا به دلیل کمبود قطعه، امکان تجاری شدن ندارند و منتظر رسیدن قطعات هستند. بنابراین مذاکره با شرکت های دانش بنیان می تواند زنجیره خودروسازی کشور را به سمت طراحی و تولید قطعات خاص و های تک ببرد و در آینده، وابستگی به نمونه های خارجی آنها را کاهش دهد. به نظر می رسد شرکت های دانش بنیان داخلی در صورت حمایت های مادی و معنوی، توان ساخت داخل کردن چنین قطعاتی را دارند.

ارسال نظرات
موضوعات روز