پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۵
اخیرا کیک‌های تولد و عروسی با قیمت‌های نجومی در اینترنت به فروش می‌رسد. متوسط قیمت هر یک کیلو کیک، چیزی در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است؛ این در حالی است که قیمت آن حتی در گران‌ترین شیرینی فروشی‌ها کمتر از کیلویی ۵۰ هزار تومان است.
کد خبر: ۳۳۶۲۵
تولد لاکچری با کیک تولد ۲ میلیون تومانی!

تیتر20 - اخیرا کیک‌های تولد و عروسی با قیمت‌های نجومی در اینترنت به فروش می‌رسد. متوسط قیمت هر یک کیلو کیک، چیزی در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است؛ این در حالی است که قیمت آن حتی در گران‌ترین شیرینی فروشی‌ها کمتر از کیلویی ۵۰ هزار تومان است.

پس از گوشت کیلویی ۹۰۰ نهصد هزار تومان و بستی ۴۰۰ هزار تومانی، در چهل سالگی انقلاب از کیک‌های تولد ۲ میلیون تومانی نیز رونمایی شد! این خبر در جامعه‌ای که بیش از ۹۵ درصد آن یارانه می‌گیرند و از کمک‌های نقدی ۱۰۰ هزار تومانی و ۲۰۰ هزار تومانی دولت برای گذران زندگی استفاده می‌کنند، کمی عجیب به نظر می‌رسد. از این جهت اخبار این چنینی اهمیت داشته است؛ همچنانکه خبر همبرگر ۲۵۰ هزار تومانی و آب معدنی ۶۰ هزار تومانی نیز بازتاب فراوانی داشت.

نکته مهم اینکه این هزینه‌ها نه برای کالایی ماندگار، که برای کالایی مصرفی که کمتر از یک روز استفاده خواهد شد، پرداخت می‌شود!

این روز‌ها فضای مجازی پر شده از تبلیغات مختلف شیرینی و شکلات‌های لاکچری که اغلب با قیمت‌های نجومی به مشتریان پیشنهاد می‌شوند؛ کیک‌ها هر کدام اسامی متفاوتی دارند که برای مناسبت‌های مختلف تهیه شده‌اند؛ مثلا «کیک السا و آنا» که احتمال برای جشن نامزدی است، «کیک آیندین موتور» که برای نوجوانان مناسب است، «کیک دو جغد دانا» یا «کیک ببر جنگل» که احتمالا بیشتر مورد علاقه کودکان است؛ البته این کیک‌های خاص فقط برای کودکان خانواده‌های خاص کاربرد دارد.

موضوع قیمت‌های نجومی کیک‌های ۲ میلیون تومانی را از محمد نصرتی رییس پیشین اتحادیه قنادان پرسیدیم، او می‌گوید: برخی از هنرجویان رشته شیرینی‌پزی و برخی از بانوان خانه‌دار اخیرا با الهام از تصاویر شیرینی‌ها و کیک‌های خارجی اقدام به پخت کیک‌های لاکچری با مواد اولیه خارجی کرده‌اند و اغلب با قیمت‌های متفاوتی آنرا در فضای مجازی عرضه می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: برخی از مواد اولیه این کیک‌ها نظیر شکلات تخته‌ای وارداتی و گران است که در این کیک‌ها استفاده می‌شوند به عنوان مثال کره کاکائو معمولی کیلویی ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان است، اما کره کاکائو خارجی سه برابر مدل معمولی آن است و آن‌ها مدعی هستند که از نوع خارجی آن استفاده می‌کنند. همچنین در کیک‌های معمولی از پودر وانیل استفاده می‌شود، اما در این کیک‌های لاکچری از شاخه وانیل استفاده می‌شود.

نصرتی می‌گوید: هزینه ساخت کیک‌های لاکچری و تزئینات آن متفاوت است و تنوع زیادی هم دارند. کسی که ساعت ۲۰۰ میلیون تومانی می‌بندد و ماشین ۲ میلیاردی سوار می‌شود، حتما کیک ۲ میلیون تومانی می‌خرد.

تولد لاکچری با کیک تولد ۲ میلیون تومانی!

کیک‌هایی که برای فروش گذاشته‌اند، هر کدام چیزی حدود ۵ تا ۷ کیلو وزن دارند و با توجه به وزن آنها، قیمتشان از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان متفاوت است. این یعنی هر کیلو کیک بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که این کالا با قیمتی در بین کیلویی ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان بنا به تزئین به فروش می‌رسد. در گران‌ترین حالت می‌توان قیمت آن را دو برابر یا حتی سه برابر در نظر گرفت، اما قیمت ۱۰ تا ۱۵ برابری آن بسیار عجیب است.

علی بهره‌مند رییس فعلی اتحادیه قنادان به رویداد۲۴ می‌گوید: سایت‌های اینترنتی پر شده از تبلیغات کیک‌های مختلف با قیمت‌های گوناگون که مشخص نیست در چه شرایط بهداشتی و با چه موادی تهیه می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: در این خصوص به پلیس فتا نیز شکایت کردیم که قیمت‌ها نامشخص است و مواد اولیه این کیک‌ها مناسب نیستند و بدون مجوز هم فعالیت می‌کنند، اما هنوز اقدامی از سوی آن‌ها صورت نگرفته است.

بهرمن می‌گوید: قیمت کیک معمولی در قنادی‌ها از ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان برای کیک‌های سفارشی است و در خصوص برخی از کیک‌های خاص توافقاتی با مشتریان صورت می‌گیرد، اما هیچ وقت قیمت آن‌ها میلیونی نیست و حتی ممکن است همان کیک‌های لاکچری را در صورت سفارش به قنادی بتوان زیر ۱۰۰ هزار تومان تهیه کرد./صبحانه
ارسال نظرات
موضوعات روز